Jump to content
Annons

Nu är det upp igen


Twilight_Zound

Recommended Posts

Då bidrog han ju med hyran...

Hahaha! Du är sakta men säkert på väg att måla in dig i ett hörn...☺️

Lånade dessutom pappas bil till ett och annat rep - och om jag inte minns fel så bjöd trummisens mamma på bananer vid minst ett tillfälle. Snacka om att skapa konst/kultur mha bidrag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 175
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Glaskatten (oregistrerad)
Hahaha! Du är sakta men säkert på väg att måla in dig i ett hörn...☺️

Inte alls snarare så bevisar jag ju att nästan all kultur skapats med hjälp av bidrag, din story är nog inte typisk, de flesta har fått låna instrument i sin skola och har fått låna subventionerade replokaler och ibland haft hjälp av tekniker och andra musiker som gått på bidrag m.m....många stora band och skivbolag har dessutom fått bidrag till skivproduktioner och livespelningar. Portishead & Bob Hund t.ex.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte alls snarare så bevisar jag ju att nästan all kultur skapats med hjälp av bidrag, din story är nog inte typisk, de flesta har fått låna instrument i sin skola och har fått låna subventionerade replokaler och ibland haft hjälp av tekniker och andra musiker som gått på bidrag m.m....många stora band och skivbolag har dessutom fått bidrag till skivproduktioner och livespelningar. Portishead & Bob Hund t.ex.

Kan inte du definiera bidrag så som du ser det? Tror nämligen vi inte delar samma definition...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige skulle helt klart vara fattigare utan konstnärer som Alf Hambe och Freddie Wadling. Sedan verkar många här inte inse att konstnärslönen enbart betalas ut under de perioder som konstnärernas egna intäkter är låga och det rör sig inte om några enorma summor heller. Ett helt klart billigt pris för att lysa upp i den kulturskymning som råder. Att sedan ett spärrmongo som Jan Myrdal får pröjs för att på ledarplats i våra stora tidningar hylla diktaturregimer är tragiskt.

Redigerat av Peth
Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige skulle helt klart vara fattigare utan konstnärer som Alf Hambe och Freddie Wadling. Sedan verkar många här inte inse att konstnärslönen enbart betalas ut under de perioder som konstnärernas egna intäkter är låga och det rör sig inte om några enorma summor heller. Ett helt klart billigt pris för att lysa upp i den kulturskymning som råder. Att sedan ett spärrmongo som Jan Myrdal får pröjs för att på ledarplats i våra stora tidningar hylla diktaturregimer är tragiskt.

Ummm, vi pratar LIVET UT här...Inte bara under motgångar 18000 i månaden...

Ok inte en förmögenhet men fan så mycket mer än vad många barnfamiljer har att leva på.

PS: Och först när någon av dem som har det nu dör, kan en ny få det. Vad fan är det för

frimurarbeteende.

Det jag är mest förbannad på är att detta är inte nått enstaka fall av klameri som systemet/

samhället/civilisationen har. Det kokar mängder av såna här system under ytan som vi/folket

inte har en aning om.

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Ummm, vi pratar LIVET UT här...Inte bara under motgångar 18000 i månaden...

Ok inte en förmögenhet men fan så mycket mer än vad många barnfamiljer har att leva på.

Det är 18 000 kr per månad förutsatt att konstnären inte har några egna inkomster under perioden. Garantilönen minskar i takt med att de egna inkomsterna ökar och vid en årsinkomst på över 260 000 kr så är garantilönen 0 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

*

Nästan all konst och kultur har skapats med hjälp av bidrag...

Va? Om vi tar ett exempel på kultur och konst som borde ligga folk här på forumet varmt om hjärtat, alltså musik,

hur mycket av den har komponerats/spelats in/framförts med hjälp av bidrag? Jag förstår verkligen inte vad du menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha! Du är sakta men säkert på väg att måla in dig i ett hörn...😄

Lånade dessutom pappas bil till ett och annat rep - och om jag inte minns fel så bjöd trummisens mamma på bananer vid minst ett tillfälle. Snacka om att skapa konst/kultur mha bidrag.

+1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Va? Om vi tar ett exempel på kultur och konst som borde ligga folk här på forumet varmt om hjärtat, alltså musik,

hur mycket av den har komponerats/spelats in/framförts med hjälp av bidrag? Jag förstår verkligen inte vad du menar.

Hur många musiker har INTE någon gång gått på bidrag när de spelat in plattor och gjort konserter? Hur många musiker har inte utnyttjat kommunala lokaler,studios,PA-anläggningar, scener, idrottshallar m.m. I princip alla liveshower på Globen t.ex. är bidragssubventionerade eftersom Globen inte bär sina egna kostnader..

Massvis av festivaler är bidragsberoende liksom de flesta Teaterföreställningar och filminspelningar m.m.m. sanningen är att den mesta kulturen inte bär sig ekonomiskt oavsett hur framgångsrik den må vara. Operan som sysselsätter en hel del musiker och dansare m.fl. går ju ofta back minst 500 spänn per såld biljett.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är 18 000 kr per månad förutsatt att konstnären inte har några egna inkomster under perioden. Garantilönen minskar i takt med att de egna inkomsterna ökar och vid en årsinkomst på över 260 000 kr så är garantilönen 0 kr.

Så du tycker det är HELT ok att skapa ett kulturelt verk som accepterat, sen inte göra mer resten av livet

inkasera 18K/mån..

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Så du tycker det är HELT ok att skapa ett kulturelt verk som accepterat, sen inte göra mer resten av livet

inkasera 18K/mån..

Du de får faktiskt betala skatt på den inkomsten och det handlar knappast om att de skapat ett verk, utan mängder.Måste vara jobbigt att vara så avundsjuk som du verkar vara..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många musiker har INTE någon gång gått på bidrag när de spelat in plattor och gjort konserter? Hur många musiker har inte utnyttjat kommunala lokaler,studios,PA-anläggningar, scener, idrottshallar m.m. I princip alla liveshower på Globen t.ex. är bidragssubventionerade eftersom Globen inte bär sina egna kostnader..

Massvis av festivaler är bidragsberoende liksom de flesta Teaterföreställningar och filminspelningar m.m.m. sanningen är att den mesta kulturen inte bär sig ekonomiskt oavsett hur framgångsrik den må vara. Operan som sysselsätter en hel del musiker och dansare m.fl. går ju ofta back minst 500 spänn per såld biljett.

Verksamheter som inte bär sig själva ekonomiskt kanske inte har något berättigande över huvud taget? Skatten kunde sänkas och var och en kunde betala för den kultur man vill ta del av. De som besöker operan har säkert möjlighet att pröjsa biljetten själv, varför ska jag betala det genom min skatt?

Edit: ungdomsverksamhet har inget med detta att göra, det främjar utveckling hos unga individer och ska självklart kunna utnyttja kommunala lokaler osv.

Redigerat av therocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Verksamheter som inte bär sig själva ekonomiskt kanske inte har något berättigande över huvud taget? Skatten kunde sänkas och var och en kunde betala för den kultur man vill ta del av. De som besöker operan har säkert möjlighet att pröjsa biljetten själv, varför ska jag betala det genom min skatt?

Ditt recept skulle bara leda till mer arbetslöshet och högre skatter. Egentligen så bär sig knappt någon verksamhet utan bidrag eller regleringar. Vem vill betala 200.000 till en läkare när man brutit benet?

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
ungdomsverksamhet har inget med detta att göra

Klart det har eftersom det ofta är när man är yngre som intresset och kulturtalangen sätts i spel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många musiker har INTE någon gång gått på bidrag när de spelat in plattor och gjort konserter? Hur många musiker har inte utnyttjat kommunala lokaler,studios,PA-anläggningar, scener, idrottshallar m.m. I princip alla liveshower på Globen t.ex. är bidragssubventionerade eftersom Globen inte bär sina egna kostnader..

Massvis av festivaler är bidragsberoende liksom de flesta Teaterföreställningar och filminspelningar m.m.m. sanningen är att den mesta kulturen inte bär sig ekonomiskt oavsett hur framgångsrik den må vara. Operan som sysselsätter en hel del musiker och dansare m.fl. går ju ofta back minst 500 spänn per såld biljett.

Så utifrån ditt resonemang är t.ex (extremt påhittat exempel) ditt framtida multinationella företag skapat med hjälp av bidrag,

eftersom dina föräldrar någongång under din barndom tog emot barnbidrag, vilket finansierade

havregrynen till din gröt?

Utifrån det resonemanget är ju precis allting i världen i princip grundat på bidrag, eftersom vi alla

någongång i livet fått någonting av någon annan. Jag håller till fullo med om operan och dylika exempel,

men jag anser också att kulturen inte på något vis måste vara professionell för att rankas som kultur. Det

vi gör i vår hemstudio är precis lika mkt kultur som Nils Holgersson eller Mozart.

Och de flesta musiker som har spelat in plattor etc. har väl ändå inte fått statliga bidrag?

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Verksamheter som inte bär sig själva ekonomiskt kanske inte har något berättigande över huvud taget? Skatten kunde sänkas och var och en kunde betala för den kultur man vill ta del av. De som besöker operan har säkert möjlighet att pröjsa biljetten själv, varför ska jag betala det genom min skatt?

Edit: ungdomsverksamhet har inget med detta att göra, det främjar utveckling hos unga individer och ska självklart kunna utnyttja kommunala lokaler osv.

Då lägger vi ner äldrevården och sjukvården och skolan på en gång eller? De bär sig ju knappast ekonomiskt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det har eftersom det ofta är när man är yngre som intresset och kulturtalangen sätts i spel.

Tycker det finns en viss skillnad mellan att utveckla ett kulturintresse i ungdomsåren och att utöva kultur i vuxen ålder som bara intresserar ett fåtal.

Då lägger vi ner äldrevården och sjukvården och skolan på en gång eller? De bär sig ju knappast ekonomiskt...

Dom här "kulturbidragen" är ju knappast en fråga politikerna går till val på, om dom gjorde det skulle bidragen förmodligen försvinna. Det har inte den skattefinansierade vården/omsorgen gjort, och det är oftast i fokus inför varje val.

Edit: glömde ett ord

Redigerat av therocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Utifrån det resonemanget är ju precis allting i världen i princip grundat på bidrag, eftersom vi alla

någongång i livet fått någonting av någon annan. Jag håller till fullo med om operan och dylika exempel,

men jag anser också att kulturen inte på något vis måste vara professionell för att rankas som kultur.

Jag håller självklart med om att även ickeprofessionella skapar kultur men det hör ju inte riktigt till den här diskussionen. Som handlar om folk som iaf till viss del försöker leva på sina kulturgärningar

Apropå multinationella jätteföretag så är det rätt lustigt att många bidragskritiska moderater inte vet att till och med även extremt framgångsrika företag får bidrag som etableringsstöd och olika skatterabatter..

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt många har det direkt eller indirekt. http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/stora...aten_236975.svd och det är ju bara en typ av bidrag.

Ja, men då återkommer vi ju till det faktum att vi måste göra skillnad på direkt och indirekt. Det står

att 93 av 428 ansökningar beviljades 2006, och det blir mindre än 1/4. Knappast samtliga artister

med andra ord, om man beaktar just det exemplet. Men man kan alltid spela safe och gardera sig

med "direkt eller indirekt".

Och ja, baserat på de preferenserna skulle jag vila säga att ALLA svenska artister

fått bidrag. Säkert bidrag som underlättat deras liv i betydande utsträckning då och då. Barnbidrag,

studiebidrag, bostadsbidrag etc. Men det var väl knappast det diskussionen handlade om, eller hur?

Detta gäller ett bidrag som 157 svenskar lyfter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det finns en viss skillnad mellan att utveckla ett kulturintresse i ungdomsåren och att utöva kultur i vuxen ålder som bara intresserar ett fåtal.

Dom här "kulturbidragen" är ju knappast en fråga politikerna går till val på, om dom gjorde det skulle bidragen förmodligen försvinna. Det har inte den skattefinansierade vården/omsorgen gjort, och det är oftast i fokus inför varje val.

Edit: glömde ett ord

Du svarade inte direkt på det jag skrev. Min poäng var att jag gladeligen betalar skatt till sjukvården

så sjuka personer kan få vård även om inte jag själv behöver det. Jag betalar gärna skatt till skolan så

andras barn kan gå dit, även fast jag inte har några egna. Och jag betalar gärna skatt som betalar olika former

av kultur, så andra männiksor än jag, och säkert jag själv ibland, kan dra nytta av det.

Tycker du att det är fel att skattepengar går till kultur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ja, men då återkommer vi ju till det faktum att vi måste göra skillnad på direkt och indirekt. Det står

att 93 av 428 ansökningar beviljades 2006, och det blir mindre än 1/4. Knappast samtliga artister

med andra ord, om man beaktar just det exemplet. Men man kan alltid spela safe och gardera sig

med "direkt eller indirekt".

Som sagt detta var bara en typ av bidrag, föreningsbidrag, starta eget bidrag och exportbidrag, stipendier och andra kulturstöd har nog de flesta pro och semipromusiker någon gång utnyttjat eller iaf ansökt om

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Verksamheter som inte bär sig själva ekonomiskt kanske inte har något berättigande över huvud taget? Skatten kunde sänkas och var och en kunde betala för den kultur man vill ta del av. De som besöker operan har säkert möjlighet att pröjsa biljetten själv, varför ska jag betala det genom min skatt?

Glöm inte att sådant som bio också är något du betalar skatt för. Antar att du inte gnäller att den subventionen tas bort och du får betala 300:- istället för en biljett? Det är inte bara Opera och så kallad finkultur som får stålar. Något som många verkar vara omedvetna om eller förtränger.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att sådant som bio också är något du betalar skatt för. Antar att du inte gnäller att den subventionen tas bort och du får betala 300:- istället för en biljett? Det är inte bara Opera och så kallad finkultur som får stålar. Något som många verkar vara omedvetna om eller förtränger.

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt detta var bara en typ av bidrag, föreningsbidrag, starta eget bidrag och exportbidrag, stipendier och andra kulturstöd har nog de flesta pro och semipromusiker någon gång utnyttjat eller iaf ansökt om

Det var väl inte dem vi skulle prata om? Nu får vi bestämma oss för om vår diskussion rör

The Chosen 157, promusiker, semi-promusiker eller amatörer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det var väl inte dem vi skulle prata om? Nu får vi bestämma oss för om vår diskussion rör

The Chosen 157, promusiker, semi-promusiker eller amatörer.

Vi pratar om kulturbidrag i stort och försöker få de som inte gillar kulturbidrag att inse vad det är dom inte gillar, för det verkar de ju inte känna till gjorde de det så skulle de nog inte vara så negativa..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du att det är fel att skattepengar går till kultur?

Ja, definitivt.

Max 5% inkomstskatt, lägg detta på vägar, energi och bassjukvård m.m.

Sedan gärna punktskatter på lyxkonsumtion,

såsom vin & sprit.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Var förslaget sänkt skatt?

Hur leder det till högre skatt?

Han förespråkade ju att verksamheter som inte bar sig skulle läggas ned, det leder till FLER arbetslösa = högre skatter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...