Jump to content
Annons

HD650 är dom verkligen värt pengarna ?


Ekstasis

Recommended Posts

Jag undrar, är verkligen HD650 värdt pengarna ?

Jag tycker först och främst att dom till utseendet inte ser att vara ett par hörlurar som kostar 3k.

om jag förstår saken rätt, så släpptes HD650 i mellanklassen, jag tror det var runt 1600:- ?

När dom höjde priset..borde dom även gjort om utseendet...

Nu kostar dom cirkus 3000:- och uppåt , mycket pågrund av dom har blivit så enormt populära...och jag har läst på en hel del...

Jag är helt enkelt enormt sugen på att köpa dessa lurar. Jag förvisso väldigt nöjd med mina DT880 PRO, men jag har kommit till insikt...

de passar inte till all musik...och är inte alltid så musikaliska... Dom funkar mindre bra till vissa typer av ambient/elektronisk musik...men beror helt och hållet på produktionen...

Ibland låter det bra..ibland låter det inte bra alls.. Musik med mycket reverb t.e.x Steve Roach... låter inte lika bra... låter bättre i mina AKG 240studio...

Jag ska dock inte utesluta att min hörlursstärkare inte är "bra" nog för mina DT880.... Tror ändå det får bli ett par HD650, är enormt sugen på att prova dom helt enkelt...

Men det suger stenhårt att dom ska kosta så mycket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jepp det är dom, enligt mig.

Använder dock sällan mina p.g.a att de är öppna.. (använder i stort bara lurar när jag är hemma). Men de är kanon att kontroll-lyssna mixar i. Grymt basregister (och då menar jag detaljerat och inte volvo740-baslåda)

Link to comment
Dela på andra sajter

Som lyssningslur ska de vara bra, men om du tänker använda dem i studion, så passar den äldre HD600 bättre eftersom den är mer neutral, enligt alla omdömen jag har hört (har dock inte testat dem själv).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har både HD600 och HD650. Mixar helst i 650, de har lite bättre kontroll i basen på nåt sätt. Skillnaden är inte stor. Bägge lurarna påverkas en hel del av vad du har i andra änden av sladden (hörlursförstärkaren). Själv har jag en Benchmark DAC1 som är mycket duktig på att driva alla möjliga typer av lurar. Kör jag dem i en batteridriven CD så blir ljudet självklart annorlunda.

Om de är värda pengarna är en helt annan fråga. Som alltid så är det dels en fråga om att balansera hela kedjan - materialet / DA / Hörlursförstärkare / öronen. Uppgradera bara en av dem och skillnaden blir inte särskilt stor.

//Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Som lyssningslur ska de vara bra, men om du tänker använda dem i studion, så passar den äldre HD600 bättre eftersom den är mer neutral, enligt alla omdömen jag har hört (har dock inte testat dem själv).

Tänker nog ha dom när jag vill "lyssna" på musik..när jag har vill skapa och mixa har jag ju mina DT880..

HD600 är nog inte så intressant me tanke på hur mycket prat det är om HD650... på head fi

så är det ständigt DT880, AKG 701 och HD650 som jämförs...

Jag tror nog...att det finns ingen lur i den här prisklassen som är bra på allt...

Med facit i hand...så hade man ju kanse köpt ett par dyrare lyx lurar istället för 7000.

För det priset kan man nog få ett par lurar som är perfekt i alla avseenden...I mellanklassen

får man nog tyvärr dras med att det är brister i vissa avseenden...

Rent musikaliskt och för att bara lyssna/njuta av musik tror jag dock HD650 är klockrent...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har både HD600 och HD650. Mixar helst i 650, de har lite bättre kontroll i basen på nåt sätt. Skillnaden är inte stor. Bägge lurarna påverkas en hel del av vad du har i andra änden av sladden (hörlursförstärkaren). Själv har jag en Benchmark DAC1 som är mycket duktig på att driva alla möjliga typer av lurar. Kör jag dem i en batteridriven CD så blir ljudet självklart annorlunda.

Om de är värda pengarna är en helt annan fråga. Som alltid så är det dels en fråga om att balansera hela kedjan - materialet / DA / Hörlursförstärkare / öronen. Uppgradera bara en av dem och skillnaden blir inte särskilt stor.

//Gunnar

Jo du har rätt...men med en begränsad budget..blir det ju gärna att man snålar så mycket det går... Mina lurar hade definitift

mått bättre av en dyrare hörlursförstärkare... även då mina GO Vibe V7 har ett mycket gott ryckte..och låter betydligt bättre än

vad den kostar. När jag köper studion sedan som jag håller på att spara ihop till..kanse köper en ny...en gång för alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp. Borde ha skrivit att om jag kör HD650 med inbyggda hörslursförstärkaren i en batteridriven CD så räcker den inte till för att driva luren. En mer "lättdriven" lur är att rekommendera för sånt. För övrigt mixar man ju inte där så då kan det gärna vara rätt mycket försköning. Använder gärna ett par äldre Sony 7506 då, det är härlig hängmatta i dem som får det mesta att låta bra. Dessutom dämpar dem så det går i värsta fall att lyssna även på tunnelbanan (lite av tunnelbanans oljud dämpas).

Samt, även om jag sa det tidigare. Det är bara en liten skillnad i ljud mellan HD600 och HD650, de tillhör helt klart samma familj. Jag lyckades mixa klassiskt i många år med HD600 och kan göra det även nu. Ingen av de lurarna är "mellanklass" utan bägge är fullt fungerande professionella verktyg som fungerar utmärkt för både mixning och mastring (även om jag inte klarar att mixa reverbvolymer i lurar, måste ha högtalare då).

// gunnar

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Köp ett par AKG K701 billigare och bättre 😄

Nu har jag förvisso inte testat just K701, men K702 har jag haft hemma och jämfört med HD600. K702 var i mitt tycke definitivt inte bättre på något sätt. Jag ville verkligen tycka om K702 efter att ha läst så mycket gott om dem och var riktigt sugen på ett bra alternativ till mina HD600, men de funkade inte alls för mig. Du och en massa andra tycker annorlunda, vilket bara bevisar att smaken är vädligt olika och att det är väldigt subjektivt vad som är "bättre" 😛

Naturligtvis bör man testa innan man köper, men jag stämmer in i kören som säger att HD600/HD650 är värda varenda krona. Men K701/K702 bör även de beaktas om man ska shoppa lurar i den prisklassen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag förvisso inte testat just K701, men K702 har jag haft hemma och jämfört med HD600. K702 var i mitt tycke definitivt inte bättre på något sätt. Jag ville verkligen tycka om K702 efter att ha läst så mycket gott om dem och var riktigt sugen på ett bra alternativ till mina HD600, men de funkade inte alls för mig. Du och en massa andra tycker annorlunda, vilket bara bevisar att smaken är vädligt olika och att det är väldigt subjektivt vad som är "bättre" 😄

Naturligtvis bör man testa innan man köper, men jag stämmer in i kören som säger att HD600/HD650 är värda varenda krona. Men K701/K702 bör även de beaktas om man ska shoppa lurar i den prisklassen.

Du har alldeles rätt, använder mina K701:or (identiska med K702) varje dag och tycker de är riktigt fina. Det hörs verkligen när låtar är mixade sämre.

Jag Jämförde frekvensanalyser av K701 och HD650 och 650 sennheiser hade en mer "höjd" bas än Akg. (tas iof med en nypa salt)

http://www.headphone.com

Redigerat av Leon
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...