Jump to content
Annons

Spela in hörlurar


Strummindude

Recommended Posts

Jag är inte särskilt intresserad av att komma in i "Claes gäng" är jag rädd. Och nej jag har aldrig blivit utkastad från något forum och hamnar ytterst sällan i sådana här diskussioner.

Claes jag har bemött dina seriösa frågor men försökt undvika ditt oseriösa svammel så mycket som möjligt. Och det tänker jag fortsätta med är jag rädd.

Kan man få en kommentar på artikeln:

http://www.bruce.coppola.name/audio/BurnInLegend.pdf

Eller kommer den att viftas bort som opålitlig… Kan du hitta en liknande artikel (med samma tekniska resonemang och inte bara en massa ”svammel”, som säger motsatsen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 159
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

thrinithan (oregistrerad)

Han verkar ju inte vara speciellt intresserad av att kommentera den över huvud taget. Artikeln är ju det hittills mest trovärdiga vi har att grunda vår uppfattning på. Det skulle ju därför innebära att han skjuter sig själv i foten om han trots allt väljer att argumentera mot detta utan likvärdigt material att väga upp sitt resonemang med.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Det är allmänt känt och accepterat att bil-basar låter SKIT innan de är inspelade, och nu talar vi inte om sista procenten utan mycket större skillnader. Det är bara att fråga vem som helst som har en del erfarenhet och har hört många olika modeller.

Antingen så stödjer du detta allmänna synsätt, vilket i så fall betyder att det ovan citerade är ett subjektivt uttalande eftersom knappast ALLA tycker så.

Eller så stödjer du det inte och då vet jag inte riktigt vad du vill ha sagt? 😏

Jag älskar semantik!

Link to comment
Dela på andra sajter

Antingen så stödjer du detta allmänna synsätt, vilket i så fall betyder att det ovan citerade är ett subjektivt uttalande eftersom knappast ALLA tycker så.

Eller så stödjer du det inte och då vet jag inte riktigt vad du vill ha sagt? 😕

Jag älskar semantik!

Nej alla tycker inte så. Men många.

Jag är mest ute efter att väcka diskussion. Är själv lite skeptisk till inspelning av lurar nu faktiskt, efter att ha läst diskussionerna. Jag hörde betydande skillnad när jag spelade in min K240. Men i efterhand, efter att ha läst 100 sidor om hur det kan vara att öronen vant sig har jag börjat tveka. Nästa gång jag köper något nytt ska jag vara extra uppmärksam.

Men jag kan med gott samvete säga att min bilbas ändrade egenskaper under betydligt längre tid än 10 sekunder som det står i länken jag postade. Kicker påstår ju också att deras basar behöver betydligt längre inspelning än 10 sekunder - de vet säkert vad de talar om. Jag tror inte man kan dra alla högtalarelement över en kam och säga att de spelats in efter första gången de töjts ut ordentligt. Det gäller säkert de flesta eftersom det ändå står så i ovan nämnda länk, men åt minståne inom bilstereoindustrin verkar det finnas en hel hög med undantag.

Det här med att min infinity-bilbas tog tid på sig att spelas in är inget skämt. Den var ganska fast i upphängningen första månaden (kanske 50 timmar speltid), medans den gradvis mjuknade, för att i slutändan (ett år senare) vara betydligt mycket mjukare än som ny. Jag uppskattar genom att känna på den att FS har sjunkit en hel del, kanske uppåt 10 Hz. Ett tag hade jag dessutom två likadana basar, varav den senare köptes ett par år efter den första. Den nya var en hel del hårdare (A/B-test), och hade en annan ton också (gällare, A/B-test). Den hann jag nog aldrig spela in riktigt rejält (max 20-30 timmar) innan den såldes.

Fenomenet "inspelning" existerar med andra ord. Det bekräftar ju även länken jag postade, där de visade mätdata som visade differensen mellan ett ospelat element och ett "inspelat" (10 sek?). Tabellen bevisar att material kan ändra egenskaper. Vad som dock inte framgår i artikeln är om alla högtalarelement reagerar likadant och spelas in lika fort. Bara att "de flesta" gör så.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Fenomenet "inspelning" existerar med andra ord. Det bekräftar ju även länken jag postade, där de visade mätdata som visade differensen mellan ett ospelat element och ett "inspelat" (10 sek?). Tabellen bevisar att material kan ändra egenskaper. Vad som dock inte framgår i artikeln är om alla högtalarelement reagerar likadant och spelas in lika fort. Bara att "de flesta" gör så.

Ja som artikeln säger så handlar ju själva inspelningen om 10s of seconds. Det borde därför handla om 10-30 sekunder och absolut 60sek som mest (om ens det). Vidare förklarar den ju också att de allra flesta element redan är inspelade pga att elementet har genomgått någon typ av testfas i fabriken. För att sätta detta i kontrast med den andra artikeln (http://www.bruce.coppola.name/audio/BurnInLegend.pdf) så måste man fråga sig om detta är ett beteende som uppvisas varje gång man använder ett element eller om det är en engångsföreteelse. De två artiklarna bildar ju varandras motpoler här men verkar trots allt vara överens om att inspelningstiden sker under den första minuten.

Sen är jag tyvärr inte tekniskt kunnig för att avgöra om mätdatan i din länk faktiskt är så stor att man skulle höra en skillnad, eller om den trots allt endast är mätbar. Detta är ju dock inte lika relevant om det endast handlar om den första minuten av användandet (oavsett om det är en engångsföreteelse eller ej).

Sen måste man ju också ta i beaktning att detta handlar om basar och mid-range element och inte hörlurar. Men tendensen lutar ju helt klart åt att inbränning är ett psykologiskt fenomen i det långa loppet eftersom långvarigt användande inte visar någon skillnad (båda artiklarna är överens om det).

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det finns några forummedlemmar här i Malmö-trakten som är intresserade, så skulle man kunna göra ett blindtest hos mig vid lämpligt tillfälle. Jag brukar ju ha vissa modeller på lager - och så har jag mer välanvända demoexempelar. Det är ju då lätt att göra ett lyssningstest där man helt enkelt numrerar lurarna (och sätter nya kuddar på de gamla, så att det inte går att se vilka som är använda) och så får försökskaninerna göra sin bedömning och beskriva skillnaderna (om de hör några skillnader) och lämna sina bedömningar till mig innan de pratar med varandra, så kan man diskutera sedan och få reda på vilka lurar som var nya och vilken som var "inbränd" och se om det går att komma fram till någon vettig slutsats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det finns några forummedlemmar här i Malmö-trakten som är intresserade, så skulle man kunna göra ett blindtest hos mig vid lämpligt tillfälle. Jag brukar ju ha vissa modeller på lager - och så har jag mer välanvända demoexempelar. Det är ju då lätt att göra ett lyssningstest där man helt enkelt numrerar lurarna (och sätter nya kuddar på de gamla, så att det inte går att se vilka som är använda) och så får försökskaninerna göra sin bedömning och beskriva skillnaderna (om de hör några skillnader) och lämna sina bedömningar till mig innan de pratar med varandra, så kan man diskutera sedan och få reda på vilka lurar som var nya och vilken som var "inbränd" och se om det går att komma fram till någon vettig slutsats.

Det hade varit intressant, men bor 15 mil ifrån. Jag hade vart på annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...