Jump to content
Annons

Nu är det upp igen


Twilight_Zound

Recommended Posts

I en västekonomi som vi alla lever i trycks det upp en bestämd mängd pengar. Man kan inte skapa nya pengar genom att jobba. Pengarna finns där men vi kan inte skapa nya genom att trycka fler sedlar för det innebär bara inflation och ett lägre värde på pengarna. Hursomhelst finns pengarna redan. Man kan då välja att skapa en massa jobb som producerar produkter och överproduktion och dumpning av livsmedel, bilar, tandborstar you name it. Det som allt detta har gemensamt är inte att man skapar mer pengar eller reelt välstånd utan de vi gör är att vi nöter på den jord som vi lever den jord som faktiskt skapar välstånd. Därför är det bättre att fördela dom pengar som finns på ett sätt som sliter så lite på jorden som möjligt.

Med andra ord är det inte världens bästa ide att använda pengarna till att uttömma jordens tillgångar. Världen behöver inte fler aluminiumburkar och pengarna behöver inte heller användas till att skapa fler onödiga industrijobb.

Varför slita på jorden för att rädda Saab eller Volvo då uppenbarligen världen inte behöver mer bilar just nu.

Man kan klassa alla löner och alla investeringsstöd till industrin alla avdragsgilla ränteavdrag för boende och konsumtion som bidrag. Jag skulle kunna gå så långt att påstå att hela börsen bygger på bidrag. Mer precist alla pensionspengar som du och jag och alla andra i europa har avsatt.

På så sätt bygger det ekonomiska systemet till stor del på bidrag. Få företag kan leva utan riskkapital i alla fall under ett uppstartsskede. Mycket av dom pengarna är dom pansioner som faktiskt håller hela börsen och hela vår ekonomi vid liv idag.

I min värld är det inte viktigt att definiera just ordet bidrag utan att inse att det finns en corelation melan pengar och naturresurser oavsett om man kallar det investering eller bidrag.

Jag vill inte att man skapar jobb till varje pris. Jag vill inte att man skapar miljoner företag som skapar slit och släng. Alla kan inte jobba med tandborstar, tvättmedel och bilindustri. Alla kan inte heller vara tjänstemän, byråkrater och konstnärer.

Världen behöver folk som jobbar hårt men för mig innebär det inte att alla måste jobba i ett kortsiktigt vinstgivande företag.

Ett riktigt jobb går ut på att skapa en bra värld. Inte en aluminiumburk eller ännu en ny bilmodell.

Låt alla jobba med det dom vill. Oavsett om det handlar om smide, att hjälpa sjuka utan pengar, hemlösa, skapa nästa demokratiska operativsystem, stoppa världssvälten med forskning, skapa fantastisk musik på detta forum eller bara ta hand om ett barn.

Pengarna finns där men naturen är inte oändlig. Själv ger jag hellre pengar till en tänkare eller konstnär än ännu ett företag som sliter på resurser och skapar ännu en tjänst som faktiskt redan är överetablerad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 175
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Skippa alla byråkratiska aparater och ge alla en medborgarlön. Det är möjligt att vissa kommer att vara lata. Så kommer det alltid att vara. Dock kommer det att kosta mycket mindre än idag. Ingen ska behöva syselsätta någon för att få bidrag. Inga socialtjänster, inga a-kassor och inga politiska initiativ.

Det enda som behövs är en tjänst som kollar att man inte uppbär medborgarlön om man faktiskt tjänar mer. Ungefär som en konstnärslön.

OK säger du men då skulle väll ingen jobba?

Ja kanske skulle det bli så till en början. Dock kan inte pengarna fördelas till oss om allt bygger på import. Medborgarlönerna skulle därför bli låga.

Det skulle då sporra att göra viktiga saker för att höja värdet. Alla skulle vara i samma båt samtidigt som den som vill kan tjäna mera.

Allt vad skatter skulle avskaffas då dom infrastrukturella kostnaderna redan var avräknade. Dvs. Medborgarlön=Samhällets totala överskott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska vi ha några "riktiga" konstnärer kvar i Sverige eller inte ?

Dom som redan har konstnärsbidrag blir ju inte av med det nu ändå.

Däremot så har det blivit mycket svårt att få det genom tex Konstnärsnämnden.

Allt fler är utbildade på musikakkis, och konkurensen har ökat och alla

vill ha bidrag men få får det.

Vad ska vi ha istället ? Sponsorerade jiipon i Globen ? Är det det som ger ett

bra kulturliv i detta land ? Jag vet inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken är väl att unika kulturpersonligheter ska få ägna sig åt det dom är bäst på och slippa oroa sig för att de ska behöva "hora" för sin existens och som sagt nästan all kultur har skapats med hjälp av bidrag..

tanken är säkert god - resultatet å utformningen helt horribel

förklara gärna dina påståenden om kultur å bidrag istället för att bara upprepa dom

så kanske vi förstår vad du menar (edit: ser att du gjort det nu å uppmanar dig att hålla dig till det specifika ämnet ist för att hobbyfilosofiskt dubba allt som kan beröras till "bidrag")

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Du skapar antagligen inte kultur då! Fast allvarligt. klart du eller några som du har samarbetat med på ett eller annat sätt har fått bidrag eller dragit nytta av bidrag av olika slag när du/ni/vi skapat kultur.

fast det är inte alla bidrag vi diskuterar här

vi diskuterar ett bidrag på livstid till 157 godtyckligt utvalda människor som får en grunplåt till sitt livsuppehälle utan något motkrav - det är det bidraget vi pratar om här

studiecirkelverksamhet som ger bidrag till delar av hyran till en replokal är nåt annat

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är 18 000 kr per månad förutsatt att konstnären inte har några egna inkomster under perioden. Garantilönen minskar i takt med att de egna inkomsterna ökar och vid en årsinkomst på över 260 000 kr så är garantilönen 0 kr.

och det är jättesvårt att leda om ev inkomster via bolag.... 😕

du får bestämma dig lite

antingen behöver dom inkomsten eller så behöver dom den inte

hur många av dom plockade ut 0kr dom senaste tio åren?

å varför ska dom isf vara fortsatt berättigade till bidraget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att sådant som bio också är något du betalar skatt för. Antar att du inte gnäller att den subventionen tas bort och du får betala 300:- istället för en biljett? Det är inte bara Opera och så kallad finkultur som får stålar. Något som många verkar vara omedvetna om eller förtränger.

Varje operabiljett är subventionerad med tusentals kronor, det går knappast att jämföra med biograferna.

Din bolibompaanalys av Myrdals gärning är för övrigt veckans LOL. Läs en bok nångång, saftskalle.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

BIDRAG är en typ av transferering (överföring, överflyttning, betalning) som inte utgör ersättning för varor eller tjänster. Bidrag från den offentliga sektorn är exempel på en sådan transferering. Skatter till den offentliga sektorn är en annan typ av transferering.

Och det är inte bara min definition.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Varje operabiljett är subventionerad med tusentals kronor, det går knappast att jämföra med biograferna.

Din bolibompaanalys av Myrdals gärning är för övrigt veckans LOL. Läs en bok nångång, saftskalle.

Jag läsere många böcker så börja inte anklaga något som du inte har en aning om, saftskalle själv där. Du försöker förminska det jag sade om Myrdal. Vad exakt var det som var att förminska? Att han förnekat kommunismens brott? Jaha men du kanske själv är en kommunist? De brukar inte vilja bli påminda om såna saker. I annat fall fattar jag inte vad du mumlar om. Men det var å andra sidan inget nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Kulturlönen är bättre än A-kassa för då måste man inte söka jobb för att ha rätt till ersättning. Man kan ligga i soffan hela dagarna och fundera på kulturella saker och pengarna bara ramlar in på kontot per automatik. Klart att de få som fått den här förmånen tycker det är finfint att ligga soffpotatis och ha full inkomst. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska bara flika in att hur många ungdomar som helst får bidrag ifrån staten utan motprestation.

Finns väldigt många som sitter hemma med fiktiva studiecirklar och köper in prylar för flera tusen varje år.

Det är väl därför sverige är/var så framstående inom musik/kultur. Bidrag/cirklar/A-kassa m.m.

Finns en film om detta som gick på svt för ett par år sedan.

Bidrag is the shit. Moraliskt eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska bara flika in att hur många ungdomar som helst får bidrag ifrån staten utan motprestation.

Finns väldigt många som sitter hemma med fiktiva studiecirklar och köper in prylar för flera tusen varje år.

kräver dock sina motprestationer

uppvisande av kvitto för förbrukningsattiraljer tex

så måste man ju fylla i sina listor å lämna till studieförbundet för att få bidrag till lokalen man måste visa kvitto på att man betalt

lite skillnad mot att vara utvald att erhålla 18' i månaden livet ut utan några som helst krav eller uppvisade utgifter

var det ett försvar till iden att 157 godtyckligt utvalda ska få en ynnest alla andra står utanför?

Link to comment
Dela på andra sajter

kräver dock sina motprestationer

uppvisande av kvitto för förbrukningsattiraljer tex

så måste man ju fylla i sina listor å lämna till studieförbundet för att få bidrag till lokalen man måste visa kvitto på att man betalt

lite skillnad mot att vara utvald att erhålla 18' i månaden livet ut utan några som helst krav eller uppvisade utgifter

var det ett försvar till iden att 157 godtyckligt utvalda ska få en ynnest alla andra står utanför?

Om du tycker att lämna in ett kvitto och studiecirkel är en motprestation så skulle jag nog vilja säga att dessa kulturpersoner som får 18 tusen i månaden också förtjänar det enbart på vad dom har gjort innan.

Men förhoppningsvis är det inte så.

Men det är såklart skillnad eftersom en fiktiv studiecirkel är ett fusk och de 18 tusen i månaden som dessa personer erhåller är helt lagligt.

Så jag försvarar inte dessa personer på något sätt även om jag kan förstå intentionen ifrån statens sida ifrån början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tycker att lämna in ett kvitto och studiecirkel är en motprestation så skulle jag nog vilja säga att dessa kulturpersoner som får 18 tusen i månaden också förtjänar det enbart på vad dom har gjort innan.

Men förhoppningsvis är det inte så.

Men det är såklart skillnad eftersom en fiktiv studiecirkel är ett fusk och de 18 tusen i månaden som dessa personer erhåller är helt lagligt.

Så jag försvarar inte dessa personer på något sätt även om jag kan förstå intentionen ifrån statens sida ifrån början.

nu diskuterade vi inte fusk - det kan säkert förekomma i alla fall

principen är ändå rätt stor - i studiecirklar brukar det väl vara så att man får ersättning för ett begränsat urval av kostnader man först måste betalt med egna medel

tex strängar eller lokalhyra

alla som vill kan ta del av detta (det finns iaf inget regelsystem som sätter stopp)

jämför detta med 157 godtyckligt utvalda personer som får pengar livet ut - punkt slut

Link to comment
Dela på andra sajter

nu diskuterade vi inte fusk - det kan säkert förekomma i alla fall

principen är ändå rätt stor - i studiecirklar brukar det väl vara så att man får ersättning för ett begränsat urval av kostnader man först måste betalt med egna medel

tex strängar eller lokalhyra

alla som vill kan ta del av detta (det finns iaf inget regelsystem som sätter stopp)

jämför detta med 157 godtyckligt utvalda personer som får pengar livet ut - punkt slut

Ja precis som du säger är det skillnad. Men i grunden så är det dessa bidrag som gör sverige unikt. Det främjar ju ändå kuturen.

Sen tycker jag också att 18 tusen livet ut är otroligt ruttet.

Sen är det väl en generationsgrej också. Många äldre tycker säkert det är helt rätt att bevara "riktig" kultur på detta sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Sen tycker jag också att 18 tusen livet ut är otroligt ruttet.

Tycker du utbetalningar till förtidspensionerade livet ut också är ruttet? Det handlar i det här fallet om betydligt mindre än 18.000 per person eftersom 18 är före skatt och avdrag för andra inkomster...

Det här handlar om 17 miljoner. Stockholms Opera får tydligen 383 miljoner....

"Kungliga Operan i Stockholm är den scen som får mest pengar i Sverige. Det handlar om 383 miljoner kronor."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du utbetalningar till förtidspensionerade livet ut också är ruttet? Det handlar i det här fallet om betydligt mindre än 18.000 per person eftersom 18 är före skatt och avdrag för andra inkomster...

Det här handlar om 17 miljoner. Stockholms Opera får tydligen 383 miljoner....

"Kungliga Operan i Stockholm är den scen som får mest pengar i Sverige. Det handlar om 383 miljoner kronor."

Det är väl inte just summan som är grejen utan att det inte krävs något av dom för att få pengarna.

Förtidspensionerade är väl ändå en annan sak. Även om jag förstår jämförelsen så tycker jag inte den går att använda eftersom förtidspensionerade ofta är det av en anledning.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Totte-serien räknas tyvärr inte.

Aldrig hört talas om. Men fortsätt du med dina usla anklagelser. Du verkar inte ha något bättre för dig. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det är väl inte just summan som är grejen utan att det inte krävs något av dom för att få pengarna.

Förtidspensionerade är väl ändå en annan sak. Även om jag förstår jämförelsen så tycker jag inte den går att använda eftersom förtidspensionerade ofta är det av en anledning.

Men även där är det ett stort mått av godtycke som bestämmer vem som blir förtidspensionerad och vems om inte får förtidspension. Jag tycker nog att de flesta som har konstnärslön har gjort sig förtjänt av den och detta är ju knappast något som är unikt för Sverige. Typiskt dock att de ofta kulturfientliga moderaterna populistiskt försöker "köpa" röster på detta ärende.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är otroligt viktigt med kulturbidrag.

Idag har man tillgång till väldigt mycket gratis som t.ex. ett nystartat band. Kids på 14-15år som ställer sig i en replokal för första gången kan faktist börja tjäna pengar på sin musik redan från början genom studiecirklar. Visst, det är inte så mycket. Men det handlar om tusenlappar per år, vilket innebär att de kan t.ex. spela in en demo för, en kostnad där de förmodligen har någon sorts rabatt genom deras studieförbund.

De kan spela in en demo med pengar de tjänat på sin musik, dessutom får de detta till ett billigare pris.

Dessutom, har de blivit tilldelade en replokal för liten månadspeng där de kan öva.

Annat än detta så har de ett par spelställen där de lätt får spelningar eftersom deras studieförbund har hand om de scenerna.

Detta är iaf det optimala scenariot, och det ser ut såhär oftast.

Så visst finns det mycket hjälp som alla kan få. Det kan dock vara mycket mer visserligen, men mer vill ha mer och fan vill ha fler. Någonstans får man sätta ett stopp åtminstonde.

Att 157st utvalda skall få lön livet ut har jag dock jävligt delade åsikter om.

En del av mig säger vem har bestämt att just dem personerna är värda pengarna?

En annan del av mig säger visst, sitter det ett gäng författare och kartlägger vargens framfart i sverige under 90talet och hur blåmusslorna påverkar österjön, vad vet jag. Då tycker jag att detta är viktigt för framtida generationer att veta, då det är en del av vår historia, och jag betalar mer än gärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Medborgarlön, jo tjena...varför inte löpa linan ut och konfiskera alla pengar och dela ut mat till medborgarna varje torsdag. Var 4e vecka hämtar vi toalettpapper och en tilldelning av spik eller tyg (här får man välja). Varje kvartal delas det ut två blå skjortor och en grå keps. Låter skitkul. Nästa steg är att vi kommer överens om vilken musik som är ok. Medborgarbidragsmusik premieras, medan rock och schlager sänder dig i fängelse för subversiv verksamhet. Men det gör inget eftersom vi har STORA porträtt av Lars Ohly på byggnader runt om i Sverige.

Det irriterar mig enormt att jag bidrar med pengar till Jan Myrdals indienresor, och det är bara toppen på isberget av idiotin. Är detta en ensam dåres åsikt? Nej, 82,2% av Sveriges befolkning tycker som jag.

Om jag utför något som 350 svenskar tycker är kul, men som de inte är villiga att betala tillräckligt för så att jag kan försörja mig, ska då övriga tvingas betala för det? Varför?

OM någon forummedlem här behöver en ny gitarr så säger jag, borra ner skallen och jobba som fan och köp din gitarr. Det skulle kännas olustigt om Olsberg skickade en faktura på en del av kostnaden för denna gitarr till mig med motiveringen att; - Han vill inte skriva mainstream-musik, utan han har kommit på en helt egen skala att spela efter, (han spelar dessutom bara på E-strängen) men ingen vill köpa skiten därför måste vi hjälpa honom...

NEJ! Jag vill inte hjälpa honom. Om han nu är en så stor konstnär får han väl skriva några dängor som ger honom den ekonomiska friheten att plinka på E-strängen in absurdum. Blanda inte in mig! Om nu Myrdal är så jävla duktig kan han väl skriva en "Deckare" eller något annat som folk vill läsa?

(Ja, jag har faktiskt läst Myrdal, hans uppgörelse med Alva och Gunnar slutade i stil med "..och jag onanerade under täcket.") Klart som fan att grabben inte kan leva på sin begåvning, för han har ingen.

Vilka är då de övriga?

Bildkonstnärer

Tore Ahnoff

Curt Asker

Olle Bonniér

Erland Brand

Lena Cronqvist

Carl-Johan De Geer

Stina Ekman

Lars Englund

Cajsa Holmstrand

Jan Håfström

Einar Höste

Lars Kleen

Beth Laurin

Berit Lindfeldt

Kent Lindfors

Sven Ljungberg

Lars Olof Loeld

Inga Lovén

Eva Löfdahl

Kajsa Mattas

Björn Melin

Gunvor Nelson

Ulf Rahmberg

Mari Rantanen

Stig Sjölund

Hans Wigert

Tryggve Örn

Anders Widoff

Clowner

Manne af Klintberg

Dansare

Björn Holmgren

Mariane Orlando

Dirigenter

Eric Ericson

Dockmakare

Arne Högsander

Dokumentärfilmare

Peter Berggren

Nina Hedenius

Mikael Kristersson

Eric M Nilsson

Maj Wechselmann

Filmregissörer

Roy Andersson

Agneta Fagerström-Olsson

Kjell Grede

Stefan Jarl

Formgivare

Jonas Bohlin

Pia Wallén

Fotografer

Monica Englund

Hans Gedda

Walter Hirsch

Gunnar Smoliansky

Författare och översättare

Gunilla Ambjörnsson

Lars Andersson

Siv Arb

Tobias Berggren

Anne-Marie Berglund

Nina Burton

Carl-Göran Ekerwald

Margareta Ekström

Marianne Eyre

Gösta Friberg

Margareta Garpe

Lennart Hellsing

Elisabet Hermodsson

Margaretha Holmqvist

Folke Isaksson

Ann Jäderlund

Stig Larsson

Ingemar Leckius

Sven Lindqvist

Arne Lundgren

Lars Lundkvist

Gabriela Melinescu-Coeckelbergs

Jan Myrdal

Göran Palm

Gunnar E. Sandgren

Lennart Sjögren

Göran Sonnevi

Lasse Söderberg

Urban Torhamn

Rita Tornborg

Tomas Tranströmer

Birgitta Trotzig

Ulrika Wallenström

Gunnel Vallquist

Bruno K Öijer

Grafiska formgivare

Carl-Fredrik Hultenheim

Keramiker

Hertha Hillfon

Britt-Ingrid Persson

Eva Sjögren

Kennet Williamsson

Kompositörer

Rune Andersson

Marie Bergman

Alf Hambe

Nils Lindberg

Jan Schaffer

Lars Sjösten

Leif Strand

Ann-Sofi Söderqvist

Bengt-Arne Wallin

Koreografer

Cristina Caprioli

Björn Elisson

Efva Lilja

Greta Lindholm

Gun Lund

Eva Lundqvist

Margaretha Åsberg

Musiker

Lars-Gunnar Bodin

Bo (Bosse) Broberg

Rune Carlsson

Monica Dominique

Lars Fresk

Thore Härdelin

Kurt Järnberg

Karin Langebo

Käbi Laretei

Lucia Negro

Pers Hans Olsson

Mats Persson

Anders Rosén

Bernt Rosengren

Nils Sandström

Kristine Scholz

Per-Göran Skytt

Janos Solyom

Björn Ståbi

Hans-Erik Westberg

Professorer och tidigare huvudlärare

Gunnar Bucht, tonsättare

Sune Fogde,bildkonstnär

Enno Hallek, bildkonstnär

Dick Hansson, kompositör

Krister Karlmark, formgivare

Karl Gustav Nilson, bildkonstnär

Nils Nisbel, silversmed

Scenografer

Gunilla Palmstierna-Weiss

Ingrid Rosell

Schackspelare

Ulf Andersson

Skådespelare

Hans Hellberg

Bo W. Lindström

Sångare

Christina Högman

Nannie Porres

Freddie Wadling

Teaterregissörer

Per Edström

Ingrid Ninne Olsson

Textilkonstnärer

Wanja Djanaieff

Sandra Ikse

Viveca Nygren

Kajsa af Petersens

Tonsättare

Lars-Gunnar Bodin

Daniel Börtz

Mikael Edlund

Anders Eliasson

Sten Hanson

Maurice Karkoff

Ingvar Lidholm

Miklós Maros

Jan W Morthenson

Bo Nilsson

Sven-David Sandström

Knut Wiggen

Berätta gärna på vilket sätt de har berikat ditt liv. ( jo jag är seriöst intresserad )

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...