Jump to content
Annons

Spectralanalysator?


Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)
Att mastra i datorn har jag alltid sett som intressant.

Om inte jag minns helt fel så sa du att sånt klarar till och med en dresserad apa av... eller hur var det du uttryckte det? 😏

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 71
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Denna är rätt ok att "mastra" med, kostar ju lite förstås.

Har första versionen själv, den är perfekt att editera med, du kan skapa mp3:or,

du har spektrumanalysator och och fas-mätning och mycket annat.

Hyfsad enkel att jobba med - den är ungefär som ett stereospår av Cubase.

http://steinbergnorthamerica.com/software/...lab-essential-6

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föreslår att du skaffar Cubase Håkan! 😏

Att skaffa inspelningsprogram i datorn kräver ju ganska mycket tid och energi att lära sig,

som kanske inte alla har tid och lust med - detta tycker jag att man måste respektera.

När man väl lärt sig sitt program, är det betydligt mycket enklare - men ska man bara spela

in funkar väl en digitalporta lika bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Att skaffa inspelningsprogram i datorn kräver ju ganska mycket tid och energi att lära sig,

som kanske inte alla har tid och lust med - detta tycker jag att man måste respektera.

När man väl lärt sig sitt program, är det betydligt mycket enklare - men ska man bara spela

in funkar väl en digitalporta lika bra.

Jag har fått känslan att han är begränsad med digitalportan och inte kan ratta till ljudet precis som han vill.

En digitalporta kan ju bara en pytteliten bråkdel av vad ett DAW-system med pluggar kan.

Han skulle inte vara så begränsad med Cubase. Men sen väljer han ju helt klart själv. Jag hade samma inställning som Nilsson innan jag skaffade DAW.

När jag satt och lärde mig det så öppnades en helt ny värld. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått känslan att han är begränsad med digitalportan och inte kan ratta till ljudet precis som han vill.

En digitalporta kan ju bara en pytteliten bråkdel av vad ett DAW-system med pluggar kan.

Han skulle inte vara så begränsad med Cubase. Men sen väljer han ju helt klart själv. Jag hade samma inställning som Nilsson innan jag skaffade DAW.

När jag satt och lärde mig det så öppnades en helt ny värld. 🙂

Jag håller med dig, man har ju mycket fler möjligheter med sitt DAW, men det tar ju hysfat lång tid

att komma in i sitt inspelningsprogram - ganska hög inlärningströskel, tycker jag.

Problemet är att man kanske ser alla möjligheter med ett insp.program som ett problem,

men det räcker ju att lära sig det nödvändigaste i programmet, och ignorera alla andra tusentals funktioner.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Du snackar skit. Denna tråd startad av mig handlar om att jag vill lära mig nåt mastringsprogram. Det vore bra om du gav fan i skitskrivandet i just denna tråd i alla fall. Det finns så många andra trådar där du kan skriva hur duktig du är och hur korkade alla andra är.

jag snackar skitsant - å det han föreslog innefattade mer användning än att lära sig ett mastringsprogram

du har ju fått hur många bra tips å hjälper innan som helst å det hela har alltid utmynnat i att "nä det kommer aldrig funka ändå för jag kan inte hantera en dator, det blir bara skit ändå" - det är ju bara göra en sökning på dina egna inlägg

sen om du tolkar det ställningstagandet som korkat får ju va upp till dig

för övrigt handlar mina inlägg sällan om hur bra jag anser mig vara (eller hur många låtar jag gjort genom åren i jämförelse med andra)

sånt lämnar jag glatt över till andra som ser ett större behov av det

men lycka till 🙂

http://www.wavosaur.com/ + ozone ger dig exakt det du frågar efter

reaper är också ett bra alt som du sen också kan lära dig använda på andra sätt - där kan du fråga valle om användningstips av pluggar för mastring

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
du har ju fått hur många bra tips å hjälper innan som helst å det hela har alltid utmynnat i att "nä det kommer aldrig funka ändå för jag kan inte hantera en dator, det blir bara skit ändå" - det är ju bara göra en sökning på dina egna inlägg

sen om du tolkar det ställningstagandet som korkat får ju va upp till dig

för övrigt handlar mina inlägg sällan om hur bra jag anser mig vara (eller hur många låtar jag gjort genom åren i jämförelse med andra)

sånt lämnar jag glatt över till andra som ser ett större behov av det

men lycka till 😄

http://www.wavosaur.com/ + ozone ger dig exakt det du frågar efter

reaper är också ett bra alt som du sen också kan lära dig använda på andra sätt - där kan du fråga valle om användningstips av pluggar för mastring

Sen är det så här också... Människor som inte är mottaglig för lärdom utan anser sig själva veta bäst kommer aldrig att utvecklas hur mycket kloka tipps du än ger dom.

Har man tjurat ihop och bestämt sig för att nåt är kattskit som bara dresserade apor håller på med så blir det svårt att övertyga personen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det så här också... Människor som inte är mottaglig för lärdom utan anser sig själva veta bäst kommer aldrig att utvecklas hur mycket kloka tipps du än ger dom.

Har man tjurat ihop och bestämt sig för att nåt är kattskit som bara dresserade apor håller på med så blir det svårt att övertyga personen. 🙂

helvete 😄

nu är det bäst du duckar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det så här också... Människor som inte är mottaglig för lärdom utan anser sig själva veta bäst kommer aldrig att utvecklas hur mycket kloka tipps du än ger dom.

Har man tjurat ihop och bestämt sig för att nåt är kattskit som bara dresserade apor håller på med så blir det svårt att övertyga personen. 😉

Fast jag tycker att man kan ana en vilja till utveckling hos Håkan i alla fall, han är ju trots allt trådskapare i den här tråden.

Men jag kan hålla med Demonproducenten lite grann också, att han vill "kunna", men inte "lära sig".

Man måste trots allt kunna sitta före man lär sig gå!

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Fast jag tycker att man kan ana en vilja till utveckling hos Håkan i alla fall, han är ju trots allt trådskapare i den här tråden.

Men jag kan hålla med Demonproducenten lite grann också, att han vill "kunna", men inte "lära sig".

Man måste trots allt kunna sitta före man lär sig gå!

/Johan

Det kanske inte är så lätt att ha en inre längtan efter nåt som strider mot en bakåtsträvande image.

Edit: Fast jag tror ändå Nilsson skulle uppskatta om vi fick honom att förstå sig på Cubase. Han kanske bara oroar sig i onödan. 😉

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske inte är så lätt att ha en inre längtan efter nåt som strider mot en bakåtsträvande image.

Han är nog den enda i musikbranchen som är bakåtsträvare 😉

Jag tänker i alla fall tycka att, om någon ärligt erkänner att han är en sopa på datorer och ödmjukt ber om hjälp, så hjälper jag till om jag bara kan!

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Han är nog den enda i musikbranchen som är bakåtsträvare 😉

Jag tänker i alla fall tycka att, om någon ärligt erkänner att han är en sopa på datorer och ödmjukt ber om hjälp, så hjälper jag till om jag bara kan!

/Johan

Jag ställer också alltid upp om nån ber mig om nåt på ett ödmjukt sätt. Jag skulle göra allt jag kan för att Nilsson skulle förstå sig på Cubase om han var öppen för det och inte häver ur sig att datorer är plojty plojty.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Håkan!

Du har inte funderat på att köra hårdvara istället? TC Electronics har en burk osm heter Finalizer som erbjuder en vettig samling instrument för mastring.

FinalizerExp_Front.jpg

Kolla på TC Electronics hemsida: Finalizer 96K och Finalizer Express

Hittade även några beggade på annonssajt:

TC Electronics Finalizer Plus

TC Electronics Finalizer Wizard

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hej Håkan!

Du har inte funderat på att köra hårdvara istället? TC Electronics har en burk osm heter Finalizer som erbjuder en vettig samling instrument för mastring.

FinalizerExp_Front.jpg

Kolla på TC Electronics hemsida: Finalizer 96K och Finalizer Express

Hittade även några beggade på annonssajt:

TC Electronics Finalizer Plus

TC Electronics Finalizer Wizard

Klart intressant! Är det någon större skillnad på de där två? Han som vill ha 4000 kr för sin annonserade 2 januari och har tydligen inte fått sälja den än... Den som säljer en TC Electronics Finalizer Plus vill ha ett bud... Hur mycket ska jag bjuda?

För övrigt är jag rörd av alla kommentarer om min sk ovilja till datorer och bakåtsträvan. Det är ändå lite märkligt att ni inte förstår att det är min egen datadyslexi jag är förbannad på, inte på datorerna eller DAW-programmen. Jag vet många som liksom jag sysslat en hel del med datorer, men fattar 10 ggr sämre än vad jag gör, det är frusterande s ini h-e. Det är jag som är plojty-plojty i datavärlden. Att spela in min egen bluesrocktrio på 8, till kanske 12 spår, det gör jag lika bra i portan som nån annan gör det i Cubase, lika mixningen, jag vill inte ändra nästan nånting av det mickarna hör, minimalt med eq och knapp hörbara reverb är det enda jag vill ha. Allt sitter i hur vi spelar, lokalen och mickplacering. Men att mastra utan dator och program det går knappast, det skulle vara TC-burkar isåfall. Och tänker jag ekonomiskt så blir det en hel del slantar om jag bara ska mastra i datorn, 2500 kr för ozone, ljudkort så jag kan lyssna i datorn, helst en ny stationär dator, och nåt dawprogram att köra mastringsprogrammet ihop med, lång inlärningstid som gör mig deprimerad. Jag hade så svårt att fatta den enkla portan från början att jag tänkte slänga den i ilskan. Nu är den underbart snabb att jobba med. Preampar mm är nog bättre än vad många av er tror.

En TC-finalizer är nog ganska lik den Behringerburk jag hade förut, den hade en massa funktioner som jag lärde mig, sexband kompressor tex. Men ljudkvaliten var väl inte på topp... På den tiden hade jag bara en enklare porta och en ADK51 så materialet var mkt sämre än det jag kan skruva till i dag.

Fan vad sugen jag blev på en TC-finalizer. Jag trodde de kostade typ 20.000 kr...

Bilden: Inga brödrostar här.

post-8284-1267726045_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag är säker på att du kan lära dig Cubase om du ger det en chans. Jag och många andra här kommer ställa upp och hjälpa dig när du kör fast. 😛

Du har kanske aldrig fått lära dig hur tex mappsystemet i Windows är uppbyggt och det kanske är därför du har så svårt att veta vars saker hamnat när du ska browsa.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad sugen jag blev på en TC-finalizer. Jag trodde de kostade typ 20.000 kr...

Jag vill minnas att de grundläggande funktionerna och kvaliteten är ungefär densamma på de olika modellerna. Plus och 96K är toppmodellerna och Wizard/Express något billigare. Nypriset på Express ligger på över 8000:- så 4000:- är väl bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är säker på att du kan lära dig Cubase om du ger det en chans. Jag och många andra här kommer ställa upp och hjälpa dig när du kör fast. 😏

Du har kanske aldrig fått lära dig hur tex mappsystemet i Windows är uppbyggt och det kanske är därför du har så svårt att veta vars saker hamnat när du ska browsa.

Är inte just Cubase den DAW som anses som mest, och helt i onödan, krångligast? Jag läser ganska mycket sånt snack här fast jag aldrig svara i de trådarna.... I ryggmärgen känns det som att jag skulle gå på nåt annat program om jag skulle skaffa nåt. Reaper verkar vara mkt rocknroll... Fast Cubase LE kanske är ganska snällt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Är inte just Cubase den DAW som anses som mest, och helt i onödan, krångligast? Jag läser ganska mycket sånt snack här fast jag aldrig svara i de trådarna.... I ryggmärgen känns det som att jag skulle gå på nåt annat program om jag skulle skaffa nåt. Reaper verkar vara mkt rocknroll... Fast Cubase LE kanske är ganska snällt...

Cubase är ett mycket kompetent program. Man måste inte använda alla funktioner. Men skulle du av en händelse sakna en funktion så blir du låst.

Alla funktioner ligger i rullgardiner och mycket kan du göra genom att högerklicka på de visuella spåren. Det är ganska enkelt när man väl kommit igång.

Funktioner som ser helt främmande ut som du inte omedelbart förstår... kommer du sedan att förstå när någon förklarat för dig. Din porta är svårare att navigera. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått känslan att han är begränsad med digitalportan och inte kan ratta till ljudet precis som han vill.

En digitalporta kan ju bara en pytteliten bråkdel av vad ett DAW-system med pluggar kan.

Han skulle inte vara så begränsad med Cubase. Men sen väljer han ju helt klart själv. Jag hade samma inställning som Nilsson innan jag skaffade DAW.

När jag satt och lärde mig det så öppnades en helt ny värld. 😏

Vad spelade du in med innan du hade DAW? 8-spårs rulle kanske? På skolan här i Ljusne finns en fyrspårs, fyrkanals heter det väl rullbandare, troligen nästan helt oanvänd.

Helt ärligt känner jag mig inte alls begränsad med portan. Säg "porta" tänker alla kassettporta ihop med 500-kronors mickar. Den moderna 24-kanals 24-bitars porta, mickar, preampar o andra grejer jag har är det riktigt hög klass på.

Det jag känner mig verkligt begränsad i, det är att jag inte kan göra mastringar. Det går inte ens att se exakt hur hög nivån blir på cdn. När jag hade Behringer finalisatorn var maxnivån och multibandskomprimering en enkel match. Nu funkar ju det tyvärr inte alls. Man kan ju lämna bort mastringen också, men det är ju roligare att göra det själv.

Alla möjligheter man får i tex Cubase att helt ensam kunna spela in en platta med alla instrument, det intresserar mig nästan inte alls. Jag har egentligen aldrig hört nån sån musik som verkligen berört mig. Det jag gillar är musiker som spelar på riktigt, och spelar tillsammans utan klick. Alla trumprogram som tex EZ-drums är verkligen imponerande när man först hör dem, men ju mer jag lyssnar på allt sånt ju mer ointressant blir det. Jag vill ha ögonkontakt med den som spelar trummor... Och EZ-drums har ju nån annan gjort, inte så värst mycket konstnärlig skickligt av mig att spela upp dessa truminspelningar? Det blir lite som att mima luftgitarr till ZZ Top skivor. Och visst, ZZ Top låter ju bra som fan, men det är nåt man inte gjort själv. Däremot att höra vanliga bonnrockband med halvtaskiga gitarrister lira tillsammans, på riktigt, det ger en jävla kick. Min inspelning av Buzzking´s tycker jag blev riktigt bra. Med en mastring på den hade den blivit kanon. Innan jag spelade in dem hade de blivit inspelade av en annan studiolirare tre, fyra ggr i Cubase. Ingen av de inspelningarna gick att lyssna på alls... Buzzkings har efter den inspelningen skaffat egna mickar och Cubase, men inte heller de själva har lyckats få till nån inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Om du spelar riktiga trummor så är det ju nån annan som gjort stommarna, skinnen, stockarna... Med en trumplugg så är det fortfarande du som bestämmer vars slagen ska komma. Det är en konst i sig att lägga miditrummor så det låter äkta. Det är inte trumpluggens brister som gör att det låter plojty-plojty utan allt sitter i fingrarna på den som triggar och redigerar. Men bara för att du jobbar i Cubase så måste du inte använda trumpluggar. Dom ingår inte ens. Med ett DAW så har du fullparametriska EQ vilket du inte har i din porta. Om du har ett missljud nånstans så vill du ju gärna kunna gå in och dippa just där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du spelar riktiga trummor så är det ju nån annan som gjort stommarna, skinnen, stockarna... Med en trumplugg så är det fortfarande du som bestämmer vars slagen ska komma. Det är en konst i sig att lägga miditrummor så det låter äkta. Det är inte trumpluggens brister som gör att det låter plojty-plojty utan allt sitter i fingrarna på den som triggar och redigerar. Men bara för att du jobbar i Cubase så måste du inte använda trumpluggar. Dom ingår inte ens. Med ett DAW så har du fullparametriska EQ vilket du inte har i din porta. Om du har ett missljud nånstans så vill du ju gärna kunna gå in och dippa just där.

Missljuden och singelcoilgnisslet är viktiga delar i min musik, får ej tas bort. Eq är riktigt bra i portan, jag kan skära riktigt smalt om jag vill. Jag kan aldrig programmera trummor lika bra som en trummis kan spela på sina trummor. Och om jag ändå kunde det så blir det ju min personliga stil på trummorna, jag vill ha någon annans personlighet. Det räcker att jag spelar gitarr... Jag är ganska bra på bas också, kontra och senare elbas var mina första instrument, spelade bas tills jag var typ 18 år. Men jag vill ändå ha någon annan som spelar bas med sin personlighet. Inte så att det är nåt fel att spela allt själv, men det är ointressant för mig. Att Stevie Ray Vaugn fick såna framgångar det beror till stor del på basisten och trummisen, det fattar inte många, inte ens musiker. Det är samspelet dem emellan som ger magin. Midi är ingen magi i min värld. Jag har fått en del beröm för trummor och sånt jag gjort i mina backtrax, men jag tycker de är mest ointressant plojty plojty, och har inga planer på att göra några nya sån grejer, det är ett avslutat kapitel för mig. En riktig trummis med vansinne i blicken ska det vara. Och en basist som är helt vansinnig rakt igenom...

post-8284-1267732397.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du spelar riktiga trummor så är det ju nån annan som gjort stommarna, skinnen, stockarna... Med en trumplugg så är det fortfarande du som bestämmer vars slagen ska komma. Det är en konst i sig att lägga miditrummor så det låter äkta. Det är inte trumpluggens brister som gör att det låter plojty-plojty utan allt sitter i fingrarna på den som triggar och redigerar. Men bara för att du jobbar i Cubase så måste du inte använda trumpluggar. Dom ingår inte ens. Med ett DAW så har du fullparametriska EQ vilket du inte har i din porta. Om du har ett missljud nånstans så vill du ju gärna kunna gå in och dippa just där.

Vad spelade du in med före Cubase? Lätta nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

En DAW är ju vad man gör den till, det är det som jag ser som en stor fördel gentemot en porta.

Jag kör Logic Studio 9 med ett motu 8pre och en Behringer ADA8000, den uppsättningen ger mig 16 kanaler in (med preamps). Jag kan närsomhelst trycka på rec och spela in som en vanlig porta, eller göra komplicerade påläggsinspelningar med massor av olika instrument, eller så kan jag använda den som låtskrivarverktyg. Jag har dessutom väldigt bra möjligheter att mixa och till och med mastra i min DAW, automera regelåkningar och effekter, och jag känner mig inte tokmycket i avsaknad av fysiska knappar och rattar.

Men Håkan, jag förstår dig, det är lätt att gå vilse i alla "möjligheter" som finns, och ingen av dessa alla finesser kan överhuvudtaget ersätta hantverket med att spela in musik på ett bra sätt, i ett bra rum och med bra mickar. Jag älskar tanken att, när det är inspelat, så är det nästan färdigt mixat, men jag kan väl tyvärr inte säga att jag lever som jag lär...

/Johan

EDIT: Fast jag gick ju i högstadiet i Ljusne i mitten på 80-talet, så jag vet av erfarenhet att det är svårt att lära en gammal Ljusnebo att sitta...

Redigerat av djbolton
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående joachimes bra förslag, så finns ex.vis DBX DDP också (har en sån i racket) - den

funkar rätt bra att mastra med också, analoga in-ut och digital processering. Finns säkert

att hitta billiga beggade. Har färdiga presets för olika typer av komprimering/limitering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas inte för mycket på en spektralanalysator. Den kommer inte att visa dig om det låter bra eller dåligt när du masterar… tyvärr.

Helt sanslöst, för mig är en SA ett ovärderligt verktyg när jag slutmixar. Jag måste vara riktigt jävla naiv.

(Jag vet, det var jag som sa det)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör mina grejer i digitalporta, tänker inte skaffa någon DAW. Men jag skulle vilja ha nåt riktigt enkelt masterprogram så jag kan stoppa in mina cd i laptopen och där titta på hur eq-kurvan blev, typ nån sorts spektralanalysator. Jag har nyss gjort en cd med visor, det är bara ak gitarr o bas i kompet, ingen diskantberikande hihat så det vore fint att kunna jämföra med andra skivor som spelats in liknande. "En fattig trubadur", med Cornelis är en inspelning jag tycker är fantastisk både musikaliskt och tekniskt.

Jag har tänkt lämna bort mina grejer för mastring, men vill gärna kunna se en sån där kurva där frekvenserna hoppar och har sig. Finns det såna program? Lite aut eq och aut multibandskompressor, sen vore jag nöjd och glad.

Här kanske du kan hitta något för dig:

http://www.hitsquad.com/smm/win95/SPECTRUM_ANALYZERS/

eller

http://www.mymusictools.com/download/spectrum-analyzer/

eller

http://www.sevenstring.org/forum/recording...alyzer-vst.html

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klickade på översta länken, det kom upp flera grejer sk Windows Freeware tex den här:

http://www.hitsquad.com/smm/programs/VA/

Är det gratis och fungerar direkt i laptopen utan Cubase? Så jag kan se spektrat eller vad man säger på vilken cd som helst? Det vore ju helsmutt. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...