Jump to content
Annons

Nu är det upp igen


Twilight_Zound

Recommended Posts

Annons
  • Svar 175
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

DieHard (oregistrerad)

Japp jag vill också ha en garantilön utan motprestation. Eller kan vi inte alla hänvisa till hit istället? Jag menar varenda en som lägger upp något här är väl mer värd en statlig lön än en idiotisk kommunist som Myrdal som fått betalt för att åka runt och förneka kommunistiska massmord som röda khmererna och hylla dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ända sedan jag hörde talas om detta första gången tyckt att det är något av det mest ologiska och dumma, som finns. Ungefär som tidningar som får underhåll av staten enkom av att inte tillräckligt många människor är intresserade av att läsa dem. Jag kan iofs hålla med om att det finns en del som utför något av en kulturgärning men jag tycker lik förbannat inte att de skall få någon slags garantilön för det. Och Myrdahl...

– Om vi skrev deckare hade vi inte behövt den, säger Jan Myrdal, 82.

Nej, det skulle han inte heller om han varit en av miljontals människor Röda Khemererna mördade. Den människan som beviljade honom bidrag borde avsättas - tjänstemannafel eller något sånt. Allvarligt sådant!

Link to comment
Dela på andra sajter

I mina ögon är "kultur" tidsbaserad...Vad är dagens kultur, hiphop, rnb, avatar, tecknade filmer från pixar

skinny models som har anorexia. Jag anser att man ska främja den KULTUR som är samtidig. Inte panikslagen

kvarhållning av 40-50 år gammal kultur. Allt utväcklas, musik, film, konst (i form av målning, hantverk, krukmakeri),

kläder, bilar, medicin, rymdraketer, människor.. Men fortfarande håller vi krampaktigt kvar vid gammla rutiner och

attityder. Likaså MÅSTE lagar och förordningar med JÄMNA mellanrum ses över. Annars får vi en utväckling i världen

som inte kommer nånstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

120 miljoner är bara småpotatis. jämför det med hur mycket vi pytsar in i EU som går till byråkrati och (ofta) fifflande bönder i andra EU länder. Jämför också med hur mycket vi pytsat in i stöd till politiska partier, jag ser hellre att mina skattepengar går till kultur än till imbecilla överbetalda byråkratpolitker som ofta inte åstadkommer ett dyft av värde.

Link to comment
Dela på andra sajter

I mina ögon är "kultur" tidsbaserad...Vad är dagens kultur, hiphop, rnb, avatar, tecknade filmer från pixar

skinny models som har anorexia. Jag anser att man ska främja den KULTUR som är samtidig. Inte panikslagen

kvarhållning av 40-50 år gammal kultur. Allt utväcklas, musik, film, konst (i form av målning, hantverk, krukmakeri),

kläder, bilar, medicin, rymdraketer, människor.. Men fortfarande håller vi krampaktigt kvar vid gammla rutiner och

attityder. Likaså MÅSTE lagar och förordningar med JÄMNA mellanrum ses över. Annars får vi en utväckling i världen

som inte kommer nånstans.

Det håller jag med dig om, man kan antingen åka med utvecklingen eller försöka hejda den och bli överkörd. Men jag tror inte på bidrag till konst så enkelt är det med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Men jag tror inte på bidrag till konst så enkelt är det med det.
*

Nästan all konst och kultur har skapats med hjälp av bidrag...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
120 miljoner är bara småpotatis. jämför det med hur mycket vi pytsar in i EU som går till byråkrati och (ofta) fifflande bönder i andra EU länder. Jämför också med hur mycket vi pytsat in i stöd till politiska partier, jag ser hellre att mina skattepengar går till kultur än till imbecilla överbetalda byråkratpolitker som ofta inte åstadkommer ett dyft av värde.

Jaha men nu är det inte det som det diskuteras här.

Link to comment
Dela på andra sajter

finns väl inte en enda vettig människa som jag hört eller som jag kan tänka mig tycker detta unkna bidragssytem ämnat för 157 st godtyckligt utvalda utan krav på nån som helst motprestation är en bra idé

och så kommer glaskatten in å bekräftar det hela

(Glaskatten @ 2010-02-17, 16:43)

Nästan all konst och kultur har skapats med hjälp av bidrag...

hur definierar du konst å kultur isf?

hur def du bidrag?

hur mycket kattmynta har du rullat dig i?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker man borde ge lön till sådana som har svårt att klara av "vanliga" jobb inte till etablerade konstnärer som aldrig tar ut den där lönen ändå.

Låt folk som brinner för någonting bära upp lön oavset resultat. Kunde tex. motsvara socialbidragsnormen. Enda kravet för att få denna lön skulle vara att man inte har något annat jobb och konkurerar på den reguljära arbetsmarknaden.

Finns så mycket som behöver göras i den här världen och det tråkiga är att många av dom allra viktigaste jobben idag sker på ideell basis.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
finns väl inte en enda vettig människa som jag hört eller som jag kan tänka mig tycker detta unkna bidragssytem ämnat för 157 st godtyckligt utvalda utan krav på nån som helst motprestation är en bra idé

Tanken är väl att unika kulturpersonligheter ska få ägna sig åt det dom är bäst på och slippa oroa sig för att de ska behöva "hora" för sin existens och som sagt nästan all kultur har skapats med hjälp av bidrag..

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Tycker man borde ge lön till sådana som har svårt att klara av vanliga jobb

Det gör man ju redan de "arbetarna" kallas politiker...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tanken är väl att unika kulturpersonligheter ska få ägna sig åt det dom är bäst på och slippa oroa sig för att de ska behöva "hora" för sin existens och som sagt nästan all kultur har skapats med hjälp av bidrag..

Jaha och nämn nån av dem som gör något bra då som inte skulle klara sig utan de stålarna. Nämn bara en. Tror fan inte du kan nämna en enda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jaha och nämn nån av dem som gör något bra då som inte skulle klara sig utan de stålarna. Nämn bara en. Tror fan inte du kan nämna en enda.

Roy Andersson till exempel

"För mig har det varit livsviktigt, utan de pengarna hade jag varit illa ute flera gånger, säger regissören Roy Andersson, 66."

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Roy Andersson till exempel

"För mig har det varit livsviktigt, utan de pengarna hade jag varit illa ute flera gånger, säger regissören Roy Andersson, 66."

Okej ett förtydligande, nämn en enda som inte nämns i namn i artikeln. Hur svårt är det hänvisa till någon som nämns? Det klarar t om du av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Okej ett förtydligande

Du är ju hopplös! Jag svarade på din fråga. Antar att du inte hade läst artikeln när du ställde frågan..

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Fel? Rätt?

Sakta i backarna.

Nu får du allt komma med fler exempel än Roy Anderssons citat. Du generaliserar å det grövsta.

Och svara också gärna på Demonproducentens frågor...

Jag kör inte på bidrag. Nån mer...?

Du skapar antagligen inte kultur då! Fast allvarligt. klart du eller några som du har samarbetat med på ett eller annat sätt har fått bidrag eller dragit nytta av bidrag av olika slag när du/ni/vi skapat kultur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nog är det en sak att debattera det är ju klart..

Unika kulturpersonligheter...Hmmmm

Då tycker jag man ska köra detta kommunalt..Inte statligt.

Hur många UNIKA kultur personligheter bor det där du bor?

Vi har en hel drös uteliggare som är Klart UNIKA personligheter

och i mina ögon är detta dagens kultur. Det är kultur att

inte bry som andra och de som hamnar utanför är kulturpersonligheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skapar antagligen inte kultur då! Fast allvarligt. klart du eller några som du har samarbetat med på ett eller annat sätt har fått bidrag eller dragit nytta av bidrag av olika slag när du/ni/vi skapat kultur.

"På ett eller annat sätt"

Jomen du hävdar ju att så gott som ALL kultur/konst skapas av bidrag.

I mitt fall är 8 timmars studiotid för 15 år sedan det bidrag jag kan minnas...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ja nog är det en sak att debattera det är ju klart..

Unika kulturpersonligheter...Hmmmm

Då tycker jag man ska köra detta kommunalt..Inte statligt.

Hur många UNIKA kultur personligheter bor det där du bor?

Vi har en hel drös uteliggare som är Klart UNIKA personligheter

och i mina ögon är detta dagens kultur. Det är kultur att

inte bry som andra och de som hamnar utanför är kulturpersonligheter.

Struntprat uteliggare i Stockholm får hjälp om de ber om det men många är ju för stolta för att begära hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
"På ett eller annat sätt"

Jomen du hävdar ju att så gott som ALL kultur/konst skapas av bidrag.

Med hjälp av skrev jag...

Du skriver "I mitt fall är 8 timmars studiotid för 15 år sedan det bidrag jag kan minnas.." Jaha där ser du! Och hur lärde du dig spela instrument/sjunga/ratta? Var repade ditt eventuella band? etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med hjälp av skrev jag...

Du skriver "I mitt fall är 8 timmars studiotid för 15 år sedan det bidrag jag kan minnas.." Jaha där ser du! Och hur lärde du dig spela instrument/sjunga/ratta? Var repade ditt eventuella band? etc.

Repade hemma hos trummisen. Lärde mig spela hemma. 8 timmar av 35 års musicerande. Betalat CD-utgivningar ur egen ficka. Kom igen nu, katten...

Dock håller jag med dig om att kulturbidrag är positivt. Allt för att stoppa fördummandet av oss människor. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Dock håller jag med dig om att kulturbidrag är positivt. Allt för att stoppa fördummandet av oss människor. ☺️

Ja, Ska man klaga på bidrag så finns det andra bidrag som är mer upprörande än kulturbidragen som oftast leder till positiva saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Du är ju hopplös! Jag svarade på din fråga. Antar att du inte hade läst artikeln när du ställde frågan..

Läste den innan den ens skapades som tråd här. Försök inte glida ifrån frågan jag ställde nu med anklagelser. Som vanligt, du har inget att backa upp dina påståenden med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...