Jump to content
Annons

Studioforums 31:a festival, tävlingstråd


therocker

Recommended Posts

Nej nåt större drag verkar det ju inte vara, men jag har ändå förhoppningar om att få in en del bidrag. Det var ju många som röstade..... 😄

Hur blir det sen när folk lyssnar på låtarna, alltså kommer folk kunna se videon samtidigt som låten går??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 78
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hur blir det sen när folk lyssnar på låtarna, alltså kommer folk kunna se videon samtidigt som låten går??

Antingen bakar jag ihop alla bidragen till en rar fil och låter folk sätta ihop filerna själva till filmerna. Lite krångligt vilket kanske gör att inte så många bryr sig om att göra det. I stället har jag nästan tänkt att sätta ihop ljudfilerna själv med filmerna, lägga ut dom någonstans så dom går att streama. Tex youtube. Problemet där är att det inte funkar att lägga ut shrek klippet då det känns igen och jag inte har några rättigheter till den snutten, (den bjuder jag på, varsågoda och SKJUT MIG). Nån som vet nån annanstans där det funkar att lägga ut sådana filer för streaming?

Du är ju överallt med dina insiktsfulla och givande inlägg.

Hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Antingen bakar jag ihop alla bidragen till en rar fil och låter folk sätta ihop filerna själva till filmerna. Lite krångligt vilket kanske gör att inte så många bryr sig om att göra det. I stället har jag nästan tänkt att sätta ihop ljudfilerna själv med filmerna, lägga ut dom någonstans så dom går att streama. Tex youtube. Problemet där är att det inte funkar att lägga ut shrek klippet då det känns igen och jag inte har några rättigheter till den snutten, (den bjuder jag på, varsågoda och SKJUT MIG). Nån som vet nån annanstans där det funkar att lägga ut sådana filer för streaming?

Hehe

Ok.. Känns ganska relevant att ha med filmerna också eftersom man gör ju musiken efter vad som händer i filmen..

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak bara.. Är det tänkt att man ska ljudlägga filmen eller bara tonsätta den? Ljudläggning innebär ju ljudeffekter också - eller?

Shrek-klippet kräver helt klart ljudeffekter också, + eventuellt lite tal. Khoda är mer tänkt att "tonsättas" men det är upp till var och en att göra vad man vill. Hoppas verkligen det dimper ner lite bidrag! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tänker man när man använder rar? Nämn en fördel gentemot zip, det format som alla alla alla kan öppna utan krångel.

Vad spelar det för roll vilket format det är packat med? RAR går att öppna med vilket komprimeringsprogram som helst som är värt namnet; 7-Zip, till exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad spelar det för roll vilket format det är packat med? RAR går att öppna med vilket komprimeringsprogram som helst som är värt namnet; 7-Zip, till exempel.

Det finns mig veterligen inget program till Linux som kan öppna rar. Zip kan å andra sidan öppnas utan installation av nåt program överhuvudtaget av alla operativsystem jag känner till. Vilket känns vettigast?

Det enda rar gör är att krångla till det med ytterligare program. Skulle det vara filstorleken man är orolig över (helt onödigt i det här fallet eftersom filerna i arkivet redan är komprimerade) så packar man det ju isåfall som bzip2 eller lzma. Varför har jag aldrig sett nån göra det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du en film med alla spår inlagda? Går det?

Ja det går väldigt enkelt, jag nämnde det i Diskutera tema tråden.

Länk Här

Finns ett gratis program som gör det väldigt enkelt.

AVI-Mux GUI:

Man laddar in filmen i programet, man lägger till dom extra ljudspåren och sedan spara väldigt enklet.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det går väldigt enkelt, jag nämnde det i Diskutera tema tråden.

Länk Här

Finns ett gratis program som gör det väldigt enkelt.

AVI-Mux GUI:

Man laddar in filmen i programet, man lägger till dom extra ljudspåren och sedan spara väldigt enklet.

Måste testa det vid tillfälle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det går väldigt enkelt, jag nämnde det i Diskutera tema tråden.

Länk Här

Finns ett gratis program som gör det väldigt enkelt.

AVI-Mux GUI:

Man laddar in filmen i programet, man lägger till dom extra ljudspåren och sedan spara väldigt enklet.

Så nu har jag testat det, det gick hur lätt som helst tills jag skulle välja 4:e låten, då låser sig spelaren. Det funkar inte heller med windows media player? men med VLC. Kan man vara helt hundra på att "ljudspår 2" verkligen är nr 2 i alla spelare? Kanske kan bli lite förväxlingsfel. Ska kolla lite till på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med vlc funkar det bra, men om man vill vara på den säkra sidan att alla har rätt info, kan man döpa alla tittlar med en vis fras eller nått sedan lägga till en text fil med filmen så man kan se att den tillhör samma spår.

Tex

1 Khoda "lavida"

2 Khoda "2ast"

3 Khoda "lop"

Text filen:

ska det stå lika info

1 Khoda "lavida"

2 Khoda "2ast"

3 Khoda "lop"

Du kan även erbjuda bara ljudspåren i pack också för att vara på den säkra sidan eller om man föredrar det så.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Använd command unrar, tex: # unrar e [filnamn].rar

Om du (mest troligt) inte har det installerat — ladda ner här: http://www.rarlab.com/rar_add.htm

Jag tänker inte sitta och ladda ner nån random fil från nån hemsida jag aldrig har hört talas om för att förhoppningsvis kunna öppna ett filformat som inte har nåt existensberättigande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Upphovsmannen till den sista filmen önskar få ta del av vad vi hittar på med hans film, så det måste ni tycka är ok om ni gör ett bidrag till den filmen!

Vad betyder det? Vill upphovsmannen bara höra på på musiken eller vill han ta del av rätten till musiken??

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad betyder det? Vill upphovsmannen bara höra på på musiken eller vill han ta del av rätten till musiken??

Han vill bara lyssna på den. Sen skulle det ju vara kul om han ville använda nåt av bidragen också, men då får han naturligtvis snacka med upphovsmannen först.

Redigerat av therocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker inte sitta och ladda ner nån random fil från nån hemsida jag aldrig har hört talas om för att förhoppningsvis kunna öppna ett filformat som inte har nåt existensberättigande.

Du har rätt, det var dåligt tips i sammanhanget och jag ber om ursäkt. Det är inte alltid man tänker på hur oerfaren och självförälskad du faktiskt är — ännu.

Till therocker: För att alla ska ha en chans samt våga vara med kanske det trots allt är bäst att ZIPpa filerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag (och flabb) har ett bidrag färdigt. Bara några små justeringar (flabbs bidrag) så ska det skickas in.

Tycker det här var skitkul. Verkligen något jag skulle vilja syssla med nästan alltid. Sluta arbeta och bara göra musik till kortfilmer. Finns det någon marknad för det? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag (och flabb) har ett bidrag färdigt. Bara några små justeringar (flabbs bidrag) så ska det skickas in.

Tycker det här var skitkul. Verkligen något jag skulle vilja syssla med nästan alltid. Sluta arbeta och bara göra musik till kortfilmer. Finns det någon marknad för det? 🙂

Tack för det... ett tag trodde jag inte det skulle komma in några 😮 Mitt bidrag är snart klart också, håller med om att detta var nåt av det roligaste jag gjort! Tänker nog regga mig på nåt filmforum vad det lider och erbjuda mina tjänster 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...