Jump to content
Annons

Spela in hörlurar


Strummindude

Recommended Posts

thrinithan (oregistrerad)
Men den här gången är jag nästan helt säker på att lurarna har ändrat karaktär.

Ungefär lika säker som en mentalsjuk är säker på att hallucinationerna han ser är äkta? För den sjuke är hallucinationerna i allra högsta grad äkta, men det är ingen objektiv sanning som gäller oberoende av betraktaren, utan endast en subjektiv sanning i den sjukes medvetande. När den sjuke då berättar om denna hallucination för omvärlden så är det hans försök till att externalisera (flytta ut) hans subjektiva uppfattning från sig själv och göra den till en objektiv verklighet.

Nu hoppas jag att jag inte förargar dig med det jag skrev. Det är inte min intention att insinuera att du på något sätt är mentalsjuk. Jag vill bara visa på hjärnans kapacitet att bedra sig själv. Teorin ovan är tagen från Externaliserings-Objektiverings-Internaliserings processen enligt socialkontruktivistiskt tänkande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 159
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

drloop (oregistrerad)

Jag förstår att man kan bli uppfattad som idiot om man tycker som jag.

Jag är en van lyssnare, men utan att A/B testa så vet jag ju inte helt säkert om jag har rätt den här gången.

Jag brukar ju själv säga att om någon byter ut Lynx Aurora under en natt till PT HD192 skulle jag nog inte upptäcka ljudskillnaden.

I det här fallet blir jag mer nyfiken. Får väl gå och köpa ett par nya HD201 och A/B testa.

Hörlurar är ju årets julkapp så jag får väl ge bort lurarna till någon som är snäll. :-)

Återkommer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltid lättare att va skeptiker. Då sitter man alltid säkert 😛

Strummindude K701 ska enligt vissa kräva 1000h så du har 800h kvar då :rolleyes:. Det är jag lite skeptisk till dock men köpte mina begade. Jag satte dessa på inbränning när jag fick dem men de har jag inte hört någon skillnad på som jag kan relatera till break in som man egentligen borde kalla det. Sas ha en 200-300h i dem när jag fick dem

Här är en 12 sidors diskussion. Finns inget konsensus direkt. De här diskussionerna kommer upp med jämna mellanrum och tillkommer aldrig något nytt under solen.

http://www.head-fi.org/forums/f4/do-you-be...99/index12.html

Redigerat av oqvist
Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Det är alltid lättare att va skeptiker. Då sitter man alltid säkert 😄

Vad lustig världen är. Jag skulle snarare säga att det är lättare att vara troende. 😛 Då slipper man fundera på äktheten i saker och ting eftersom man vet att det som man tror på är sant.

Nåja... det finns ju som sagt alltid två sidor av myntet. Den sanne filosofen tittar på den 3:e :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är så sjukt förutsägbar men trodde inte du skulle komma med det där trots jag läste dig sönder och samman.

Trevligt att kunna vara oförutsägbar också ibland. 😄 Mitt problem är att jag är nyfiken och ständigt vill lära mig nya saker, men också att jag i egenskap av elektroniktekniker är väldigt kritisk och inte godtar vilka påståenden som helst. Så länge det inte finns bevis för sådant som jag uppfattar som osannolikt på tekniska grunder eller personlig erfarenhet, så tror jag inte heller på det.

Jag har rätt vid erfarenhet av olika ljudkort och det är stor skillnad mellan dem också med mina Ultrasone lurar mellan olika modeller.

Nyss drog du alla ljudkort över en kam. Hur ska du ha det?

Hur stärker det här din tes om att ex Pro 900 inte är speciellt krävande? När du nämnde att de inte skalade menade du då att du aldrig hört dem på något sämre än DAC1? Du får ursäkta om jag får bilden av att du inte är den som bryr sig särskilt mycket om de sista procenten annars? Kan ju ha fel givetvis men det är ju bara att gratulera i vilket fall 🙂.

Åter igen griper du saker ur luften, men om du vill uppfattas som oseriös, så är det upp till dig... 😛

Pro900 har jag inte nämnt något om - och inte heller om de är krävande eller inte. Jag har inte nämnt något om att de inte skalar (det är dessutom ett uttryck som jag använder extremt sällan).

Jag bryr mig verkligen om den sista procenten. Annars hade jag inte skaffat de monitorer och lurar som jag har - och inte heller de högtalare jag har i min surroundanläggning - eller mina Benchmark-omvandlare etc...

Först i detta inlägg skriver du att det handlar om "den sista procenten" - och i och med det så skjuter du hela din tidigare argumentering i sank. Du har ju hela tiden pratat om en "gigantisk skillnad" - och det är det verkligen inte om det handlar om "den sista procenten", eller hur? 😆 Jag skulle vilja föreslå att du börjar sålla lite bland överdrifterna i dina ordval och sparar dem till ditt hifi-forum, medan du håller omdömena på en mer realistisk nivå här. Jag hade inte klagat på dig om du var mer nyanserad, men att prata om en "gigantisk skillnad" när det egentligen handlar om "den sista procenten", är inte att beskriva skillnaden på ett seriöst sätt.

Som har framgått tidigare, så är det inte heller något fel på min hörsel - men jag har fortfarande inte sett någon ursäkt för ditt helvilda påstående om att jag inte hör skillnad om man har hörlursförstärkare eller inte, så allt du säger, tar jag definitivt med en nypa salt - eller snarare en hel grävskopa salt... 😲

K701 och vissa modeller som inte får nämnas enligt Sheriff Claes är andra alternativ 🙂

Jag har aldrig nämnt något om att vissa modeller inte får nämnas. Det jag blir irriterad på, är att du ständigt pratar om "gigantisk skillnad", när det handlar om prylar som jag känner väl och inte alls känner igen din beskrivning av - och samtidigt framhåller du alltid ett annat märke som världens frälsning, typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja majoriteten av dagens svenskar är ju ateister. Hur populär blir du på en fest om du påstår att du är kristen.

Nu är jag iof inte troende i någon form heller då jag tycker mig hört fakta i den här frågan gällande vissa hörlurar och de flesta högtalare man haft 😲.

Claes du får ursäkta om jag ignorerar dig. Jag finner verkligen ingenting att replikera på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då hörsel är likt alla andra sinnen beroende av en hjärna som tolkar informationen (ibland rätt och ibland fel) så kan man i dessa fall inte lita blint på allt och alla...

Till dess att detta bevisats på ett eller annat sätt så är detta inget annat än ett påstående.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag finner verkligen ingenting att replikera på.

Lite synd kanske. I en sån här diskussion behövs ju deltagande från folk från alla sidor av staketet, inklusive de som hänger på gärsgården. Du har ju en rätt hög svansföring i din retorik, och får därmed räkna med en eller annan verbal snyting, det får du nog lov att acceptera.

Samtidigt bra initiativ att avsluta en debatt som höll på att bli rätt kletig. Vi tjänar alla på att tona ned personangrepp med vidhängande smajlgubbe och diskutera mer i sak.

Tack för länken, förresten. Intressant läsning med en hel del balanserade åsikter i frågan.

Religion är ju faktiskt en ganska relevant parallell till den här frågan. Inte minst på grund av bristen på hårda fakta som underlag för övertygelsen hos de "troende". Dessutom går en del mer extrema troende sin egen väg och bildar nya "församlingar" som även omfattar inbränning av kablage och ibland ännu värre svalanderska humlor.

Det gör ju inte direkt inbränningskonceptet lättare att ta till sig när intrycket är att många av anhängarna verkar vara ett gäng nördiga sekterister som ser ner på eller rent av idiotförklarar dem som inte tillber samma ikon.

Går det att komma vidare i frågan? Kanske inte när det gäller rätt eller fel. Men kanske det skulle gå att försöka lite närmare ringa in precis vad det är tron består av. Gärna utan s.k. anekdotisk bevisföring:

Hur förändras ljudet?

Hur mycket, i så reela tal som möjligt, förändras ljudet?

Varför skulle fenomenet skilja mellan lurar?

Vilken praktisk applikation har en eventuell skillnad?

etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

ÄNTLIGEN!

har jag hittat någon matnyttigt information ang. detta:

http://www.bruce.coppola.name/audio/BurnInLegend.pdf

Och det var väl inte direkt några överraskande resultat... ganska precis om jag förutspått faktiskt... 😄

Såvida någon inte hittar liknande material (där någon faktiskt mätt upp skillnader) som säger motsatsen så kan vi kanske lägga denna myt i graven?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
ÄNTLIGEN!

har jag hittat någon matnyttigt information ang. detta:

http://www.bruce.coppola.name/audio/BurnInLegend.pdf

Och det var väl inte direkt några överraskande resultat... ganska precis om jag förutspått faktiskt... 😄

Såvida någon inte hittar liknande material (där någon faktiskt mätt upp skillnader) som säger motsatsen så kan vi kanske lägga denna myt i graven?

Vad skönt, då behöver jag inte lägga ut 175 spänn .... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite synd kanske. I en sån här diskussion behövs ju deltagande från folk från alla sidor av staketet, inklusive de som hänger på gärsgården. Du har ju en rätt hög svansföring i din retorik, och får därmed räkna med en eller annan verbal snyting, det får du nog lov att acceptera.

Samtidigt bra initiativ att avsluta en debatt som höll på att bli rätt kletig. Vi tjänar alla på att tona ned personangrepp med vidhängande smajlgubbe och diskutera mer i sak.

Tack för länken, förresten. Intressant läsning med en hel del balanserade åsikter i frågan.

Religion är ju faktiskt en ganska relevant parallell till den här frågan. Inte minst på grund av bristen på hårda fakta som underlag för övertygelsen hos de "troende". Dessutom går en del mer extrema troende sin egen väg och bildar nya "församlingar" som även omfattar inbränning av kablage och ibland ännu värre svalanderska humlor.

Det gör ju inte direkt inbränningskonceptet lättare att ta till sig när intrycket är att många av anhängarna verkar vara ett gäng nördiga sekterister som ser ner på eller rent av idiotförklarar dem som inte tillber samma ikon.

Går det att komma vidare i frågan? Kanske inte när det gäller rätt eller fel. Men kanske det skulle gå att försöka lite närmare ringa in precis vad det är tron består av. Gärna utan s.k. anekdotisk bevisföring:

Hur förändras ljudet?

Hur mycket, i så reela tal som möjligt, förändras ljudet?

Varför skulle fenomenet skilja mellan lurar?

Vilken praktisk applikation har en eventuell skillnad?

etc.

Det finns ingen anledning att fortsätta en diskussion då det inte går att hålla en diskussion på någon som helst nivå med Claes. Vilket han har bevisat på tok för många gånger redan under min korta tid här. Får alzheimers när det är lämpligt, blir korkad när han tycker det är lämpligt och kan inte ta in vad folk skriver uppenbarligen. Har de flesta av de personlighetsdrag jag har oerhört svårt för men det ska inte gås in på djupare 😆 Allt för att irritera så mycket som möjligt klassiskt trollningsbeteende. Dessutom är det ju smått respektlöst mot OP att bara ånga på samt fruktansvärt tröttsamt. Claes har från att man postade en tråd som gällde ett för honom ej känt företag och konkurrent till hans älskade ultrasone konstant varit i troll mode jämte denna jobbiga "newbien". Vilket kanske är konstigt för en som knappast är opartisk i frågan att va så känslig för.

Får erkänna att jag nappade på betet tyvärr. Otroligt sällan man stöter på så irriterande individer. Troll ska ignoreras enda sättet. Men som sagt det krävs ju två att dansa tango jag valde att avsluta dansen trots att Claes kastade både första, andra och tredje stenen.

Gällande inbränning i regel så blir basen tightare. Det är smått universellt det som är lättast att höra.

Rätt hundra att det har att göra med rörliga delar som kan behöva mjukas upp. Förklarar också varför vissa hörlurar inte verkar påverkas av detta.

Hur mycket i reella tal går ju inte att säga det är ju 100 % subjektivt och beror på lyssnaren hur han värderar det hela.

Praktisk applikation (musiklyssnande) men i de mest extrema fallen även för mixning skulle jag säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
ÄNTLIGEN!

har jag hittat någon matnyttigt information ang. detta:

http://www.bruce.coppola.name/audio/BurnInLegend.pdf

Och det var väl inte direkt några överraskande resultat... ganska precis om jag förutspått faktiskt... 😆

Såvida någon inte hittar liknande material (där någon faktiskt mätt upp skillnader) som säger motsatsen så kan vi kanske lägga denna myt i graven?

Synd bara att vi inte får ta del i mätdatan men annars en bra artikel som talar för sig själv.

I rest my case!

tills någon hittar en artikel som motbevisar denna! 😄

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ingen anledning att fortsätta en diskussion då det inte går att hålla en diskussion på någon som helst nivå med Claes. Vilket han har bevisat på tok för många gånger redan under min korta tid här. Får alzheimers när det är lämpligt, blir korkad när han tycker det är lämpligt och kan inte ta in vad folk skriver uppenbarligen. Har de flesta av de personlighetsdrag jag har oerhört svårt för men det ska inte gås in på djupare 😆

Du vet verkligen hur man ”kommer in i gänget” på ett smidigt sätt du… Blev du utkastad från ditt vanliga forum?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ingen anledning att fortsätta en diskussion då det inte går att hålla en diskussion på någon som helst nivå med Claes. Vilket han har bevisat på tok för många gånger redan under min korta tid här. Får alzheimers när det är lämpligt, blir korkad när han tycker det är lämpligt och kan inte ta in vad folk skriver uppenbarligen. Har de flesta av de personlighetsdrag jag har oerhört svårt för men det ska inte gås in på djupare 😄 Allt för att irritera så mycket som möjligt klassiskt trollningsbeteende. Dessutom är det ju smått respektlöst mot OP att bara ånga på samt fruktansvärt tröttsamt. Claes har från att man postade en tråd som gällde ett för honom ej känt företag och konkurrent till hans älskade ultrasone konstant varit i troll mode jämte denna jobbiga "newbien". Vilket kanske är konstigt för en som knappast är opartisk i frågan att va så känslig för.

Får erkänna att jag nappade på betet tyvärr. Otroligt sällan man stöter på så irriterande individer. Troll ska ignoreras enda sättet. Men som sagt det krävs ju två att dansa tango jag valde att avsluta dansen trots att Claes kastade både första, andra och tredje stenen.

Det är lite komiskt att du beskriver så mycket av dina egna karaktärsdrag så fint - och försöker projicera det på någon annan. 😆

Du har fortfarande bemött väldigt lite av både mina och andras seriösa frågor medan du har ångat på med din "gigantiska skillnad" som till slut visade sig handla om "sista procenten" enligt dina egna ord.

Eftersom det som sagt, är meningslöst att försöka diskutera med dig, så väntar jag mig inga seriösa svar, utan bara ditt vanliga svamlande, som vi har sett så mycket av under din korta tid i forumet. Du är snabb med att slänga fram olika attribut som "alzheimers", "korkad" och annat, men eftersom du uppenbarligen vill betraktas som oseriös, så är det ju upp till dig att fortsätta med ditt tråkiga språkbruk.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Du vet verkligen hur man ”kommer in i gänget” på ett smidigt sätt du… Blev du utkastad från ditt vanliga forum?

Jag är inte särskilt intresserad av att komma in i "Claes gäng" är jag rädd. Och nej jag har aldrig blivit utkastad från något forum och hamnar ytterst sällan i sådana här diskussioner.

Claes jag har bemött dina seriösa frågor men försökt undvika ditt oseriösa svammel så mycket som möjligt. Och det tänker jag fortsätta med är jag rädd.

Link to comment
Dela på andra sajter

ÄNTLIGEN!

har jag hittat någon matnyttigt information ang. detta:

http://www.bruce.coppola.name/audio/BurnInLegend.pdf

Och det var väl inte direkt några överraskande resultat... ganska precis om jag förutspått faktiskt... 😄

Såvida någon inte hittar liknande material (där någon faktiskt mätt upp skillnader) som säger motsatsen så kan vi kanske lägga denna myt i graven?

Håller med!!! Finns det någon positiv skillnad som e relevant så är det garanterat mätbar. Oavsett om det rör sig om en "gigantisk" eller "sista proceneten" skillnad.

Tills det kan påvisas förblir jag ateist 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Såvida någon inte hittar liknande material (där någon faktiskt mätt upp skillnader) som säger motsatsen så kan vi kanske lägga denna myt i graven?

Stort tack för grävandet, Gilbert! Detta är det närmaste ett objektivt faktaunderlag vi kommit hittills.

Som jag förstår detta så uppmättes visserligen skillnader före och efter den rekommenderade inbränningsperioden. (I det andra testet som refereras). Men skillnaderna var såpass små att de gick att korrellera med variationer mellan enstaka exemplar inom samma tillverkningsserie. Dessutom så återställdes inbränningseffekten så snart högtalaren svalnat av igen.

Vi skall ju även ha klart för oss att denna undersökning gällde subbashögtalare, alltså den typ av element där man i första hand kan misstänka en viss fysisk föränderlighet som kan påverka ljudkvaliteten över tid. Hörlurar har inte alls samma mekaniska egenskaper, och bör om något vara väsentligt mycket mindre benägna att förändra sina ljudåtergivningsegenskaper efter en tids användning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte särskilt intresserad av att komma in i "Claes gäng" är jag rädd. Och nej jag har aldrig blivit utkastad från något forum och hamnar ytterst sällan i sådana här diskussioner.

Om du hävdar på ett militant sätt att det är en gigantisk skillnad, utan att kunna komma med några som helst bevis för dina påståenden, så får du stå ut med att bli starkt ifrågasatt i detta forumet. Är du van vid hifi-forum, så är det kanske så att folk accepterar överord på ett helt annat sätt där, men så är det inte här. Det är sådant som menas med att "bli en i gänget"; att man använder liknande språkbruk som övriga i forumet. Det handlar inte om att jag eller någon annan ska diktera dagordningen och tillåta eller förbjuda diskussioner om olika fabrikat, utan bara att folk i detta forumet vill ha lite sakligare diskussioner än vad du verkar vara van vid.

"Gigantisk skillnad" kan aldrig vara synonymt med "sista procenten". Det är egentligen detta som är största orsaken till att det har blivit en så lång diskussion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gällande inbränning i regel så blir basen tightare. Det är smått universellt det som är lättast att höra. Rätt hundra att det har att göra med rörliga delar som kan behöva mjukas upp. Förklarar också varför vissa hörlurar inte verkar påverkas av detta.

Vad, i mätbara termer, menar du med "tightare"?

Hur mycket i reella tal går ju inte att säga det är ju 100 % subjektivt och beror på lyssnaren hur han värderar det hela.

Praktisk applikation (musiklyssnande) men i de mest extrema fallen även för mixning skulle jag säga.

Jag anser nog att inget av detta har med subjektivitet att göra. Med praktisk applikation avsåg jag att den skillnad som uppstår skall ha en användbarhet - att den ur någon aspekt skall vara inte bara önskvärd utan även omistlig. Utan inbränning så skulle jag alltså riskera att mista något som jag annars exempelvis hade tagit hänsyn till i en mix.

I ett användbarhetsperspektiv så försvinner ju subjektiviteten, om det är så att inbränningsfenomenet leder till en påtaglig förändring av hörlurarnas ljudåtergivningsegenskaper. Oavsett om man görs medveten om, eller sätter namn på, den specifika förändringen eller ej så påverkar den ju hur du interagerar med ljudet när du arbetar med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer det sig då att tillverkare av bil-basar rekommenderar inspelning, om det inte spelar någon roll. Det bör ju nämnas att om någon vet hur ett långslagigt element fungerar är det just de. Kunderna är inte snälla mot prylarna direkt.

Det är allmänt känt och accepterat att bil-basar låter SKIT innan de är inspelade, och nu talar vi inte om sista procenten utan mycket större skillnader. Det är bara att fråga vem som helst som har en del erfarenhet och har hört många olika modeller.

Claes, Gilbert och ni andra vill alltså påstå att hela bilstereo-communityn är helt puckade?

Detta är ett citat ur Kickers manual till Solo-Baric L7:an:

***Important Break-In Information***

"Every Solo-Baric L7 subwoofer is individually computer-tested before shipment to insure the highest performance standards possible. Like many precision machines, the Solo-Baric L7 requires a break-in period before it will reach optimum performance. When brand new, the L7-series high performance suspension system is very stiff. After approximately two weeks of daily usage, the suspension will loosen, or break-in, to a point of equilibrium. This time period may vary depending on the amount of play time, volume level, and type of music you listen to. More play time, with medium volume levels and more bass content, will break in the subwoofer most quickly. For those of you with more sophisticated audio equipment, the Solo-Barics can be broken-in on the test bench overnight with the following procedure:

Solo-Baric Freeair Break-In Procedure

1. Connect the speaker to a power amp of about fifty watts or more. The speaker should not be mounted in any enclosure - just freeair.

2. Connect an audio generator to the input of the power amp, and adjust the generator to approximatley 45Hz for the S8L7, 35Hz for the S10L7, 30Hz for the S12L7, and 20Hz for the S15L7.

3. Now adjust the gain on the amplifier and generator so that the cone is moving to Xmax. This can be determined visually by looking at the "blur depth" of the logo on the dustcap. A close approximation will do. On the S8L7 this will be about 3/4", on the S10L7 about 1", on the S12L7 about 1", and on the S15L7 about 1 1/4".

4. Operate the speakers in this manner for about eight hours. A quick break-in will give acceptable results in four hours, and a very thorough break-in would be closer to 16 hours.

NOTE: Keep in mind that as the speaker is used under normal conditions the break-in will continue, so if you don't have time for the complete break-in period the speaker will still break-in itself under normal usage.

Lite mer att läsa:

http://www.audioholics.com/education/louds...fact-or-fiction

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer det sig då att tillverkare av bil-basar rekommenderar inspelning, om det inte spelar någon roll. Det bör ju nämnas att om någon vet hur ett långslagigt element fungerar är det just de. Kunderna är inte snälla mot prylarna direkt.

Det är allmänt känt och accepterat att bil-basar låter SKIT innan de är inspelade, och nu talar vi inte om sista procenten utan mycket större skillnader. Det är bara att fråga vem som helst som har en del erfarenhet och har hört många olika modeller.

Claes, Gilbert och ni andra vill alltså påstå att hela bilstereo-communityn är helt puckade?

Detta är ett citat ur Kickers manual till Solo-Baric L7:an:

Lite mer att läsa:

http://www.audioholics.com/education/louds...fact-or-fiction

Det handlar inte om att man vill mjuka upp högtalarelementen för att undvika skador?

Link to comment
Dela på andra sajter

När till och med de som påstår att fenomenet förekommer, pratar i termer som "believers" och "non-believers", så väljer jag hellre en sunt skeptisk hållning, snarare än att tro blint på vad militanta anhängare av teorierna påstår. 😄

När jag byggde om halva bilen till stereoanläggning (för 4 bilar sedan... 😆 ), så hade jag lämnat tillbaks elementen om de verkligen hade låtit skit, så jag köper inte argumentet att det är "allmänt känt" att bil-basar låter illa från början, utan utgår från att det även där handlar om allmänt accepterade men ack så felaktiga myter, i stil med att humlor inte kan flyga.

När det gäller långslagiga baselement så kan jag dock tänka mig att det blir en viss liten förändring, eftersom det handlar om stora rörelser - men problemet med bilanläggningar är ju också att elementen i så fall stelnar till igen i kyla och påverkas av fukt och alla temperaturväxlingar, så att den där "burn-in" skillnaden blir väldigt marginell jämfört med andra faktorer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Artikeln du länkar till ger inget stöd alls för de råd i användarmanualen du citerar. Tvärtom. Inbränningen verkar bestå av en uttänjning av högtalarelementets infästning mot dess ram som utförs på sekunder, inte timmar. Eventuella ytterligare förändringar baserade på användning är mycket små och dessutom temporära. Allt enligt artikeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer det sig då att tillverkare av bil-basar rekommenderar inspelning, om det inte spelar någon roll. Det bör ju nämnas att om någon vet hur ett långslagigt element fungerar är det just de. Kunderna är inte snälla mot prylarna direkt.

Det är allmänt känt och accepterat att bil-basar låter SKIT innan de är inspelade, och nu talar vi inte om sista procenten utan mycket större skillnader. Det är bara att fråga vem som helst som har en del erfarenhet och har hört många olika modeller.

Claes, Gilbert och ni andra vill alltså påstå att hela bilstereo-communityn är helt puckade?

Detta är ett citat ur Kickers manual till Solo-Baric L7:an:

Lite mer att läsa:

http://www.audioholics.com/education/louds...fact-or-fiction

Du har uppenbarligen läst varken vad jag skrivit om högtalarmembran kontra hörlusmembran eller artikeln jag länkade till:

Jag kan sträcka mig till att kanske de första minuterna (eller kanske sekunderna) så kan ”inspelning” av högtalarmembran ”mjuka upp” spindelupphängningen om elementet är helt oanvänt. Annas vete katten…
Bara för att förtydliga för de som inte redan förstått så menar jag att inspelning av hörlurar enligt mig är mer eller mindre nonsens (då det oftast inte finns en spindel i dessa element).
Jag ser med misstänksamt öga på allt som inte bevisats. Så fungerar vårt moderna samhälle. Om man inte litade på vetenskapen så skulle vi aldrig lämnat stenåldern. Jag reserverar mig och är extremt skeptisk tills denna effekt är antingen tekniskt bevisad eller påvisas av vetenskapligt utförda dubbelblindtest. Jag kan tänka mig att vissa element med spindel (framförallt högtalarelement) kanske mjukas upp efter några sekunder (kanske minuter) men att det skulle behövas 100+ timmar tror jag inte ett skvatt på. Jag tror heller inte att det är en slump att det är samma typ av människor som tror på ”CD-tvätt i ultraljud”, ”avmagnetisering av CDs”, ”måla kanterna på CD” o s v som även förespråkar denna (än så länge ovetenskapliga) nytta av inbränning.

Artikeln du länkar till säger exakt det jag hela tiden påstått:

"In large part these differences arise owing to the fact that said driver's spider (often crafted of a varnish-impregnated linen) is not as compliant as it will become once it's broken in properly."

"Required break in time for the common spider-diaphragm-surround is typically on the order of 10s of seconds and is a one-off proposition, not requiring repetition. Once broken in, the driver should measure/perform as do its siblings, within usual unit-to-unit parameter tolerances."

Så... vad vill du säga egentligen?

ÄNTLIGEN!

har jag hittat någon matnyttigt information ang. detta:

http://www.bruce.coppola.name/audio/BurnInLegend.pdf

Och det var väl inte direkt några överraskande resultat... ganska precis om jag förutspått faktiskt... 😆

Såvida någon inte hittar liknande material (där någon faktiskt mätt upp skillnader) som säger motsatsen så kan vi kanske lägga denna myt i graven?

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...