Jump to content
Annons

Nu är det upp igen


Twilight_Zound

Recommended Posts

Annons
  • Svar 175
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Glaskatten (oregistrerad)
ja

i så måtto att det inte drivs eller ägs av stat, landsting eller kommun

till skillnad från kulturstödet vi debatterar

Alltså svamlade du bara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
dagens utformning är horribel

Inte alls eftersom kulturstödet delas ut på ett flertal olika sätt, det går inte att göra det millimeterrättvist...

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså svamlade du bara...

inte alls

Den privata sektorn består enligt en vid definition av hushåll och privatägda företag. Dess motsats är den offentliga sektorn, dvs kommunerna, landstingen, staten och de EU-institutioner som finns i ett land. Privat och offentlig sektor brukar särskiljas och mätas bland annat med avseende på organisation och styrelseformer, andel av landets ekonomi (BNP, produktion, konsumtion, med mera), antal anställda, lagstiftning. De ekonomiska måtten är vanligast.

Privat sektor består av organisationer som drivs i vinstsyfte (företrädesvis företag). De organisationer i den privata sektorn, som inte drivs i vinstsyfte benämns ibland med en samlingsterm som ideell sektor.

skit på dig nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls eftersom kulturstödet delas ut på ett flertal olika sätt, det går inte att göra det millimeterrättvist...

jag (å dom allra flesta utom du) pratar om detta specifika stödet

jag anser det horribelt eftersom det är på livstid, det är utan prestationskrav å det är godtyckligt utvalt för 157st individer +/- 0

tycker du det är lysande - fine

men blanda inte ihop begreppen genom att blanda in andra stöd

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
jag anser det horribelt eftersom det är på livstid, det är utan prestationskrav å det är godtyckligt utvalt för 157st individer +/- 0

Tror knappast det är godtyckligt utdelat de HAR ju alla presterat innan de har fått det, liknande stöd finns som sagt i många andra civiliserade länder. Att inte fler får det beror säkert på moderaternas ovilja mot kultur i allmänhet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror knappast det är godtyckligt utdelat de HAR ju alla presterat innan de har fått det, liknande stöd finns som sagt i många andra civiliserade länder. Att inte fler får det beror säkert på moderaternas ovilja mot kultur i allmänhet..

du menar att det var moderaterna som satte gränsen vid 157 medan det kulturkramande blocket ville ha 9 milj?

varför ska någon som redan presterat få stöd för det?

vad är den lysande poängen?

hur gynnas vi som betalar av det?

godtyckligt blir det ju eftersom inte alla som "presterat" nåt är aktuella

eller kan du visa oss kriterierna man ska uppnå?

godtycklig

1.som inte utmärker sig med sina egenskaper, eller som i varje fall är slumpmässigt vald /med avseende på dessa egenskaper/ och som kan ha vilka (okända) egenskaper som helst

2.som inte följer några regler, utan förefaller vara av slumpmässig natur

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tror knappast det är godtyckligt utdelat de HAR ju alla presterat innan de har fått det, liknande stöd finns som sagt i många andra civiliserade länder. Att inte fler får det beror säkert på moderaternas ovilja mot kultur i allmänhet..

Det är ingen nyhet att de flesta som fått det här stödet har varit på vänsterkanten och det kritiserades det för det redan på slutet på 80-talet. Det var första gången som jag då fick höra talas om det här stödet. Vad andra länder gör är skitsamma. Det hör inte hit. De bor inte här och vi inte där. Varför ska några få ett stöd på livstid istället för att vara ett rullande system där nya förmågor också får chansen att försöka leva på sin konst? Kan man inte längre leva på sitt yrke får man byta. Det finns gott om musiker som har levt på sin musik i några år och sedan lämnat musikbranschen för att ägna sig åt andra saker. Kan dem så kan andra med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det är ingen nyhet att de flesta som fått det här stödet har varit på vänsterkanten och det kritiserades det för det redan på slutet på 80-talet..

Nu råkar det vara så att det inte är så konstigt eftersom de flesta musiker och kulturmänniskor är på vänsterkanten. Ingen kreativ människa väljer väl att aktivt stödja partier som bara tänker materialistiskt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Nu råkar det vara så att det inte är så konstigt eftersom de flesta musiker och kulturmänniskor är på vänsterkanten. Ingen kreativ människa väljer väl att aktivt stödja partier som bara tänker materialistiskt...

Där sa du nåt som är ganska intressant. Det finns nog inte många kulturella människor som röstar på alliansen.

Därför sticker dessa ut från den stora massan. Men det märkliga är att det bara är vissa av alla dessa kulturella figurer som har rätt till det statliga stödet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Men det märkliga är att det bara är vissa av alla dessa kulturella figurer som har rätt till det statliga stödet.

Fast det stämmer ju inte eftersom fler hade fått rätt till det om inte Moderaterna hade velat avskaffa det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu råkar det vara så att det inte är så konstigt eftersom de flesta musiker och kulturmänniskor är på vänsterkanten. Ingen kreativ människa väljer väl att aktivt stödja partier som bara tänker materialistiskt...

ännu en hårboll som kom där ser jag....

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
ännu en hårboll som kom där ser jag....

Äh snarare bara ett konstaterande av fakta. Moderaterna försökte ju få många tunga musiker/kulturfolk att ställa sig på deras sida i valkampanjen men ingen av dom tyngre röstade ju på modsen så de fick nöja sig med Wille Craaford...

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Äh snarare bara ett konstaterande av fakta. Moderaterna försökte ju få många tunga musiker/kulturfolk att ställa sig på deras sida i valkampanjen men ingen av dom tyngre röstade ju på modsen så de fick nöja sig med Wille Craaford...

vi vet vid det här laget hur välunderbyggd den fakta är som du presenterar

det är bättre du håller dig till att delge din åsikt å undviker påståenden som har nånting öht med saklighet att göra

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
vi vet vid det här laget hur välunderbyggd den fakta är som du presenterar

det är bättre du håller dig till att delge din åsikt å undviker påståenden som har nånting öht med saklighet att göra

Förstår inte riktigt vad som är ditt problem idag? Mens?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
låt mig se... det vär var inget argument eller nåt belägg som stöd för ditt "fakta"påstående antar jag?

Det är väl fakta att du har några problem, annars skulle du väl inte köra med dina misslyckade försök till härskarinlägg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl fakta att du har några problem, annars skulle du väl inte köra med dina misslyckade försök till härskarinlägg?

tvärtom så är det ytterligare ett prov på dina åsikter

å dom kan du ju ha så mycket du vill så länge du inte förväxlar dom med fakta

i övrigt kan du väl kontakta F! om du behöver en axel att gråta på

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det är väl fakta att du har några problem, annars skulle du väl inte köra med dina misslyckade försök till härskarinlägg?

😄 Så roligt att höra att du som alltid försöker med det själv och kommer med en massa konstiga påståenden om folk här som du inte kan veta något om intar offerrollen helt plötsligt när det passar dig. 😑 Det är också en del av härskartekniken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väl du som skrev att jag blandade ihop sport o kultur när jag nämnde kvalificeringsheat och big brother för att avgöra vem som ska få bidrag.

Eller var det du som blandade ihop dålig ironi och allvarliga förslag?

på vilket sätt påstår jag att big brother är kultur bara för att jag säger att du blandar ihop sport med kultur? 😱

jag minns en tanke om schackspelaren också... men det kanske inte var du som tyckte schack var en kulturyttring?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...