Jump to content
Annons

Spela in hörlurar


Strummindude

Recommended Posts

Claes hör ju inte skillnad på att köra Pro 750 med förstärkare eller inte heller så det förvånar mig inte 😄

Men det vore onekligen intressant om man hade haft ett par splitternya Pro 900 att jämföra med jämte mina arbetshästar. Jag är inte alls klar med ratiot mellan verklig inbränning och invänjning. Ultrasone lurar är de man har mest lyssningstimmar på och det verkar fortsätta med Edition 8 helt klart 😄

De lät bra jäkla bra från början men så är de inte lika aggressiva heller. Boxen såg lite nött ut och en adapter saknades så jag är osäker på om jag var den första på dessa hörlurar också iof...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 159
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Claes hör ju inte skillnad på att köra Pro 750 med förstärkare eller inte heller så det förvånar mig inte 😄

Men det vore onekligen intressant om man hade haft ett par splitternya Pro 900 att jämföra med jämte mina arbetshästar. Jag är inte alls klar med ratiot mellan verklig inbränning och invänjning. Ultrasone lurar är de man har mest lyssningstimmar på och det verkar fortsätta med Edition 8 helt klart 😄

De lät bra jäkla bra från början men så är de inte lika aggressiva heller. Boxen såg lite nött ut och en adapter saknades så jag är osäker på om jag var den första på dessa hörlurar också iof...

Så du menar att Claes inte hör så bra... Tydligen bättre än de flesta:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=71201

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes hör ju inte skillnad på att köra Pro 750 med förstärkare eller inte heller så det förvånar mig inte 🙁

Nu får du nog förklara hur du menar... 😄

Hur lyssnar man med lurar utan en hörlursförstärkare? Har du något magiskt trick som jag inte har hört talas om...? 😆

Som Gilbert nämnde, så är det nog ingen större risk att min hörsel är dålig... 🥰 Förutom lyssningstestet som han hänvisade till (som visserligen inte var perfekt på något sätt, men som i alla fall gav mig en andraplats bland de som vågade försöka), så prickade jag också rätt till 90% när Focusrite hade en tävling för något år sedan, där man skulle avgöra om det var äkta hårdvaruburkar eller Liquid Mix emuleringar.

Enligt Ultrasone själva så har "inbränning" som sagt en marginell effekt, men inte på alla lurar, medan du beskriver det som en gigantisk skillnad. Om man läser dina inlägg här i forumet så går de flesta ut på att framhålla ett annat märke (som bara du känner till) och samtidigt baktala Ultrasone och påstå att de låter skit (något jag tvivlar på att någon Ultrasone-användare skulle hålla med dig om) - så jag vet inte hur mycket vikt man egentligen ska lägga vid dina milt sagt överdrivna uttalanden... 😠 Att du ändå använder Ultrasone visar ju att de inte låter skit trots allt - och att jag inte får fram någon skillnad mellan gamla och nya lurar av en modell, trots min uppenbart goda hörsel, visar på att du överdriver ganska våldsamt - något man känner igen från alla överord man hittar bland hifi-folk... 😲

Jag har förresten mailat till tillverkaren av ditt hörlursmärke, eftersom du har pushat så hårt för dem i alla hörlurstrådar du har hittat här i forumet - och nämnde att jag har Ultrasone (och delvis Audio-Technica) som huvudsakliga lurar i mitt hörlurs-sortiment, men att jag var mycket intresserad av att jämföra med ett par av deras modeller efter att de hade fått mycket beröm i ett forum som jag är med i. Finns det riktigt bra prylar som ingen annan har, så kan det ju vara kanonbra för en liten handlare som mig att ta upp (åtminstone tills någon stor distributör tar upp det...), så sådana saker måste man undersöka. 🙂

Jag har mailat till dem 2 eller 3 gånger, senast för omkring 3 månader sedan - men de har inte behagat svara någon av gångerna, så de verkar inte själva ha samma förtroende för produkterna som du har, eller så vågar de inte utsätta produkterna för kritiska musikeröron... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan testa att logga in på head fi och höra mig snacka skit om ultrasone hörlurar... Jag har inget hörlursmärke är jag rädd däremot gillar man givetvis vissa hörlurar mer än andra. German Maestro är långt ifrån okänt de har funnits med ett tag. Bra mycket längre än Ultrasone 😠 Vill du hålla dig uppdaterad så är det hög tid att registrera dig på head-fi.org möjligen.

Thomas har alltid varit kvick att svara på mina förfrågningar men det var några månader sedan jag var i kontakt med honom senast.

Hur man lyssnar på hörlurar utan hörlursförstärkning... Tja du pluggar in dem direkt in i ex ett ljudkort. Nu kommer du givetvis säga att man måste ha förstärkning för att få ut en signal eller något sådant larvigt om jag känner dig rätt.

Och ja skillnaderna är faktiskt gigantiska med mina mått mätt. Audiofil sjuka som man försöker göra sig av med troligen 😲. Allt är relativt. Du är den första som hävdar att Pro 2500 inte är en hörlur som behöver inbränning! Nu har jag ju inte hört den hörluren men det sitter samma drivare som i 750n så borde ju med all sannolikhet reagera likadant 😆

Redigerat av oqvist
Link to comment
Dela på andra sajter

Så nu har vi Claes som ej hörde någon skillnad alls mellan att A/B lyssna ett par nya och gamla Ultrasone lurar. Sen har vi oqvist som hörde en betydande skillnad.

Det ger alltså resultatet 50/50 vad gäller just Ultrasone. Mera tvetydligt (eller slumpmässigt om man så vill) än så kan det inte bli.

Nu börjar vi närma oss nån form av semi-empiriska resultat 😠

Jag har Ultrasone Proline750, ingen märkbar skillnad här...

Någon får submitta det här till Mythbusters så vi får det ur världen 😲

Edit:

Såg att någon har submittat redan, hehe... med just Ultrasone som referens.

Där ser man...

Redigerat av jp80x0
Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Eftersom det inte kom något svar, så mailade jag till Ultrasone själv om burn-in och fick följande svar från dem:

There is a difference in fact! But the difference isn`t so significant and not all headphones have this effect.

Till och med hörlurstillverkaren medger att skillnaden inte är så "betydelsefull" och att inte alla hörlurar reagerar på detta sätt. På dig oqvist låter det som att det blev ett par nya hörlurar efter 160h.

Jag litar hellre på tillverkaren i detta fall. Varför? I och med att Ultrasone medger att inbränning har en effekt (i positiv bemärkelse, vilket är underförstått) så väljer de ändå att tona ned betydelsen av den. Varför gör dom det? Jag gissar att dom gör det för att det är ett fåtal som hör någon skillnad alls och då är det bättre att inte ingjuta falska förhoppningar på en hypad metod som producerar så små och obetydelsefulla förbättringar. Varför vore då inbränningen obetydelsefull. Jo för om man inte kan höra det så spelar det ändå ingen roll.

Vilka belägg har du förresten för att din upplevelse av inbränningen faktiskt inte var dina öron som gradvis förlikade sig med ljudet? Dessutom skriver du att dina nya Edition 8 lät bättre från start. Det kan väl inte vara så att dina öron vid det här laget är så pass van vid Ultrasone ljudet att inbränningen (eller ska vi säga acklimatiseringen) ej var nödvändig denna gång?

Det skulle vara intressant att låta en testgrupp använda en hörlursmodell (som de aldrig lysnat i tidigare) några timmar om dagen under en månads tid, i kontrollerad miljö. Vad testgruppen inte skulle vara medveten om var att man varje dag bytte ut hörlurarna till fabriksnya hörlurar. Om personerna fortfarande upplever en förändring i ljudet så är det ju glasklart att det handlar om placebo-effekt.

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur stor skillnad ska det va för att det är betydelsefullt? Finns det någon gräns? Visst Lurarna har bra dynamik de går säkerligen från 20-20000 och därutöver även från fabrik men de ska ju gärna låta bra också. Kan mycket väl vara liten skillnad för vissa men för mig är det en stor skillnad helt klart. Det var rent jobbigt att lyssna på mina Pro 900 i väntan på att de skulle passera mina inspelade 750s. Exakt samma tendenser. Enda fördelen man hade var att man var van vid ljudbilden.

Ett sådant test skulle ju inte säga så mycket. I sådana fall får man mäta frekvenskurvor och ljudtryck dylikt i stället för att ta bort den mänskliga faktorn helt ur ekvationen 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Och hur stor skillnad ska det va för att det är betydelsefullt?

Det är helt subjektivt. Jag håller med. Men betänk då att utvecklarna av dessa lurar själv vidhåller att det inte är av någon stor betydelse. Man får ju anta att de har väldigt stor kunskap och erfarenhet kring ämnet och har utifrån det kunnat dra slutsatsen att skillnaden i det stora hela är av ringa betydelse. Man får också anta att när de pratar om betydelsen av inbränning av lurar så utgår de ifrån någon slags standard som deras produkter är tillverkade i enlighet med. Om denna inbränning alltså har en marginell förbättring av standarden (vissa lurar reagerar inte ens på inbränning, det om nånting borde ju visa på hur liten förändringen är) är det därför inte värt att fästa så stor vikt vid. Om det däremot hade vart en avsevärd skillnad mellan nya och några hundra timmar inspelade lurar hade de ju levt ett väldigt liv för att få folk att förstå hur viktigt det är att de spelar in sina lurar innan de gör en bedömning av ljudet.

Kan mycket väl vara liten skillnad för vissa men för mig är det en stor skillnad helt klart.

Precis. Och det är endast en subjektiv verklighet för dig utan några som helst bevis för att detta beror på just inbränningen. Att du upplevde en skillnad tvekar jag inte på. Men man måste ställa sig frågan "varför upplevde du en skillnad?"

Ett sådant test skulle ju inte säga så mycket. I sådana fall får man mäta frekvenskurvor och ljudtryck dylikt i stället för att ta bort den mänskliga faktorn helt ur ekvationen 😲

Nej det var ett inte allt för strålande testförslag insåg jag nu när jag läste det igen. 😠 Då hade det ju vart betydligt bättre att låta personer A/B lyssna nya och gamla lurar som Claes gjorde. På något plan måste man ju trots allt hålla kvar den mänskliga faktorn i ekvationen. Bara för att en graf visar si och så, behöver det inte betyda att all upplever det på samma sätt, eller upplever det alls. Men självklart är det alltid värdefullt att vid sidan om faktiska persontester visa på de mätbara resultaten för att styrka teorin.

Jag tror jag ska maila till Ultrasone och fråga om de faktiskt har några dokumenterade mätningar som bevisar skillnaden.

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej finns ju ingen anledning för Ultrasone att överdriva detta? Dessutom är ju Ultrasone inte direkt någon oberoende källa. Det är ju ett lite känsligt ämne lite som om kablar gör skillnad eller inte 😆 Som sagt finns säkert de som inte bryr sig om de skillnader som faktiskt existerar och för min del omöjlig att missa? Each to each own. Upplever jag en så pass stor skillnad att jag har svårt att njuta av dem till en början så är det en rätt så markant skillnad med mina öron mätt.

Annars varför ens köpa hörlurar i den här prisklassen i stället för Skullcandy/Porta Pro eller vad som helst? Jag menar du får ju bas någon form av mellanregister och diskant mellan dem också. Finns ju de som hör minimal skillnad eller rent av ingen skillnad alls också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan testa att logga in på head fi och höra mig snacka skit om ultrasone hörlurar... Jag har inget hörlursmärke är jag rädd däremot gillar man givetvis vissa hörlurar mer än andra. German Maestro är långt ifrån okänt de har funnits med ett tag. Bra mycket längre än Ultrasone 😉 Vill du hålla dig uppdaterad så är det hög tid att registrera dig på head-fi.org möjligen.

Varför skulle jag, som är musiker, ha något som helst intresse av att hänga på ett hifi-nörd forum?

Med ditt hörlursfabrikat menar jag naturligtvis det fabrikat som du pushar så hårt för i alla dina inlägg - och inte att du äger en fabrik... 😆

Thomas har alltid varit kvick att svara på mina förfrågningar men det var några månader sedan jag var i kontakt med honom senast.

Han är uppenbarligen inte intresserad av att bli testad mot Ultrasone av kritiska musiker, utan vill hellre sälja till hifi-folk. Undrar varför... ☺️

Hur man lyssnar på hörlurar utan hörlursförstärkning... Tja du pluggar in dem direkt in i ex ett ljudkort. Nu kommer du givetvis säga att man måste ha förstärkning för att få ut en signal eller något sådant larvigt om jag känner dig rätt.

Det finns INGET sätt att lyssna med lurar utan att ha en hörlursförstärkare, så jag undrar vad det är för dumheter du snackar om. Berätta i stället hur du bär dig åt för att lyssna i lurar utan hörlursförstärkare, eftersom du hävdade att jag inte hörde skillnad mellan att lyssna med eller utan hörlursförstärkare. 😄

Och ja skillnaderna är faktiskt gigantiska med mina mått mätt. Audiofil sjuka som man försöker göra sig av med troligen 😛. Allt är relativt. Du är den första som hävdar att Pro 2500 inte är en hörlur som behöver inbränning! Nu har jag ju inte hört den hörluren men det sitter samma drivare som i 750n så borde ju med all sannolikhet reagera likadant 🙂

Åter igen: Enligt tillverkaren är det ingen signifikant skillnad - och jag tror faktiskt att tillverkaren har MYCKET mer koll på hur materialen fungerar, än vad du eller jag har. Den "inbränning" som du påstår finns, skulle jag anta att den handlar huvudsakligen om invänjning och om att du har svalt myten om "inbränning" med hull och hår. Tron kan försätta berg, sägs det ju, så det är klart att du "hör" skillnad före och efter "inbränningen". Det lustiga i sammanhanget är att hörselminnet för detaljer inte är längre än någon minut långt enligt vad jag har läst om det, så du har i så fall ingen chans alls att avgöra om det är skillnad före och efter, om du inte jämför inom väldigt kort tid - så utan att göra A/B blindtest, är det omöjligt att avgöra säkert om det är någon skillnad före och efter "inbränning".

Snart kommer du väl med påståendet att humlor teoretiskt sett inte kan flyga och har det som argument för att man kan höra skillnader som inte finns... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde jag förklarade det. Stoppa in det i ett ljudkort utan dedikerade kretsar för hörlursförstärkning... Signalen är långt ifrån lika stark som med dedikerade hörlursförstärkare? Eller i närmaste ipod men de kanske levererar lika mycket kräm som din DAC1 vad vet jag 😄

Musiker är i regel inte särskilt krävande tyvärr. Inte när det gäller hörlurar i alla fall. De flesta musiker jag känner blir bara impade hur pass nära man kommer med hörlurar de gräver aldrig djupare. De flesta föredrar ju studio monitorer av förklarliga skäl.

Jag pushar inte fabrikat jag pushar hörlurar som presterar enligt min mening. Är det någon skillnad mot ditt pushande av Ultrasone lurarna måntro. Får väl anta att du inte anser alla hörlurar vara skapt lika heller 🥰 Tycker du ska sluta tänka i fanboy termer med ultrasone vs världen. Håller helt med dig angående deras förträfflighet men det är en annan fråga. Det finns andra märken som presterar väl så bra för mixning trots allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ja skillnaderna är faktiskt gigantiska med mina mått mätt.

Det spelar ingen roll vilket mått man använder. Lurar som efter något hundratal timmars användning ändrar karakteristik i en omfattning som på något enda litet sätt kan beskrivas som "gigantisk" är helt klart felkonstruerade. Sådana lurar skulle jag aldrig i världen ens ta i med tång, och än mindre förlita mig på i mitt arbete med ljud och musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är förresten en bra länk för alla inbrännare:

http://www.burninwave.com

Där står allt man behöver veta, och det går att gratis ladda hem den perfekta inbränningsmixen för just dina lurar, med vitt, skärt och blandat brus och även inspelad tystnad i fem minuter för den ack så viktiga viloperioden som måste varvas i den optimala inbränningen.

Du får även allt du behöver veta om den helt omistliga inbränningen av dina sladdar och kablage.

Redigerat av Strummindude
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde jag förklarade det. Stoppa in det i ett ljudkort utan dedikerade kretsar för hörlursförstärkning... Signalen är långt ifrån lika stark som med dedikerade hörlursförstärkare? Eller i närmaste ipod men de kanske levererar lika mycket kräm som din DAC1 vad vet jag 🙂

Nej, du förklarade ingenting - utan kom bara med påstående rakt ur luften, helt utan verklighetsförankring. Sådant duger kanske i hifi-forum, men inte här. Även ett ljudkort med hörlursutgång har vad du kallar "dedikerade kretsar för hörlursförstärkning". Det går inte att driva lurar utan att ha ett slutsteg, helt enkelt - och visst kan du ha en stark och bra signal ut från ett förhållandevis billigt ljudkorts hörlursutgång, även om det förstås inte håller samma ljudkvalitet som DAC1. Alla ljudkort är inte lika, precis som alla hörlurar inte är lika - men du verkar utgå från att alla ljudkort är likadana, så din erfarenhet på det området verkar vara extremt liten - och då borde du inte uttala dig om det alls.

Claes hör ju inte skillnad på att köra Pro 750 med förstärkare eller inte...

Jag förstår fortfarande inte hur du kunde kläcka ur dig något så urbota dumt som ovanstående citat, så jag vill fortfarande ha en förklaring av hur du lyckades komma fram till denna fantastiska slutsats - eller en ursäkt för att du slängde ur dig en så stendum kommentar.

Musiker är i regel inte särskilt krävande tyvärr. Inte när det gäller hörlurar i alla fall. De flesta musiker jag känner blir bara impade hur pass nära man kommer med hörlurar de gräver aldrig djupare. De flesta föredrar ju studio monitorer av förklarliga skäl.

Det beror helt på vilka musiker du frågar, men eftersom du känner ett par musiker, så vet du förstås hur ALLA musiker tänker och tycker... 😆😆

Jag pushar inte fabrikat jag pushar hörlurar som presterar enligt min mening. Är det någon skillnad mot ditt pushande av Ultrasone lurarna måntro.

Ja, det är en stor skillnad. Jag deltar i diskussioner i princip i alla avdelningar i forumet - men pushar inte för mina olika produkter i alla dessa trådar. Med tanke på att detta är ett stort musikerforum och du bara deltar i de trådar som handlar om hörlurar - och i alla dessa trådar pushar hårt för ett märke, så måste du kunna förstå att det då ligger nära till hands att misstänka att dina inlägg egentligen handlar om förtäckt reklam.

Får väl anta att du inte anser alla hörlurar vara skapt lika heller 😉 Tycker du ska sluta tänka i fanboy termer med ultrasone vs världen. Håller helt med dig angående deras förträfflighet men det är en annan fråga. Det finns andra märken som presterar väl så bra för mixning trots allt.

Det kan det mycket väl finnas. Smaken är ju olika och det finns exempelvis många som tycker mycket bra om Sennheiser HD600 (som brukar anses som bättre än den nyare HD650 för mixning) - men du dissar Ultrasone väldigt hårt och påstår saker om dem som jag inte alls känner igen - och då känner jag att jag måste reagera på din desinformation.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Du är så sjukt förutsägbar men trodde inte du skulle komma med det där trots jag läste dig sönder och samman.

Jag har rätt vid erfarenhet av olika ljudkort och det är stor skillnad mellan dem också med mina Ultrasone lurar mellan olika modeller. Hur stärker det här din tes om att ex Pro 900 inte är speciellt krävande? När du nämnde att de inte skalade menade du då att du aldrig hört dem på något sämre än DAC1? Du får ursäkta om jag får bilden av att du inte är den som bryr sig särskilt mycket om de sista procenten annars? Kan ju ha fel givetvis men det är ju bara att gratulera i vilket fall 😆.

Angående inbränning det kostar pengar att bränna in utrustning och hålla dem i lager. Gällande Ultrasone har man känt att det är kanske det är något de borde göra för att ge ett bättre första intryck men är väl knappast ekonomiskt försvarbart. En annan sak som hade vart trevligt vore att få hem frekvenskurovor och matchade drivare som ex sennheiser erbjuder på vissa modeller. Det varierar ju en del och ibland inte lite mellan nya modeller av samma hörlur också vilket man också får ha i åtanke när man växlar mellan diverse lurar.

Gällande mixning så HD 600 är som sagt gjord för den uppgiften så det har du rätt i. HD 650n är inte gjord för att mixas med tvärtom. Ungefär samma förhållande som 2500 jämte Pro 900 då. Inte kul mixa med den bas boosten 😆

K701 och vissa modeller som inte får nämnas enligt Sheriff Claes är andra alternativ 😉

Redigerat av oqvist
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har läst Oqvists inläggshistoria och tycker du slåss lite mot väderkvarnar Claes. Jag ser en person som brinner för hörlurar, vilket förklarar varför hon/han i princip enbart deltar i diskussioner om dessa.

Du (Claes) vill få det till att Oqvist försöker skamfila Ultrasone goda rykte. Återigen är det bara att läsa Oqvists inläggshistoria för att se att så inte är fallet. Honhan tar upp både fördelar och nackdelar med olika modeller av tillverkare som Ultrasone, Beyer, Sennheiser och Maestro (som är helt nytt för mig).

Sedan kan det mycket väl hända att Oqvist upplevelse av inbränning är högst subjektiv. Än sen? Det är en giltig åsikt. Framförallt tills motsatsen är bevisad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är fortfarande övertygad om att inspelning gör skillnad, i olika grad beroende på modell av lur. Effekten finns dock. Det samma gäller högtalarelement.

Jag förstår inte varför vissa gillar att se ner på de som har den åsikten. Inte heller hur man kan tro att alla de som upplever skillnad är helt tappade och bara inbillar sig.

Ta och lyssna på vilket långslagigt subbas-element som helst och kom sen och påstå efter 100 timmar att det låter likadant som när man packade upp det. Det gör det nämligen inte. Principen är applicerbar på hörlurar också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Framförallt tills motsatsen är bevisad.

Motsatsen till subjektivitet är väl objektivitet? Vems är bevisbördan, tycker du? Det är ju inte i utgångsläget resten av världen som hävdar att inspelning av lurar inte har någon effekt, utan det är audiofiler med övernaturliga überöron som hävdar att inspelning innebär en "enorm skillnad". Det är fråga om ett kategoriskt hävdande av en empirisk sanning som, om den existerar i sinnevärlden, givetvis är fullt mätbar. Det är således inte alls något subjektivt tyckande. Annat än när det blir fråga om just bevisföringen, förstås. Då blir termen "jag hör" väldigt central, och självbevisande, och den som protesterar bevisar inget annat än att han eller hon inte har övernaturliga überöron. Och det vill man ju gärna tro att man har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser med misstänksamt öga på allt som inte bevisats. Så fungerar vårt moderna samhälle. Om man inte litade på vetenskapen så skulle vi aldrig lämnat stenåldern. Jag reserverar mig och är extremt skeptisk tills denna effekt är antingen tekniskt bevisad eller påvisas av vetenskapligt utförda dubbelblindtest. Jag kan tänka mig att vissa element med spindel (framförallt högtalarelement) kanske mjukas upp efter några sekunder (kanske minuter) men att det skulle behövas 100+ timmar tror jag inte ett skvatt på. Jag tror heller inte att det är en slump att det är samma typ av människor som tror på ”CD-tvätt i ultraljud”, ”avmagnetisering av CDs”, ”måla kanterna på CD” o s v som även förespråkar denna (än så länge ovetenskapliga) nytta av inbränning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj då. Trampade visst på ömma tår här. Inte meningen.

Jag menar inte på något sätt att en åsikt baserad på eget tyckande är jämbördig med en åsikt som lutar sig mot empiriska fakta. Inte när ämnet är inbränning av hörlurar åtminstone.

Vad jag däremot menar är att varje åsikt, synpunkt eller vittnesmål bör tas emot med respekt, så länge det som sägs inte är helt uppåt väggarna. I det fall jag tar upp kan jag inte se att det är det.

Det är möjligt att bevisbördan ligger hos inbränningsentusiasterna, men än så länge finns inga empiriska belägg åt endera håll. Inte i den här tråden i alla fall. Så försök hålla diskussionen på den nivån. Det blir mer intressant så. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är möjligt att bevisbördan ligger hos inbränningsentusiasterna, men än så länge finns inga empiriska belägg åt endera håll. Inte i den här tråden i alla fall. Så försök hålla diskussionen på den nivån. Det blir mer intressant så. 😠

Visst. Och jag hävdar inte att jag vet hur det förhåller sig - det var ju precis därför jag startade den här tråden. Jag förväntade mig faktiskt att det skulle finnas åtminstone hyggliga empiriska belägg för inbränning/inspelning. Att det fanns några uppmätta värden som faktiskt visade på någon marginell skillnad i åtminstone enstaka fall.

Men det finns ju uppenbarligen ingenting alls! Och det är, milt uttryckt, väldigt förvånande!

Jag har förresten köpt ett par AKG K-701:or nu i alla fall. Önskar att det fanns något empiriskt test jag kunde göra med dem. De är ju inte spelade mer än kanske 10 timmar än så länge.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har ett par (billiga) Sennheiser HD201 som jag tyckte var vassa i diskanten när jag köpte dom.

Nu efter ett tag upplever jag diskanten som något mindre vass. Det är såpass stor skillnad att jag är säker på att dom ändrat karaktär sedan inköpet. Men jag kanske har vant mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Det är förklaringen som giller närmast till hands för mig iallafall... 😠

Mmm, jag har samma inställning som du Gilbert. Bevis!

Men den här gången är jag nästan helt säker på att lurarna har ändrat karaktär.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
Det är möjligt att bevisbördan ligger hos inbränningsentusiasterna, men än så länge finns inga empiriska belägg åt endera håll. Inte i den här tråden i alla fall. Så försök hålla diskussionen på den nivån. Det blir mer intressant så. 😠

Det faktum att hörlurstillverkare och andra ljudtekniker idag har tillgång till sofistikerad utrustning som med lätthet kunna mäta upp och visa på skillnaderna talar ju för att man i så fall borde ha sett såna material vid detta lag. Att materialet dock uteblir ser jag istället som ett slags bevis för att bilden av inbränning i grund och botten är falsk, eller i alla fall så pass obetydlig att det inte är värt att slösa tid på. Däremot kan man ju vinkla på det och ställa sig frågan, om mätresultat visat på inbränningens ineffektivitet, varför har inte dessa mätresultat publicerats? Kanske för att hörlurstillverkare tjänar pengar på detta? Om hörlurarna du köpte inte lever upp till dina förväntningar så vill du ju självklart gå och lämna tillbaka dem och köpa andra. Men istället blir du tillsagd att använda dem i sisådär 150 timmar till (på forum, hemsidor osv), och "då j*vlar kommer du minsann få uppfattningen om vad bra ljud är". Efter de 150 timmarna är dina öron så pass invanda i ljudbilden att du inte lämnar tillbaka dem, eller så kanske du ändå vill lämna tillbaka dem men då frågar försäljaren "varför har du använt dem så mycket om du inte gillar dem?" och "jag kan inte ta tillbaka dem nu, då måste jag ju sälja dem som begagnade".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...