Jump to content
Annons

Råd angånde köp av digitaltrummor? Känsla?


martinm

Recommended Posts

Hej alla jag blev en ny medlem nu här ikväll då ☺️. men som sagt jag har ett Roland TD6KW och är mycket nöjd så nöjd att ja ska sälja mitt pearl export trumset. 😄 jag är då medlem som trummis i ett coverband och jag anser att på krogar och vissa lokaler så är det trångt i vissa fall så får man inte plats ens med ett vanligt litet akustiskt set. men det bekymret har vi inte längre. och det låter sjukt bra för den typ av grupp vi är. blir trött på alla trubadurer som har trummaskiner. 😆 men men som sagt nu är det så att jag har en fundering kring modulen? den triggar inte så bra tyvärr så vissa slag markeras inte. typ om ja slår på en cymbal och kick virvel samtidigt så hörs kanske bara virvel och cymbal eller i värsta fall bara virvel. kan en alesi modul råda bot på detta? då priset tilltalade mig visst en td-20 är ju det bästa men man har inte råd.

tackar på förhand.

MVH: vdrummer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
I vanlig ordning hänger det alltid på vad man ska ha det till - ergo: behov.

Visst kan man hosta upp 50 papp för Rolands flaggskepp, men det är inte nödvändigt om

du ska ha det som övningsset och nästa bara köra pluggar i studion.

Själv har jag ett Yamaha DTXpressII vilket jag har enbart i övningssyfte, och nu också för

att trigga EZdrummer vid bandjammande. Senaste sessionen blev sjukt bra. Den dessförinnan också.

Då bör jag också nämna att vi kör rätt kompetent jazzrock/fusion.

Ska du köra pluggar vågar jag påstå att du inte behöver något monster. Ämnar du köra setets "riktiga"

ljud o line-a dessa kanske du kan köpa ett superroland. Sedan tillkommer ju känslan mesh-heads kontra pads.

Mesh-heads emulerar ju akustiska trummor bättre, framför allt i responsivitet, anslag och det faktum att stämskinnen

kan få olika hårdhet. Så är icke fallet på pads - där alla ligger inne med samma återstuds (vilket i sig inte behöver vara negativt)

Dessutom är pads ändå så pass bra nuförtiden att de känns som övningsplattor och är ypperligt lämpade för rätt

många ändamål inom slagverkandet. Men som alltid är det en fråga om budget, smak och lokalt utrymme.

så det går alltså ha ezdrummer på live spelningar 😆 off toppic: hur gör man då? kan inget om midi eller nått går det på mina roland td6kw? vad behöver jag? en bärbar dator har ja en gammal p3 tror jag att det är eller ännu sämre med usb 1.0. funkar det med ett vanligt usb interface? och ezdrummer? får jag ut ljudet då i trummodulen? som ja sedan kan skicka vidare till en golvmonitor eller får man gå via ljudkortet på datorn?

tacksam för svar.

MVH en som kan spela trummor med inte kan nått om data/midi.

Link to comment
Dela på andra sajter

I princip borde det räcka det med en bärbar burk, ljudkort, digitala trummor och möjlighet att skicka ut det till monitorer ja.

Nu har jag aldrig giggat med digitala trummor (bara spelat in med bandet) så jag kan inte uttala mig närmare.

I praktiken lär man väl få vara än noggrannare då stabilitet är A och O. Man vill inte att datorn säckar ihop under ett gig i så fall.

Sedan tycker jag mest det är en känsla om triggning på padsen för att det ska låta bra. Känslan är en sak, antalet zoner en annan,

men det viktigaste är trots allt att trummorna känner av alla nyanser när du vill använda dig av dem.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

tack för det svaret men för att få ut stabiliteten får man väl prova hemma först innan man ger sig iväg med såna prylar. vilket jag tycker att ljuden i modulen räcker gott och väl. men om man vill vara finsmakare så är nog ezdrummer ett bra kompliment 😆. Så det är la bara ett sätt att göra testa ordentligt hemma 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Däremot kan det ju vara ett utmärkt alternativ om man inte har tillgång till lokaler där man kan smälla upp ett akustiskt set och mangla på. De går ju faktiskt att spela på om man anpassar speltekniken lite... 😛

Jag har testat Medeli-trummorna och jag rekommenderar dem inte, de triggar jävligt dåligt och känns allmänt plastiga. I budget-klassen skulle jag nog rekommendera något av Rolands trumset, t.e.x td-3 eller td-6, de håller lite högre kvalitet.

Jag har själv ett td-6 hemma på kammarn som jag bankar på och det funkar helt okej om man t.ex. triggar drumkit from hell eller några andra sjyssta samplingar, men de inbyggde ljuden im modulen är väl inte så mycket att hurra för...

Om jag hade plats skulle jag hellre sätta nätskinn på ett akustiskt set och köra med triggmickar men men...

Jag kör på ett Roland TD-6V. I början kändes det konstigt att köra på det. Ljudet känns mer kompakt än vanliga trummor men där fanns några reverbrum som hjälpte upp det hela.Men jag tyckte de inbyggda ljuden var klart godkända, speciellt chinan var mycket nära min Paiste. Där är bra inställningsmöjligheter på decay, pitch och annat.Jag fick ihopa en rätt bra ljudfeeling som jag hade på mitt akustiska Pearl-set. Eftersom jag inte spelar in i MIDI utan L/R output, så fick man justera volymerna individuellt på ljuden för att det skulle låta något i inspelningen, t.ex. virveln fick dramatiskt sänkas då den toppade lätt. Ett pillande som man bara behövde göra en gång och sedan spara.Sen kunde man spela in med confidence.

Redigerat av Jerry P
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Min sexåring har ett Big Beat Kick it digitalt trumset och det är exakt samma som det från Millenium som har röda cymbaler om ni vet vilket jag menar.Jag är inte duktig på det här ämnet men tycker att Millenum/Big Beat KIck it verkar väl enkla med infästningar till sladdar,skruvar etc som tycks skaka ur rättså och det blir glappt och så.Nu ska vi försöka byta ut delar till det ändå.Visserligen har han nog slagit lite för hårt(?)innan han som nu fått upp en lite bättre slagteknik med mindre yviga rörelser. Vi testade ett annat set från Roland på Musikbörsen som verkade lite mer gediget och roligare med mer riktig trumkänsla men vet inte vilket det var tyvärr.Lycka till:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade vi haft hus med möjlighet till att isolera källare eller liknanade hade det inte varit nån tvekan om att vi köpt ett vanligt hederligt "akustiskt" trumset men vi insåg efter sonens grundliga test på musikaffärn att vi hade fått spunk och grannarna hade kommit med grepar och facklor! 😄

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade vi haft hus med möjlighet till att isolera källare eller liknanade hade det inte varit nån tvekan om att vi köpt ett vanligt hederligt "akustiskt" trumset men vi insåg efter sonens grundliga test på musikaffärn att vi hade fått spunk och grannarna hade kommit med grepar och facklor! 😄

Ja, trummisar får verkligen lida för sin konst 😆 !

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej.

Jag är flickvän till en kille som länge spelat trummor i ett stort band och nu efter några år lagt av av olika anledningar.

Han vill nu spela som hobbey hemma och jag tänkte ge honom ett digitalt trumset i julklapp.

Jag kan INGENTING och detta och kan dessvärre inte lägga hur mycket pengar som helst.

Finns det någon som kan hjälpa mig med detta?

Han är en duktig trummis som vill köra lite för att han tycker det är så sjukt kul!

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Hallå,

jag har börjat fundera lite på att skaffa mig ett digitalt trumset, jag bor i lägenhet så att inte störa grannar (akustiskt set) eller sambo (högljutt digitalt set) är en av de viktiga aspekterna. Jag är prylbög och gnällig och hänger lätt upp mig på saker och tappar då spellusten, så jag är antagligen ute efter något som är lite för dyrt/fint för mina skills. Det viktiga för mig är att jag ska kunna spela trummor med känsla utan att jag blir helt matt av att t.ex. en "cymbal" förstör hela flowet för att den inte känns rätt när jag slår an den.

Min budget ligger på ca. 25 000, jag skulle kunna sträcka mig någon tusenlapp extra om det skulle ge mig tillgång "till det där lilla extra". Men finns det något för 17 som möter mina behov så klagar jag självklart inte 🙂 Jag kommer självklart inte köpa något på enbart rekommendation utan kommer ju även att försöka testa i butiker osv, men det finns ju en uppsjö.

Så som sagt, jag vill ju ha ett set så likt akustiskt i känslan som möjligt, att det finns stora möjligheter att även efterlikna ett akustiskt set i funktion. Till exempel skulle jag vilja kunna dra "botten" (på stocken) på "cymbalen" (alltså inte slå an den) för att få ett ljud. Men det är väl bara önsketänkande. :]

(O)Ljud, låta så lite som möjligt för att även min sambo ska kunna tolerera mitt spelande.

Plats, jag har inte så stort rum så jag kan inte ha allt för stor utrustning.

Jag har kollat på E-pro Live från Pearl för att det rent naturligt känns som ett bra val iom att det är så likt ett akustiskt till utseendet (även vissa funktioner), men däremot läste jag någonstans att det låter väldigt mycket "unplugged" så att säga... Det ser ganska stort ut dessutom...

Har även fluktat lite på 2Box Drumit Five, där är jag lite orolig över hihaten... Fungerar den bra? Någon som testat? Kan inte förklara min oro men det känns som något är galet.

Finns det några andra set jag ska ta i beräkning vid ett köp?

Tack på förhand!

Redigerat av alekks
Link to comment
Dela på andra sajter

Då hade jag tänkt Roland TD-9 för 17 papp.

Har skrivit tidigare i tråden ser jag. Vad gäller ljuden kommer aldrig modulljuden att komma i närheten av de ljud som finns i samplingsbanker nuförtiden (Superior Drummer, BFD, Steven Slate, Ocean Way drums, AD osv), så det är ingen relevant point.

Mesh Heads är generellt ansett som "bäst", även om Yamaha nu har TCS-huvv'en på sin nya bebis vilket sägs vara ännu bättre. I alla fall. Själv har jag ett Yamaha DTX-press som jag spelar in med (via samplingar) och det låter då svinbra givetvis.

Enda anledning till att jag skulle ta steget "upp" till ett Roland 12KV för 35 papp+

är egentligen bara fyra grejer:

* Den akustiska tystnaden: Gummipads låter mer än Mesh heads rent fysiskt. Det stör grannarna, vare sig man tror det eller ej. Believe me.

* "Känslan": Men det kommer i så fall bara an på mesh heads som jag i sin tur heller inte är direkt att jämställa med spelkänslan på riktiga trummor då mesh heads har än mer studs. Här har Yamahas TCS-utveckling blivit prisad f.ö.

* Antalet zoner/utbyggnadsmöjligheter: Kan ju vara relevant om man vill lägga till extra pukor, chinas, splashbälten osv. Själv har jag både splash och cowbell utöver "standarduppsättning" och det går utmärkt.

* Triggningen: Detta är det enda jag tycker spelar roll, och det starkaste argumentet för att välja ett set framför ett annat. I synnerhet om man ska trigga trumbibliotek via datorn. Roland framhäver ju sin "positional sensing" som ska trigga olika beroende på var på skinnet man slår. Förväxla INTE detta med olika "zoner". Men i slutänden gäller att de slag man slår snappas upp, och de svinbilliga seten är då inte att rekommendera. Om du ändå ska lägga ut strax under 20 papp tror jag inte du kommer att misslyckas. Däremot är cymbaler alltid gummi (eller av gummiliknande material) så den känslan är som den är.

Har säkert glömt ngt...

Just det: köp inte pearl e-drums. Håll dig till Roland eller Yamaha. Drumit 5 kan jag inte uttala mig om, men det har blivit varmt omtalat har jag förstått. Även om

det ser för jävligt ut.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

ELler köpa ett 2box Drumit five som är billigare än ROland TD12 och bättre, har större slagplattor samt använder RIKTIGA samplingar istället för simulerade digitalljud (multisamplingar samt öppen modul där du kan tanka samplingar från nätet och lägga in), ny version till modulen kom i veckan också btw, skita nice 😉

Dessutom det enda av seten jag spelat på som har relativt sköna cymbaler (eftersom att det är ett tunt gummiöverdrag över metallcymbaler), alla cymbalerna är 3-zone och hihat 2 zone med 9 olika placeringar mellan öppet och stängt, sätter det på ett vanligt hihatstativ.

Jag har setet själv och är skitnöjd, köpte det från England eftersom att Svenska butiker tog 7000 kr mer än i England (16000 istället för 23000)

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Då hade jag tänkt Roland TD-9 för 17 papp.

Har skrivit tidigare i tråden ser jag. Vad gäller ljuden kommer aldrig modulljuden att komma i närheten av de ljud som finns i samplingsbanker nuförtiden (Superior Drummer, BFD, Steven Slate, Ocean Way drums, AD osv), så det är ingen relevant point.

Mesh Heads är generellt ansett som "bäst".

Just det: köp inte pearl e-drums. Håll dig till Roland eller Yamaha. Drumit 5 kan jag inte uttala mig om, men det har blivit varmt omtalat har jag förstått. Även om

det ser för jävligt ut.

Ska ta med Roland TD-9 i beräkning, har gluttat lite på den tidigare. När det gäller modulljuden så är det inte sjukt relevant precis som du säger, främst för att jag nog kommer spendera mer tid med att spela med AD än att använda modulen. Mesh Heads verkar vara givet för mitt syfte.

Nej pearls e-drums jag har förstått efter att ha läst en del mer inte riktigt håller måttet, åtminstone inte i min prisklass och för mitt syfte.

Drumit 5, smaken är som baken. Jag tycker iofs Roland TD-9 ser för jävligt ut 😉

ELler köpa ett 2box Drumit five som är billigare än ROland TD12 och bättre, har större slagplattor samt använder RIKTIGA samplingar istället för simulerade digitalljud (multisamplingar samt öppen modul där du kan tanka samplingar från nätet och lägga in), ny version till modulen kom i veckan också btw, skita nice 😉

Dessutom det enda av seten jag spelat på som har relativt sköna cymbaler (eftersom att det är ett tunt gummiöverdrag över metallcymbaler), alla cymbalerna är 3-zone och hihat 2 zone med 9 olika placeringar mellan öppet och stängt, sätter det på ett vanligt hihatstativ.

Jag har setet själv och är skitnöjd, köpte det från England eftersom att Svenska butiker tog 7000 kr mer än i England (16000 istället för 23000)

För tillfället så lutar det ganska mycket åt 2box drumit five. Funderar bara på hur mycket "större" setet är iom att det har större plattor. Har försökt mäta lite i mitt redan överfulla (visserligen av flyttlådor som man aldrig orkat packa upp som faktiskt går att flytta på (pun unintended)) kontor/studio/bibliotek/kaosrum, och det visar sig att jag har det fan jävligt tight... Du har inga bilder på det som inte är produktbilder? Det är så svårt att få någon uppfattning om storlek på alla datorgjorda produktbilder...

Har du tips om var man kan köpa setet t.ex. från England, så man slipper betala musikbörsenöverpriset? Jag såg att tysken hade setet igår förmiddag men när jag kom hem och kollade så var det borta... ^o)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Ska ta med Roland TD-9 i beräkning, har gluttat lite på den tidigare. När det gäller modulljuden så är det inte sjukt relevant precis som du säger, främst för att jag nog kommer spendera mer tid med att spela med AD än att använda modulen. Mesh Heads verkar vara givet för mitt syfte.

Nej pearls e-drums jag har förstått efter att ha läst en del mer inte riktigt håller måttet, åtminstone inte i min prisklass och för mitt syfte.

Drumit 5, smaken är som baken. Jag tycker iofs Roland TD-9 ser för jävligt ut 😉

För tillfället så lutar det ganska mycket åt 2box drumit five. Funderar bara på hur mycket "större" setet är iom att det har större plattor. Har försökt mäta lite i mitt redan överfulla (visserligen av flyttlådor som man aldrig orkat packa upp som faktiskt går att flytta på (pun unintended)) kontor/studio/bibliotek/kaosrum, och det visar sig att jag har det fan jävligt tight... Du har inga bilder på det som inte är produktbilder? Det är så svårt att få någon uppfattning om storlek på alla datorgjorda produktbilder...

Har du tips om var man kan köpa setet t.ex. från England, så man slipper betala musikbörsenöverpriset? Jag såg att tysken hade setet igår förmiddag men när jag kom hem och kollade så var det borta... ^o)

Mors!

Lirade på ett Drumit 5 igår och det är inte större än något annat E-kit i mellanklassen ( som har standard uppsättning pukor och cymbaler) det mäter nog uppskattningsvis 2 x 2 meter

om du skall få någorlunda bra ergonomi

kit'et är faktiskt riktigt responsivt om man lägger en timme eller två på att verkligen justera alla parametrar för att få sin egen spelstil att passa.

Byter man kickpedalen och hihatstativet går det att lura hjärnan att det är ett riktigt kit man spelar på ( alltså när man blundar och känner anslaget mot vad som kommer tillbaka i lurarna ) däremot går det inte att få till det där "höga" skramliga bonkljudet som ett riktigt akustiskt kit levererar.. det blir som om du har en hård bandmättnat på utljudet oavsett vad du gör.. men finessen är att det är ganska enkelt att mixa in i en låt utan att vara aspirerande mikrofonplacerings-guru med doktorsgrad i akustik och fasfelsteorier.. 🙂

Jag tycker nog också att 2Box har de tystaste pads'en jämför med Roland även om det är marginellt.

Hihat och cymbaler ger däremot ett hårdare ljud jämfört med Rolands dito men har bättre "riktighets-känsla" iom att de har en hård kärna överdragen av ett tunnt lager gummi.. Choke'n på cymbalerna är riktigt nice bara en sån sak att de fortfarande ringer svagt om man släpper chok'en för snabbt är skönt för spelkänslan. så reservationen är just det där "knackande" ljudet från hihat och cymbaler som knäcker 2box-alternativet för dig.

Roland TD9 KX2 är mitt andra alternativ som är riktigt nice att spela på.. kicktriggen med rätt pedal som har filtklubba 'a la skateboardhjul är deluxebabberibba och en enskild sak som gör att man vill spela på just det kit'et, jag vet inte vad de ändrat på men den är riktigt skön att lira på.

Sammantaget har kit'et mycket bra respons och hihat + cymbaler som sagt väldigt tysta men med bibehållen spelkänsla.. det enda abret med detta kit är att ljudet från kicktriggern ger ifrån sig ett "dokk" när pad'en träffas då den är gummibaserad likt en vanlig pad.. kör du med en hårdare klubba på kicken blir det såklart ännu värre.

Nackdelen som jag ser det är att presetbiblioteket i allmänhet låter alldeles för slickt jämfört med Drumit 5, å andra sidan gör man sig själv en rejäl otjänst om man inte triggar en bra trumspelare likt AD, Superior drummer eller BFD när man kommer upp i den här klassen av digitaltrummor... spelar man inte trummor som huvudinstrument spelar ( 😉) det säkert ingen roll, men om du gör det kommer du missa något som annars förhöjer lycklighetskänslan några grader..

Nackdelen med 2box är ljuden brusar rätt markant vilket känns rejält sugigt men om det bara är hörlursförstärkaren vet jag inte... det känns "sådär" hursomhelst.

Hoppas du hittar( hittat?) rätt grejer.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte provat men har kollat på dem och R.E.T percussion+ ytterligare en leverantör.

Hårigt med ett DTX 900 🙂 spelar du mycket live?

Inte tillnärmelsevis så mkt som jag borde tyvärr. I bästa fall en gång var sjätte vecka.

Desto fler repor/jam och inspelningar med både fast och löst folk. Själv?

Hårigt - wtf? Är det nå'n uppländsk slang jag borde känna till? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte tillnärmelsevis så mkt som jag borde tyvärr. I bästa fall en gång var sjätte vecka.

Desto fler repor/jam och inspelningar med både fast och löst folk. Själv?

Hårigt - wtf? Är det nå'n uppländsk slang jag borde känna till? 😲

Fränt och Hårigt.. Användes av Ivan Boring / Alias Jojje Jönsson som brukar spela o spexa med Stefan & Christer

tror de är västgötar faktiskt.

Nej jag har inte lirat aktivt på 15 år men tycker det är dags att köpa ett e-kit o komma igång igen, men mest är det för att slippa programmera när man skriver låtar.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Nån som har testat eller kanske t.o.m äger ett Alesis DM10 Pro Kit: http://www.alesis.com/dm10prokit

Dom interna ljuden är av mindre betydelse, det kommer att användas för att trigga Superior Drummer på inspelningar. Jag har ganska bra koll på Rolands och Yamahas utbud men priset (ca 7.000:-) känns ju lockande. Ska tillägga att jag själv spelar gitarr i första hand så trummorna kommer oftast användas av inlånade polare som är trummisar..

Så, finns det nån som kan lämna ett omdöme..?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Jag skulle behöva lite proffshjälp.

Jag hade tänkt börja spela trummor i ett musikprojekt. Jag bor i lägenhet och tänkte införskaffa ett digitaltrumset för övnings skull.

Jag är inte alltför kräsen med moduler och känsla hit o dit men har tre stora krav.

1. Padsen skall vara i nät som de där trevliga vita från Roland.

2. Jag vill koppla trumsetet till Logic för att fånga in MIDI-information. I efterhand OCH realtid (för ev. livespelningar) ska jag kunna använda informationen genom trumplugins, typ EZ-drummer.

3. Får tillbaka 10.000 på skatten, så runt denna prislapp vore bra.

Har vi något som motsvarar dessa krav?

Redigerat av Jonnie
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill tillägga att jag verkar ha hittat något för mig.

Roland TD 4 KX2. Ligger på 10.500 hos tysken.

En snabb fråga bara:

Här är dess trummodul. Den har bara traditionell MIDI-utgång, alltså inte USB.

http://www.rolandus.com/products/productdetails.php?ProductId=997&ParentId=65

Jag har ett Apogee Duet. Som bekant finns ingen ingång för MIDI.

Jag behöver alltså konvertera trummodulens MIDI-kabelutång till USB innan den går in i min Macbook.

Är detta vad jag behöver?

http://www.mytrendyphone.se/shop/usb-midi-kabel-37905p.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har testat eller kanske t.o.m äger ett Alesis DM10 Pro Kit: http://www.alesis.com/dm10prokit

Dom interna ljuden är av mindre betydelse, det kommer att användas för att trigga Superior Drummer på inspelningar. Jag har ganska bra koll på Rolands och Yamahas utbud men priset (ca 7.000:-) känns ju lockande. Ska tillägga att jag själv spelar gitarr i första hand så trummorna kommer oftast användas av inlånade polare som är trummisar..

Så, finns det nån som kan lämna ett omdöme..?

Tack på förhand!

Lite sent svar kanske! =)

Jag köpte mig ett begagnat Alesis DM10 Pro kit för ett par veckor sedan och änsålänge är jag toknöjd. Jag är långt ifrån en duktig trummis så för mitt behov funkar det fint! Ett måste var att bygga om deras "realheads" till mesh. Dels pga att de är rätt hårda som standard och dels för att de låter alldeles för mycket, speciellt kicken. Nu med mesh på alla plattor är det betydligt bättre och mycket trevligare att spela.

Jag har Prosettet med Surgecymbaler men jag vette tusan om jag är så superimponerad av dem. Känns som de har väldigt mycket sweetspot, jag hade nog lika gärna kunnat ha vanliga gummicymbalpads, ljudvolymen från Surgecymbalerna är dessutom högre än från gummi. Fördelen är väl att de ser jäkligt tuffa ut =)

DM10 modulen är helt okej tycker jag. Det finns gott om inställningar och utbyggnadsmöjligheter. De flesta ingångar är dualzone som är splittbara vilket är jäkligt nice. Jag lirar genom superiordrummer och där triggar jag cymbaler på kantslag på pukorna, funkar skitbra! Jag har gjort en hel del tweakande med crosstalk innan det blev bra men nu är jag nästan nöjd =) Crosstalken blev dessutom mycket mycket bättre iom meshmodden. DM10 har midi-in oxå så man kan använda tex Alesis trigger I/O för att bygga ut settet rejält mycket mer om man så vill. Det jag däremot stör mig på i modulen är att hihatingången bara är singelzone, varför verkar ingen riktigt kunna svara på utan det bara är så. De interna ljuden i modulen är väl inte speciellt roliga så det är triggning som gäller för min del. De skryter med att modulen har 128mb (!!!) ram vilket känns som ett skämt! Alesis verka vara riktiga sopor på att jobba med nya firmwares, trist tycker jag!

Som glad amatörtrummis kan jag inte säga mer än att jag är skitnöjd med mitt köp! Jag tycker padsen triggar riktigt bra och känslan i settet är över förväntan. Jag har lirat en del på ett billigt yamahaset och Rolandset med gummipads, i jämförelse tycker jag att Alesissettet med modden spöar dem med hästlängder! Jag har en kompis som lirat trummor i 20 år och han är jäkligt imponerad av settet så det bör väl ge ett ok betyg tycker jag.

Jag gav 5000:- begagnat sen har jag lagt ca 500:- på meshkonverteringen plus ett par timmar på bygget. För dom pengarna tror jag det är svårt att hitta ett bättre set!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu med mesh på alla plattor är det betydligt bättre och mycket trevligare att spela.

Jag gav 5000:- begagnat sen har jag lagt ca 500:- på meshkonverteringen plus ett par timmar på bygget. För dom pengarna tror jag det är svårt att hitta ett bättre set!

Settet ser ju trevligt ut! Kul att höra en användares omdömen!

Hur bar du dig åt när du bytte till mesh-plattor?

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag följde den här guiden http://www.hellfiredrums.com/archives/803 I videon visar han även hur man uppgraderar till 2 zoner på padsen men eftersom dm10 redan har det så är den delen överkurs! =)

Det som behövs är meshskinn, ett skummaterial som kallas funkyfoam och en lödkolv för att löda om 3 kablar per pad. Inte speciellt svårt! Det finns fler sätt att modda oxå men efter att jag snokat runt på nätet en hel del om just detta så verkar Hellfires mod vara den som folk är mest nöjda med. Det finns massor med nyttig läsning på www.dmdrummer.com oxå, de har en avdelning för DIY.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Halloj!

Nu har konversationen gått sval här ett tag, men jag gör ett försök ändå.

Jag är på väg att byta mitt akustiska till digitalt nu när jag flyttar till en bostadsrätt. Att ha mesh på grejerna är ju klart nödvändigt om inte grannarna ska mörda mig. Jag har läst alla inlägg här nu, men många är ju upp emot 6 år gamla nu så jag tänkte att det är lika bra att ställa en uppdaterad fråga.

Är rolands mesh-grejer fortfarande det man vill ha? Jag tittar lite snabbt på thomann.de och hittar det här:

http://www.thomann.de/se/millenium_transformer_bundle.htm

Kanske inte är mesh på dem i och för sig, men det ser ju bra stiligt ut, om inte annat.

Finns det några andra grymma förslag i dagsläget?

Tack på förhand!

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - de som jag råkar ha - Yamaha's TCS-plattor är fruktansvärt tysta faktiskt. Inte minst mer spelvänliga än mesh-heads (men så är de nyare också). Å andra sidan har jag aldrig varit ett fan av mesh utan gillar nu TCS fullt ut. Det du länkade till är kanske tyst, men låter det vara osagt hur spelbarhet och kvalitet är på det kitet.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för budget? Jag kör ett expanderat 2Box drumit 5 som kostat mig 26 papp totalt inklusive Speedcobra dubbeltramp.

Jag har en setup för att trigga VST-trumpluggar i datorn som SD2, Addictive och Steven Slate 4 och börjar vänja mig vid studsen på det meshead'sen nu.. det går att stämma ned dem en aning för att inte få tennisrack fullt ut. Har inte provat TCS i motsvarande setup ( plugg-trigg i datorn) men vet att de är jäkligt sköna att spela på.. dock en helt annan peng för ett lika stort kit ( 4 pukor + 3 cymbaler ) av Drumit 5.

Har även kollat med grannarna och de har inte hört ett smack även om jag satsar "tillräckligt" på hihat och cymbaler att man skulle kunna tro annat.

Fördelen med Drumit 5 är att du kan stoppa i egna samplingar i modulen, nackdelen är väl att den inte har separata kanaler för bleed och ambiens /OH..

.. men ovanstående pluggar låter så bra att man inte riktigt känt behovet att göra det.

Edit: Wow, jag lyckas alltid svara på allt annat än det som det frågas om 😄..

Jag har inte kollat de trummorna men det verkade lite som din länk bara var för cymbaler och tillbehör.. jag tror du måste ha denna också för att det ska bli komplett

Lycka till

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...