Jump to content
Annons

Skivcredits


Overkill

Recommended Posts

Hej på er!

Jag har ett litet problem – åtminstone tycker jag det. I slutet på augusti flyttade jag från mitt band på grund av studier, och då hade vi spelat tillsammans i ett och ett halvt år och gått från inga låtar till en repertoar på åtta fina dängor. Innan jag flyttade spelade vi in trummor till alla låtar (tre låtar var redan helt klara med alla instrument dessutom) och nu ska fem av dessa släppas på en EP.

Mitt problem är att jag igår fick se hur baksidan av skivan ska se ut, och det ser ut som ett vanligt med ett fotografi på bandet men med den nya trummisen. Helt ok för min del, det gör mig inget. Problemet är att mitt namn står i pytteliten text (dvs i samma storlek som vem som tagit kortet) medan det stort och tydligt står den nya trummisens namn. Jag tycker det är en aning respektlöst att sätta mig, som lagt ner enormt många timmar i det som till slut blev den här EPn, i liten text under trummisen sedan två månader. Jag tycker det är irrelevant vilka medlemmarna i bandet är vid release, det som betyder något måste väl ändå vara vilka som gjort skivan? Jag borde få den credit jag förtjänar, tycker jag, och som det är nu får jag inte det. Det står ju där ("All drums recorded by Sebastian Andersson"), men intrycket man får är inte det. Och jag tvivlar på att särskilt många läser det finstilta på en skiva.

Hur har ni gjort i liknande situationer, och tycker ni jag har rätt som känner mig lite illa behandlad? Det känns som min insats blir förringad och att jag går miste om det roliga av allt slit.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Snacka med dem, men undvik uttryck som "varför gjorde ni så", "hur kunde ni" och annat som kan låta anklagande. Berätta som du skrev i sista raden - att du känner dig illa behandlad och att din insats har blivit förringad. Fråga om det kanske går att mötas på halva vägen eller så. Så hade jag gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snacka med dem, men undvik uttryck som "varför gjorde ni så", "hur kunde ni" och annat som kan låta anklagande. Berätta som du skrev i sista raden - att du känner dig illa behandlad och att din insats har blivit förringad. Fråga om det kanske går att mötas på halva vägen eller så. Så hade jag gjort.

Jag har pratat med dom om det, men jag tror inte det gjorde någon större skillnad. Lite därför jag kollar här ifall jag är fel ute. Eventuellt skulle mitt namn stå i en storlek som är mellan det alla andras namn står i samt det som mitt namn stod i först, men det är inte säkert. Jag är ändå inte nöjd, jag tycker det är självklart att jag som spelat på skivan ska stå precis lika stort som de andra som spelat på skivan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är taskigt men inte jorden undergång. Jag har lite samma problem fast från andra hållet då jag är låtskrivaren och oftast då även skriver sånna här credits. Mitt band har det sista året bytt massa medlemmar på grund av att alla flyttar till musikfolkhögskolor. För mig finns det tre rättvisa lösningar:

1: Har man mycket plats borde man kanske skriva låt för låt. Trummor: Hannes Hanneson, Bas Jonas Jonasson osv.

2: Bara skriva "På skivan hörs Hannes Hanneson, Jonas Jonasson osv" Och då inte nämna några instrument alls.

3: Inte Skriva något alls.

och det här med fotoomslag. Är det inte ganska fult med en bild där man radar upp hela bandet? Att skippa det blir både snyggare och löser en del problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt här är ju alltid känsligt.

Jag har aldrig varit i en situation där förra medlemmen spelat in det mesta och blivit utbytt lagom till skivsläpp.

men däremot har jag varit med om en samlingsskiva där gamla medlemmar, som varit med minst lika mycket som de nya, fått väldigt lite utrymme. Och det är ju ganska naturligt att det blir så. Det är ju ett sätt att gå vidare med bandet.

Men jag tycker personligen att de skulle gett dig mer cred.

De har antagligen inte tänkt på hur du skulle ta det och nu är det säkert för sent att ändra layouten.

tråkigt.

Redigerat av MattiasA
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ändå inte nöjd, jag tycker det är självklart att jag som spelat på skivan ska stå precis lika stort som de andra som spelat på skivan.

uppenbarligen tycker inte dom det?

det enda du kan göra är att framföra din åsikt å i motsats till ovan så tycker jag du kan vara helt rak precis som här med din åsikt

troligen förändrar det ingenting å det är bara att acceptera - that's life

beslutet ligger ju ändå hos dom nu

Link to comment
Dela på andra sajter

uppenbarligen tycker inte dom det?

det enda du kan göra är att framföra din åsikt å i motsats till ovan så tycker jag du kan vara helt rak precis som här med din åsikt

troligen förändrar det ingenting å det är bara att acceptera - that's life

beslutet ligger ju ändå hos dom nu

Nej tyvärr verkar det ju inte så. Min åsikt har jag ganska tydligt fört fram så förhoppningsvis händer det väl något men jag är inte särskilt hoppfull. Känner mig så - jag vet inte - uppgiven på något sätt, när det man gjort kommer ut så erkänns ens insats knappt liksom utan det går till någon annan.

Men vi får se vad som händer, tror dom skulle greja lite med omslaget idag. Ingenting har skickats iväg än så det är ju inte för sent rent praktiskt, kanske mer att dom är inställda på en grej bara.

Carle: 1 är inget alternativ då det inte funkar med utrymme tyvärr, annars bra lösning. 2 och 3 tror jag går bort då jag tror de gärna vill att det ska stå vem som spelar vad. Tycker annars personligen att lösning 2 är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag borde få den credit jag förtjänar, tycker jag, och som det är nu får jag inte det. Det står ju där ("All drums recorded by Sebastian Andersson"), men intrycket man får är inte det. Och jag tvivlar på att särskilt många läser det finstilta på en skiva.

Kanske är du bara lite för fåfäng? (Vilket i sig inte nödvändigtvis måste vara en dålig sak. Själv är jag äckligt fåfäng.)

Bandet har vett nog att ge dig credit genom att skriva "All drums recorded by Sebastian Andersson". Men du tycker att det är skrivet med "pytteliten text" och därför lite tveksam på om särskilt många kommer att läsa det... Även om jag kanske kan förstå hur du känner, så verkar det där ändå vara något som inte riktigt är din business längre.

Dessutom, de (bandet) kunde ju faktiskt ha valt att skriva "Sebastian Andersson: additional drums" — för att på så sätt inte förringa den "nya" trummisens person och betydelse för bandet.

Åsså, sist men inte minst, man skulle även kunna ägna en tanke åt den "nya" trummisen och hur han/hon eventuellt känner sig; som är med på ett foto på en skiva han/hon inte ens medverkar på.

Välmenade tankar, sådär i all hast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske är du bara lite för fåfäng? (Vilket i sig inte nödvändigtvis måste vara en dålig sak. Själv är jag äckligt fåfäng.)

Bandet har vett nog att ge dig credit genom att skriva "All drums recorded by Sebastian Andersson". Men du tycker att det är skrivet med "pytteliten text" och därför lite tveksam på om särskilt många kommer att läsa det... Även om jag kanske kan förstå hur du känner, så verkar det där ändå vara något som inte riktigt är din business längre.

Dessutom, de (bandet) kunde ju faktiskt ha valt att skriva "Sebastian Andersson: additional drums" — för att på så sätt inte förringa den "nya" trummisens person och betydelse för bandet.

Åsså, sist men inte minst, man skulle även kunna ägna en tanke åt den "nya" trummisen och hur han/hon eventuellt känner sig; som är med på ett foto på en skiva han/hon inte ens medverkar på.

Välmenade tankar, sådär i all hast.

Absolut, och det känns ju "fel" att vara det men samtidigt så vill jag ju såklart att det ska synas vad jag har gjort. Men du har definitivt en poäng, och jag inser ju själv att det är deras beslut, men med tanke på att jag varit med och bidragit ganska mycket till skivan så tycker jag ändå att jag borde få vara med och påverka lite.

Hade de skrivit additional drums hade det ju varit en ren lögn, och det hade jag verkligen inte tyckt var ok. Argumentet lyder att det är för att nya trummisen ska känna sig delaktig – men faktum är ju att han inte var delaktig, och med tanke på bokade spelningar och grejer de har på gång så lär det ju inte vara brist på inkludering om man säger så. Sen måste jag även säga det att jag inte har något emot honom och det är inte det som är problemet, men han hamnar lite i skottlinjen och det är egentligen inte meningen. Inte där problemet ligger.

EDIT: "synas vad jag gjort" – det syns ju, men inte i proportion till andra insatser.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du ska ha credit för det du har gjort.

Å andra sidan finns det ofta info som utelämnas på en EP av utrymmesskäl.

Så frågan är egentligen vilken information de valt att ha med och om du tycker den är korrekt eller felaktig.

En annan sak. "all drums recirded by..." tolkar jag som att det är du som spelat in trummorna. Stämmer det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som slår mig först, och som jag tycker att du borde störa dig mest på, är "All drums recorded by Sebastian Andersson".. Skulle jag läsa det skulle jag tro att du hade varit tekniker och skött inspelningen när trummorna spelades in.. Och att den nya trummisen har spelat trummorna..

EDIT: joachime hann visst före..

Redigerat av puffra
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du ska ha credit för det du har gjort.

Å andra sidan finns det ofta info som utelämnas på en EP av utrymmesskäl.

Så frågan är egentligen vilken information de valt att ha med och om du tycker den är korrekt eller felaktig.

En annan sak. "all drums recirded by..." tolkar jag som att det är du som spelat in trummorna. Stämmer det?

Det som står är vilka som producerat, vem som mixat, var det är inspelat, vad låtarna heter (och längd), bandets medlemmar, vilka som spelat keyboard, vilka som tagit korten som används på skivan. Så allt är med, mer eller mindre.

Och ja, jag har funderat lite på det med men inte börjat bläddra i skivor än vad det står. När vi spelade in trummorna gjore vi det tillsammans, vi tog två dagar då alla var med och riggade och sånt tillsammans, någon pillade nivåer ibland och någon annan gjorde det någon annan gång. Spelat har gjort, men det rent ljudtekniska har alltid gjorts tillsammans. Vad bör man skriva istället?

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

nja...

additional:

EXTRA

YTTERLIGARE

TILLÄGGS-

skulle ju inte stämma alls

Tack för språklektionen!

Vaddå, "stämmer"... Det är inte ovanligt att man även dels, som joachime var inne på, utelämnar credit/information, dels "kryddar" faktisk medverkan.

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi spelade in trummorna gjore vi det tillsammans, vi tog två dagar då alla var med och riggade och sånt tillsammans, någon pillade nivåer ibland och någon annan gjorde det någon annan gång. Spelat har gjort, men det rent ljudtekniska har alltid gjorts tillsammans. Vad bör man skriva istället?

Förutom trummor, är det någon annan del i produktionen du tycker du borde ha credit för?

Om inte föreslår jag att "all drums recorded by..." byts ut mot "session drummer...". Det visar att du inte tillhör bandet (vilket du ju inte gör längre).

Edit: Vill tillägga att jag tycker det är förståeligt att bandet väljer en mindre textstorlek för din medverkan. Att spela i band handlar mycket om gemenskap/sammanhållning. I det här fallet är det viktigt för dom att känna att det är de fyra som utgör bandet nu. Då kanske det inte funkar att bereda dig lika stort utrymme på omslaget som den nya medlemmen.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom trummor, är det någon annan del i produktionen du tycker du borde ha credit för?

Om inte föreslår jag att "all drums recorded by..." byts ut mot "session drummer...". Det visar att du inte tillhör bandet (vilket du ju inte gör längre).

Nej, bandet står som producent vilket är helt korrekt. Jag kanske är överdrivet petig men session drummer känns inte rätt, varför inte bara played istället för recorded?

Edit: Vill tillägga att jag tycker det är förståeligt att bandet väljer en mindre textstorlek för din medverkan. Att spela i band handlar mycket om gemenskap/sammanhållning. I det här fallet är det viktigt för dom att känna att det är de fyra som utgör bandet nu. Då kanske det inte funkar att bereda dig lika stort utrymme på omslaget som den nya medlemmen.

Jag kan nog hålla med till viss del och visst förstår jag poängen, men för att citera yrrol: "Man kan ju göra så, men det är ju inte rätt". Nu är jag kanske inte den mest opartiska i frågan, men även om inte jag var inblandad så skulle jag nog föredra att se vilka som spelat på skivan än vilka som är med i bandet. Men det är väl personlig smak också misstänker jag.

Edit: Ständigt detta ordglömmande.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också att det är mer relevant att få med vilka som spelar på skivan än vilka som är med i bandet. Men jag tycker också - som sagt - att världens kommer inte sprängas för det. Om ett halvår hade du ändå glömt att du stod med lite större bokstäver. Att vara med i ett band handlar - precis som här sägs - om att ha en bra gemenskap och kul ihop. Man får inte kul ihop när trummisen börjar gorma om att hans eller hennes erkännande i senaste konvolutet är tillräckligt stort. Någon som gäller för samtliga medlemmar i ett band.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du har definitivt en poäng, och jag inser ju själv att det är deras beslut, men med tanke på att jag varit med och bidragit ganska mycket till skivan så tycker jag ändå att jag borde få vara med och påverka lite.

Jag tycker inte att det är "deras" beslut över huvud taget, det är det band som är med på inspelningen som ska bestämma vem som ska ha cred för vad och då är det du som ska bestämma hur du ska stå, och den nya trummisen ska bara hålla käften. Vilka som spelar i bandet NU är totalt ointressant. Bandet som spelar på skivan består av dig och tre andra killar. Ett annat band består av de tre killarna och en kille till, men det hör inte hit. Därför är det också helt fel att han är med på bild.

Och som nämnts ska det absolut inte stå "all drums recorded by" som om du var nån tekniker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också att det är mer relevant att få med vilka som spelar på skivan än vilka som är med i bandet. Men jag tycker också - som sagt - att världens kommer inte sprängas för det. Om ett halvår hade du ändå glömt att du stod med lite större bokstäver. Att vara med i ett band handlar - precis som här sägs - om att ha en bra gemenskap och kul ihop. Man får inte kul ihop när trummisen börjar gorma om att hans eller hennes erkännande i senaste konvolutet är tillräckligt stort. Någon som gäller för samtliga medlemmar i ett band.

Jag är lite osäker på hur jag ska tolka det där om jag ska vara ärlig. Menar du att jag är så intresserad av mitt "erkännande" att jag skiter i det roliga eller vad? Det är en grej jag stör mig på, men det är inte som om vi nu är bittra fiender – fortfarande mina bästa kompisar i min hemstad och jag älskar mina gamla bandmedlemmar. Oavsett så måste jag ju få säga till när jag blir lite förbryllad hur samma insatser ges olika mycket cred (jag letar fortfarande efter en bra svensk motsvarighet, allt tjat om cred börjar bli lite patetiskt, vad säger man egentligen?).

Dingbats: Jo, det låter enkelt och jag håller med dig, men det verkar inte vara så lätt. Även om jag hade önskat det. (Och bara som en liten note så inte fel personer får skit, den nya trummisen har inte särskilt mycket med det här att göra, tror inte det är han som har tvingat fram något.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu står tydligen mitt namn längst upp och recorded by är utbytt mot played by. Inte vad jag frågade efter (jag ville aldrig ha mer än någon annan, bara mer än vad jag först fick), men jag är i alla fall glad att de lyssnade på mig. Vet inte än exakt hur det ser ut, men kan lägga upp det sen när den släppts ifall någon vill se. Glöm inte lyssna heller, misstänker att låtarna kommer komma upp på forumet (tre av låtarna finns redan, dock har de mixats och mastrats om). Tack i alla fall för synpunkterna, bra att få lite annat perspektiv på saker och ting. Tur att man inte har större problem än såhär. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ämnar inte vara fientlig alls men det jag menar är att det lätt kan bli dålig stämmning i ett band där något tycker att den fått för lite erkännande och vill få sitt namn större. Jag vet inte på vilken nivå ni är på, men där mitt band är tycker jag att det kanske inte är värt med tanke på att erkännandet ändå inte blir större än att kanske 80 ex säljs, och de flesta av dem till vänner och familj. Så kanske man kan välja att inte ta det grälet.

Pick your fights som dr. phil säger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...