Jump to content
Annons

Råd angånde köp av digitaltrummor? Känsla?


martinm

Recommended Posts

Funderar på att skaffa någon form av digital trumlösning eftersom jag tycker bättre om att banka in saker direkt i min studio än att programmera trummor. Vanliga trummor hade ju varit det bästa men jag tror inte att mina grannar är av samma åsikt. Det här är alternativen jag har övervägt:

* Roland TD3 för ca 9000 spänn

* Medeli set som finns på bl a JAM för 6000 - 7000 spänn beroende på ljudmodul

* eller en variant som tar lite mindre plats, Roland SPD-20 med nån bastrumpedal

Är det nån som har erfarenhet eller tips kring detta?

/martinm

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Se bara till att lägga krutet på virvel och cymbaler som triggar rätt.

Virveln bör ha nätskinn om du planerar att kunna göra pressvirvel.

Jag har själv både roland vdrums och clavias ddrum 4.

Jag ska ge dej ett alternativ till.

Köp en hi-hat från clavia och en riktigt bra virvel typ v drum, för det är de två som skiter sej på billiga set och låter sterilt i din produktin.

Är du bara ute efter ett bra resultat kanske du inte ens behöver ett helt set, lira på de två jag rek. och programera resten.

En kollega som proddar svensk pop har en äkta hi-hat i sångbåset och är inne på samma linje.

Ville bara kläcka en tanke till....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Någon som vet ngt om Millenium MPS-300 med Alesis DM-5 alt Roland TD-3V?

Hur är det jämfört övriga i ungefär samma prisklass tex Yamaha Dtxplorer eller Medeli DD-602 ? Prio är triggning samt möjlighet att till rimligt pris ansluta extra bastrumma, finesser typ att dämpa cymbaler med handen etc kan jag leva utan.

Sen är ju frågan vilken av modulerna är bäst (Alesis eller Roland), både vad gäller triggning och ljud. Priset verkar vara detsamma.

Tack på förhand

Mada

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hallå!

Har funderat både en och två ggr angående köp av digitala trummor.. Har sett några budgetvarianter, typ Medeli (http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=8179&artno=135676), men eftersom man naturligtvis tar säljare med en nypa salt så.. Har någon erfarenhet av dessa? Finns det några bra som Ni rekommenderar i övrigt? Kanske bättre begagnade istället för dessa..?

Bör påpekas att jag i första hand vill använda dessa för att öva, men även för att kunna spela in lite och kanske koppla på några lite roligare ljud, typ drumkits from hell etc..

Sist men inte minst: är digitala trummor ens att jämföra med riktiga trummor att spela på? Har bara provat som hastigast, hade dessvärre inte möjlighet att leka så mkt som jag ville..

Må väl,

metheny

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ganska stor skillnad på vanliga och digitala trummor. Det går att göra vanliga trummor till midi-trummor (vilket rekommenderas om en riktig trummis ska spela på dem).

Då använder man triggmikrofoner. Sen rekommenderas jag varmt att man samplar in cymbal och hi-hat eftersom den "unika klangen" försvinner i "midi-bruset".

Link to comment
Dela på andra sajter

nej för helvete. De låter sämre än riktiga trummor och det känns jävligt skummt att spela på dem. Även om det är jävigt kul att spela en stund på dem :rolleyes:

Vi lirade in 2 demos på sånna trummor och nu i efterhand tycker vi kanske att det inte låter så jävla kul även om vi tyckte det var fett hightech då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Digitaltrummor(och särskilt de billigare varianterna med slagpads) går inte att jämföra med spelkänslan på ett akustiskt trumset...tyvärr 😱

Däremot kan det ju vara ett utmärkt alternativ om man inte har tillgång till lokaler där man kan smälla upp ett akustiskt set och mangla på. De går ju faktiskt att spela på om man anpassar speltekniken lite... 😛

Jag har testat Medeli-trummorna och jag rekommenderar dem inte, de triggar jävligt dåligt och känns allmänt plastiga. I budget-klassen skulle jag nog rekommendera något av Rolands trumset, t.e.x td-3 eller td-6, de håller lite högre kvalitet.

Jag har själv ett td-6 hemma på kammarn som jag bankar på och det funkar helt okej om man t.ex. triggar drumkit from hell eller några andra sjyssta samplingar, men de inbyggde ljuden im modulen är väl inte så mycket att hurra för...

Om jag hade plats skulle jag hellre sätta nätskinn på ett akustiskt set och köra med triggmickar men men...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Rolands TD-6 var väldigt roliga att spela på och lät till priset sett förvånansvärt bra, är dock inte trummis! He he var faktiskt så

kul att jag kanske köper några begagnade... någon gång, digitaltrummor v.s. ty annars blir man nog vräkt relativt omgående!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sett några budgetvarianter, typ Medeli (http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=8179&artno=135676), men eftersom man naturligtvis tar säljare med en nypa salt så..

Japp! Har testat dem. 0 i känsla. Som de flesta digitaltrumplattorna.

Rolands V-Drums är nog de enda som har känslan! Stockarna studsar och reagerar på samma sätt som på trumskinnen. Det enda negativa med dem är att de är lite små. Vore kul med ett stort V-Drums kit till datorn med DFH. 🙂

Fast eftersom du pratar om budgetvarianter antar jag att V-Drums är lite dyrare än du tänkt dig? Men ingen av "trummaskinerna" till digitaltrummorna låter nåt vidare, tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Hoppas det är ok med lite reklam.....

Vi (Farozon Trading) säljer DrumXtreme digitaltrummor till mycket billigt pris.

För 4499:- får du ett set med midimodul samt även möjlighet att koppla till datorn via USB och spela med medföljande mjukvara (USB har dessvärre inte midi-stöd). Trummorna går naturligtvis inte att jämföra med de dyraste set:en, men jag tycker dom funkar bra för mig i min hemstudio. går ju dock inte upp mot akustiska trummor om man har den möjligheten...

Se mer på: www.farozon.com

$350 på music123

Hade det kostat 2500:- hade det varit en kanonrolig leksak att lära sig spela trummor på! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Ja det var onekligen billigt med 350$, glöm dock inte att skatt+moms+frakt från US tillkommer. Vet ej heller om denna butik skeppar utomlands, alla US-butiker gör inte det. Även reklamationer kan bli lite struligt att hantera från US, men helt klart är att man kan hitta bra priser i US.

Redigerat av MacTS
Link to comment
Dela på andra sajter

spandaux (oregistrerad)

Jag har själv medeli-trummorna, medelis egen trummodul har inte särskilt kul samplingar och triggar väl hjälpligt men jam säljer dom ju med Alesis DM5 som triggar som en gud i jämförelse. Det grämer mig att jag inte köpte med DM5:an istället, lite roligare ljud i den också. Padsen är det väl inget fel på, hårda som dom flesta andra..

Jag planerar att skaffa en fetare trummodul och en 12"(eller är det 13"?) ddrum virvelpad, jag spelar för livligt för en 8" virvel, för då får jag ju 4 pukor..!

För övrigt rekommenderar jag alla att ha pukorna på rad och inte som ett riktigt trumset, ser coolare ut och det går att spela ännu lite snabbare. Alternativt kan man köra som Prince & The Revolution-trummisen och köra med en pad bakom huvudet.. crazy

Redigerat av spandaux
Link to comment
Dela på andra sajter

Som säljare av bla eltrummor, och relativt kunnig på området kan jag bara säga:

Köp inte Medeli/Millenium etc. Rent skräp.

Enda anledningen till att dom finns i Sverige är att få in kunder i butiken, för att sedan kunna snacka upp dom till vettiga grejer.

Roland gör överlag bra grejer. Nya TD-3, med mesh-virvel är prisvärt.

Vi säljer utan pedal för typ 9100:-

Roland TD-20 är bäst och klart dyrast.

Väldigt bra, och skitsvåra att få tag på är Hart Dynamics. Säljs inte i Sverige, men rekommenderas av Toontrack som gör Drumkit from hell.

Link to comment
Dela på andra sajter

spandaux (oregistrerad)

En pad är det ju så jäkla enkel elektronik i, triggmikar skiljer sig inte så särskilt mycket i varken pris eller kvalité, iofs är väl allt relativt. Men efter att ha provat diverse pads, lågbudget typ medeli, ddrum, yamaha, hemmabyggen mm så mot en D4 så kan jag ju konstatera att padsen inte har så jättemycket inverkan på triggningen utan snarare på känslan så länge dom är byggda vettigt.

Jag lägger helt klart mina pengar på en riktigt fin modul och står ut med att banka lite hårt.. Sen får man ju se hur länge dom billiga padsen håller. Är ju lite klena kablar i medeli-padsen t ex men att byta ut triggmikar och så är ju lätt fixat.

Det finns ju hur mycket lösa beggade pads att köpa som helst, skall nog köpa ett par D4:or som triggar helt okej och bygga ihop ett monsterset. Jag använder så mycket effektljud.

Just att man kan expandera(alternativt växa) tillsammans med Alesis trummoduler talar ju mycket för dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har provat ett sånt där medeli set i dagarna och jag tyckte att padsen kändes rätt ok (lite små kanske). Ljudet i DM5:an var dock helt värdelöst. Om man bara använder setet för att styra dyra mjukvarutrummaskiner och riktiga trumsamplingar med midi så borde man väl kunna få det att låta rätt bra?

Jag vill nämligen kunna spela in trummor i min kommande studio men kommer inte att kunna sätta upp ett riktigt trumset hemma. Ska jag då skaffa en portastudio för 10000 att ta med till replokaler och liknande (för jag kommer inte orka släpa med en G5:a med skärmar och allt) eller ska jag skaffa ett digitalset?

Link to comment
Dela på andra sajter

afriend (oregistrerad)

Om budgeten är begränsad men du vill ha något som är kul att spela på skulle jag rekommendera en td-3-modul samt cymbaler och stativ tillhörande td-3an. Hihat skulle jag välja från nya TD-12 setet. (dvs VH-11) Den är inte till fullo kompatibel med med td3 men vad jag förstår fungerar i alla fall det viktigaste. Sedan vad det gäller virvel och pukor så är det ju klart bättre känsla i de med riktiga skinn. Det går dock att göra sådana själv utan allt för mycket arbete. Sök rätt på en beggad 10" samt en 12" puka, såga av dem på mitten så har du grunden till virvel och 3 pukor. Sedan bygger man en stomme av trä eller metall som man sedan fäster triggers på. Triggers köper man med fördel som reservdelar från Roland (kostar ca 160 kronor för två triggers och en distanskudde), då har man praktiskt taget en trumma motsvarande en PD-12 men till en kostnad på några hundra. Nätskinn kan antingen köpas vanliga meshskinn för 50-60 kronor eller använda Rolands för 250-300 kronor som då håller en helt annan kvalitet. Vill man ha sargdämpning kan detta köpas från ddrums för 120-140 kronor.

Mer info finns på min hemsida http://www.afriend.nu/trummor

Denna lösning blir lite dyrare än ett TD-3-set men man får dock ett helt annat trumset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat D-drum och V-drum (nätskinn) samt jams billiga set... Jams set är sladdrigt och triggar illa... det är inte ens värt att prova enligt mig.... ett gamalt DDrum set med nät skinn fungerar OK... men spelkänslan är konstig... det finns en liten fördröjning... Nu får jag väl alla Ddrums ägare på mig... men jag står fast vid att de inte triggar fullt tillfredställande...

Däremot så är de ny V-drums padsen med nätskinn överlägsna...

TD-12 är dyr men efter mina tester så verkar det inte finnas något bättre... jo TD-20 men det kan ju ingen hobbymusiker betala...

Plocka så mycket du har råd med padväg från TD-12 setet... bygg ut när du får råd.... köp rolands billigaste modul och använd bra samplade ljud... typ BFD... det låter sjukt fett....

Använd hihat och cymbaler från ljudmodullen... och kör övriga trummor som samplade...

Detta är mina erfarenheter (har provat det mesta senaste månaderna)... jag väntar med spänning till mitt TD-12 set skall levereras till min hemstudio

Mitt tips är att köra med utbyggbart tänk... spara inte på virevel, hihat och symbaler... resten kan du programera i datorn...

Bästa Hälsningar

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo just det... det verkar som du har platsbrist...

Jag kommer köpa den lilla hagen som levereras till TD-3... denna kan man såga lite i och få setet att ta minimal plats... min hemstudio är 4,2 m2 och mitt TD-12 set kommer enligt mina beräkningar att få plats...

Om hagen blir lite instabil så är det bara att montera hagen mot en vägg... kan återkomma senare när mitt set är på plats...

/Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att Medeli är skräp... svajigt och känslan är riktigt illa... en nybörjare kanske kan ha kul en vecka...

TD-3 är stabilare men ack så hårda plattorna är... handlederna tar stryk efter ett tag...

Ddrum men nätskinn... var klart trevligare... men triggningen är inte fullt tillfredställande (om är riktigt petig)... sedan käns det som man slår på en kudde... ingen riktig återstuds...

Skall man få den bästa känslan så är TD-12 ans (eller TD-20) pads som gäller...

När det gäller ljud så visst är vanliga trummor att föredra... men mitt tips är att laborera lite... TD-12 ans modul (helt ny) har helt ok hi-hat och cymballjud... så dessa spelar jag in samtidigt som jag låter midisignalen styra fxpansions BFD program... har finns sköna kickar, virvlar och pukor... till och med spel med vispar funkar... För studio och hemstudio börjar nu pads och samplingar på allvar börja konkurera med ett hederligt trumset....

Jag skulle uttrycka mig så här... Om man kör en TD-12 med den nya modulen samt BFD samplingar... så låter det bättre (och känns mycket bra) än ett vanligt set som man inte lyckas micka upp på ett bra sätt... dvs ett bra rum, bra mickrofoner, trummor som är av bra märke osv...

OM jag inte hade en fullstor studio skulle jag nog faktiskt satsa på den digitala varianten... gå till din musikaffär om några veckor... då TD-12 an förhoppninsvis finns för demo...

Setet är grymt... helt jävla grymt... faan det låter som jag jobbar på Roland... det gör jag inte ... jag är bara jävligt övertygad om att trummorna låter hur bra som helst och att känslan är bättre än allt annat som tidigare tillverkats...

Rolandus.com har en skön demo från NAM...

/Per

Link to comment
Dela på andra sajter

spandaux (oregistrerad)

Det finns små plastploppar man sätter på änden av stockarna som skall ta upp mycket av vibrationerna när man spelar på hård pads. Har glömt vad jag såg dom bara. Kostade typ 45:- eller så tror jag..

Jag eftersträvar ju inte direkt några realistiska trumljud så jag bryr mig inte alls om dom interna ljuden. Har aldrig vart med om tillfredställande realistiska trumljud från en modul.. Fast utvecklingen går ju framåt.

Och vill man inte störa grannarna alls så får man ju köra med nätskinn. Hårda pads låter en del ändå..

Phobos>>>

Som nämnts tidigare så tycker jag definitivt du åtminstone skall köra live-hihat om man spelar in seriöst.. Det är ju grymt svårt att få bra triggning på 32- eller 64delars spökslag och så. Och som sagt, skaffa en stor snare-pad om du vill kunna slå lite vildare virvlar. Vilket är svårt nog på pads när det inte studsar som vanligt.. Man kan ju också ta bort underskinnet på en vanlig virvel så och sätta triggmik på.

Redigerat av spandaux
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Morsning!

Jag har lirat trummor ganska länge nu och har, efter en hel del tankeverksamhet, bestämt mig för att sälja mitt akustiska set och köra digitalt istället.

Först tänkte jag trigga mitt akustiska set men en stor anledning till att jag vill köra digitalt är att jag är så jäkla trött på att släpa runt på alla trummor på spelningar...

Jag har kollat en del alternativ men jag blir inte riktigt klok på vad man egentligen ska börja med?

De märken som jag tycker är mest intressanta är:

Yamaha DTX

Roland V-Drums

DDrum

Hart Dynamics

Jag har hört väldigt gott om Roland V-Drums och har sett någon tråd om dessa på detta forum. Det är speciellt TD-12:an som väcker mitt intresse mest eftersom man verkar ha väldigt bra drum-shape-möjligheter på denna modul.

Jag har själv lirat Yamaha nästan jämt och tycker att de gör väldigt bra (och lättmickade) prylar för pengarna så därför är Yamaha´s DTX-serie också intressant. Av de demos som finns ¨på nätet verkar det som om modulen är helt OK också men eftersöker verkligen erfarenheter från andra av dessa system.

Det enda setet som jag fysiskt har provat är ett Roland TD3-set men paddarna kändes som att lira på bagagerumsmattor och modulen imponerade heller inte speciellt? För mig känns det mest intressant med mesh-skins för att försöka bibehålla känslan av ett akustiskt set utan att ta upp lika mycket plats.

Yamaha har ju modeller med mesh-skins, ex. http://www.thomann.de/thoiw5_yamaha_dtxtre...t_prodinfo.html

Någon som har erfarenhet av Yamahas mesh-paddar? I jämförelse med V-Drums?

Vad gäller cymbaler och hi-hats, så vill jag förstås ha bra kvalitet och spelbarhet precis som de andra komponenterna. Choke-funktion på cymbalerna är ett måste!

Så hur ska man egentligen tänka? Vilka håller egentligen måttet både i studio och live?

Ska jag:

1, Köpa ett komplett set, ex. Roland V-Drums V-Stage med en TD12:a?

Mycket pengar dock...

2, Köpa ett billigare komplett set utan modul (eller med billigare modul, ex. Alesis D4 eller DM5) och sedan spara pengar till en riktigt bra modul (och ev. uppgradera paddar allt efterhand)? Det finns ju ex. Millennium-set med eller utan modul.

3, Köpa del för del och förgrymma sig över det faktum att när man väl har fått ihop ett set så har någon butik en drive på hela klabbet för halva priset mot det som jag totalt har gett?

Tack på förhand!

/..EyeScream

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Vår trummis köpte för ca ½ år sedan ett Yamaha DT Express III. Kanon set som låter jäkligt bra faktiskt. Jag vet väldigt lite om digitaltrummor och sådant eftersom jag själv är gitarrist men jag anser att Express III är en bra investering. Det som är så bra är dessutom att det finns midiugång på "trumburken" så att det finns möjlighet att spela in det hela i MIDI och ratta om ljudet på efterhand. Så har vi gjort vid vår senaste inspelning i Immortalized. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DTXpress är ett prisvärt kit men inte riktigt jämförbart med Rolands dyrare varianter. DTXtreeme Har jag inte provat så det kan jag inte uttala mig om.

Har du degen så satsa på ett avancerat kit från början. Man tröttnar snabbt på skit...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

(strumpan_metal)

Vår trummis köpte för ca ½ år sedan ett Yamaha DT Express III. Kanon set som låter jäkligt bra faktiskt. Jag vet väldigt lite om digitaltrummor och sådant eftersom jag själv är gitarrist men jag anser att Express III är en bra investering. Det som är så bra är dessutom att det finns midiugång på "trumburken" så att det finns möjlighet att spela in det hela i MIDI och ratta om ljudet på efterhand. Så har vi gjort vid vår senaste inspelning i Immortalized.

Ja, det är onekligen intressant att kunna skicka endast midi-filen och mixtra med samplade trummor efteråt. 😠

Den serie som är mest intressant vad gäller Yamaha är DTXpress III Special Edition (med 3 runda cymbaler). Vill inte ha de där jäkla stänkskärmarna som många envisas med... 😛

Vore intressant att veta om jag kan köpa ett DTXpress III-set och sedan i framtiden byta ljudmodul till t. ex. Roland TD-12? Smaskens...

(Benke)

DTXpress är ett prisvärt kit men inte riktigt jämförbart med Rolands dyrare varianter. DTXtreeme Har jag inte provat så det kan jag inte uttala mig om.

Har du degen så satsa på ett avancerat kit från början. Man tröttnar snabbt på skit...

Så sant som det är sagt. Rolands dyrare moduler låter riktigt bra men är som sagt rätt dyra. Skulle utan att tveka springa och köpa ett komplett TD20-set om ekonomin tillåter men som det känns just nu så vill jag hellre lägga pengar på en bra grund och uppgradera senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

För att spinna vidare på det här med digitala trumset så har jag en fråga:

Har för närvarande ett digitalt trumset kopplat via midi, kruxet här är att jag kör ett delta 1010LT kort och behöver alltså något som kan spela upp mina midi komp, en vst-plugg, motsvarande. Allt vad jag hittat som heter vst är för klaviatur och inte digitala trumset.

Kör jag tex microsoft GS wavetable SW synt så får jag en enorm latency.

Är jag helt ute och cyklar eller hur fungerar det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör jag tex microsoft GS wavetable SW synt så får jag en enorm latency.

Ganska väntat... 😛

Testa att använda en bra vsti-sampler, bra trumsamplingar och ett bra ljudkort med låg latency. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Tjenare, jag är ännu en i mängden som är sugen på digitaltrummor till schysst pris 😏 Jag är ingen direkt trummis och har tyvärr inte möjlighet att betala de summor som Rolands prylar kräver...

Jag vill ha lite åsikter på följande tre set:

1. http://www.thomann.de/thoiw5_milleniumales...t_prodinfo.html

2.

Alesis ION som de säljer på 4sound för knappt 4000:-

3.

Medeli trummorna på musikbörsen för 5.495

Någon som spelat på dessa set och kan rangordna, tipsa osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...