Jump to content
Annons

The Ark - Momsfusk eller "gratis" musik


ONSatan

Recommended Posts

Jag "hör" dig! Men du/det besvarade inte riktigt min fråga:

Är det idag möjligt att — som du ville jämföra ovan — "sälja 100-pack CDr-skivor som bipackas med ett magasin om tex fotografering" och därmed kunna "strunta" i kassettavgiften?

ÄR det möjligt att bipacka en CD med ett magasin och låtsas att man bara tar 9kr för skivan men 90 för magasinet, totalt 99kr (utan att alla, från dagisbarn till byråkrat, förstår att det som sker är en bluff/skatteplanering/skattefusk)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 69
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

ÄR det möjligt att bipacka en CD med ett magasin och låtsas att man bara tar 9kr för skivan men 90 för magasinet, totalt 99kr (utan att alla, från dagisbarn till byråkrat, förstår att det som sker är en bluff/skatteplanering/skattefusk)?

Om vi bortser från dina personliga syften/värderingar som "bipacka", "låtsas", "bluff", "skatteplanering" och "skattefusk" — så är svaret ja på din fråga.

Nu (för tredje gången) kan väl du svara på min fråga: Är det idag möjligt att — som du ville jämföra ovan — "sälja 100-pack CDr-skivor som bipackas med ett magasin om tex fotografering" och därmed kunna "strunta" i kassettavgiften?

Link to comment
Dela på andra sajter

ÄR det möjligt att bipacka en CD med ett magasin och låtsas att man bara tar 9kr för skivan men 90 för magasinet, totalt 99kr (utan att alla, från dagisbarn till byråkrat, förstår att det som sker är en bluff/skatteplanering/skattefusk)?

Visst är det en "glidning" men håll med om att det är ett förträffligt mediapaket och en mera "befogad" prislapp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi bortser från dina personliga syften/värderingar som "bipacka", "låtsas", "bluff", "skatteplanering" och "skattefusk" — så är svaret ja på din fråga.

Nu (för tredje gången) kan väl du svara på min fråga: Är det idag möjligt att — som du ville jämföra ovan — "sälja 100-pack CDr-skivor som bipackas med ett magasin om tex fotografering" och därmed kunna "strunta" i kassettavgiften?

Varför ska jag svara på det (det var ett exempel från min sida)? Vad är du ute efter? Tror du verkligen att priset för CD'n i Ark-fallet ÄR 9kr? Varför är den då bara 9kr om den sampackas med tidningen? Håller du med om att 9kr är ett fiktivt pris?

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det en "glidning" men håll med om att det är ett förträffligt mediapaket och en mera "befogad" prislapp.

Jo, jag tycker det är helt lysande gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ska jag svara på det (det var ett exempel från min sida)? Vad är du ute efter? Tror du verkligen att priset för CD'n i Ark-fallet ÄR 9kr? Varför är den då bara 9kr om den sampackas med tidningen? Håller du med om att 9kr är ett fiktivt pris?

Äh, vad fan... Kom igen nu! Du vägrar blint att svara på min fråga — och i samma andetag skjuter du iväg hagel med frågor...

Men OK, här kommer mina svar:

Tror jag verkligen att priset för CD'n i Ark-fallet ÄR 9kr? Jag tror inget — jag vet att det är så bandet värderar CD:n i sammanhanget.

Varför är den då bara 9kr om den sampackas med tidningen? Frågan saknar relevans (pga föregående svar).

Håller jag med om att 9kr är ett fiktivt pris? Det är inget fiktivt pris — det är ett faktiskt pris, värderat och satt i sitt sammanhang.

Så, för fjärde gången: Anser du att det idag är möjligt att — som du ville jämföra ovan — "sälja 100-pack CDr-skivor som bipackas med ett magasin om tex fotografering" och därmed kunna "strunta" i kassettavgiften?

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Så, för fjärde gången: Anser du att det idag är möjligt att — som du ville jämföra ovan — "sälja 100-pack CDr-skivor som bipackas med ett magasin om tex fotografering" och därmed kunna "strunta" i kassettavgiften?

OK, det är det du är ute efter. NEJ, ingen har ännu testat att sälja CD-r skivor på det viset och om jag känner skivbolagsmaffian rätt så kommer de gå i spinn om någon försökte.

Håller du med om att 9kr är ett fiktivt pris? Det är inget fiktivt pris — det är ett faktiskt pris, värderat och satt i sitt sammanhang.

Ang om någon byråkrat skulle gå i spinn och bedömam det hela som momsfusk återstår att se.

Vem vet, hela grejen kanske är ett sätt att få reklam… 😄

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

NEJ, ingen har ännu testat att sälja CD-r skivor på det viset och om jag känner skivbolagsmaffian rätt så kommer de gå i spinn om någon försökte.

Nej, och varför tror du att ingen har testat att CD-r skivor på det viset? Givetvis för att det inte är möjligt att göra så, ej heller i sin ordning att göra så.

Ergo: Skillnaden mellan The Ark-tillvägagångssättet (som tråden handlar om) och att du skulle "sälja 100-pack CDr-skivor som bipackas med ett magasin om tex fotografering [och] strunta i kassettavgiften" är att The Ark gör som de gör för att det är fullt möjligt och helt i sin ordning att göra så, och att det står dem fritt att göra så. Tillvägagångssättet i ditt exempel är inte "OK".

Det verkar som att du vill ha det till att The Ark gör något olagligt — i alla fall om man tar fasta på din jämförelse. Men så är ju givetvis inte fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

The Ark gör som de gör för att det är fullt möjligt och helt i sin ordning att göra så, och att det står dem fritt att göra så. Tillvägagångssättet i ditt exempel är inte "OK".

Det verkar som att du vill ha det till att The Ark gör något olagligt — i alla fall om man tar fasta på din jämförelse. Men så är ju givetvis inte fallet.

Hm, är detta klarlagt? Att "lura"staten på 2 miljoner skattekronor brukar kunna ha viss effekt 🤪

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, är detta klarlagt? Att "lura"staten på 2 miljoner skattekronor brukar kunna ha viss effekt 🤪

Cheers!

Fast det gör de inte. De utnyttjar det lagrum som finns för att sänka skatten, s.k. skatteplanering. Varken olagligt eller omoraliskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...