Jump to content
Annons

Råd angånde köp av digitaltrummor? Känsla?


martinm

Recommended Posts

Annons

Någon som vet hur bra t.ex. detta är?

Roland och Millenium(vad det nu är för märke) i kombination.

Bra mycket billigare än TD-6-varianterna som innehåller bara rolandprylar.

Någon som vet hur bra nätskinngrejerna är o.s.v.?

Det hade varit intressant om detta Millenium är någon slags lyckad Behringer men för digitaltrummor typ.

Jag har inte en susning, kan ju vara kass kvalitet.

Någon som har koll?

http://www.thomann.de/de/milleniumroland_m...d6_edrumset.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet hur bra t.ex. detta är?

Roland och Millenium(vad det nu är för märke) i kombination.

Bra mycket billigare än TD-6-varianterna som innehåller bara rolandprylar.

Någon som vet hur bra nätskinngrejerna är o.s.v.?

Det hade varit intressant om detta Millenium är någon slags lyckad Behringer men för digitaltrummor typ.

Jag har inte en susning, kan ju vara kass kvalitet.

Någon som har koll?

http://www.thomann.de/de/milleniumroland_m...d6_edrumset.htm

Modulen är Rolands td 6 och den är helt okej. Snäppet bättre än min som fungerar alldeles utmärkt. Trummorna däremot är av sämre kvalité. Nättrummor sk mesh heads är naturligtvis mycket mer naturtrogna att spela på, men det gäller att de håller i kvallité, att det finns rätt antal triggzoner. På Roland TD kan du t e x strypa (choka) cymbalerna vilket är helt nödvändigt för en seriös trummis.

ag skulle nog heller satsa på TD kitten. Nätskinn på virveln är standrad numer. Har du drygt 20.000 så kan du få deras nätskinn hela vägen och de är helt okej. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 6 månader senare...
TGFWW (oregistrerad)
Har sett några budgetvarianter, typ Medeli (http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=8179&artno=135676), men eftersom man naturligtvis tar säljare med en nypa salt så..

Japp! Har testat dem. 0 i känsla. Som de flesta digitaltrumplattorna.

Rolands V-Drums är nog de enda som har känslan! Stockarna studsar och reagerar på samma sätt som på trumskinnen. Det enda negativa med dem är att de är lite små. Vore kul med ett stort V-Drums kit till datorn med DFH. 😉

Fast eftersom du pratar om budgetvarianter antar jag att V-Drums är lite dyrare än du tänkt dig? Men ingen av "trummaskinerna" till digitaltrummorna låter nåt vidare, tyvärr.

Det finns visst stora V Drums, har testat ett, det kändes nästan som att spela på riktiga, plus att det var lika stora som riktiga, det är nog det närmaste du kan komma akustiska med digitala, minuset är väll priset, det kostar ``bara´´ 80 000 kr! 😕TD-20K-WT_L.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

spandaux (oregistrerad)

Jag köpte ett medeli-set och gjorde om padsen, under skinnen sitter en hård platta med triggmicken på och under den en skumgummiplatta. Jag bytte helt enkelt plats på dom två plattorna och satte på mesh(nät)skinn istället. Stockarna studsar nästan som på riktigt, men man måste spänna meshskinnen ganska hårt, man får ju inte lika stark triggning när triggmicken sitter under skumgummi. Man tillåts spela mer dynamiskt. Dom funkar kalas efter denna moddning!

Skall dock sälja dom nu pga av platsbrist, sparsamt använda och moddade som sagt. Tänkte mig 4000:-, finns i lokal vid Skogskyrkogården enskede. Maila mig på jakobohman@yahoo.se om någon är intresserad!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
StevenJohnson (oregistrerad)

hello!

Har Funderat En längre tid på detta digitala trumpset. Imorgon fyller jag år.

Skulle detta digitala trumpset fungera i livemiljö till ett synthband? Jag är INTE ute efter att spela som en metallica snubbe på trumpsettet, utan det blir mest enkla snares och lite tom toms som ska spelas.. Har hört att många har klagat på detta trumpsettet och framföralt på triggningen.

Hur är det, skulle det ändå funcka till ett synthband där man inte spelar så överdrivet mycket på samma gång?

Situation;;; Vi spelar en låt, den heter "DDR", på den ligger det tunga basgångar och en kick och lite hi hats. då spelar jag själv alltså snaren och lägger lite toms/fills ibland. Skulle man märcka av den dåliga triggningen då? man vill ju inte spela med latency..

Om man nu märker av den dåliga triggningen jätte väl,vilket trumpset skulle ni då rekomendera??

tack på för hand

Steven

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Nu går jag endast EN gång från bilen till giget, och har med mig alla prylar. På de större tillställningarna med inhyrda ljudtekniker så gör dessa vågen när de ser ett elset, för det låter oftast bra utan större insatser från deras sida, bara att lina ut och det låter kanon.

...

Största fördelen är dock att jag kan sätta mig och öva precis när jag vill, dessutom finns "mix-in" vilket gör att jag mixar ihop låten jag ska träna på med trummorna, och allt som hörs i huset är träpinnarnas mjuka klapprande mot gummi.

Det där är inga små fördelar. Mindre risk för hörselskador dessutom. Det låter helt fantastiskt, när jag testade digitaltrummor var första gången jag hört trummor utan obehag. Analoga har alltid en massa vassa hörn och toppar i ljudet, och med en trummis i en liten lokal låter det alltid skit. Virveltrummans slag studsar runt i lokalen och får hela ljudbilden att låta som Vesuvius utbrott. Man sliter med alla dämpningsvarianter som finns, och till slut har man ett ljud som är uthärdligt - men inte bra. Digitaltrummorna låter perfekt från start, och man har dem på en regel så man kan balansera upp hela ljudet utan problem.

Så ett DTExplorer är på önskelistan. 🙂 Fast om något av de billiga Millenium-seten är användbara så skulle de ju vara intressanta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Det skiljer jättemycket mellan olika märken och fabrikat i både spelkänsla och ljud. Har testat en massa usla digitalset. Gamla beggade D-drumset som man fått slå stenhårt för att få ljud i, Meddeli var helt värdelösa... osv. Tycker Roland är bäst i budgetklassen. D-drum är bra, men dyrare. Yamaha hade sämre spelkänsla tyckte jag. I monsterklassen är Roland TD-20 asgrymma! Testade på Musikbörsen Slagverket härom veckan. Rysningar. Lätt bättre än något analogset jag lirat på, känslan var på topp... vill ha vill ha vill ha!!! Fast de är ju brutaldyra.

Jag har själv ett Roland TD-6kv (mesh-virvel, och pad-pukor) som jag använder främst för att trigga midiljud i på mina heminspelningar. Funkar helt ok för det flesta situationer. Vispar är ju dock svårt att få till (enkla vispslagljud är inga problem, men olika visptekniker på virveln får man sitta och programmera - inte så jazzigt). De inbyggda ljuden är inte så mycket att hurra för för inspelning tycker jag. Låter ganska uselt ärligt talt. Funkar dock bra för att öva med. Har även giggat med det nångång, men det känns rätt mesigt. Dynamiken är inte alls lika stor som ett riktigt sett (man kan inte spela lika soft, och inte smälla på lika högt), och känslan är inte på topp. Enkelt och praktisk roddning, visst, och ganska ok ljud, men inte lika bra och snyggt som riktiga. Men helt ok som sagt. Och den enklaste roddningen någonsin, allt fick plats i bakluckan.

By the way, behöver skaffa några bra trummljud (pluggar) för att använda med Logic/Garageband. Ska triggas via midi från mitt TD-6. Nån som har några förslag? BFD/DKfH/Addictive...? Nått att föredra för akustikt låtande blues/rock/pop? Behöver inte hundra olika ljud, bara nåt som låter stort, varmt extremakustiskt och lite "vintage" (typ fint gammalt ludwig-set eller liknande). Nån som kan rekommendera en plugg som kan passa mig?

Kolla min musik på www.myspace.com/joelahman så får ni ett hum om vad jag gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Synth trummor brukar många gånger vara en trummis stora fasa. Jag har själv ett Roland TD12 och brukar fråga många trummisar som kommer till min studio om dom inte ska prova o t.ex lägga verserna med synthtrummor eller några egen komponerade beats. Det är nästan så folket kastar silverkors och vigvatten på mitt TD12. Sedan spelar jag upp egna låtar och strofer och alla tycker det är så jävla bra trummljud. Svaren har oxå så många gånger varit synthtrummor.

Visst fan är det annorlunda att spela synthtrummor. Man måste lixom lära sig spela trummor på nytt, för det är helt annorlunda. Litet, studsar konstigt, luktar gummi och sen svettas man inte lika mycket. Men fixar man det är det inte många som tänker på om det är akustiska eller digitala trummor i slutänden. Skulle alla annama fördelarna med ett digitalset så skulle det finnas ett par synthtrummor i varje studio idag. Hooka upp ett digitalset med EZdrummer och du kan lätt få ett trumljud som krossar det mesta med lite efterpill.

Roland TD12, Pod x3, sampelbibliotek. Allt finns för att spara tid, pengar och enormt med arbet! Man gör vad man behöver göra för att få't o låta bra. Och det kan man bara själv svara på när man vet vad man vill! Jag älskar att micka upp grejer, släpa fram tunga flyglar eller rövarkoppla apparater med EQ's för tuffa filtersvepningar, men mestadels sitter man själv o skriver musik. Då är man så pass ivrig att alla dessa genvägar blir guds gåva till folket.

Gulli gulli gull!

MVH/Pera

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Tjena! Jag är ny på forumet, 29 årig Göteborgare.

Jag har lite frågor om dom billigare digitaltrumseten. 6-7000:- klassen.

Jag har spelat i ett bluesband sen mellanstadiet men vi har haft några års uppehåll och jag vi har ingen replokal eller nåt för närvarande.

Så jag tänkte sitta hemma själv lite och spela in bara för det är kul. Så jag behöver inga värstinggrejer. Har allt utom trummor hemma. Har spelat in i några års tid men saknar trummor mer och mer. Tycker det är så vansiningt tråkigt och värdelöst att programera dom.

Men jag är ingen trummis och mina andra "inspelningsgrejer" är rätt budget förutom mina gitarrer.

Jag har tänkt spela in blues, ballader och 60-talsmusik. Inte ute efter något "metallica"-ljud utan mer åt beatles- stones-hållet. Ja 60-tal då.

Har ett litet mixerbord som går in i datorn jag tänkte koppla upp trumsetet till.

Jag har tittat lite på nätet nu på morgonen och läst lite i den här tråden. Men vilket trumset kan passa mig? Viktigt att det ska klara "spökslag" men sen vet jag inte mer. Hehe!

Är Roland HD1 okej för en total nybörjare? Eller kanske Yamaha DT Xplorer? Eller är det bara leksaksljud på dom? Är det lätt, och framförallt, går det att lägga in andra trumljud eller "pluggar" som MrBluesman kallade dom? Är "pluggar" svårt att få tag på och ett jävla meck att ställa in så dom blir bra?

Vill ha det enkelt, Lätt att ta fram trummorna och ställa in i garderoben igen. Ska bli farsa snart och kommer inte kunna ha allt framme hur som helst (får väl ingen tid alls över men skit i det nu. haha!)

Många frågor blev det...

[edit]

Tittade lite på youtube. Jag tycker Yamahas känns bra mycket bättre. Vad tror ni?

Roland hd-1

http://www.youtube.com/watch?v=3fwfBHojH9c

Yamaha DT Xplorer

Redigerat av Daf
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena! Jag är ny på forumet, 29 årig Göteborgare.

Så jag tänkte sitta hemma själv lite och spela in bara för det är kul. Så jag behöver inga värstinggrejer. Har allt utom trummor hemma. Har spelat in i några års tid men saknar trummor mer och mer. Tycker det är så vansiningt tråkigt och värdelöst att programera dom.

Men jag är ingen trummis och mina andra "inspelningsgrejer" är rätt budget förutom mina gitarrer.

Jag har tänkt spela in blues, ballader och 60-talsmusik. Inte ute efter något "metallica"-ljud utan mer åt beatles- stones-hållet. Ja 60-tal då.

Har ett litet mixerbord som går in i datorn jag tänkte koppla upp trumsetet till.

Jag har tittat lite på nätet nu på morgonen och läst lite i den här tråden. Men vilket trumset kan passa mig? Viktigt att det ska klara "spökslag" men sen vet jag inte mer. Hehe!

Är Roland HD1 okej för en total nybörjare? Eller kanske Yamaha DT Xplorer? Eller är det bara leksaksljud på dom? Är det lätt, och framförallt, går det att lägga in andra trumljud eller "pluggar" som MrBluesman kallade dom? Är "pluggar" svårt att få tag på och ett jävla meck att ställa in så dom blir bra?

Roland HD1 skulle jag säga är helt ok för en nybörjare och du uttrycker ju inga trummisambitioner 🙂 Den har också ett par ljud som mer än överlever. Dessutom är det ju så litet att du slipper släpet till garderoben. Fina betyg i Studio när den kom. Komplettera den med någon plugg (där du också får en massa midifiler som du kan dra in i dina låtar för vidare och enkel editering) som spelar upp dina midisignaler. Både Addictive Drums och EZDrummer har Vintage-expansioner som kan passa dig. Tycker nog också att den välljudande Nashville-expansionen till den sistnämnda kan vara något för dig.

http://www.toontrack.com/ezx.asp#vintagerock

http://www.toontrack.com/ezx.asp#nashville

http://www.xlnaudio.com/retro.php

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Någon som vet ngt om Millenium MPS-300 med Alesis DM-5 alt Roland TD-3V?

Hur är det jämfört övriga i ungefär samma prisklass tex Yamaha Dtxplorer eller Medeli DD-602 ? Prio är triggning samt möjlighet att till rimligt pris ansluta extra bastrumma, finesser typ att dämpa cymbaler med handen etc kan jag leva utan.

Sen är ju frågan vilken av modulerna är bäst (Alesis eller Roland), både vad gäller triggning och ljud. Priset verkar vara detsamma.

Tack på förhand

Mada

Har själv nu ett TD-3KV som är till salu för ca 6 500 kr.

Det fungerar så gott som felfritt. Har värklighetstrogna ljud (om du har dämpande lurar), och även en massa andra percussion ljud som inte jag använder.

Enda minuset är att man bara kan ha (som det är utsatt på modulen, men man kan ha tex en crash på puk hålen, det är ingen skillnad):

- 1 HiHat

- 1 virvel

- 3 pukor

- 3 cymbaler (står att det är två crashar och en ride)

- 1 bastrumma

Pluset med denna modul är väl att den har ''Aux in'' kontakt, tre (typ) högtalarkontakter (en stereo och två stycken mono, en för varje sida för att skapa stereo med tex två förstärkare)(så om man vill ha sina egna iPod lurar måste man ''liten penis till stor penis''.

Men kitet har ju självklart inte samma känsla som du får med ett akustiskt trumkit.

Vilket är synd, och är anledningen till varför jag vill sälja det när man har tillgång till ett akustiskt kit.

Andra plus med digitala kit är ju att det låter mindre, män även är bra till bla inspelning.

Daf ville ju ha ett kit som fungerar till inspelning och detta är, som jag redan sagt, bra till inspelning.

Alltså ett tips till den som inte är ute och letar efter känsla utan mer vill ha ett som man kan spela in med eller ha i lägenhet.

Redigerat av Staffonly
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 4 veckor senare...

Tänkte köra ett inlägg och förklara lite:

Black Mamba DD506:

Finns på JAM för strax under 5000kr och låter bra för den låga summa du lägger ut, kvalitén verkade väldigt robust när jag provspelade ett av dessa set igår och är förmodligen ett bra alternativ till nybörjare, de som ska spela in simpla trumgrejer eller folk som helt enkelt behöver nåt att öva på hemma.

(Jag tror att detta är ett set släptt av Medeli och finns med en massa olika namn såsom Legacy, Black Mamba, Medeli och Simmons, serien har även annat namna för alla märkena men för Medeli är det också DD506)

Roland TD3-KW:

Rolands billigaste VDrum men bara för det så är den inte dålig, tvärt om, TD-3an har en grym kvalitét på både ljud och hårdvara, nätvirvel följer med när du köper ett set och gör det hela lite mer verklighetstroget, det följer även med cymbaler med choke-funktion som gör att man kan tysta cymbalerna direkt efter att du har slagigt på dom. Roland TD-3KW passar både nybörjare och de som spelat lite längre och funkar även bra på scen om så önskas.

Roland TD-3KW finns nytt för ca 10.000kr på de flesta musikaffärer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Ska pynta nytt digitrumset till produktionsstudion jag bygger.

Är utan tvekan inne på att använda meshheads då jag är lite kräsen som gammal trumslagare.

Min fråga då...

Någon som har provat eller rent av äger Milleniums meshhead trummor?

Jag bor i en liten stad så det är lite lurigt med att testa innan man köper.

Klurar på ett sånt här kit:

Millenium Mesh head....

Tacksam för input snarast möjligt!!!

Take care!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska pynta nytt digitrumset till produktionsstudion jag bygger.

Är utan tvekan inne på att använda meshheads då jag är lite kräsen som gammal trumslagare.

Min fråga då...

Någon som har provat eller rent av äger Milleniums meshhead trummor?

Jag bor i en liten stad så det är lite lurigt med att testa innan man köper.

Klurar på ett sånt här kit:

Millenium Mesh head....

Tacksam för input snarast möjligt!!!

Take care!

/Cruncharn'

Jag har inte testat dom men Millenium är ett av Thomanns OEM-märken så enda chansen att testa dom är nog att åka till Tyskland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska pynta nytt digitrumset till produktionsstudion jag bygger.

Är utan tvekan inne på att använda meshheads då jag är lite kräsen som gammal trumslagare.

Min fråga då...

Någon som har provat eller rent av äger Milleniums meshhead trummor?

Jag bor i en liten stad så det är lite lurigt med att testa innan man köper.

Klurar på ett sånt här kit:

Millenium Mesh head....

Tacksam för input snarast möjligt!!!

Take care!

/Cruncharn'

Jag har inte testat dom men Millenium är ett av Thomanns OEM-märken så enda chansen att testa dom är nog att åka till Tyskland.

Jo...., känner till det....

Var väl mer om någon hade testat och kanske redan ägde ett!?

Peace!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Millenium MPS-400 (hos Thomann) ser exakt ut som Medeli DD-506 vad jag kan se på bilderna - men dom vägrar svara på mitt mail från förra veckan, så jag vet inte riktigt.

Jag köpte hursomhelst ett Medeli DD-506 set för 5995 kr (inkl stol å lurar som jag väntar på) på Jam i lördags och jag måste säga att jag är överraskad av hur stabilt det ändå känns.

Det jag blir mest imponerad av är hur mkt funktioner det här settet har jämfört med andra i klassen (vad jag vet?).

Virveln har rim + center.

Cymbalerna två områden kant + själva skivan (vad det nu heter på trumspråk 🙂 ) och choke-funktion.

Hihat-pedalen är dessutom velocity-känslig (dvs trampa fort och det ger högre midi-velocity) och kan skicka ut 'hihat-splash'-signal om man släpper upp den fort. Tre lägen på hihatpedalen ger tre olika midi-noter från hihat-skivan.

Äkta baskagge-pedal gör ju en hel del för spelkänslan också - jag gillade inte Roland HD-1s integrerade pedaler alls...

(Ställ in kittet på Kit 004 om ni vill koppla in till datorn, annars skickas inte alla funktioner som separata midi-noter)

Choke-funktionen skickas också via MIDI, men som nån sorts 'control'-signal. Har inte riktigt lyckats få in den funktionen i EzDrummer än... Det _ska_ dock gå. Informationen finns ju där.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Medeli DD506 på Jam, är det det som dom kallar Black Mamba?

Jag tror att Black Mamba är den tidigare versionen, DD-505. Men jag är inte säker.

Vet du om det går att använda andra pads, t ex att köpa till nätvirvel från något annat märke?

Ingen aning tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...
anarkisten1 (oregistrerad)

Har kollat lite på youtube om hur folk bygger egna och modfierar e trummor det verkar skoj. Har ett kasst Medeli set och tänkte försöka få dit mesh skin och testa en ALESIS TRIGGER I/O rätt in i datorn istället för den tröga boxen som följer Medeli setet. Jag menar det är ju inget fel på hagen och resten av "hårdvaran". Såg en film från en som satte dit mesh skin på sina medelipads, det var lite meck men det gick.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Har kollat lite på youtube om hur folk bygger egna och modfierar e trummor det verkar skoj. Har ett kasst Medeli set och tänkte försöka få dit mesh skin och testa en ALESIS TRIGGER I/O rätt in i datorn istället för den tröga boxen som följer Medeli setet. Jag menar det är ju inget fel på hagen och resten av "hårdvaran". Såg en film från en som satte dit mesh skin på sina medelipads, det var lite meck men det gick.

Annars finns ju drumit five (Ddrum5) nu, triggar tydligen bättre än Roland TD20 och kostar 1999 € på thomann.de (23 000 i sverige), dock så är inte modulens version 1 klar än, men inom någon månad. Och så har ju Alesis DM10 nyligen kommit ut! 😆

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

I vanlig ordning hänger det alltid på vad man ska ha det till - ergo: behov.

Visst kan man hosta upp 50 papp för Rolands flaggskepp, men det är inte nödvändigt om

du ska ha det som övningsset och nästa bara köra pluggar i studion.

Själv har jag ett Yamaha DTXpressII vilket jag har enbart i övningssyfte, och nu också för

att trigga EZdrummer vid bandjammande. Senaste sessionen blev sjukt bra. Den dessförinnan också.

Då bör jag också nämna att vi kör rätt kompetent jazzrock/fusion.

Ska du köra pluggar vågar jag påstå att du inte behöver något monster. Ämnar du köra setets "riktiga"

ljud o line-a dessa kanske du kan köpa ett superroland. Sedan tillkommer ju känslan mesh-heads kontra pads.

Mesh-heads emulerar ju akustiska trummor bättre, framför allt i responsivitet, anslag och det faktum att stämskinnen

kan få olika hårdhet. Så är icke fallet på pads - där alla ligger inne med samma återstuds (vilket i sig inte behöver vara negativt)

Dessutom är pads ändå så pass bra nuförtiden att de känns som övningsplattor och är ypperligt lämpade för rätt

många ändamål inom slagverkandet. Men som alltid är det en fråga om budget, smak och lokalt utrymme.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...