Jump to content
Annons

Spela in hörlurar


Strummindude

Recommended Posts

I en angränsande tråd talas det om att några lurar skulle vara burkiga från början, men efter att man "spelat in" dem en tid så skall de börja låta bättre.

Jag har hört om detta förut, och måste säga att jag begriper inte ett smack! Jag vet ju förstås inte allt, men är desto nyfiknare. Jag hoppas alltså att någon som kan mer än mig kliver fram och beskriver vad det egentligen är fråga om här. Ändrar lurarna verkligen ljudegenskap? Efter hur lång tid då? Vad specifikt är det i ljudets egenskaper som förändras. Vad är det som fysiskt sker i lurarna? Sker samma sak i monitorer? Om inte, varför inte? Vilken klass av lurar måste man upp i för att de måste spelas in innan de blir användbara? Slutar lurarna att förändras eller blir de kass efter ett tag?

Eller är det helt enkelt fråga om något proaudio nörd mumbojumbo i stil med att cd-skivor låter skräp? (Alltså att någon teoretiker visat en eller annan ljudpåverkande uträkning på papper som sedan lyssningsnörden tycker sig kunna höra.)

Sen hör det till saken att jag är sjukt köpsugen på ett par AKG K701:or. Och det är ju just nördlurar av rang... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 159
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

thrinithan (oregistrerad)

Det finns två läger i denna diskussion. De ena tycker att det är bullshit och de andra tycker att det är en självklarthet. Jag vet inte vart jag står i den diskussionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste nog säga att båda mina nya lurar (Beyerdynamic DT150) låter skarpare och har bättre dynamik än mina äldre av samma modell.

De har spelat rejält högt och är typ fem år så det är kanske normalt slitage på elementen som birdar till detta... eller så kan det vara så enkelt attt det skiljer lite i konstruktionen på dem.

Kan tänka mig att även monitorer ändrar lite karaktär med åren... PA-högtalare kan man lungt påstå gör det 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske skiljer mellan olika tillverkare, men jag har Ultrasones öppna lurar av den gamla modellen, Proline2500, som är välanvända under något års tid. När den nya modellen kom och bara var uppdaterad utseendemässigt, så testade jag mot ett par sprillans nya, ouppackade Pro2500 genom att byta mellan dem och att använda den ena luren från det ena paret och den andra från det andra paret och tvärtom - och jag kunde inte höra någon skillnad mellan dem. De gamla borde ju då ha varit "inspelade", med den stora förbättringen av ljudet som det påstås ge - men icke, sa Nicke...

Jag hade snarare blivit orolig om jag märkte att en högtalare ändrade karaktär väsentligt efter en kort tid. Då skulle jag undra hur länge den förändringen kommer att fortsätta i samma takt - och när jag egentligen kan lita på lyssningen.

Största meningen med "inspelning", antar jag därför att det egentligen inte handlar om att högtalarna förändrar sig, utan snarare att användaren vänjer sig vid ljudet efter en tid...

Att alla högtalare sedan slits av långvarigt bruk och blir sämre med tiden (speciellt om de körs hårt), är en annan sak. Den s.k. "inspelningen" handlar om typ 100 timmar eller något sådant, har jag för mig att det brukar sägas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan sträcka mig till att kanske de första minuterna (eller kanske sekunderna) så kan ”inspelning” av högtalarmembran ”mjuka upp” spindelupphängningen om elementet är helt oanvänt. Annas vete katten…

Ja, så långt kan jag också sträcka mig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jag tycker att det blir viss skillnad faktiskt. Ofta så är det just diskanten och det högre-mellanregistret som blir bättre tycker jag. Mindre vass diskant och mera distinkt mellanregister. Men det kan kanske ha med att göra med hur skönt lurarna sitter med. Man kanske lurar sig lite..

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag kan sträcka mig till att kanske de första minuterna (eller kanske sekunderna) så kan ”inspelning” av högtalarmembran ”mjuka upp” spindelupphängningen om elementet är helt oanvänt. Annas vete katten…

Fast nu har ju de flesta hörlurselement ingen spindelupphängning....

Men klart ljudet långsiktigt påverkas av inspelning av elementen och av ansamling av svett m.m. Hörlurar är ju mekaniska och dess material påverkas av många faktorer.Sen så har ju iofs våra öron en ganska variabel funktion också...

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Jag tycker att det blir viss skillnad faktiskt. Ofta så är det just diskanten och det högre-mellanregistret som blir bättre tycker jag. Mindre vass diskant och mera distinkt mellanregister. Men det kan kanske ha med att göra med hur skönt lurarna sitter med. Man kanske lurar sig lite..

Jo jag tänkte precis:

Kan det inte vara så att det är dina öron som anpassar sig till hörlurarna istället för att hörlurarna förändrar karaktär? Det kan ju i och för sig vara ett samspel mellan båda faktorerna också. Svårt att "mäta" öronens anpassning till ny ljudutrustning eftersom det finns så många par öron i världen och alla är olika. Men det kan ju vara en anledning till varför vissa inte uppfattar denna gradvisa förändring under "inspelningstiden".

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan sträcka mig till att kanske de första minuterna (eller kanske sekunderna) så kan ”inspelning” av högtalarmembran ”mjuka upp” spindelupphängningen om elementet är helt oanvänt. Annas vete katten…
Fast nu har ju de flesta hörlurselement ingen spindelupphängning....

Det var därför jag skrev högtalarmembran… 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Fast jag har en extremt bra hörsel iofs. Hör saker vid lägre volym och jag högre frekvens än vad som är vanligt.

Eller det var så senast jag kollade försen iofs.

EDIT: Fast jag har nog snarare överkänsliga öron och inte bra hörsel iofs

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det var därför jag skrev högtalarmembran… 🙂

Fast vi pratar ju om hörlurar här och dessutom så är det ju faktiskt högtalarmembran även i hörlurar, fast väldigt små och oftast utan spiderupphängning.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast vi pratar ju om hörlurar här och dessutom så är det ju faktiskt högtalarmembran även i hörlurar, fast väldigt små och oftast utan spiderupphängning.....

Om jag hade velat syfta på membranen i hörlurar så skulle jag bara ha skrivit "membran", därav mitt förtydligande "högtalarmembran".

Link to comment
Dela på andra sajter

Tro du inte att ett par skor blir bekvämare/bättre efter att man gått in dom heller?

http://www.head-fi.org/forums/f4/headphone-burn-faq-56744/

Bevisen formligen haglar in:

“Which burn in method is most efficient?

There is no scientific evidence proving that one is better than the other. Choose the method that you prefer.

How much does burn in effect the sound of the headphones?

Some say burn in has a drastic effect, some say there is little effect, and some say that there is no effect. The amount of change resulting from burn in will be different for each model of headphones.

Is burn in actually real?

The idea of burn in has always been controversial. Some people say that there is evidence that proves it while others say that there is evidence to disprove it. Some consider the phenomenon to be purely psychological conditioning while others insist upon physical changes to the drivers, and some agree upon a combination of the two. You are free to be a believer, and you are free to be a skeptic. Whether or not you believe in it and the position you take on the subject is a choice that you should make for yourself.”

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bevisen formligen haglar in:

“Which burn in method is most efficient?

There is no scientific evidence proving that one is better than the other. Choose the method that you prefer.

How much does burn in effect the sound of the headphones?

Some say burn in has a drastic effect, some say there is little effect, and some say that there is no effect. The amount of change resulting from burn in will be different for each model of headphones.

Is burn in actually real?

The idea of burn in has always been controversial. Some people say that there is evidence that proves it while others say that there is evidence to disprove it. Some consider the phenomenon to be purely psychological conditioning while others insist upon physical changes to the drivers, and some agree upon a combination of the two. You are free to be a believer, and you are free to be a skeptic. Whether or not you believe in it and the position you take on the subject is a choice that you should make for yourself.”

☺️

Ännu en "humla", som Svalander skulle ha sagt... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Som vanligt då det inte går att finna några källor som bevisar en skillnad utan endast subjektiva (icke tillförlitliga) berättelser från användare (som oftast bevisar placeboeffektens kraft)

Jaha så då ska jag alltså anta att när du tycker att något låter bra/bättre/bäst så är det bara placebo...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha så då ska jag alltså anta att när du tycker att något låter bra/bättre/bäst så är det bara placebo...

Vad jag menar är att om en påstådd effekt inte kan påvisas med vare sig mätningar eller korrekt utförda blindtest så ska man vara extremt skeptisk till hifi-skrock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Vad jag menar är att om en påstådd effekt inte kan påvisas med vare sig mätningar eller korrekt utförda blindtest så ska man vara extremt skeptisk till hifi-skrock.

Men inte från ditt skrock då eller har du mätningar som kan backa upp allt du säger angående om hur bra något är...

"Mixed messages. Ultrasone claims on on their website that their headphones require break-in, quoting between 4-16 hours, depending on the model. They also state that additional break-in will improve the sound even more. Grado has repeatedly supported the idea of break-in.

On the other hand, AKG and Sennheiser corporate headquarters in Europe seem to sending mixed messages. AKG's overseas corporate support sternly repeats (in standard, cut-and-paste feedback) that they "can neither confirm nor deny" the existence of headphone break-in." However, they counter that changes in sound may be the result of ear pad break-in. (Strangely, this is like substituting one kind of mechanical break-in for another.) Conversely, AKG U.S. support advises that their K701 headphones should get 300 hours of break-in. Sennheiser's official line is that premium headphones like the HD600 or HD650 sound great out of the box. Outside headquarters, however, they admit that several hours of break-in loosens the drivers and make the sound more fluid. "

Link to comment
Dela på andra sajter

Men inte från ditt skrock då eller har du mätningar som kan backa upp allt du säger angående om hur bra något är...

Jag är oftast väldigt noga med att påpeka när jag uttrycker min personliga åsikt (och jag hoppas att folk är intelligenta nog att förstå skillnaden).

Vad tycker du då? Ska man acceptera ett påstående för sanning även om man inte på något vis kan påvisa att detta påstående stämmer? I så fall så kan jag tillverka en låda med röd färg på insidan och påstå att om en CD får ligga i denna låda i minst 30 minuter så kommer det låta hörbart bättre efter min "magiska lådan"-behandling.

Jag vill inte leva i en värld då detta fortgår, inte för att jag går på men det finns nog tyvärr en hel del osäkra människor som faller offer för detta hyckleri.

Observera att jag inte helt dissat "break in" men jag väntar fortfarande på matnyttig information som kan bekräfta att det gör någon skillnad och tills dess så väljer jag att tro att det inte är någon hörbar skillnad.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Observera att jag inte helt dissat "break in"

Jasså? Citat Gilbert: "Bara för att förtydliga för de som inte redan förstått så menar jag att inspelning av hörlurar enligt mig är mer eller mindre nonsens"

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag är oftast väldigt noga med att påpeka när jag uttrycker min personliga åsikt.

Personliga åsikt? Men då kan dina uttalanden ju inte betyda något enligt ditt tankesätt eftersom du inte har blindtestat de prylar du jämför..

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ja exakt så skrev jag: "...mer eller mindre..."

NEJ du skrev "mer eller mindre nonsens", då har du ju bestämt dig för att du dissat detta fenomen...Till skillnad mot vad du senare skrev

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...