Jump to content
Annons

Råd angånde köp av digitaltrummor? Känsla?


martinm

Recommended Posts

Hejsan allesammans! 🙂

Jag behöver hjälp och råd för ett nytt trumset som jag ska köpa. Det blir mitt första set någonsin och kan nästan ingenting om trummor annars. Jag kan spela gittar och piano rätt hyfsat och nu vill jag lära mig trummor med. Problemet är att jag har ingen aning vart jag ska börja för jag kan inget skit om trummor som sagt.

Så vill ha råd på trumset ifrån er kunniga trumproffs. Saker som är viktigt är att det är BILLIGT men ändå hyfsad. Assåh verkligen så billigt så möjligt men vill inte ha något bajsigt nybörjarset som låter horribelt och är otålig. Utan ett stabilt ''nybörjarset'' om man säger så. Ett set som kan räcka i längden och har ett bra ljud.

Och om det ska vara digitalt eller akustiskt är det egentligen så att det vore bättre med digitalt (så slipper man störa päronen). Men så vet jag ju att det är dyrare med något digitalt ifall man vill ha något som låter bra och jag är villig att ta risken att störa min miljö för att få ett bättre ljud samtidigt som min lilla budget inte spräcks.

Begagnat är det aldrig något fel på så länge det funkar och inte har blivit slitet och fult. Har kollat lite snabbt bara och har hittat detta http://www.blocket.se/stockholm/Big_Beat_komplett_akustiskt_trumset_41274356.htm?ca=11&w=1 . Något att ha? Finns det något bättre för en sån som mig? Jag kan pröjsa lite mer för något som kan va bättre som har en bra balans på pris och kvalite. Och om det finns något bättre som ni vet och det vore nytt vore det kanon. Känns mycket lugnare för mig att köpa något nytt eftersom det är ju mitt första trumset och med tanke på mitt bristande erfaranhet så vet man aldrig vad som kan hända.

Iallfall kom med vad som helst för support, bara jag kan hitta ett skönt set! 😄 Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Annons

Mors.

Du får nog tänka ett varv till angående elektriskt eller akustiskt och se till behovet då dessa inte på något sätt kan jämföras mer än att båda ger liknande ljud ifrån sig.

Ett digitalt kit kör du om du riskerar att störa någon i hyreshus eller liknande och /eller spelar in musik i datorn och behöver ett verktyg för att kunna spela in noterna istället för att programmera.

Ett akustiskt väljer du om du inte har problem med grannar.. Hade jag haft utrymme och möjlighet hade det blivit ett stort akustiskt igen, hands down.. och ett gäng bra mickar såklart.. Akustiska kan du sen köpa triggmickar till om du måste spela in noter i datorn.

Edit: Vill inte börja diskutera Akustiskt v.s Elektriskt då tråden handlar om råd inför köp av elektriska trummor..

Skapa hellre en ny tråd om du inte hittar en befintlig tråd via
sökfunktionen

Lycka till.
Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Eman (oregistrerad)

Hej! Är ny på det här forumet men jag tänkte kolla om jag kunde få bra tips.

Jag jobbar som instrument ansvarig i en ungdomsverksamhet och nu är det dags för ett nytt set trummor. Det jag undrar är vilka märken jag bör leta efter och om det är värt att köpa begagnade trummor. Jag blev rekommenderad av en kille i en musikaffär att kolla in Rolands olika set. Speciellt td-15 då det låg inom budgeten. Men jag har även hört talas om 2 box att de har ett bra set. Vår budget ligger runt 20.000. Men jag skulle gärna vilja veta om ni har något bättre tips eller är det kanske så att du eller någon du känner säljer ett bra set?

Trummorna kommer att användas av både proffs och nybörjare förmodligen. Själv är jag inte trummis utan basist 🙂.

Är tacksam för tips och råd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan nog ganska enkelt konstatera att när det kommer till självatrummodulen så kommer det oftast låta rätt dåligt oavsett hur mycket pengar man lägger ut. Rolands dyraste kommer inte i närheten av exempelvis Superior Drummer-kitten. Lyckligtvis kan man ju använda de flesta moduler tillsammans med en dator och på så sätt få riktigt bra trumljud.

Har själv ett Roland-set och jag måste säga att deras mesh-pads är smått fantastiska (trots att det bara rör sig om pdx-pads i mitt fall) och deras cymbalpads (CY-12C, CY-13R osv, långt ifrån de dyraste) ger en bra känsla av att man slår på betydligt större cymbaler i stället för känslan av att hamra på plastplattor som man kan få med vissa billigare alternativ. Använder mig även av trigger på nätskinn men paddorna har betydligt mer precision och dynamik i sig, trots en mindre hotspot på varje pad (sitter lägligt precis under V-drums-loggan). TD9-modulen som jag kör med har tillräckligt med alternativ för att ställa in allt så att det svarar som man vill och jag har inte haft några problem med crosstalk någonsin (det är ett TD-9K2-kit i grunden, utbyggt ganska ordentligt med hjälp av drum-splitters). Ljuden från modulen låter "ok" i vissa sammanhang, men långt ifrån jättebra men de använder jag å andra sidan aldrig heller. Som sagt så är det nog inget man kommer förbi helt ens i de högsta prisklasserna.

Viktigt är också att kolla så att man kan expandera setet så mycket som man kan tänkas behöva. TD-9-modulen har egentligen bara två extra stereoingångar men de, tillsammans med nästan varenda annan kabel går att splitta (i princip alla är stereo, baskaggen är mono och ridecymbalen har en stereo- och en monokabel för totalt tre olika zoner) så att man får mer än tillräckligt med utökningsmöjligheter. I stället för att ha ett ljud på "skinnet" och ett annat på sargen kan man ha samma ljud på skinn och sarg och istället ha en extra trum- eller cymbalpad. När det gäller TD-9, och Roland överhuvudtaget tror jag, så krävs det dock "speciella" Y-adaptrar med någon sorts magi inuti som man endera kan bygga ihop själv om man är lagd åt det hållet eller beställa från http://www.drumsplitters.com/.

Edit: Personligen skulle jag rekommendera ett Roland TD-9KX2-set med ett par extra cympal-pads. Ett val jag ångrar att jag själv inte gjorde då det där ingår en bättre hi-hat-lösning än i mitt kit (som går på tre papp att köpa till annars 🙁).

Redigerat av Radiomorph
Link to comment
Dela på andra sajter

Som en parentes i sammanhanget bör nämnas att Roland inte är allenarådande på digitaltrummarknaden då Yamaha har minst lika potenta set. Inte minst sedan deras TCS (textured cellular silicone)- slagyta kom ut., som i mitt tycke känns avsevärt bekvämare och "verklighetstroget" att spela på än Rolands nätskinnsdito". Nu är jag förvisso partisk då jag har Yamahas flaggskepp, men de gånger jag spelat på Roland har jag inte upplevt det till det bättre. Vad gäller ljud är det som ovan sagts osedvanligt usla sådana i moduler som medföljer, oavsett i vilken prisklass du ligger, och de slås enkelt ut av mjukvarutrummor/samplingsbanker som du styr via datorn. Visst förbehåll för Rolands TD-30 kantänka då några uttalat sig i positiva ordalag därom. Ett begagnat TD-12 från Roland bör du kunna hitta för under 20 tycker jag. Eller provspela Yamahas nyare modeller. Rent generellt verkar det dock som att folk vill ha alldeles för mycket för sina begagnade digikit, än vad som är skäligt. I alla fall när det gäller de som ligger i lägre prisklasser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan personligen inte yttra mig om Yamaha's diton men jag litar på det JohnRick säger och jag har läst mycket gott om några av deras set så de bör absolut ses som ett vettigt alternativ. Som sagt så bör spelkänslan gå före själva modulen och dess ljud. Känns det galet att spela på är det svårt, om inte omöjligt, att få en trummis att känna sig bekväm på pallen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)

Jag har kört med mitt 2box set i ett par år nu och tycker att det är bra. Körde med akustiskt set i flera år innan men tröttnade helt enkelt på "oväsendet", speciellt i replokalen. Jag har dock första generationens stativ där kvalitén är lite sisådär (har fått meka lite) men det funkar trots allt. De nya 2box seten har bättre stativ. 2box har stora pads med nätskinn, en "riktig" hi-hat och en uppgraderingsbar modul med utbytbara ljud.

Har du en budget runt 20 papp tycker jag absolut du ska överväga 2box. Visst gör både Roland och Yamaha bra digitalset men för att de ska slå 2box i spelkänsla och ljudkvalitét måste du oftast lägga på åtskilliga tusenlappar till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör 2Box sen oktober och är riktigt nöjd. Har kört akustiskt i drygt 10 år och bestämde mig nu för att sänka volymen i replokalen och valet föll på 2Box före en del dyrare Roland set. En viktig skillnad är att 2Box kör samplade ljud (så man kan lägga in egna samplingar) medan Roland (och Yamaha såvitt jag vet) kör med simuleringstekniker som åtminstone jag anser inte kommer i närheten av the real deal!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör 2Box sen oktober och är riktigt nöjd. Har kört akustiskt i drygt 10 år och bestämde mig nu för att sänka volymen i replokalen och valet föll på 2Box före en del dyrare Roland set. En viktig skillnad är att 2Box kör samplade ljud (så man kan lägga in egna samplingar) medan Roland (och Yamaha såvitt jag vet) kör med simuleringstekniker som åtminstone jag anser inte kommer i närheten av the real deal!

Har också hört gott om 2box, men aldrig provat det. Det sagt - du kan lägga in samplingar i Yamahas toppmodul också - de har avsatt utrymme för det, och de har också ett antal samplade kit från ocean way drums som man ska kunna trycka in. Men oavhängigt vilket, så kommer inte några av dessa trummodulers ljud, och djärvt gissat inte heller 2box modul, i närheten av det sound du får om du använder och triggar mjukvarusamplingar i datorn från pluggar i stil med Superior Drummer, Ocean Way Drums, Steven Slate Drums, BFD, Addictive Drums etc, vilket är anledningen till att det finns en så stor marknad för dessa. Sedan är ju akustiska kit en helt annan femma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kört mitt nu expanderade 2box kit över nåt år tror jag men spelar aldrig med de inbyggda ljuden i modulen trots att den triggningen är galet bra..

Som JohnRick säger så får man en helt annan dimension på spelandet om man triggar en bra trumplugg och inte ens Rolands TD30 kunde få mig att ändra den inställningen.. Triggar själv 3 av de bättre trumpluggarna men har gått och suktat efter OceanWay ett bra tag då några kit där gör en knäsvag..

Jag har provat Pearls kit och det var snyggt som attans att titta på men triggplattorna tyckte jag inte gav någon skön feedback i stockarna.. pad'sen liknar Yamaha's men feedbacken i Yamaha's är bra mycket skönare... Med triggplattorna monterade på trästommarna (Pearl) får man ju ingen riktig akustisk behållning heller så ska man inte spela akustiskt tar de bara upp en sjuhelsikes massa plats.. har för mig att plattorna ihop med stommarna gav ifrån sig ett mer markant ljud än vad Rolands gummiplattor gjorde,,

Ska man vända på resonemanget kanske man ska se till vad det är för typ av elever? Musikinstrument på vissa skolor ser ju rätt extremt misshandlade ut och digitaltrummor är nog mer känsliga får våldsamt spelande, speciellt cymbaler tar mycket stryk om man tjongar till dem på samma sätt som en akustisk...

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Beror ju på tycker jag. Jag har samplat av Addictive Drums och lagt in i modulen. Hör ärligt talat absolut ingen skillnad, för de bygger på samma princip. På vilket sätt skulle samplingar i Addictive Drums skilja sig från samplingar i 2Box modulen?

Mina avsamplingar innehåller 24 ljud per trumma, spridda från velocity 1 till 127, vilket räcker välidigt långt.

Redigerat av max92
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Står inför inköp av digitaltrummor. Ett område som jag inte är så insatt i... Är usel trummis än så länge.

Ska köra hemma, oftast inkopplad i datorn (med SD etc.)

Låter följande som ett vettigt begagnatköp för 8500?

Roland td-6 kx v-drums digitalset säljes.

Utöver original så medföljer en extra cymbal samt tama iron cobra dubbelkick och en fin tama pall.

Allt fungerar felfritt o är mycket sparsamt använt. Har stått nedpackat de sista 3 åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...