Jump to content
Annons

The Ark - Momsfusk eller "gratis" musik


ONSatan

Recommended Posts

Gillar idén faktiskt. Ska bli intressant att se om fler kommer göra på samma sätt 😄

Idén är briljant! Och jag är helt övertygad om att fler kommer att hänga på det tåget... Det här gynnar både business och fansen — precis som sig bör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 69
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Varför inte det?

Jag utgår från det han säger i artikeln. "Inspelad musik är gratis idag" tycker han just i denna troligtvis gynnsamma situation.

Men kommer den på iTunes tillämpar man en annan inställning, eller hur är det tänkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag utgår från det han säger i artikeln. "Inspelad musik är gratis idag" tycker han just i denna troligtvis gynnsamma situation.

Men kommer den på iTunes tillämpar man en annan inställning, eller hur är det tänkt?

Men visst är det väl OK att eventuellt anse att ens musik får vara gratis, men att om någon vill pröjsa för den så... go ahead, typ?

Och är det ett problem för fansen/slutkunden att managern finner gynnsamma vägar (som i det här fallet gynnar alla involverade parter)? Eller är det bara ett problem för dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men visst är det väl OK att eventuellt anse att ens musik får vara gratis, men att om någon vill pröjsa för den så... go ahead, typ?

Och är det ett problem för fansen/slutkunden att managern finner gynnsamma vägar (som i det här fallet gynnar alla involverade parter)? Eller är det bara ett problem för dig?

Lugn nu.

Nej, men jag tycker bara det är roligt att han säger så, men med all säkerhet inte tycker det är ok att ladda ner från piratbay.

Idéen med tidningen tycker jag är jättebra men tycker inte musik ska vara gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men visst är det väl OK att eventuellt anse att ens musik får vara gratis, men att om någon vill pröjsa för den så... go ahead, typ?

Och är det ett problem för fansen/slutkunden att managern finner gynnsamma vägar (som i det här fallet gynnar alla involverade parter)? Eller är det bara ett problem för dig?

För mig skulle det vara ett problem om jag köpte en produkt som sedan är gratis på ett annat ställe...skulle bli galen om jag klev in på Team Sportia köpte löparskor för 500:- och sedan är dom gratis veckan efter på Kornsjömarknad i nåt jävla stånd! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Idén är briljant! Och jag är helt övertygad om att fler kommer att hänga på det tåget... Det här gynnar både business och fansen — precis som sig bör.

Det tror jag med...men det ska vara porrtidning istället (2 flugor i en smäll!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Idéen med tidningen tycker jag är jättebra men tycker inte musik ska vara gratis.

Du menar förstås att du inte tycker att din musik ska vara gratis — fullt acceptabelt. När det gäller andras musik så är det ju knappast din eller min sak att lägga oss i.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig skulle det vara ett problem om jag köpte en produkt som sedan är gratis på ett annat ställe

Det där håller jag med om... Men det är ju inte riktig så att du — i det här fallet — får tag i musiken utan att köpa blaskan...

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar förstås att du inte tycker att din musik ska vara gratis — fullt acceptabelt. När det gäller andras musik så är det ju knappast din eller min sak att lägga oss i.

Tror att du egentligen förstår vad jag menar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok så ett av landets största band prövar nya vägar för att sälja musik, ge ungarna en tidning med plattan på köpet.

Kanonbra, branschen behöver desperat den sortens nytänkande.

Vad händer? Jo eftersom vi bor i sverige börjar svennarna på sydsvenska bladet gapa om... wait for it... momsfusk!

Jag ska emigrera. Nu är det fan dags.

Det vettigaste jag läst av dig på ett tag 😄

Här i långa landet falukorv gnäller man så fort någon tänker utanför den stöpta sosseformen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaddå "egentligen" — tolkade jag dig fel i senaste inlägget?

Vad var det att tolka i frasen "tycker inte musik ska vara gratis" utan att förstå innebörden?

Måste det verkligen specificeras i ett musik forum?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där håller jag med om... Men det är ju inte riktig så att du — i det här fallet — får tag i musiken utan att köpa blaskan...

Nix precis!

Hade faktiskt inte besvärat mig om att kika på själva reportaget men detta är ju jävligt coolt!

Speciellt om man får inblick i studiojobbet mm!

Eller tänk dig Valle, -76 det är julafton och din morbror kommer med ett paket som är 40X40 och när du öppnar det så ligger "Destroyer" i paketet tillsammans med en tidning fullt av bilder och ett reportage med Bob Ezrin etc...jag får fan gåshud bara jag sitter nu och tänker på det! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vettigaste jag läst av dig på ett tag 🙂

Här i långa landet falukorv gnäller man så fort någon tänker utanför den stöpta sosseformen.

Jag utgår ifrån att varken du eller Ola Salo kommer kräva cancervård av sin med tiden cancersjuka mor ...? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag utgår ifrån att varken du eller Ola Salo kommer kräva cancervård av sin med tiden cancersjuka mor ...? 😛

Utan allt skattande så hade Ola Salo köpt 25 sjukhus till sin mor med läkare inpå, hehe!

Kreativa människor klarar sig alltid, skapar pengar själva helt enkelt! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad var det att tolka i frasen "tycker inte musik ska vara gratis" utan att förstå innebörden?

Måste det verkligen specificeras i ett musik forum?

OK, då tolkar jag det som att du — i sammanhanget — inte är för att andra vill kunna distribuera sin musik via andra medier utan att ta betalt för själva musiken. För det är väl lite det tråden handlar om; egenkontrollerad distribution.

Men jag respekterar din åsikt! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, då tolkar jag det som att du — i sammanhanget — inte är för att andra vill kunna distribuera sin musik via andra medier utan att ta betalt för själva musiken. För det är väl lite det tråden handlar om; egenkontrollerad distribution.

Men jag respekterar din åsikt! 😆

ursäkta men 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror på en fri marknad, om det är vad du egentligen ville fråga.

"Fri marknad" som "fri att inte betala skatt" (men bör ju då inte heller komma och kräva att samhället ska betala för den där cancervården, polisen, skolan etc) eller "fri marknad" som i att kunna välja den produkt man gillar?

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

"Fri marknad" som "fri att inte betala skatt" (men bör ju då inte heller komma och kräva att samhället ska betala för den där cancervården, polisen, skolan etc) eller "fri marknad" som i att kunna välja den produkt man gillar?

"Fri marknad" som att jag bestämmer vem jag vill sälja till, vad och hur mycket jag sälja, och för hur mycket.

Det måste inte alltid handla om "kräva samhället på..." Typisk ultraflanks-mentalitet — alltid lika enkelriktat.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Fri marknad" som att jag bestämmer vem jag vill sälja till, vad och hur mycket jag sälja, och för hur mycket.

Det måste inte alltid handla om "kräva samhället på..." Typisk ultraflanks-mentalitet — alltid lika enkelriktat.

Valle, det är ingen som har haft synpunkt på priset. Möjligen har de synpunkter på att Ark valt att inte betala rätt momssats (i.e. en form av skatteplanering).

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle, det är ingen som har haft synpunkt på priset. Möjligen har de synpunkter på att Ark valt att inte betala rätt momssats (i.e. en form av skatteplanering).

Å, jo... dessa (fetstilt) synpunkter har ju onekligen sin grund i att The Ark i det här sammanhanget satt priset för sin musik till i princip noll.

The Ark har valt att ge ut en blaska i vilken en CD, som anses vara värd mindre än 10% av totalpriset, ska följa med. Då är momsen 6% — inget som helst konstigt med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Å, jo... dessa (fetstilt) synpunkter har ju onekligen sin grund i att The Ark i det här sammanhanget satt priset för sin musik till i princip noll.

The Ark har valt att ge ut en blaska i vilken en CD, som anses vara värd mindre än 10% av totalpriset, ska följa med. Då är momsen 6% — inget som helst konstigt med det.

Hm, ponera att jag börjar sälja 100-pack CDr-skivor som bipackas med ett magasin om tex fotografering. Kan jag då strunta i kassettavgiften?

EDIT: satans feta fingrar man har ....

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det möjligt, menar du?

Tja, CDr-skivorna har inget med "listmusik/STIM" att göra utan är för fotografering.

Varför ska då STIM ha pengar??

Jag väljer väl vem jag vill sälja till, till vilket pris och till vilket syfte?

(hela kassetavgiften är ju helt sjuk från början men det är en annan sak...).

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, CDr-skivorna har inget med "listmusik/STIM" att göra utan är för fotografering.

Varför ska då STIM ha pengar??

Jag "hör" dig! Men du/det besvarade inte riktigt min fråga:

Är det idag möjligt att — som du ville jämföra ovan — "sälja 100-pack CDr-skivor som bipackas med ett magasin om tex fotografering" och därmed kunna "strunta" i kassettavgiften?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...