Jump to content
Annons

Spela in hörlurar


Strummindude

Recommended Posts

thrinithan (oregistrerad)
Eftersom det inte kom något svar, så mailade jag till Ultrasone själv om burn-in och fick följande svar från dem:

Jag antar då att det beror på titanpläteringen av elementen att Pro/Proline2500 inte visade någon skillnad, trots så stor skillnad i driftstid.

Precis. Titanpläteringen är väl det hårdaste som finns på marknaden idag? Det är nog mycket troligt att det därför inte blir någon alls eller endast marginel skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 159
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Glaskatten (oregistrerad)
Precis. Titanpläteringen är väl det hårdaste som finns på marknaden idag? Det är nog mycket troligt att det därför inte blir någon alls eller endast marginel skillnad.

Fast det verkar ju minst sagt ganska många tycka

"having had my 'ears opened' to what happens to these Ultrasones with burn-in. (Ultrasone headphones seem to absolutely require burn-in, especially the tintanium coated diaphragm models.) And comparing Ultrasones to ANY other models seems like a foreign concept to me, anyway... the Ultrasone's sound signature is so entirely different from other designs of headphones"

http://www.head-fi.org/forums/f4/ultrasone...-review-214510/

http://www.google.com/search?hl=sv&cli...mp;aq=f&oq=

Link to comment
Dela på andra sajter

Dags för en omröstning i forumet kanske? Vilka tycker att Glaskattens åsikter betyder mer? Låt svaren flöda!

jag tycker dom betyder mer

... eller mindre

... nonsens

den viktiga frågan torde ju vara vilken mikrofon som är bäst till att spela in ett par lurar

jag har hört att en åttakopplad akg är mycket bättre än sennheisers trådlösa

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det verkar ju minst sagt ganska många tycka

"having had my 'ears opened' to what happens to these Ultrasones with burn-in. (Ultrasone headphones seem to absolutely require burn-in, especially the tintanium coated diaphragm models.) And comparing Ultrasones to ANY other models seems like a foreign concept to me, anyway... the Ultrasone's sound signature is so entirely different from other designs of headphones"

http://www.head-fi.org/forums/f4/ultrasone...-review-214510/

http://www.google.com/search?hl=sv&cli...mp;aq=f&oq=

När tillverkaren själv säger att det finns skillnad, men ingen signifikant skillnad - och inte på alla lurar, så tror jag nog mer på dem eftersom de har koll på tillverkningen, material och all teknik och teori bakom konstruktionen, snarare än att jag tror på ett gäng hifi-nördar i forum, som har bestämt sig på förhand att det är en gigantisk skillnad i alla lägen efter "burn-in"... 😄

I sådana sällskap vågar dessutom ingen sticka ut från mängden och säga att det inte hörs någon skillnad - för då är han ju inte med i gänget längre, där alla hetsar varandra till allt större överdrifter hela tiden. Det hade varit intressant att låta sådana personer göra ett blindtest mellan mina gamla och ett par nyuppackade - och se om de lyckas gissa mer än 50% rätt... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

I sådana sällskap vågar dessutom ingen sticka ut från mängden och säga att det inte hörs någon skillnad - för då är han ju inte med i gänget längre, där alla hetsar varandra till allt större överdrifter hela tiden.

Precis, jag tror detta är roten till alla myter kring ljud. Det som skiljer ljudtekniker från pojkar är att ljudteknikern vågar lita på sina öron och drar sig inte för att säga att han inte hör någon skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Precis, jag tror detta är roten till alla myter kring ljud. Det som skiljer ljudtekniker från pojkar är att ljudteknikern vågar lita på sina öron och drar sig inte för att säga att han inte hör någon skillnad.

Mer troligt är nog i så fall att ljudteknikern sabbat sin hörsel..

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Mer troligt är nog i så fall att ljudteknikern sabbat sin hörsel..

Möjligen om det handlar om en livetekniker, men annars är det nog ganska osannolikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Möjligen om det handlar om en livetekniker, men annars är det nog ganska osannolikt.

När testade du din hörsel senast?

Link to comment
Dela på andra sajter

Något år sen hade bättre värden än väntat...

Det är ett par år sedan för mig, men jag hade fullt normal hörsel, så det fanns inga orosmoment.

Vad det sedan har med diskussionen om "inspelning" att göra, vet jag inte - men det är ju en annan femma... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det är ett par år sedan för mig, men jag hade fullt normal hörsel, så det fanns inga orosmoment.

Med andra ord så har din hörsel försämrats en del?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med andra ord så har din hörsel försämrats en del?

Nej, det har den inte. Tror du att hörseln blir bättre bara för att man går och testar den oftare, eller vad vill du säga med din kommentar...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nej, det har den inte. Tror du att hörseln blir bättre bara för att man går och testar den oftare, eller vad vill du säga med din kommentar...?

Nej men de flesta drabbas ju av försämrad hörsel med ålderns rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej men de flesta drabbas ju av försämrad hörsel med ålderns rätt.

Ja - och när man inte håller med dig, så blir man tydligen enligt dina teorier nästan döv på typ 2-3 år från att tidigare ha haft fullgod hörsel, så att man inte kan avgöra om det blir skillnad mellan "inspelade" lurar eller inte. 😕😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ja - och när man inte håller med dig, så blir man tydligen enligt dina teorier nästan döv på typ 2-3 år från att tidigare ha haft fullgod hörsel, så att man inte kan avgöra om det blir skillnad mellan "inspelade" lurar eller inte

Precis, fullgod hörsel vid din ålder är antagligen bra men inte den bästa.... Jag tror att du är så frälst i dina Ultrasonelurar att du intalat dig att de låter likadant oavsett vad...

Konstigt att Ultrasone själva tydligen rekommenderat Burn in av sina lurar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, fullgod hörsel vid din ålder är antagligen bra men inte den bästa....

Du menar alltså att man blir döv så fort man inte håller med dig och att den dövheten kommer plötsligt, på 2-3 år utan att man märker någon försämring när man håller på med musik och lyssnar kritiskt på detaljer... Ja, ja - var och en blir salig på sin tro... 😕

Jag tror att du är så frälst i dina Ultrasonelurar att du intalat dig att de låter likadant oavsett vad...

Nej - jag var inställd på att det skulle vara skillnad eftersom de gamla var välanvända, men skillnaden uteblev hur jag än vände och vred på det.

Konstigt att Ultrasone själva tydligen rekommenderat Burn in av sina lurar...

😄 Du vrider till sanningen igen för att desperat försöka "vinna" diskussionen. I deras svar sade de ingenting om att de rekommenderar det, utan att det finns en skillnad (men inte på alla lurar) - men ingen signifikant skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nej - jag var inställd på att det skulle vara skillnad eftersom de gamla var välanvända, men skillnaden uteblev hur jag än vände och vred på det.

Kanske beroende på att du inte hör lika högt upp i frekvens längre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Du menar alltså att man blir döv så fort man inte håller med dig och att den dövheten kommer plötsligt, på 2-3 år utan att man märker någon försämring när man håller på med musik och lyssnar kritiskt på detaljer...

Jahg har väl inte påstått attdu är döv, däremot så har du säkert som de flesta andra fått lite sämre hörsel beroende på ålder o.s.v...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har som sagt gjort just så med mina gamla inkörda Ultrasone Proline2500 som har körts flitigt i något år - och ett par helt nya Pro2500 som kom direkt ur kartongen. Det var ingen skillnad, helt enkelt - hur jag än försökte byta fram och tillbaka.

Jo men resultatet är inte nödvändigtvis applicerbart på alla modeller och märken.

.. snarare än att jag tror på ett gäng hifi-nördar i forum, som har bestämt sig på förhand att det är en gigantisk skillnad i alla lägen efter "burn-in"... :rolleyes:

I sådana sällskap vågar dessutom ingen sticka ut från mängden och säga att det inte hörs någon skillnad - för då är han ju inte med i gänget längre, där alla hetsar varandra till allt större överdrifter hela tiden. Det hade varit intressant att låta sådana personer göra ett blindtest mellan mina gamla och ett par nyuppackade - och se om de lyckas gissa mer än 50% rätt... :rolleyes:

Haha. Härligt resonemang.

Jag tror att du är så frälst i dina Ultrasonelurar att du intalat dig att de låter likadant oavsett vad...

Konstigt att Ultrasone själva tydligen rekommenderat Burn in av sina lurar...

Hmm.. det är ju faktiskt inte så tokigt tänkt katten. Tänk att det kan komma något så bra ur en så bitter katt. Om man antar att claes argumentet, att hifi-nördarna hör skillnad för att de vill göra det, är sant, och vänder 180 grader på påståendet så skulle man lika gärna kunna säga att claes och Gilbert inte hör någon skillnad för att de INTE vill höra någon skillnad.

Det knepiga, vilket man inte kan komma ifrån är ändå att claes hade möjligheten att göra ett A/B-test. Det är ganska mycket enklare än att försöka komma ihåg hur ett par lurar lät för ett halvår sen.

Men även argumentet att man inte skulle komma ihåg hur en lur lät faller. Detta eftersom jag mycket starkt kan hävda att min värdegrund för uppskattning av ljudkvalitet inte har förändrats under den perioden, och att jag kommer ihåg min första reaktion. Jag vet att jag tyckte att lurarna lät lite halvilla som nya. Det är alltså inte ljudet man minns, utan reaktionen. Så länge man inte kan hävda att förmågan att uppfatta ljud varierar fram och tillbaks över tid faller alltså påståendet.

Back to square one.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Hörsel ändras ju hela tiden... Men ett AB-test skulle ju i vilket fall som helst visat om Claes lurar hade blivit bättre med tiden.

Så stora förändringar man kan läsa om att många HiFi-nördarna "hör" skulle ju bockstensmannen hört. :rolleyes:

Men som jag skrev tidigare så har flera av mina lurar av samma modell ändrat ljud. Men det har inget med burn in att göra. De gamla låter inte alls lika bra som dom nya, de har fått mindre attack och sämre diskant. Mina nya låter väldigt likt min monitor-lyssning vilket även de äldre gjorde i början men fem år av hårt slitage lämnar sina spår.

Redigerat av rsound
Link to comment
Dela på andra sajter

Jahg har väl inte påstått attdu är döv, däremot så har du säkert som de flesta andra fått lite sämre hörsel beroende på ålder o.s.v...

Du svarade ju jakande på mitt inlägg där jag sade att du utgår från att jag har blivit nästan döv på 2-3 år (sedan senaste hörselkontrollen) så att jag inte hör skillnaderna. 😆

Det lustiga med ditt raljerande, är också att när jag har läst om "burn-in", så handlar det främst om förbättringar i basen - och då kan man ju vara typ 90 år gammal och fortfarande höra skillnad (om man inte har hunnit bli döv, förstås... ☺️ ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Du svarade ju jakande på mitt inlägg där jag sade att du utgår från att jag har blivit nästan döv på 2-3 år (sedan senaste hörselkontrollen) så att jag inte hör skillnaderna. ☺️

Dt är väl rätt stor skillnad mellan att höra lite sämre och att vara döv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Tippar på att det är rent psykologiskt; nya hörlurar = nytt ljud -> invänjning vilket kan ge illusionen av att ljudet förbättras (eller försämras).

Varför skulle det vara psykologiskt? Det handlar ju ändå om elektromekaniska produkter med rörliga delar som påverkas av temperaur luftfuktighet och hur de används/drivs....

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Varför skulle det vara psykologiskt? Det handlar ju ändå om elektromekaniska produkter med rörliga delar som påverkas av temperaur luftfuktighet och hur de används/drivs....

Kanske för att det inte verkar finnas vetenskapliga bevis på att det faktiskt sker en förbättring de första 100, 200, 300 timmarna? Allting verkar ju vara baserat på människors högst subjektiva åsikter.

Ge mig lite testdata på flera olika lurar som alla visar förbättrade ljudresultat efter inbränningstiden så kommer jag ställa mig annorlunda i frågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina Ultrasone hörlurar är de som hörlurar som förändrat sig mest med hjälp av inbränning. Smått extrema på den punkten. Det är nog en kombination av dess displacerade drivare och titanium drivarna då.

Pro 750 när man fick dem lät metalliskt något extremt i basen till en början. Inte tight för fem öre. Tog en 160h sammanlagt för egen del med pink noise för att de skulle stabilisera sig såpass att man inte kan exkludera placebo effekten (bra/dåliga örondagar och alla psykologiska aspekter. Delar av detta är ju helt klart tillvänjning också givetvis.

Pro 900 var samma sak tog bra med tid för dem att passera mina 750. Ljudbilden var man dock van vid från början så det underlättade helt klart.

German Maestro 435S där har vi hörlurar jag inte märkte någon skillnad alls i ton. Basen var tight från timme 1.

Så tja för en del hörlurar är inbränning väldigt verklig för den kritiska lyssnaren. För andra hörlurar inte alls hur mycket man än gräver.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Så nu har vi Claes som ej hörde någon skillnad alls mellan att A/B lyssna ett par nya och gamla Ultrasone lurar. Sen har vi oqvist som hörde en betydande skillnad.

Det ger alltså resultatet 50/50 vad gäller just Ultrasone. Mera tvetydligt (eller slumpmässigt om man så vill) än så kan det inte bli.

Nu börjar vi närma oss nån form av semi-empiriska resultat ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...