Jump to content
Annons

Råd angånde köp av digitaltrummor? Känsla?


martinm

Recommended Posts

eleganten (oregistrerad)

beat mastern: jag har precis köpt ett medeli, det var helt värdelöst. klarar inte av att hantera baskagge och hihat samtidigt. triggar skitdåligt. jag funderar på yamahas dtxplorer. varför vill du ha ett bättre ? jag bryr mig inte alls om hur spelkänslan är, vill bara att det ska trigga bra och korrekt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons
Har sett några budgetvarianter, typ Medeli (http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=8179&artno=135676), men eftersom man naturligtvis tar säljare med en nypa salt så..

Japp! Har testat dem. 0 i känsla. Som de flesta digitaltrumplattorna.

Rolands V-Drums är nog de enda som har känslan! Stockarna studsar och reagerar på samma sätt som på trumskinnen. Det enda negativa med dem är att de är lite små. Vore kul med ett stort V-Drums kit till datorn med DFH. 😎

Fast eftersom du pratar om budgetvarianter antar jag att V-Drums är lite dyrare än du tänkt dig? Men ingen av "trummaskinerna" till digitaltrummorna låter nåt vidare, tyvärr.

Roland V-Drums TD-20S 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har precis köpt ett medeli, det var helt värdelöst. klarar inte av att hantera baskagge och hihat samtidigt. triggar skitdåligt.

Tack för varningen! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte har problem med höga ljud, isolering och sånt, kan det då vara bättre att lägga pengar på trigg-mickar, några plastcymbaler och en trigg-modul en ett komplett digital-trumset? Så att våran konservativa trummis ändå får spela på ett mestadels riktigt trumset?

Alternativt att man, som någon skrev, spelar in cymbaler och hihat på riktigt, och blandar upp det med samplingar på de andra trummorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Roland TD-12S måste vara ett kanonset..  😄

..eller TD-20S.

Edit: Nu såg jag att viktor var framme.  😕

Edit2: Faan vilket onödigt inlägg detta vara egentligen..  😲

😄

😄

Jag är faktiskt inne på att köpa ett TD-12S...

Ska bara snacka ihop mig lite med mina päron först så de bidrar lite också, 25-30 lakan är ju en hel del för en fattig student om man säger så... =/

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Roland TD-12S måste vara ett kanonset..  😄

..eller TD-20S.

Edit: Nu såg jag att viktor var framme.  😕

Edit2: Faan vilket onödigt inlägg detta vara egentligen..  😄

😄

😄

Jag är faktiskt inne på att köpa ett TD-12S...

Ska bara snacka ihop mig lite med mina päron först så de bidrar lite också, 25-30 lakan är ju en hel del för en fattig student om man säger så... =/

.Viktor

Jag tror att det är ett riktigt bra set faktiskt. Fast jag har inte haft möjlighet att prova dom... 😲😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Roland TD-12S måste vara ett kanonset..  😄

..eller TD-20S.

Edit: Nu såg jag att viktor var framme.  :rolleyes:

Edit2: Faan vilket onödigt inlägg detta vara egentligen..  😮

😄

😛

Jag är faktiskt inne på att köpa ett TD-12S...

Ska bara snacka ihop mig lite med mina päron först så de bidrar lite också, 25-30 lakan är ju en hel del för en fattig student om man säger så... =/

.Viktor

Jag tror att det är ett riktigt bra set faktiskt. Fast jag har inte haft möjlighet att prova dom... 😉😄

Jag har testat, dock med världens ruttnaste HiHat-stativ och världens ruttnaste baskaggepedal, men i övrigt lyste det om trumsetet 🙂 (Särskilt lös det om "kit" knappen och LCD-menyn, *Höhö* ☺️)

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Sist men inte minst: är digitala trummor ens att jämföra med riktiga trummor att spela på?

Ledsen att göra dig besviken men NEÖÖEEEJJJJ!!!!!! Men har själv funderat på eltrumset. Fast det är ett jäkla helvete att sätta sig vid ett el. Fast man får ju vänja sig antar jag. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Sist men inte minst: är digitala trummor ens att jämföra med riktiga trummor att spela på?

Ledsen att göra dig besviken men NEÖÖEEEJJJJ!!!!!! Men har själv funderat på eltrumset. Fast det är ett jäkla helvete att sätta sig vid ett el. Fast man får ju vänja sig antar jag. 😉

😉

Du har inte testat TD-12 eller TD-20 va?

"det är ett jäkla helvete att sätta sig vid ett el."

Så tror jag inte du skulle skriva om du hade testat TD-12.

Marsch iväg till MB o pröva! 🙂

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Sist men inte minst: är digitala trummor ens att jämföra med riktiga trummor att spela på?

Ledsen att göra dig besviken men NEÖÖEEEJJJJ!!!!!! Men har själv funderat på eltrumset. Fast det är ett jäkla helvete att sätta sig vid ett el. Fast man får ju vänja sig antar jag. 😄

😆

Du har inte testat TD-12 eller TD-20 va?

"det är ett jäkla helvete att sätta sig vid ett el."

Så tror jag inte du skulle skriva om du hade testat TD-12.

Marsch iväg till MB o pröva! 😛

.Viktor

jag har faktiskt provat nu. Men håller inte med. Ljudmässigt bra, men känslan finns inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså.. för en ganska liten peng så hittar du ett beggat "riktigt" trumset.. Det behöver inte alls vara nån kvalite där.. Bara det är riktiga pukor, virvel och riktiga skinn.. sen tar du och skruvar i sär dom och klipper till stenull och skumgummi som man fyller dom med (dämpar dom ). Sen skaffar du lite justa triggmickar t.ex från Ddrum så har du ett set som ser både coolt ut och som har spelkänslan kvar och ändå ligger på rätt sida av budgeten. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jahopp!

Då var man 30'000 kronor fattigare, eller ett Roland TD-12 rikare, det beror på hur man ser på saken 😳

😮

.Viktor

Grattis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jahopp!

Då var man 30'000 kronor fattigare, eller ett Roland TD-12 rikare, det beror på hur man ser på saken 😛

😆

.Viktor

Grattis!

Tack tack 😮

*nödvändigt inlägg*

Kommer du att bjuda oss på midifiler med naturligt/realistiskt trumsväng nu då? 😄🙂

*nödvändigare* 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jahopp!

Då var man 30'000 kronor fattigare, eller ett Roland TD-12 rikare, det beror på hur man ser på saken 😆

😄

.Viktor

Grattis!

Tack tack 🙂

*nödvändigt inlägg*

Kommer du att bjuda oss på midifiler med naturligt/realistiskt trumsväng nu då? 🙂🙂

*nödvändigare* 😉

Givetvis! 😄

Det är bara att skicka iväg en mp3:a så lägger jag trummor på den 🙂

MIDI eller Wav, välj själv...

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, ställde samma fråga i en tråd för längesedan när jag hamnade i ett läge där jag var tvungen att köpa nya trummor. Mitt aku-set hade pensionerat sig själv efter lång och trogen tjänst. Testade medeli, men det funkade inte, virveln hängde inte med om man gjorde mellanslag med stocken typ att man låter den "landa" på virveln. Samtidigt var jag otroligt trött på att släpa mitt aku-set. Alla gig är ju typ på femte våningen utan hiss och 60 meter till parkeringen. Har tappat räkningen på alla gånger jag klämt mina fingrar i alla stativ när jag försökt ta allt på en gång.

Testade Roland td3-kv med meshvirvel och gillade det jag hörde.

Nu går jag endast EN gång från bilen till giget, och har med mig alla prylar. På de större tillställningarna med inhyrda ljudtekniker så gör dessa vågen när de ser ett elset, för det låter oftast bra utan större insatser från deras sida, bara att lina ut och det låter kanon.

Nackdelarna är att det blir ju inte samma energi att slå på ett elset, jag kan ju bara tala för mig själv, men jag "jobbar" inte lika hårt, och svettas inte lika mycket = inte lika rockigt...plus att det ser definitivt inte lika snyggt ut som ett akuset. Lite smånördigt sådär. (hej hej, här sitter jag och slår på små gummiplattor med mina träpinnar)

Det händer också att jag träffar undersidan på padsen (de är ju så tunna) när jag sitter och vevar med resultat att stocken far som en projektil genom rummet, men det börjar bli bättre, och ännu har ingen förolyckats.

Största fördelen är dock att jag kan sätta mig och öva precis när jag vill, dessutom finns "mix-in" vilket gör att jag mixar ihop låten jag ska träna på med trummorna, och allt som hörs i huset är träpinnarnas mjuka klapprande mot gummi.

Vi gick ihop några stycken och köpte flera set, och då fick vi dessa för 8.500:-/st inklusive kick och lurar. 😳

Men visst, om jag någon gång blir stor och känd trummis så ska jag ha ett stort, blankt, fint akustiskt trumset. (Men då har man ju roddare och humpare och slipper det aptrista bära-runt-på-prylarna-momentet)

Lycka till med ditt val vad det nu bliva månde!

/ROFFE

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som testat dom från thomann ?

Det finns ganska många digitaltrumset hos Thomann, från Roland till Yamaha.

Vilket märke tänkte du på?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 2 månader senare...

Hej!

Jag tänker köpa ett elektroniskt trumset att lära mig spela trummor på för mellan

10 000 till 20 000 kr och jag vet absolut ingenting om vad man bör veta inför ett sådant inköp. Vad är bra märken, vilka är alternativen och vad ska man tänka på?

Jag har kollat på dom här hittills men jag vet som sagt inte vad jag letar efter riktigt:

Roland

TD-3KW V-Compact Series

TD-6KX V-Tour Series

Roland TD6KW & Hage!

Medeli Digitala trummor DD-505 (

Medeli Digitala trummor, Trumset digitalt 3 pukor, Bastr, Virvel, 2 cymbal pads, Hihat

Yamaha

Trumset Yamaha SETDTXPLORER

Jag blir mycket tacksom om någon vänlig själ skulle kunna ge mig tips om vad jag ska tänka på!

Tack på förhand

Mvh

Jocke

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan rekomendera Roland Td 3kw.

nästa steg (td 6kw) är precis lika dana trummmor och triggar lika bra fast du får fler trummset (ljud) och komp att spela efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fanns väl ett test av några olika fabrikat och pris i senaste numret av tidningen Studio ?

Det kan vara värt att kolla !

Detta är INTE mitt område, men jag har en bekant som spelar på digitaltrummor ute på gig och han får ofta credit för att bandet har bra trumljud.

Givetvis är det tacksamt i små lokaler att ha bra ljud och kunna spela ut, utan att ta överhand över de andra instrumenten.

Hans Roland-set är för övrigt VANSINNINGT dyrt och "way over" den budget du nämner, men jag tror du kan få bra grejor för de pengar du tänkt dig.

Det är dessutom en nisch i musikvärlden som verkar utvecklas med samma fart som syntharna gjorde under 80-talet, då man köpte en ny synth och den i princip var gammal när man kom hem med den...

Dubbeltriggning av trummorna är ( om jag fattat det rätt...) en viktig grej.

Kolla hur det ligger till med det . OCH spelkänslan. OCH anslagskänsligheten.. Hur man kan/ vad som händer när man ändrar anslag på tex en ridecymbal...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...