Jump to content
Annons

Tips o råd om mastering


Emili01

Recommended Posts

God kväll

Håller på med några låtar och de börjar närma sitt slut. Men har problem med mastering blir inte riktigt nöjd. Först använder jag en eq och skär bort oönskade frekvenser. Sen använder jag izotope ozone för o skapa tryck samt bredda lite och slutligen en limiter. Vet inte om det är en bra setup men har ni något förslag på bättre om annat?

Men mitt problem är att jag får inte upp volymen som jag vill och jag förlorar trycket i låten. I den genren jag håller på med så är det vanligt att man ofta maxar låtarna och vill ha så mycket tryck som möjligt.

Just nu brukar jag låta kanalerna gå över nollan men sen sänker jag på master regeln. Men det blir ofta att jag måste typ sänka med 10-12 DB... Just nu har jag helt enkelt bara satt gainen på så mycket som jag sänkt, i detta fall runt 10 DB på limitern.

Är det en dålig taktik? Ska jag istället sänka kanalerna så de ligger under nollan och sen göra samma taktik igen, fast då behöver jag inte sänka och sen höja mastern lika mycket, får jag upp volymen och behåller trycket bättre då?

Hoppas ni förstår 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Maxa ut mixen först, komprimera i grupper (kick+bas, lo keys, hi keys etc) och se till att inte använda transientdödande limiters typ Waves L. Bredda gör du i mix, inte master eftersom det blir så svårkontrollerat.

Sen när det låter bra om mixen köttar du på ett antal uppfettande pluggar på mastern - jag rekommenderar BBE sonic maximizer, Inflator och kanske den där Stillwell audio-limitern eller Voxengo Elephant. Dra på lagom, sänk utvolymen på varje plugg och se till att Elephant eller nån annan limiter ligger sist och toppar på -0.2 dB.

Masterregeln ska såklart stå på 0.

Jag hade nog inte kört ozone men det är bara för att jag inte kan den.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Maxa ut mixen först, komprimera i grupper (kick+bas, lo keys, hi keys etc) och se till att inte använda transientdödande limiters typ Waves L. Bredda gör du i mix, inte master eftersom det blir så svårkontrollerat.

Sen när det låter bra om mixen köttar du på ett antal uppfettande pluggar på mastern - jag rekommenderar BBE sonic maximizer, Inflator och kanske den där Stillwell audio-limitern eller Voxengo Elephant. Dra på lagom, sänk utvolymen på varje plugg och se till att Elephant eller nån annan limiter ligger sist och toppar på -0.2 dB.

Masterregeln ska såklart stå på 0.

Jag hade nog inte kört ozone men det är bara för att jag inte kan den.

Okey intressant, ska testa de. Har aldrig komprimerat i grupper förut. Tips på bra kompressor? Använder Waves C1 just nu till de mesta.

Elephant använder jag just nu men ska kolla in de andra också. Så det är bättre att ha lågt på vst pluggen och sen höja i mixen istället?

Här lär man sig mycket 🙂.

Tack för att bra svar, ska genast sätta igång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det är bättre att ha lågt på vst pluggen och sen höja i mixen istället?

Alltså, först och främst ska mixen låta bra. Om den låter starkt är oviktigt, bara det inte distar. Sen smackar du på mastereffekter.

Jag skrev att du bör sänka utvolymen på pluggarna om du har (färgande volymhöjande) kompressorvarianter i kedja på master - detta för att inte stoppa nästa plugg full med dist. Den sista, som ska vara en limiter, bör du däremot sätta tröskelvärde 0,2 dB under nollan men utvolym 0.

Kom ihåg att detta bara är ett av miljoner sätt att mastra och att inget av det spelar det minsta roll om inte din mix är fet.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, först och främst ska mixen låta bra. Om den låter starkt är oviktigt, bara det inte distar. Sen smackar du på mastereffekter.

Jag skrev att du bör sänka utvolymen på pluggarna om du har (färgande volymhöjande) kompressorvarianter i kedja på master - detta för att inte stoppa nästa plugg full med dist. Den sista, som ska vara en limiter, bör du däremot sätta tröskelvärde 0,2 dB under nollan men utvolym 0.

Kom ihåg att detta bara är ett av miljoner sätt att mastra och att inget av det spelar det minsta roll om inte din mix är fet.

Jag som alltid trodde att det var mastringen som var så viktig, tyckte jag läste det någonstans här på studio. Men när man tänker efter så låter de mer logiskt att mixen är viktigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker pluggen T-Racks 3 är ypperlig när man vill mastra men kanske inte har så mycket koll än. Det finns många bra presets, som man sedan kan utgå ifrån, tweaka och jämföra med varandra för att se hur olika uppsättningar/typer av kompressor, eq, limiter etc påverkar ljudet och varandra. Ett väldigt lättöverskådligt program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som alltid trodde att det var mastringen som var så viktig, tyckte jag läste det någonstans här på studio. Men när man tänker efter så låter de mer logiskt att mixen är viktigare.

Givetvis så är kvalitén på mixen viktig, om bra mix så kan en bra mastering lyfta resultatet till toppklass, men om mixen är dålig så kan en bra mastering på sin höjd rädda upp plattan till ”ok” nivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker pluggen T-Racks 3 är ypperlig när man vill mastra men kanske inte har så mycket koll än. Det finns många bra presets, som man sedan kan utgå ifrån, tweaka och jämföra med varandra för att se hur olika uppsättningar/typer av kompressor, eq, limiter etc påverkar ljudet och varandra. Ett väldigt lättöverskådligt program.

Okej ska kika in den 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker pluggen T-Racks 3 är ypperlig när man vill mastra men kanske inte har så mycket koll än. Det finns många bra presets, som man sedan kan utgå ifrån, tweaka och jämföra med varandra för att se hur olika uppsättningar/typer av kompressor, eq, limiter etc påverkar ljudet och varandra. Ett väldigt lättöverskådligt program.

Var väldigt försiktig med presets. Det är lätt att man ställer in ett preset och tycker att det låter mycket bättre och så är man klar sen. FEL FEL FEL FEL FEL!!!!

Det är exgremt viktigt att du lyssnar ordentligt på vad som faktiskt händer med ljudet när du ställer in mastrings presets. Jämför ljudfilerna före och efter master på samma volym. Med det menar jag inte att reglarna ska stå på noll på båda spåren utan det ska låta som att det är ungefär samma volym. Du får alltså sänka volymen på det mastrade spåret med hjälp av dina öron för att få samma volym.

Om man spelar upp en mix som man gjort själv på hög volym och jämför det med en riktigt proffsig inspelning från världens elit som man spelar upp på låg volym så kan ens egna mix låta bättre. Det är för att man luras av volymen. Det samma gäller när du mastrar. Bara för att den mastrade filen får starkare volym så låter den inte bättre.

Jag menar inte att man inte ska använda sig av presets. De kan vara till stor hjälp om man inte har mastrat tidigare men om du hittar en inställning som du gillar. Kolla på vad det är för pluggar med och hur de är inställda. Stäng av en plugg och se vad som händer. Skruva lite på pluggarna och lyssna efter förändringar.

Ett tips är att du aldrig får använda dig av ett preset utan att ändra i det. Alla mixar är olika och det betyder att det inte finns ett preset som är till 100% perfekt för just din mix.

EDIT: Jag håller alltså med Pontus R

Redigerat av woollie
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är 2010 nu.. Man behöver inte Mastra längre.. 😉

Varför inte menar du?

Jag tycker nog tvärt om. I dagens musikindustri då fler och fler produktioner görs i mindre bra, små produktionsrum (där det kan vara svårt att göra korrekta bedömningar av hur det faktiskt låter) så ökar behovet av mastering så man kan korrigera vissa brister i materialet.

Link to comment
Dela på andra sajter

I dagens musikindustri då fler och fler produktioner görs i mindre bra, små produktionsrum (där det kan vara svårt att göra korrekta bedömningar av hur det faktiskt låter) så ökar behovet av mastering så man kan korrigera vissa brister i materialet.

Jag tycker snarare kraven på mastring ökar när inspelning och mixning är bristfällig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...