Jump to content
Annons

Nu är det upp igen


Twilight_Zound

Recommended Posts

Annons
  • Svar 175
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Gör de så dåligt ifrån sig, att de inte kan försörja sig på det de gör, så får de väl skaffa ett jobb, som alla andra... Det är ju så jargongen är mot alla upphovsmän i fildelningsdebatten, så det går väl att tillämpa här också...? 😛

Pengarna hade gjort betydligt mer nytta för kulturlivet om t ex olika ungdomsverksamheter fick dem i stället, medan det diskuterade systemet bara berikar de som av någon outgrundlig anledning har blivit upphöjda över alla andras verklighet.

Politikernas riksdagspension som de får livet ut om de slutar efter att ha suttit minst 3 mandatperioder, stör mig faktiskt ännu mer eftersom det inte är inkomstprövat alls...

®offe: Den enda i listan som jag kan säga har berikat mig på något sätt, är Janne Schaffer, tack vare Electric Banana Band, som var skitroliga när jag var yngre - men när han var med där (och alla andra projekt han har varit med i) så tjänade han nog tillräckligt mycket för att leva gott i många år framåt utan att göra något - så det extra bidraget kan han ju resa för eller supa upp eller vad som nu roar honom, eftersom han ju knappast behöver några inkomster som påverkar bidraget om han redan har några mille på banken... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Medborgarlön, jo tjena...varför inte löpa linan ut och konfiskera alla pengar och dela ut mat till medborgarna varje torsdag. Var 4e vecka hämtar vi toalettpapper och en tilldelning av spik eller tyg (här får man välja). Varje kvartal delas det ut två blå skjortor och en grå keps. Låter skitkul. Nästa steg är att vi kommer överens om vilken musik som är ok. Medborgarbidragsmusik premieras, medan rock och schlager sänder dig i fängelse för subversiv verksamhet. Men det gör inget eftersom vi har STORA porträtt av Lars Ohly på byggnader runt om i Sverige.

Berätta gärna på vilket sätt de har berikat ditt liv. ( jo jag är seriöst intresserad )

/R

Många i den listan som har berikat oss alla. Jag säger bara TÅRTAN och Banankontakt.....sen så var ju Nannie Porres en grym sångerska och listan är full av unika begåvningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
®offe: Den enda i listan som jag kan säga har berikat mig på något sätt, är Janne Schaffer, tack vare Electric Banana Band, som var skitroliga när jag var yngre - men när han var med där (och alla andra projekt han har varit med i) så tjänade han nog tillräckligt mycket för att leva gott i många år framåt utan att göra något - så det extra bidraget kan han ju resa för eller supa upp eller vad som nu roar honom

Tror inte du känner till vad de flesta på listan har gjort och som sagt om Schaffer eller någon annan av dessa konstnärer tjänar ordentligt med pengar ett år så får han inget bidrag det året.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det irriterar mig enormt att jag bidrar med pengar till Jan Myrdals indienresor

Det är nog större risk att Myrdal finansierat dina resor än tvärtom..

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Tror inte du känner till vad de flesta på listan har gjort och som sagt om Schaffer eller någon annan av dessa konstnärer tjänar ordentligt med pengar ett år så får han inget bidrag det året.

Du verkar ju veta så du kanske kan berätta för oss alla vad dom har bidragit med... 😄

Jag väntar med spänning på svaret. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Du verkar ju veta så du kanske kan berätta för oss alla vad dom har bidragit med... 😄

Tar lite för lång tid att rabbla men det är helt klart väldigt imponerande meriter

de flesta av dessa kulturskapare har.

Lite pinsamt att många av dagens musiker har så dålig koll på den svenska kulturhistorien.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Du kanske kan nämna några utmärkelser då? 😄

Grammisar, guldbaggar,kompositörspriser, festivalpriser i mängd m.m..m och till och med schlagerfestivalvinster och Gäster med gester vinster....

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Grammisar, guldbaggar,kompositörspriser, festivalpriser i mängd m.m..m och till och med schlagerfestivalvinster och Gäster med gester vinster....

Vem / vilka av dom i listan har fått nomineringar för vad? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte du känner till vad de flesta på listan har gjort och som sagt om Schaffer eller någon annan av dessa konstnärer tjänar ordentligt med pengar ett år så får han inget bidrag det året.

Om jag inte känner till vad de har gjort, så kan du omöjligen påstå att de har haft någon betydelse för mig, utan de kostar skattepengar helt omotiverat - skattemedel som hade kunnat användas till verksamhet som är kreativ i dag snarare än att slängas ut på någon som har gjort sitt eventuella kulturella tillskott för länge sedan... De får väl leva på normal pension som alla andra i så fall om de har uppnått pensionsålder - och om de inte kan försörja sig alls på sin "kulturgärning" som bara den självutnämnda "kultureliten" förstår sig på, så får de söka jobb eller om de inte kan få något jobb, ansöka om socialbidrag som alla andra medborgare måste göra om det skiter sig för dem.

Om de har tjänat 20 miljoner för två år sedan, så får de ändå sitt bidrag i år utan att behöva göra någonting alls. Det är då inte prövat på samma sätt som övriga befolkningens bidrag blir behovsprövade, där även förmögenhet räknas in. Hur kan man mena att ett sådant system går att rättfärdiga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Vem / vilka av dom i listan har fått nomineringar för vad? 😄

Orka rabbla men bl.a. Wadling, Bergman,Solyom,Sandström,Shaffer och Strand har alla vunnit grammisar och flera andra har spelat på grammisbelönade skivor.

CJ De Geer som är en riktig mångsysslare och skandalmakare var även med i Blå Tåget som gjorde en låt som blev mest känd som Staten och Kapitalet-( Den ena handen vet vad den andra gör"

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Om jag inte känner till vad de har gjort, så kan du omöjligen påstå att de har haft någon betydelse för mig

Snarare så visar det väl på en viss ignorans från din sida om du kollar upp vilka produktioner dessa ligger bakom eller varit inblandade i så kan du nog omöjligt påstå att ingen annan av dessa utom Schaffer betytt något för dig..

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Om jag inte känner till vad de har gjort, så kan du omöjligen påstå att de har haft någon betydelse för mig, utan de kostar skattepengar helt omotiverat - skattemedel som hade kunnat användas till verksamhet som är kreativ i dag snarare än att slängas ut på någon som har gjort sitt eventuella kulturella tillskott för länge sedan...

Jag vet att rätt många av dessa är synnerligen kreativa fortfarande. Anar jag lite åldersapartheid? Och som sagt dessa summor är småpengar för staten som annars skulle ha betalt ut nästan lika mycket till dessa i pension eller andra stödpengar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte känner till vad de har gjort, så kan du omöjligen påstå att de har haft någon betydelse för mig, utan de kostar skattepengar helt omotiverat

Sen är det ju inte bara dig det handlar om..

norrlänningarna betalade öresundsbron också, vi är ett samhälle och hjälper varandra vettu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Medborgarlön, jo tjena...varför inte löpa linan ut och konfiskera alla pengar och dela ut mat till medborgarna varje torsdag.

...

Hur mycket jag än ogillar kulturbidrag är en raljerande bingolottopöbel ännu värre. Det är slarvigt och Ian-och-Bert-nivå på att jämföra studio forums fritidsmusiker med konstnärer som offrat sin egen möjlighet till försörjning för att bli bäst på det dom gör, och därigenom berika vår allas tillvaro.

Och kom för fan nu inte med nån drapa om "kulturelit" eller "vem bestämmer vem som är tillräckligt fin" förrän du läst nästa mening.

Jag tycker inte heller att konstnärslön är en bra grej. Men handlar det om kronor och ören, eller varför inte lite gammaldags rättvisa, finns det betydligt större utgiftsposter i kulturbudgeten att skära i - operan eller stockholmssymfonikerna till exempel.

Lena Adelsohn Liljeroth hatar med all sannolikhet Myrdal och Carl Johan De Geer lika mycket som du och landets övriga bingolottovänner - var det 86% ni var? - och därför är det din lista och inte operan hon ger sig på.

Det finns ingen anledning att förminska Myrdal (Gubben startade FIB Kulturfront - inflytelserik tidning, inte porrblaskan, diehard får googla - och var förmodligen den svensk som gjorde mest för att skapa opinion mot vietnamkriget.) eller någon på den där listan. Man kan diskutera kulturbidrag i ett större perspektiv men varför inte börja med att låta eliten och makten betala sina egna operabiljetter?

Link to comment
Dela på andra sajter

förklara

Jo jag menar att hur många musiker sitter inte i studiecirklar?

Många använder även sina pengar till att betala producenter o mixare.

Hur många musiker har lyckats med sin satsning tack vare A-kassa?

I Borås har vi 2 st rätt bra studios(+anställda) som enbart finns till tack vare statliga o kommunala bidrag.

Jag skulle vilja säga att musiker är ett yrke som är beroende av den ganska fria bidragslagstiftan i vårt land.

Så därför finner jag det ganska komiskt att detta forum raljerar över

hur förfärligt det är att andra kulturella former tar emot pengar.

Men jag håller med dig om att det är skillnad på bidrag och bidrag även om jag tycker att ersättningen är sekundär i sammanhanget.

Men detta är ju en droppe i havet om man ser till alla eländig ekonomiska orättvisor. Om man ska välja så ser jag hellre att konstnärer och clowner får pengar än att f.d politiker tar 69 000 kr i månaden för att förmedla pengar till fattiga länder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska välja så ser jag hellre att konstnärer och clowner får pengar än att f.d politiker tar 69 000 kr i månaden för att förmedla pengar till fattiga länder.

är nu med på ditt resonemang ovan

förutom att det sista gäller skattemdel kontra en privat organisation

Hur många musiker har lyckats med sin satsning tack vare A-kassa?

ingen aning - vet du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
är nu med på ditt resonemang ovan

förutom att det sista gäller skattemdel kontra en privat organisation

Röda Korset är ingen privat organisation...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ville bara säga att det inte är så farligt med att stödja 157 kulturpersonligheter jämfört med mycket annat.

Angående A-kassan så finns det ju såklart ingen statistik. Men av egen erfarenhet vet jag att många musiker utnyttjar a-kassan. t.e.x när de är på turné eller bara hemma o repar eller spelar in. fanns en tid då det var enda alternativer för mig också för att ha råd att satsa på musiken.

Finns även en film om detta där flera kända personer vittnar om A-kassans betydelse.

Redigerat av MattiasA
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
utan en offentlig?

Snarare en humanitär rörelse bestående av 186 ideela föreningar jorden runt "styrda" av en kommitté. Denna rörelse är finansierad av sina medlemmar och med statsstöd alltså ganska långt från att kallas en privat organisation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...