Jump to content
Annons

Fyra strängar räcker inte!


Hellpig

Recommended Posts

Annons

Usch, vilket missfoster. Det är banne mig ingen bas - det är en harpa eller något. 😄

Nej - en bas har 4 strängar, varken mer eller mindre. Punkt! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

NEEEEJ BOOOOORRTTT!! 😆 Det där är ingen bas och vill han ha så många strängar får han banne i mig byta instrument

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Pat Metheny.. får jag lägga en kommentar om honom?

Utan att värdera vad jag själv eller många tycker om hans musik och sätt att spela. . jag undrar varför så många känner "han har ingen känsla" "det är inga melodier" eller raka motsatsen "Din - idiot, han är kungen!"

Youtubelänk: Pat Metheny - As it is

Varför passerar känslan totalt förbi mig.. Är det för komplicerat? Är det för enkelt? Är det för rena toner, är det för exakt tajming? Vad säger ni andra? Om det finns andra med en åsikt? Tycker det är intressant..

Gå gärna ett steg längre och resonera förbi den spontana magkänslan.. typ "han suger, han är bäst!"

Okej om jag gör ett sidospår, Hellpig?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Nej det är inte alls okej Laxen med ditt sidospår. Du brukar gnälla på andra om de skriver om annat i dina trådar. Ska komma ihåg det nästa gång du påpekar det för andra i dina trådar.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Jag har väl inget emot dig? 😄 Tror att du tolkar att det låter värre än det är.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Pat Metheny.. får jag lägga en kommentar om honom?

Utan att värdera vad jag själv eller många tycker om hans musik och sätt att spela. . jag undrar varför så många känner "han har ingen känsla" "det är inga melodier" eller raka motsatsen "Din - idiot, han är kungen!"

Youtubelänk: Pat Metheny - As it is

Varför passerar känslan totalt förbi mig.. Är det för komplicerat? Är det för enkelt? Är det för rena toner, är det för exakt tajming? Vad säger ni andra? Om det finns andra med en åsikt? Tycker det är intressant..

Gå gärna ett steg längre och resonera förbi den spontana magkänslan.. typ "han suger, han är bäst!"

Okej om jag gör ett sidospår, Hellpig?

Ja, det är helt ok för mig. Jag tänker inte gå in på en diskussion om vad som är ok eller inte men jag brukar tänka mig en forumtråd som ett vanlig samtal över en kopp kaffe. Det är sällan man sitter o fikar med någon som ber en fara åt helvete utan direkt synbar anledning. Och skulle man göra det så fikar man förmodligen inte med den personen igen, inte på ett bra tag i alla fall. Det är en jävla skillnad på att stå för vad man tycker/ha ryggrad eller att bara vara otrevlig på ett osocialt sätt. Just det är något som väldigt många totalt förväxla på ett forum. För att styra in på din fråga;

Jag tror (eller VET att det är så för mig i alla fall) det är att det är fetstor skillnad på att knåpa ihop en juste låt eller att visa hur fucking duktig man är på sitt instrument. Sedan förra sommaren har jag hållt på med att lira in hela "Dressed to Kill"-plattan (KISS). Det som slog mig när jag började analysera låtarna var hur enkla de var, när man skalade ner dem på enskild riffnivå men hur otroligt snyggt de byggde upp den helhet som låten är, bestående av dessa förhållandevis enkla byggstenar. Det som slår mig när jag lyssnar på mer "avancerade" artister är hur otroligt kass de är på att bygga låtar. Men det är ju lite som att designa ett spel; vilken nummertönt som helst kan bygga upp ett massivt och komplext system som baserar sig på berg av siffror, det krävs en rejäl dos begåvning för att skapa ett spel med en enkel idé, som alla dirtekt tar till sitt hjärta och kan njuta av utan en 358s handbok. Samma sak med "progressiva" band som bygger 42 minuterslåtar där det egentligen bara passerar förbi olika tempon och takter och långa transportsträckor byggda enbart för en jävla fjant att stå och solo å glänsa till.

Lite tillspetsat men ungefär så ser jag på det. En akademisk idiot som jag tyvärr kände en gång tidensa en sak som var rätt bra för att komma från honom, kan man inte skriva en enkel låt under 3 minuter (låtlängd alltså) så kan man inte skriva musik.Tillspetsat med med ett surt pepparkorn av sanning i sig.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

...och detta "no man show"...? 😛

Det är rätt fränt hur dom har gjort det. Dom jobbar ju järnet med animeringar, "kameraförflyttning" och skapande av dessa psykadeliska mongoinstrument. Men all musik styrs av midi. Så när allt är riggat så kan man slå ann en ton på en tangent och animeringen rör sig. Och pitchar man eller snurrar på modhjulet så hänger animeringen med. Visserligen med en rejäl latency. Men vilket jobb! 😛

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är helt ok för mig. Jag tänker inte gå in på en diskussion om vad som är ok eller inte men jag brukar tänka mig en forumtråd som ett vanlig samtal över en kopp kaffe. Det är sällan man sitter o fikar med någon som ber en fara åt helvete utan direkt synbar anledning. Och skulle man göra det så fikar man förmodligen inte med den personen igen, inte på ett bra tag i alla fall. Det är en jävla skillnad på att stå för vad man tycker/ha ryggrad eller att bara vara otrevlig på ett osocialt sätt. Just det är något som väldigt många totalt förväxla på ett forum. För att styra in på din fråga;

Jag tror (eller VET att det är så för mig i alla fall) det är att det är fetstor skillnad på att knåpa ihop en juste låt eller att visa hur fucking duktig man är på sitt instrument. Sedan förra sommaren har jag hållt på med att lira in hela "Dressed to Kill"-plattan (KISS). Det som slog mig när jag började analysera låtarna var hur enkla de var, när man skalade ner dem på enskild riffnivå men hur otroligt snyggt de byggde upp den helhet som låten är, bestående av dessa förhållandevis enkla byggstenar. Det som slår mig när jag lyssnar på mer "avancerade" artister är hur otroligt kass de är på att bygga låtar. Men det är ju lite som att designa ett spel; vilken nummertönt som helst kan bygga upp ett massivt och komplext system som baserar sig på berg av siffror, det krävs en rejäl dos begåvning för att skapa ett spel med en enkel idé, som alla dirtekt tar till sitt hjärta och kan njuta av utan en 358s handbok. Samma sak med "progressiva" band som bygger 42 minuterslåtar där det egentligen bara passerar förbi olika tempon och takter och långa transportsträckor byggda enbart för en jävla fjant att stå och solo å glänsa till.

Lite tillspetsat men ungefär så ser jag på det. En akademisk idiot som jag tyvärr kände en gång tidensa en sak som var rätt bra för att komma från honom, kan man inte skriva en enkel låt under 3 minuter (låtlängd alltså) så kan man inte skriva musik.Tillspetsat med med ett surt pepparkorn av sanning i sig.

Kan ju vara så också att man bara berörs av olika saker... Jag har t.ex alltid tyckt att Kiss känns otroligt tråkiga, intetsägande och förutsägbara. Precis som mycket annan metal. Dåliga texter, förutsägbara riff och en massa tom image. Ungefär som MTV-hiphop eller schlagerfestivalen. Det tyckte jag även innan jag fattade ett skvatt om hur musik funkade. Pat Metheny blev jag däremot berörd av första gången jag hörde honom... Precis som första gången jag hörde den 23 minuter långa låten Supper's Ready av Genesis. Det hade ingenting att göra med hur komplext det var, utan bara att jag fann det vackert och jag kunde identifiera mig med musiken. Den bar iväg med mig och fick gärna hålla på hur länge som helst.

I Europa är vi ju helt skadade av hitsingelformatet... över 4 minuter är en evighet och finns det inte en refräng man kan tralla med i efter första lyssningen så är det bara pretentiöst skit. Helst ska man ha hört låten innan man hör den första gången, för att helt vara skyddad mot att skapa nya synapser.

Såna här grejer lockar alltid fram vad man anser är nytänk eller konservativt. Typ som Claes kommentar "en bas ska ha 4 strängar". En bra basist kan spela tillräckligt bra på 4 strängar, men han kan aldrig spela på 4 strängar vad man kan på 11. Sen att man mer eller mindre aldrig hör någon spela något på ett sånt instrument som har andra intentioner än att imponera på andra basister är en annan sak. Det finns mycket musik som bara är kul för den som spelar den.

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är helt ok för mig. Jag tänker inte gå in på en diskussion om vad som är ok eller inte men jag brukar tänka mig en forumtråd som ett vanlig samtal över en kopp kaffe. Det är sällan man sitter o fikar med någon som ber en fara åt helvete utan direkt synbar anledning. Och skulle man göra det så fikar man förmodligen inte med den personen igen, inte på ett bra tag i alla fall. Det är en jävla skillnad på att stå för vad man tycker/ha ryggrad eller att bara vara otrevlig på ett osocialt sätt. Just det är något som väldigt många totalt förväxla på ett forum. För att styra in på din fråga;

Jag tror (eller VET att det är så för mig i alla fall) det är att det är fetstor skillnad på att knåpa ihop en juste låt eller att visa hur fucking duktig man är på sitt instrument. Sedan förra sommaren har jag hållt på med att lira in hela "Dressed to Kill"-plattan (KISS). Det som slog mig när jag började analysera låtarna var hur enkla de var, när man skalade ner dem på enskild riffnivå men hur otroligt snyggt de byggde upp den helhet som låten är, bestående av dessa förhållandevis enkla byggstenar. Det som slår mig när jag lyssnar på mer "avancerade" artister är hur otroligt kass de är på att bygga låtar. Men det är ju lite som att designa ett spel; vilken nummertönt som helst kan bygga upp ett massivt och komplext system som baserar sig på berg av siffror, det krävs en rejäl dos begåvning för att skapa ett spel med en enkel idé, som alla dirtekt tar till sitt hjärta och kan njuta av utan en 358s handbok. Samma sak med "progressiva" band som bygger 42 minuterslåtar där det egentligen bara passerar förbi olika tempon och takter och långa transportsträckor byggda enbart för en jävla fjant att stå och solo å glänsa till.

Lite tillspetsat men ungefär så ser jag på det. En akademisk idiot som jag tyvärr kände en gång tidensa en sak som var rätt bra för att komma från honom, kan man inte skriva en enkel låt under 3 minuter (låtlängd alltså) så kan man inte skriva musik.Tillspetsat med med ett surt pepparkorn av sanning i sig.

Bra tänkt och skrivet. För man över resonemanget till konst, och att måla tavlor så skulle vissa musiker om de var domare i en tävling där det gällde att göra en snygg teckning så skulle de utse dn tavlan med flest streck som vinnare direkt.

Paul McCartney har sagt om Chuck Berrys låtar att om jag eller vem som helst håller på hela livet så kan vi ändå inte skriva lika bra låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tänkt och skrivet. För man över resonemanget till konst, och att måla tavlor så skulle vissa musiker om de var domare i en tävling där det gällde att göra en snygg teckning så skulle de utse dn tavlan med flest streck som vinnare direkt.

Paul McCartney har sagt om Chuck Berrys låtar att om jag eller vem som helst håller på hela livet så kan vi ändå inte skriva lika bra låtar.

Paul McCartney hade fel... han skrev skjortan av Chuck hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade ingenting att göra med hur komplext det var, utan bara att jag fann det vackert och jag kunde identifiera mig med musiken.

Spännande! Och då undrar jag vad det är som gör att du kan identifiera dig med musiken. Men antagligen är det omöjligt att förklara, på samma sätt som varför man tycker en färg är fin.

Men.. här kommer en jättefördomsfullt försök till kategorisk indelning av personlighetstyper .. kan man gilla både Håkan hellström och Pat Metheny? Känns båda som ytterligheter för sin sak. Eller varför inte Genesis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande! Och då undrar jag vad det är som gör att du kan identifiera dig med musiken. Men antagligen är det omöjligt att förklara, på samma sätt som varför man tycker en färg är fin.

Men.. här kommer en jättefördomsfullt försök till kategorisk indelning av personlighetstyper .. kan man gilla både Håkan hellström och Pat Metheny? Känns båda som ytterligheter för sin sak. Eller varför inte Genesis.

Absolut.. jag diggar Håkan. Framför allt för att han är en så skön person - det gör även hans musik sympatisk. Jag tycker Bob Dylan har gjort några av historiens bästa låtar, på tre ackord - trots att jag spenderat ett par terminer med att analysera Stravinskij och Hindemith. Jag föredrar Metheny över Kiss, Bach över Kent men Kent över Mozart (som är alldeles för pludivuttigt.. berör mig ungefär lika lite som Kiss eller Michael Bolton), Bon Iver över Emmerson Lake & Palmer, vad som helst över opera... Bra musik är bra musik helt enkelt.

Men inom musikkritik måste man ju ofta välja ett spår, annars är man inte trovärdig. Ta t.ex Per Bjurman och hans kloner, som kissar på sig av glädje så fort de hör Ulf Lundell öppna munnen, men åker på en Jethro Tull-konsert med en färdigskriven recension i väskan. Musikervärlden måste ju vara en av de mest konservativa kretsar man kan röra sig i...

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför passerar känslan totalt förbi mig.. Är det för komplicerat? Är det för enkelt? Är det för rena toner, är det för exakt tajming? Vad säger ni andra? Om det finns andra med en åsikt? Tycker det är intressant..

Metheny går rakt förbi mig med.

Jag tror det har att göra med hans spelteknik. Det är korrekt spelat med minsta möjliga transient i anslaget.

Överlag tror jag uttrycket är viktigare än komposition när det gäller vilka artister jag knyter an till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...