Jump to content
Annons

Dynamic Range Day, idag 20e mars


Fertan

Recommended Posts

Men jag tycker inte man med handen på hjärtat kan kalla sig musikälskare om man inte bryr sig om skillnaden mellan pisskvalitet (...) och bra kvalitet

Vad som är pisskvalitet/bra kvalitet för dig behöver inte vara det andra.

Fattar inte varför vissa alltid måste ställa sig själva på en jävla better-piedestal och tala om för andra vad som ska tyckas... Äckligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad som är pisskvalitet/bra kvalitet för dig behöver inte vara det andra.

Fattar inte varför vissa alltid måste ställa sig själva på en jävla better-piedestal och tala om för andra vad som ska tyckas... Äckligt!

Precis! Det är det jag menar, fast du var lite mer rakt på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore bra om cd, mp3 spelare, osv. hade en funktion som kände av hur komprimerade ljudfilerna var

och anpassade volymen därefter.

Då kunde man ha dynamik i sina låtar utan att behöva röra volymratten..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som är pisskvalitet/bra kvalitet för dig behöver inte vara det andra.

Fattar inte varför vissa alltid måste ställa sig själva på en jävla better-piedestal och tala om för andra vad som ska tyckas... Äckligt!

Det är skillnad mellan att tycka något och vilja att andra ska tycka något.

En del av metakognitionen - att förstå att det andra tycker, inte nödvändigtvis behöver vara något den tycker om mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Vore bra om cd, mp3 spelare, osv. hade en funktion som kände av hur komprimerade ljudfilerna var

och anpassade volymen därefter.

Då kunde man ha dynamik i sina låtar utan att behöva röra volymratten..

Jag tror du har missat vad dynamik handlar om....

Edit: Eller så menade du kanske att man kan behålla mer dynamik med lägre RMS-nivå om CD-spelaren normaliserar spåren.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

HAHA, JÄKLAR VA JOBBIGT DET VAR ATT LÄSA VERSALER.....

Varför Ska Bara Jänkarna få välja om de Vill skriva Versaler eller Gemener, vi skriver en petition till riksdagen/språkrådet!

Edit: det om något är väl odynamiskt.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kanske alla inte är intresserade av det, och det är helt okej, alla kan inte vara intresserade av allt. Men jag tycker inte man med handen på hjärtat kan kalla sig musikälskare om man inte bryr sig om skillnaden mellan pisskvalitet (såväl data- och dynamisk kompression som dålig uppspelning) och bra kvalitet, lika lite som man kan kalla sig konstälskare om man bara tittar på Monets mästerverk i små dåliga jpeg-varianter.

Har alltid misstänkt att vi som gillar bitreducering egentligen inte är musikälskare 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi säger såhär då, varför är det bättre och mer försvarbart att gilla okomprimerat ljud? Varför är det ens konstigt att uppskatta en 128:a? Det är ju subjektivt all the way. Precis som med utseende så är det bara normer som styr vad vi uppskattar. Hade normen sett annorlunda ut hade mp3-komprimeringen kunnat vara en coolare och mer accepterad effekt än reverbet.

Nu är ju inte mp3-komprimering en effekt som man använder vid inspelning, och reverb ingen effekt som man lägger på i lyssningen.

Och här trodde jag du var väldigt liberal i synen på vad som konstituerar musik, dammsuger man lite rytmiskt och kliar sig på kinden samtidigt så är det i princip musik. I så fall är ju definitivt en Basshunter-skiva i 128 musik.

Ingenstans har jag sagt att dåligt kodad musik inte skulle vara musik, det vore ju löjeväckande.

Jag tror du har fel. Mp3:or lär inte försvinna.

Det tror jag inte heller att de kommer göra i första taget, men de kommer bli allt mer onödiga. Sen finns det ju massor med saker som hänger sig kvar i decennier fast de är onödiga, typ kristdemokraterna och Bingolotto.

Vad som är pisskvalitet/bra kvalitet för dig behöver inte vara det andra.

Fattar inte varför vissa alltid måste ställa sig själva på en jävla better-piedestal och tala om för andra vad som ska tyckas... Äckligt!

Jag uttryckte mig otydligt. Visst kan man efter ärligt övervägande anse att mp3 128 kbit låter bättre än lossless, och det är helt okej. Men andelen av alla som lyssnar på 128:or av den anledningen är försvinnande liten. Folk lyssnar för att de inte vet bättre och inte bryr sig. Vilket inte är fel i sig, absolut inte, men jag tycker för att man på riktigt ska kunna kalla sig musikälskare så måste man bry sig. Annars är man bara en som tycker om att lyssna på musik.

Vilket inte är sämre, det är bara att man har ett annat intresse. Men genom att sprida kunskapen om skillnaderna kan man få folk att bli mer engagerade och tycka om musik på ett annat plan. Det är precis som om ett gäng konstälskare försöker få folk att gå mer på museum; det är ingen som säger att alla som inte älskar konst är dumma i huvet, det är bara att man älskar det man håller på med och vill att fler ska få prova på det.

Folk får tycka vad de vill, men det är roligt om så många som möjligt tycker nånting överhuvudtaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är skillnad mellan att tycka något och vilja att andra ska tycka något.

En del av metakognitionen - att förstå att det andra tycker, inte nödvändigtvis behöver vara något den tycker om mig.

Kunde knappast ha sagt det bättre själv.

Det är detta som gör att diskussioner går överstyr lite för ofta. Någon skriver sin personliga åsikt om något - och någon som inte håller med tar det som personlig kritik mot honon själv och inte som kritik mot företeelsen som diskussionen egentligen handlar om - och sedan är karusellen igång och alla missförstår och pratar förbi varandra - och efter ett tag blandas det friskt med vettig kritik och personangrepp när båda sidorna vägrar förstå hur den andra sidan menar... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
jodå, bara regga sig!!

Nu har jag blivit registrerad och hittar fortfarande ingen nedladdningslänk.... skum sida.

Jag hittade version 1.0 på KVR. Men från Dynamicrange går det ju inte att ladda ner nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

Gå in under Member area och då får du upp dessa rubriker:

  • Download
  • Meter Spex
  • DR Releases
  • Knowledgebase

Bara välj Download!

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Gå in under Member area och då får du upp dessa rubriker:

  • Download
  • Meter Spex
  • DR Releases
  • Knowledgebase

Bara välj Download!

Det kostar pengar att bli en Aktiv medlem som krävs för att få tillgång till nedladdningslänkarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Det är bra mycket större skillnad mellan en välmastrad och en sönderkomprimerad variant av samma låt, båda i säg mp3 V2 eller V0, än mellan två identiskt mastrade versioner, varav en i lossless och en i mp3. Att ens påstå något annat är skrattretande.

Mp3-filer låter skit jämt. Cd-kvalitet, om det är det du jämför med, låter i alla fall bra ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle ha vart intressant om det fanns cd alt dvd's inspelade i 24/96. Kan tänka mih klassisk musik låta riktigt bra eftersom det är så pass dynamsikt!

Vad hände med dvd audio? Måste ha floppat rejält!

Neil Young har väl varit och nosat där med sin archives-serie som ges ut på blu-ray. "The audio format on the Blu-ray version is presented in 24-bit/192 kHz stereo PCM on all discs except Journey Through the Past which includes selectable DTS Surround or stereo 24-bit/96 kHz PCM tracks."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...