Jump to content
Annons

Feng Shui i studion.


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Har alltid varit lite intresserad av Feng Shui. Det är österländsk visdom om hur man kan inreda en bostad eller arbetsplats för att må bra. Mkt förenklat så mår man skit om man har en enda röra med grejer som ligger i högar, och tvärtom, med få men rätt saker på rätt plats mår man bra. För att sova bra ska sovrummet ha så lite möbler och prylar som möjligt, mjuka färger. Osv.

Ang arbetsrum är det dåligt att sätta skrivbordet mot väggen, då sitter man som i en skamvrå. Mot fönstret är inte heller bra, då pyser kreativ kraft ut genom fönstret. Presidenter och andra framgångsrika personer sitter med ryggen mot en fönsterlös vägg med skrivbordet och blicken vänd mot rummet och dörren, det ger trygghet och full koll på vad som händer, det kallas visst styrkeposition. Vi nordbor kan skratta åt det här om vi vi vill, författaren förklarar på ett lite roligt sätt: I Japan tex anser man Feng Shui vara varken trolldom eller religion, det är självklara saker som två plus två. Att i Japan fråga om någon tror på Feng Shui är som att fråga en svensk om de tror på vädret! Och visst fan mår man bättre med ordning och reda, det vet jag som ensam ställer till kaos som ett helt dagis.

I en större studio med mixrum, fönster och inspelningsrum hamnar ju studiomannens skrivbord automatiskt i en sorts styrkeposition med monitorerna på väggen bredvid fönstret in till musikanterna. Men i den lilla hemstudion hamnar ju skrivbordet, monitorerna och utrustningen mot en vägg. Så det jag undrar är vad som akustiskt händer om man sitter med arbetsbord och monitorer mitt i rummet utan en stödjande en vägg bakom högtalarna?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Så det jag undrar är vad som akustiskt händer om man sitter med skrivbord och monitorer mitt i rummet utan en stödjande en vägg bakom högtalarna?

om monitorerna är tillräckligt nära dig å rummet tillräckligt stort så är det bättre att sitta så

rummet påverkar helt enkelt mindre din lyssning

akustikbehandling krävs ändå förstås

sitt inte i currykrysset bara

Link to comment
Dela på andra sajter

Presidenter och andra framgångsrika personer sitter med ryggen mot en fönsterlös vägg med skrivbordet och blicken vänd mot rummet och dörren, det ger trygghet och full koll på vad som händer, det kallas visst styrkeposition.

Är inte hundra, men visst slarvar Obama och hans företrädare med detta. Har för mig att det är fönster bakom skrivbordet i Ovala Rummet? :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar ju kanon i så fall. I det rum jag tänker byta till har jag en rund kakelugn i ena hörnet, en riktigt tung akustikbehandling... Mot väggen på normalt stereomanér kan jag ställa JBL-högtalarna så andra kan slölyssna även om de i som jag sitter bakom arbetsbordet. Eventmonitorerna jag har gillar jag, om de låter bättre utan en störande vägg är det ju skitbra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med "österländsk visdom" kan väl diskuteras när det gäller sådant.

Man kan nog 17 hitta sätt att möblera trivsamt på, utan att hänge sig åt olika former av mysticism, som i själva verket bara gör det självklara mer komplicerat... 😛

När det gäller kontrollrummet, så är det viktigast att ha koll på akustiken. Om du sitter och mixar i ett rum som låter apa, så kommer du inte att trivas, hur mycket mysticism du än försöker tillämpa.

I fallet med hemstudion, kan det dessutom bli bättre att ha en massa bråte överallt, eftersom det försvårar för ljudet att skapa stående vågor och att reflekteras på fel sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många tycker nog som Claes att Feng Shui är löjligt flumsvammel. Jag själv brukar inte tro på annat än tex järnspett, dieselmotorer och segelyta på segelbåtar, men det här är utan tvekan att bra sätt att inreda hemmet på. Vi har nu flyttat sovrummet från ett rum på 4 gg 5 meter till ett som är flera snäpp större. Sängen är den exakt samma, 2 ggr 1,8 meter, men nu har vi ställt upp den enligt Feng Shui, dvs den ska inte stå i linje mellan dörren och fönstret, då blir man utsatt för nån sorts tji-fjong-kraft som stör sömnen när den rusar från dörren till fönstret, haha, nåt sånt. Nu står sängen helt undan från den kraften och vi har mkt sparsamt med grejer där inne för övrigt. Den underliga är att när vi släcker och det blir kolmörkt som det är nu i november så känns sängen faktiskt flera meter bredare, både jag o frun tänkte på det. Och då ser man i mörkret absolut ingen skillnad på rummen och sängen är den samma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tron kan försätta berg, sägs det ju... 😛

Undrar om de där fenkrafterna är kompatibla med kraftlinjer som andra sorters flummare snackar om - eller om de kanske motverkar varandra, så att det till syvende och sist ändå handlar om vad man tror på - eller rentav vad man tycker blir snyggast...? 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Ludde46 (oregistrerad)
Tron kan försätta berg, sägs det ju... 😛

Undrar om de där fenkrafterna är kompatibla med kraftlinjer som andra sorters flummare snackar om - eller om de kanske motverkar varandra, så att det till syvende och sist ändå handlar om vad man tror på - eller rentav vad man tycker blir snyggast...? 😑

Hör inte Feng-Shui och kraftlinjer ihop ?..har för mig det !

Då kanske man skall ta in en snubbe som e bra på slagruta som kan visar var/hur allt står till 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Tron kan försätta berg, sägs det ju... 🙂

Undrar om de där fenkrafterna är kompatibla med kraftlinjer som andra sorters flummare snackar om - eller om de kanske motverkar varandra, så att det till syvende och sist ändå handlar om vad man tror på - eller rentav vad man tycker blir snyggast...? 😛

Jo, det handlar mycket om vad man själv tycker.

Men jag vet att en bank i Japan gick dåligt, så de hade planer på att stänga det kontoret. Men efter att ha hört med Feng Shui-kunniga så flyttades entrédörren fem eller tio meter, och det räckte för att banken skulle börja blomstra.

Jag skulle tro att en så noggrann person som du Claes har mycket i ditt hem ordnat på sätt liknande det här. Läs en bok om det så avmystifieras det direkt. Undrar om jag ska vända mina mixgrejer utåt rummet och sitta med ryggen mot väggen? Med mina få grejer är det snart gjort att testa bägge delarna. Demonproducenten ansåg att högtalarna låter bättre om det inte är en vägg bakom dem. Är det så så borde jag köra på det viset oavsett skämtböcker om Tji Fjong. Eller också kanske det inte är på skämt alls?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det handlar mycket om vad man själv tycker.

Men jag vet att en bank i Japan gick dåligt, så de hade planer på att stänga det kontoret. Men efter att ha hört med Feng Shui-kunniga så flyttades entrédörren fem eller tio meter, och det räckte för att banken skulle börja blomstra.

Det ligger väldigt mycket psykologi i det där... 😛

För de som tror på det, blir det stor skillnad (eller snarare: upplevs som stor skillnad eftersom man som regel upplever alla "genomtänkta" förändringar som "bättre", även om de objektivt sett blir sämre). På samma sätt upplever de som tillber diverse påhittade övernaturliga väsen etc, att de blir "hjälpta", när det egentligen bara handlar om självsuggession där de själva ändrar sin situation i riktning mot vad de har "bett" om... Den förbättringen du nämner hade skett lika bra genom vanliga samtal (där men kanske hade kommit fram till att entrédörren satt opraktiskt till för kunderna av någon orsak, så att de hellre gick till banken i nästa kvarter) eller självinsikt, men i Japan har det blivit så allmänt accepterat med detta flummet, att folk knappt vågar nysa utan att fråga en Feng Shui-expert vilket håll de ska vända sig mot. Likadant är det hos oss när det gäller exempelvis träning och hälsa för folk som egentligen inte har några som helst problem med sin hälsa. Då måste man gå till en träningsexpert, fysiolog, dietist, homeopat och andra som är mer eller mindre flummiga - i stället för att själv upptäcka vad man mår bra av att göra/äta eller inte göra/äta...

Jag skulle tro att en så noggrann person som du Claes har mycket i ditt hem ordnat på sätt liknande det här. Läs en bok om det så avmystifieras det direkt. Undrar om jag ska vända mina mixgrejer utåt rummet och sitta med ryggen mot väggen? Med mina få grejer är det snart gjort att testa bägge delarna. Demonproducenten ansåg att högtalarna låter bättre om det inte är en vägg bakom dem. Är det så så borde jag köra på det viset oavsett skämtböcker om Tji Fjong. Eller också kanske det inte är på skämt alls?

Jag har inredningen som jag (och min sambo...) tycker är snyggt och praktiskt - helt utan tanke på några påhittade "krafter" eller vad det nu påstås handla om... 🙂 I studion har jag däremot världens soppa, eftersom jag ju har firman också och jag har mycket som behöver få plats där för att inte få på tafsen av den bättre hälften... 🙂

Det blir ljudmässig katastrof att ha en vägg bakom ryggen i stället för bakom monitorerna, eftersom det innebär väldigt starkar reflektioner av ljudet från monitorerna från den, som snabbt kan växa till ett väldigt stort problem...

Högtalarna låter mer neutralt utan en vägg bakom sig. Så långt allt väl - men så kan man göra i ett stort rum, där man har möjlighet att ha monitorerna sådär 2 meter från väggen - och där man ändå har den bakre väggen några meter bort. I ett litet rum är det inte lönt att fundera så alls.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

På krogar finns det säkerligen nåt liknade Feng Shui som är med och styr om det ska gå bra eller dåligt. Jag har spelat på många små skitställen med hjärndöda ägare som velat att jag/vi ska spela på de mest idiotiska ställen, tex med ryggen mot halva publiken, eller med ryggen mot och nära entrédörren. Krogen går då skitdåligt. För att en krog ska gå bra måste scenen finnas i bortre änden av lokalen så folk dras mot den från entrén.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det ligger väldigt mycket psykologi i det där... :rolleyes:

För de som tror på det, blir det stor skillnad (eller snarare: upplevs som stor skillnad eftersom man som regel upplever alla "genomtänkta" förändringar som "bättre", även om de objektivt sett blir sämre).

Och det bygger du på att de blir objektivt sämre?

å samma sätt upplever de som tillber diverse påhittade övernaturliga väsen etc, att de blir "hjälpta", när det egentligen bara handlar om självsuggession där de själva ändrar sin situation i riktning mot vad de har "bett" om...

I din verklighet är det på det viset. I andras är det något helt annat. Vem har rätt och vem har fel? Ingen eftersom det inte finns någon objektiv sanning.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Vem har rätt och vem har fel? Ingen eftersom det inte finns någon objektiv sanning"

I fallet med banken finns det säkert svart på vitt hur mycket omsättningen ökade bara för att man flyttade dörren. Finns säkert många beräkningar på detta.

En grej man kan fundera över är påståendet att man känner färgerna även när man sover. Och att tom blinda kan känna färgerna. Fel färger i vissa rum är inte bra. Blått i sovrummet sover man bra av, men i stället minskar kåtheten. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte på det att sängen kändes större fast den var den samma som i det mindre sovrummet (där vi också enligt Feng Shui låg i ett sorts korsdrag mellan dörrar och fönster) och fast det var kolmörkt. Det var inget som det stod nåt alls om i boken, det bara märkte vi ändå. Så att som Claes säger att vi typ blev lurade att känna så stämmer inte.

Har också tänkt på att jag redan tillämpar en sorts Feng Shui i inspelnadet iom att jag kör med portan, det är en enkel grej, snabb att använda. Att ha möjlighet till allt som finns i tex Cubase är helt klart hämmande för musikproduktion, i alla fall av den sorts musik jag gillar. Finns det en miljon möjligheter att förändra ljuden tar det mycket tid att att i skallen ta ställning till alla besluten, och innan det är klart tappar man fokus på musikens helhet. Min porta ger 24-bitars digitalt snyggt återgivning av ljud, det räcker för mig. Sen är det upp till mickar, mickplacering och framförallt hur det spelas. Att förändra hur ljuden egentligen lät från början är ingen vits, det blir bara konstigt och sämre.

Skulle man ta ett känt band som tex Oasis och tänka sig att de skrivit ett gäng svinbra nya låtar. Om de skulle spela in ett nytt album med de enkla prylar jag har, eller med datorer i stora drivor skulle inte påverka säljresultatet. Enkelhet så man snabbt får resultat är fint och viktigt tycker jag.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte på det att sängen kändes större fast den var den samma som i det mindre sovrummet (där vi också enligt Feng Shui låg i ett sorts korsdrag mellan dörrar och fönster) och fast det var kolmörkt. Det var inget som det stod nåt alls om i boken, det bara märkte vi ändå. Så att som Claes säger att vi typ blev lurade att känna så stämmer inte.

Den har helt enkelt varit dligt placerad från början. Det är vanligt att det går för fort när man möblerar - eller att man slentrianmässigt följer hur det har varit tidigare och att man så småningom upptäcker att det blir bättre på ett annat sätt. Feng Shui eller inte, så hittar man förr eller senare rätt placering enligt eget tycke och smak. 🙂

Har också tänkt på att jag redan tillämpar en sorts Feng Shui i inspelnadet iom att jag kör med portan, det är en enkel grej, snabb att använda. Att ha möjlighet till allt som finns i tex Cubase är helt klart hämmande för musikproduktion, i alla fall av den sorts musik jag gillar. Finns det en miljon möjligheter att förändra ljuden tar det mycket tid att att i skallen ta ställning till alla besluten, och innan det är klart tappar man fokus på musikens helhet. Min porta ger 24-bitars digitalt snyggt återgivning av ljud, det räcker för mig. Sen är det upp till mickar, mickplacering och framförallt hur det spelas. Att förändra hur ljuden egentligen lät från början är ingen vits, det blir bara konstigt och sämre.

Det är bra att du har hittat ett sätt att jobba, som känns rätt för dig. Det är ju det som är det viktiga. Att bara haka på hur andra gör, är ingen garanti för att man jobbar effektivt och bra - eller att man trivs med det arbetssättet. Ibland kan det vara just minimalism som behövs för att man inte ska käna sig tvingad att sväva ut i nörderier för mycket och t ex sitta flera dagar och och ratta ett enskilt syntljud etc.

Jag hade känt mig för begränsad med din rigg, men jag har å andra sidan under många år lärt mig ta de beslut som behövs - och sitter inte och grottar för länge med enskilda sound, utan hittar det jag är ute efter ganska snabbt - men det är är ju inte alls säkert att du skulle trivas med mitt arbetssätt ändå, även om du hade gett det ett par år för att lära dig att vara selektiv på rätt sätt.

Det gäller helt enkelt att hitta SITT sätt att jobba - för det är då man kan jobba mest effektivt och få bäst resultat. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
samma numera gamla missuppfattning igen...

det finns visst objektiva sanningar

fan ... inte trodde jag du hade trillat ner i sosseflummets "allas åsikt är lika rätt"-filosofi 😄

🙂 Nä på det skitplanet rör jag mig aldrig. Brrrrrr

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bra att du har hittat ett sätt att jobba, som känns rätt för dig. Det är ju det som är det viktiga. Att bara haka på hur andra gör, är ingen garanti för att man jobbar effektivt och bra - eller att man trivs med det arbetssättet. Ibland kan det vara just minimalism som behövs för att man inte ska käna sig tvingad att sväva ut i nörderier för mycket och t ex sitta flera dagar och och ratta ett enskilt syntljud etc.

Jag hade känt mig för begränsad med din rigg, men jag har å andra sidan under många år lärt mig ta de beslut som behövs - och sitter inte och grottar för länge med enskilda sound, utan hittar det jag är ute efter ganska snabbt - men det är är ju inte alls säkert att du skulle trivas med mitt arbetssätt ändå, även om du hade gett det ett par år för att lära dig att vara selektiv på rätt sätt.

Det gäller helt enkelt att hitta SITT sätt att jobba - för det är då man kan jobba mest effektivt och få bäst resultat. 😠

Tack för de orden och tankarna. Håller nu på att flytta mina pryttlar till det större rummet, trivsamt som 17 blir det.

En fundering ang mitt inspelande: Man får väl inte ladda upp inspelningar här med sk covers? Men hur funkar det om jag bara länkar till nåt typ "share files" och där filerna ligger ute en begränsad tid? Det är min live jazzinspelning jag tänker på, lyssnar på den nu och tycker själv att det låter så kanonfint. Trion plus sångerska spelar också enormt bra, pianisten är i världsklass. Nu har ingen hört inspelningen alls, inte ens jazzmusikerna själva. Och det är ju synd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv möblerar jag i alfabetisk ordning.

Först var jag lite skeptisk men när jag väl testade insåg jag att det ju knappast är en slump att bordet och bänken hamnar brevid varandra, eller skrivbordet och stolarna för den delen. Det är liksom helt enkelt baserat på vanlig sunt förnuft.

Guitar Nilsson, du kanske skulle testa att ställa sängen mellan stolarna och trädgårdsmöblerna istället. Jag lovar, du kommer sova mycket bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltid varit lite intresserad av Feng Shui. /-/-/

Ang arbetsrum är det dåligt att sätta skrivbordet mot väggen, då sitter man som i en skamvrå. Mot fönstret är inte heller bra, då pyser kreativ kraft ut genom fönstret. Presidenter och andra framgångsrika personer sitter med ryggen mot en fönsterlös vägg med skrivbordet och blicken vänd mot rummet och dörren, det ger trygghet och full koll på vad som händer, det kallas visst styrkeposition.

det bästa är följa sin intuition.

Redigerat av synthjx
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för de orden och tankarna. Håller nu på att flytta mina pryttlar till det större rummet, trivsamt som 17 blir det.

En fundering ang mitt inspelande: Man får väl inte ladda upp inspelningar här med sk covers? Men hur funkar det om jag bara länkar till nåt typ "share files" och där filerna ligger ute en begränsad tid? Det är min live jazzinspelning jag tänker på, lyssnar på den nu och tycker själv att det låter så kanonfint. Trion plus sångerska spelar också enormt bra, pianisten är i världsklass. Nu har ingen hört inspelningen alls, inte ens jazzmusikerna själva. Och det är ju synd.

Om jag tolkat Olsberg rätt så är det inte ok heller, tyvärr. Fast jag skall villigt erkänna att det handlar om en diskussion om remixer som vi hade, men det borde ju röra sig i samma landskap i alla fall. Lite osäker är jag som synes...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag tolkat Olsberg rätt så är det inte ok heller, tyvärr. Fast jag skall villigt erkänna att det handlar om en diskussion om remixer som vi hade, men det borde ju röra sig i samma landskap i alla fall. Lite osäker är jag som synes...

Om jag kallar låtarna jazz-jam 1, jazz-jam 2 osv? Det är hemskt om inte världen får höra dessa musiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj va roligt att du skrivit om detta. Jag kan beskriva att det helt stämmer (åtminstone till mig).

Att veta detta, hjälper att hitta bekvämlighetszon. På 2000 (och även nu) -- även om jag visste ingenting om Feng Shui, märkte jag att på omedvetet sätt alltid provade jag re-möblera så att jag känner bekvämt och mäst bekvämt rum till mig var det just du beskrivit -- ryggen mot fönsterlösa vägen och kan se dörren men sitter inte mot fönstret. Och när jag re-möblerade rummet så att det blev akustiskt bättre, varit jag ryggen mot dörren och jag vet inte varför, men alltid re-möblerade igen och igen för att hitta bättre "setup" efter varje 3 månader.

Det var som nästan omöjligt kompromis -- att se dörren, att inte titta genom fönstret, och att jag ska inte titta mot norden eller söder. Om känner obekvämlig börjar jag alltid remöblera igen och igen.

Nu bor jag på ny plats och konstigt, men din Feng Shui förklarar bäst att varför känner jag mäst bäst på köket (fönstret på vänster, dörren på höger och mittemot, jag själv ryggen mot vägen. MEn efter du beskrivit Feng Shui vet jag att vad hände egentligen att varför började jag alltid möblera om igen och igen.

Men... att ha den gyllene mellanväg till mig i studio är så att ha dörren på höger eller vänster är till mig viktigare än att undvika fönstret. Jag har vägen bakom mig, men med distans ca 2 meter. Och favoritplats till mig är fortfarande köket. 😄

Dessutom ändras jag... nu BEHÖVER jag fönstret så att jag sitter mot fönstret -- så har jag naturlig ljus på min rackgrejer och på bordet, och jag känner att det ger mera än tar bort. OM jag ska ha rummet så att fönster är inte mot mig känner jag att jag är i alldeles för mörkt rum.

P.S.: Vad säger Feng Shui om lägenheter och grannars inflytelse i flervåningshuset? Det är den enda sak jag lärde mig -- jag kan inte leva i någon flervåningshus. Aldrig, om jag inte har någon välmöjlighet för grannar... Det "smittar", även om jag träffar dem inte.

I boken står det att väggar och golv INTE stoppar negativa och positiva effekter av hur det ser ut. Alltså ger en stökig källar full med skräp dåliga vibbar rakt upp genom betongen. I en hyreskåk där det ser ut som helvete hos alla grannarna kan inte vara hälsosamt alls om detta stämmer.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...