Jump to content
Annons

WAVES: VOCAL RIDER!


Valle

Recommended Posts

Så har då ännu en plugg sett dagens ljus. De stolta föräldrarna hos WAVES introducerar [trumpetfanfar här]:

VOCAL RIDER!

  • Keep steady vocal & dialog levels automatically. — Ah, som en kompressor.
  • Save time by automating the vocal riding part of the mixing process. — Ah, som en kompressor.
  • Write the automatic riding to an automation track for fine tuning. — Oooh...
  • Real-Time means no latency and no pre-scan needed. — *gäsp*
  • Up to 24bit 96kHz resolution — *gäsp*
  • Supports TDM, RTAS, Audio Suite, VST, AU — *gäsp*
  • PC and Mac compatible — *gäsp*

Här har vi alltså en plugg som "ritar" automationen åt dig — i bästa fall utan att du ska behöva "fine tune:a" i efterhand. Najs! I övrigt är det (ännu) en helt vanlig... $400-kompressorplugg — exklusivt framforskad för sång.

Uppenbarligen har utvecklarna väldigt lite att göra nuförtiden, eller så är de desperata. Undra vad nästa fantastiska plugginnovation blir... kanske en plugg som under uppspelning känner av hur mycket tid det är kvar på låten och låter meddela:

"Your song/project will stop playing in T minus 20 seconds. Just so you know."

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja lär nog inte köpa detta men det verkar ju oerhört smidigt. Och om jag har fattat rätt är det inte en kompressor. Grejjen med vocal riding är väl oftast att undvika allt för mycket komprimering och att en kompressor skulle jobba mot fel saker om man inte städar upp i nivåerna lite först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vocal rider verkar inte vara en plugg som ligger ned när man sparkar på den (om man nu har det som intresse, att sparka på pluggar som ligger ned).

Kan tänka mig många användningsområden för den här pluggen. Åker ofta med nivåer i mix. Inte bara leadsång utan även soloinsatser på olika instrument.

Kompressorer "ritar" inte automationen åt dig.

Den pluggen kanske inte finns, men det är klart det går att tänka sig en kompressor som ritar sin egen automation. Och den skulle inte konkurrera med Vocal Rider av den anledningen.

Skillnaden mellan Vocal Rider och en vanlig kompressor är att den förra strävar efter ett visst förhållande/balans mellan röst (eller vad du nu använder den på) och övriga mixen (som du keyar på separata ingångar på pluggen). Vocal Rider justerar sedan nivån (som du själv skulle kunna göra med mixerns nivårregel) för att bibehålla en viss balans.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tänka mig många användningsområden för den här pluggen. Åker ofta med nivåer i mix. Inte bara leadsång utan även soloinsatser på olika instrument.

Det tror jag säkert. Så hur ofta, förhållandevis, åker du "manuellt" istället för att använda automation (som du själv har knappat in)?

Skillnaden mellan Vocal Rider och en vanlig kompressor är att den förra strävar efter ett visst förhållande/balans mellan röst (eller vad du nu använder den på) och övriga mixen (som du keyar på separata ingångar på pluggen). Vocal Rider justerar sedan nivån (som du själv skulle kunna göra med mixerns nivårregel) för att bibehålla en viss balans.

OK, du menar att Vocal Rider är den första pluggen någonsin som gör det du beskriver möjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror jag säkert. Så hur ofta, förhållandevis, åker du "manuellt" istället för att använda automation (som du själv har knappat in)?

Jag är blandmissbrukare.

OK, du menar att Vocal Rider är den första pluggen någonsin som gör det du beskriver möjligt?

Det finns liknande pluggar sedan tidigare. Sound consulting har gjort en plugg som justerar inkommande så att det genomsnittliga ljudnivån blir jämnare. Men den saknar de funktioner som jag tycker gör Vodal Rider intressant: att den jämför sång mot övrigt och att det går att skriva ut som automation (så att det går att finjustera i efterhand om man så vill).

Edit: Ändrade länken

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Så har då ännu en plugg sett dagens ljus. De stolta föräldrarna hos WAVES introducerar [trumpetfanfar här]:

VOCAL RIDER!

  • Keep steady vocal & dialog levels automatically. — Ah, som en kompressor.
  • Save time by automating the vocal riding part of the mixing process. — Ah, som en kompressor.
  • Write the automatic riding to an automation track for fine tuning. — Oooh...
  • Real-Time means no latency and no pre-scan needed. — *gäsp*
  • Up to 24bit 96kHz resolution — *gäsp*
  • Supports TDM, RTAS, Audio Suite, VST, AU — *gäsp*
  • PC and Mac compatible — *gäsp*

Här har vi alltså en plugg som "ritar" automationen åt dig — i bästa fall utan att du ska behöva "fine tune:a" i efterhand. Najs! I övrigt är det (ännu) en helt vanlig... $400-kompressorplugg — exklusivt framforskad för sång.

Uppenbarligen har utvecklarna väldigt lite att göra nuförtiden, eller så är de desperata. Undra vad nästa fantastiska plugginnovation blir... kanske en plugg som under uppspelning känner av hur mycket tid det är kvar på låten och låter meddela:

"Your song/project will stop playing in T minus 20 seconds. Just so you know."

Valle, har du testat den och kan ge belägg för ditt ironiska inlägg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du missade en viktig sak:

And unlike everyday compression, Vocal Rider adds absolutely no additional coloring to the track.

Enligt beskrivningen är det inte alls någon kompressor, utan en automatisk volymreglering (en väldigt tydlig skillnad, tycker jag) - precis som när du drar i reglarna, men du slipper rita automation själv.

Jag tycker i och för sig att det är lite väl dyrt för den funktionen, så jag kommer inte att köpa den - men det verkar annars vara en ganska smart plugg. Man kan kanske hoppas att någon gör en liknande plugg och lägger den på ett lite mer överkomligt pris...

Link to comment
Dela på andra sajter

@ Nattvaktaren och Olsberg:

OK, ni har rätt båda två. Jag backar angående påståendet att det är en "I övrigt är det (ännu) en helt vanlig $400-kompressorplugg — exklusivt framforskad för sång". Det får bli någon skjutjärnsrecensents sak att bedöma.

I övrigt är det ju faktiskt en plugg som "automatiserar" automationen åt dig. Det behöver man ju bara läsa för att få ett hum om, inte nödvändigtvis testa i praktiken. Personligen tycker jag att det är en sett till priset fånig plugg.

EDIT: Och jag tror fortfarande de börjar bli desperata over at Waves.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker i och för sig att det är lite väl dyrt för den funktionen, så jag kommer inte att köpa den - men det verkar annars vara en ganska smart plugg. Man kan kanske hoppas att någon gör en liknande plugg och lägger den på ett lite mer överkomligt pris...

Håller med om prissättningen. Nu när Waves tagit initiativet och utvecklat konceptet hoppas jag att alla musikprogramutvecklare tar det här till sig och inkluderar funktionen i nästa version av Logic, Cubase, Pro Tools, Sonar, Samplitude, Reaper... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Så hur ofta, förhållandevis, åker du "manuellt" istället för att använda automation (som du själv har knappat in)?

Det ena utesluter inte det andra. Om man är van vid att sitta med VCA i ett analogt bord och skriva in varje automation för sig är det väldigt vanligt att man fortätter med det även i datorernas värld. Känslan i att dra i en regel mot att rita för hand är för många en enorm skillnad. Men bara för att man gör själva åkningen manuellt så är det ju fortfarande så att det är automation vi pratar om. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om prissättningen. Nu när Waves tagit initiativet och utvecklat konceptet hoppas jag att alla musikprogramutvecklare tar det här till sig och inkluderar funktionen i nästa version av Logic, Cubase, Pro Tools, Sonar, Samplitude, Reaper... 🙂

[edit] Tanken/konceptet [/edit] finns faktiskt redan i REAPER! 🙂 (Parameter Modulation)

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

[edit] Tanken/konceptet [/edit] finns faktiskt redan i REAPER! 😳 (Parameter Modulation)

Är du säker på det?

Som jag förstår det kan parameter change styra parametrar endera via LFO eller via styrsignal. Inte upprätthålla en jämn nivå på ett material relaterat till nivån på ett annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du säker på det?

Som jag förstår det kan parameter change styra parametrar endera via LFO eller via styrsignal. Inte upprätthålla en jämn nivå på ett material relaterat till nivån på ett annat.

Vet inte... Jag förstår inte riktigt din formulering.

Men som jag förstår det så fungerar PM så att jag på ett spår kan bestämma att en (pluggs) viss parameter, t.ex. volym, ska styras utifrån signal/nivå från en annan källa. Jag kan dessutom "skriva" ut automationen (så att det går att finjustera i efterhand om man så vill).

Kanske är det inte exakt så som med Vocal Rider — men det tangerar. Och jag lovar att undersöka saken närmare.

Sedan kan man förstå att det kanske upplevs som en liten törn i sidan att en, ska vi säga, utböling som REAPER kommer med idéer innan de "hippa" gör det. Men det är en helt annan sak som vi kan ta en annan gång.

Häpp!

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Och jag tror fortfarande de börjar bli desperata over at Waves.

Vad ska man göra när allt redan är uppfunnet?

Men som jag förstår det så fungerar PM så att jag på ett spår kan bestämma att en (pluggs) viss parameter, t.ex. volym, ska styras utifrån signal/nivå från en annan källa. Jag kan dessutom "skriva" ut automationen (så att det går att finjustera i efterhand om man så vill).

Går det att få den att läsa RMS istället för peak? Peak är ganska oanvändbart i detta syftet.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

OK, Vocal Rider är tydligen inte alls så superenastående sensationell som Waves och några till vill ge sken av.

Här har vi en Video där Waves "introducerar" sensationen Vocal Rider...

Men det verkar som om ProTools-pluggen "Wave Rider" (RTAS) funnits ett tag. Och i den här tråden på Gearslutz diskuteras det lite glatt huruvida saker och ting gått rätt till. Allt börjar i inlägg #16... 😕

Och för er som give a shit: "Vocal Riding" är bara en av tre miljarder finesser man kan göra med Reaper's "inbyggda" Parameter Modulation. Här är några användares tips från en tråd på Reaper-forumet: Parameter modulation tips?

(Ganska ironiskt egentligen, att det första svarsinlägget i Gearslutztråden ovan lyder "That's awesome. I can't believe this isn't a feature inside DAW's yet.")

knight.gif

Snygg Studio Forum-logga, förresten. När kom den upp?

EDIT: Svårt med korrekta länkar ibland....

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Ähh! Pluggar kopieras huller om buller hela tiden! Jag som INTE gillar Waves tycker att det här är det första bra/hyffsad plugg waves kommit med på åratal. Verkar riktigt smidig och användbar! Men att kalla den för en plugg känns lite fel. En volymregel som åker jojo på anabola typ.

Jag skulle lätt köpa den ...... men inte för 400 USD! Idiotpris!

Det blir många leadspår innan man tycker att den där pluggen är värt köpet!

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, Vocal Rider är tydligen inte alls så superenastående sensationell som Waves och några till vill ge sken av.

Här har vi en Video där Waves "introducerar" sensationen Vocal Rider...

Men det verkar som om ProTools-pluggen "Wave Rider" (RTAS) funnits ett tag. Och i den här tråden på Gearslutz diskuteras det lite glatt huruvida saker och ting gått rätt till. Allt börjar i inlägg #16... 😄

Spännande! Intrigerna tätnar... 😄

Är det kopierat så är det ju för j-t, men det är antagligen svårt att bevisa om det är plagiat eller om det är "inspirerat" av den ursprungliga - och vad som är rätt eller fel... Verkar vara en trist historia oavsett vilket. 😎

Snygg Studio Forum-logga, förresten. När kom den upp?

Tack för det! Jag började undra om jag hade dåligt minne eller något - för jag fick för mig någon gång under dagen att loggan var utbytt, men tänkte aldrig på att fråga... Snygg är den i alla fall. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte... Jag förstår inte riktigt din formulering.

Men som jag förstår det så fungerar PM så att jag på ett spår kan

bestämma att en (pluggs) viss parameter, t.ex. volym, ska styras

utifrån signal/nivå från en annan källa. Jag kan dessutom "skriva" ut

automationen (så att det går att finjustera i efterhand om man så

vill).

Då tar man bara hänsyn till dynamiken hos det övriga materialet, inte

sångtagningens egen dynamik. Det är att Waves-pluggen tar hänsyn till balansen mellan sångspår och

resten som får mig att tro att Vocal Rider skulle kunna hjälpa till med nivåautomationen vid mix.

Sedan kan man förstå att det kanske upplevs som en liten törn i sidan

att en, ska vi säga, utböling som REAPER kommer med idéer innan de

"hippa" gör det.

Och med hippa menar du i det här fallet mer etablerade utvecklare som Steinberg,

Digidesign och Apple?

Men vem är den/de som upplever det som en törn i sidan?

OK, Vocal Rider är tydligen inte alls så superenastående sensationell som Waves och några till vill ge sken av.

Var hittar du alla dessa waves-medlöpare? I den här tråden? Här på forumet? På gearslutz?

Men det verkar som om ProTools-pluggen "Wave Rider" (RTAS) funnits ett tag. Och i den här tråden på Gearslutz diskuteras det lite glatt huruvida saker och ting gått rätt till. Allt börjar i inlägg #16... 🙂

Det verkar ha gått rätt till, vad jag kan se. Svårt att ta patent på eller vara helt ensam om en plugg som eftersträvar jämn RMS. Det är inte rocket science.

Men om man jämför Wave Rider med Waves Vocal Rider (woot? 🙂😉 ) finns det skillnader mellan pluggarna. Vocal Rider anpassar nivåer mot den genomsnittliga nivån men också relaterat till nivåerna på key-signalen. Hos Wave Rider finns möjlighet att låta pluggen styras av spårets eget material eller annat material, via key/side chain.

Waves plugg har så att säga ett drag av automix, vilket inte pluggen från Automatic mixing (woot igen? 😄😄 ) har.

Och för er som give a shit: "Vocal Riding" är bara en av tre miljarder finesser man kan göra med Reaper's "inbyggda" Parameter Modulation. Här är några användares tips från en tråd på Reaper-forumet: Parameter modulation tips?

(Ganska ironiskt egentligen, att det första svarsinlägget i Gearslutztråden ovan lyder "That's awesome. I can't believe this isn't a feature inside DAW's yet.")

Det verkar som att man kan ha riktigt kul med parameter modulation! Finns det någon i tråden som har skapat funktionen "gain-riding med hänsyn till hela materialet", eller vad man ska kalla den funktion Waves Vocal Rider erbjuder?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar ha gått rätt till, vad jag kan se. Svårt att ta patent på eller vara helt ensam om en plugg som eftersträvar jämn RMS.

Du blir ofta så lätt pappa-ska-förklara i dina inlägg. Klart att det har "gått rätt till", det fattar till och med jag... Men ibland kan man tycka att saker "gå rätt till på tvivelaktigt sätt", och det fattar till och med du. Om du vill. Jag säger inte att Waves stal någons idé eller att de skulle ha klampat in på någons rättigheter.

Men om man jämför Wave Rider med Waves Vocal Rider (woot? ☺️😉 ) finns det skillnader mellan pluggarna...

I mitt fall var det inte menat som en jämförelse, som i att "Wave Rider" — eller för all del, Reapers "Parameter Modulation" — skulle vara >= Waves Vocal Rider. Precis som du poängterade att det fanns liknande tankegångar med Sound consulting-pluggen, så visade jag ytterligare några exempel. Men av någon anledning ansåg du att just mina exempel var 🙁 — fast det är helt OK.

Det verkar som att man kan ha riktigt kul med parameter modulation! Finns det någon i tråden som har skapat funktionen "gain-riding med hänsyn till hela materialet", eller vad man ska kalla den funktion Waves Vocal Rider erbjuder?

Ja, man kan göra fantastiska saker med Reapers PM sedan funktionen implementerades för ungefär 12 månader sedan. Jag kan inte på rak arm säga om man kan åstadkomma "gain-riding med hänsyn till hela materialet". Kanske kan jag tänka mig att ta reda på det just för att du frågar — men frågan är varför du frågar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du blir ofta så lätt pappa-ska-förklara i dina inlägg. Klart att det har "gått rätt till", det fattar till och med jag... Men ibland kan man tycka att saker "gå rätt till på tvivelaktigt sätt", och det fattar till och med du. Om du vill. Jag säger inte att Waves stal någons idé eller att de skulle ha klampat in på någons rättigheter.

Jag är pappa. Kanske förklarar saken. 😉

Nej, men det är klart att det är lätt att ta varandra på orden om man diskuterar på ett forum.

Men nu tror jag att jag förstår vad du menar.

I mitt fall var det inte menat som en jämförelse, som i att "Wave Rider" — eller för all del, Reapers "Parameter Modulation" — skulle vara >= Waves Vocal Rider. Precis som du poängterade att det fanns liknande tankegångar med Sound consulting-pluggen, så visade jag ytterligare några exempel. Men av någon anledning ansåg du att just mina exempel var 😄 — fast det är helt OK.

Ok. Såg det inte så.

Det är inte på grund av dina exempel jag använde wacko-gubben, utan för att det är lite snurrigt att den ena pluggen heter Waves Vocal Rider och har en automix-funktion och den andra pluggen heter Automatic Mixing Wave Rider.

Jag kan inte på rak arm säga om man kan åstadkomma "gain-riding med hänsyn till hela materialet". Kanske kan jag tänka mig att ta reda på det just för att du frågar — men frågan är varför du frågar...

Av ren nyfikenhet. Jag har redan sagt att jag uppskattar funktionen och visar det sig att man kan åstadkomma det med hjälp av Parameter Modulation är det ytterligare bevis för hur mycket DAW Reaper är för pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ähh! Pluggar kopieras huller om buller hela tiden! Jag som INTE gillar Waves tycker att det här är det första bra/hyffsad plugg waves kommit med på åratal. Verkar riktigt smidig och användbar! Men att kalla den för en plugg känns lite fel. En volymregel som åker jojo på anabola typ.

Jag skulle lätt köpa den ...... men inte för 400 USD! Idiotpris!

Det blir många leadspår innan man tycker att den där pluggen är värt köpet!

Vad är det för fel på Waves då? Dom gör högkvalitativa pluggar, sen kan man ju diskutera priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...