Jump to content
Annons

WAVES: VOCAL RIDER!


Valle

Recommended Posts

har inte orkat titta på några exempelvideor

men det är alltså tänkt att en kanal ska styras så dess volym hela tiden kompenseras om totalsumman av övrigt material åker upp å ner?

så sången kommer åka berg å dalbana beroende på att ett piano dundrar på lite nånstans å att basen spela annorlunda å att trummisen drar till på virveln lite extra hårt ibland?

eller ser de över lite längre perspektiv?

skulle vara skitintressant att se effekten av att sätta pluggen på alla kanaler i en låt samtidigt 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
skulle vara skitintressant att se effekten av att sätta pluggen på alla kanaler i en låt samtidigt 🥰

Instant automix. 😏

Jisses, vilka idéer... 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

men det är alltså tänkt att en kanal ska styras så dess volym hela tiden kompenseras om totalsumman av övrigt material åker upp å ner?

så sången kommer åka berg å dalbana beroende på att ett piano dundrar på lite nånstans å att basen spela annorlunda å att trummisen drar till på virveln lite extra hårt ibland?

eller ser de över lite längre perspektiv?

Var det där en uppriktig fråga du väntar dig ett svar på eller tänker du bara högt? 😉

Rimligtvis handlar det om genomsnittliga nivåer, antagligen RMS. Och det går att ställa steglöst hur mycket det sidechainade/inkeyade (eller vad det nu heter på svenska) materialet ska påverka nivåjusteringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det där en uppriktig fråga du väntar dig ett svar på eller tänker du bara högt? 😉

en kombo

men tack för dina antagande gissningar 😉

jag ser nämligen att resultatet ibland kan bli nåt helt annat än vad man tänkt sig även om tanken är rätt från början

skillnaden mot att själv kompensera med regeln är ju att Du vet när du ska å inte ska kompensera

det är ju inte säkert du ska bara för att nåt i mixen låter högre

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja du kan inte sätta pluggen på alla kanaler. Pluggen bygger på att det du väljer att nivårida mot fångas upp på en buss för att justera enskilda kanaler som inte skickas till den bussen.

det måste ju kunna gå

fyra kanaler

1-3 skickas till buss 1 - styr fyran

2-4 skickas till buss 2 - styr ettan

1,3,4 skickas till buss 3 - styr tvåan

1,2,4 skickas till buss 4 - styr trean

sen blir det loudnessrace! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vist borde det gå att göra så men vad som egentligen händer kan jag inte svara på. Min gissning är att du får skicka något för buggrättning till waves he he.

Finns nog många sätt att förrvirra programmvaran. Tycker dock att om man använder den till sångridning som den är tänkt verkar det vara en riktig tidsbesparare. Sen kan man ju som du sa villja rida nivåerna anorlunda på vissa ställen. Spelar man in automationen så finns det ju inget som hindrar att man plockar bort pluggen och kör hederlig regelridning på dom ställena. Hursom helst är den för dyr men om jag mixade professionellt och hade budget för det så skulle man nog spara mycket tid och slippa quickfixar som att slappa på en ointeligent kompressor i stället. Även om man ofta komprimerar sång (kanske parallelt) så skulle det kännas bra att ha ett konsistent sångspår utan allt för mycket jobb och utan kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag ser nämligen att resultatet ibland kan bli nåt helt annat än vad man tänkt sig även om tanken är rätt från början

skillnaden mot att själv kompensera med regeln är ju att Du vet när du ska å inte ska kompensera

det är ju inte säkert du ska bara för att nåt i mixen låter högre

Håller med i det. Problemet med alla automix-funktioner är att det till sistone handlar om smak och tycke. Det är egentligen samma problem med kompression. Lika ointelligent så att säga.

Därför smart att det går att ställa hur mycket ljudnivån på övriga mix ska påverka regelåkningen.

Åt andra hållet fattar jag det som att det går att definiera en undre gräns också. Pluggen kan på så sätt skilja på bakgrundsljud och svag sång.

Och till slut kan man ju (som Divine redan tagit upp) exportera automationen och justera manuellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså det tycker DU? Det tycker inte JAG!

Vems perspektiv trodde du jag talade ifrån?

Ja, då har du väl i princip svarat på frågan själv!

Vilka WAVES-pluggar kör du själv med?

Jag kör Renaissance- och SSL-paketet. Dom tycker jag dock är väl värda pengarna.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker dock att om man använder den till sångridning som den är tänkt verkar det vara en riktig tidsbesparare. Sen kan man ju som du sa villja rida nivåerna anorlunda på vissa ställen. Spelar man in automationen så finns det ju inget som hindrar att man plockar bort pluggen och kör hederlig regelridning på dom ställena.

Alltså... Vad pluggen är önskad att utföra är en sak, men jag fattar inte hur du (och några till) tänker när ni säger att det är en "tidsbesparare"... Eftersom "gain riding" uppenbarligen handlar om smak och tycke så borde det ju vara närmast ett jävla lotteri att köra pluggen. Det blir kanske bra, liksom. Och blir det kanske inte bra, så kan jag ju alltid finjustera den "exporterade" automationen. Och i värsta fall så blir "finjusteringen" rena tidsödande pilleriet... med en saftig tidsförlust jämfört med om man hade kört skiten manuellt.

Alla som har jobbat mot en deadline förstår att man inte har "råd" att slumpa fram ett resultat — med hopp om "jackpot" — om det å andra sidan samtidigt äventyrar projektet, tid, ekonomi, anseende etc.

Sidonot: Med ovan i beaktande, så borde väl dessutom sådana här pluggar strida mot joachime's filosofi — han som så oftast brukar prioritera tid och snabba resultat när det gäller pluggar.... Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle du har kanske inte sett ett sångspår som pendlar mellan transienter nära nollan eller den toppnivå man bestämer sig för och svaga partier som är -30 db och under?

Om inte är du att gratulera. Och du har många Jose Gonzales som sjunger. En nivå och sedan är det klart. Sången är ett dynamiskt instrument och i synnerhet vid närmickning. Kom inte dragandes med att man ska backa på starka toner och få en helt annan rumsklang.

Lösningen när man spelar in en dynamisk sångare är att använda lätt kompression och 32 bit floting point vid inspelning. Det gör att man kan trycka upp dom låga partierna. Sen är det automatisering av nivåer då peakarna varierar febrilt. Man kan välja att rita in detta eller regelrida eller gå in i en ljudeditor och utjämna. Allt detta tar tid. Quick and dirty lägger man kanske en kompressor. Den kommer att jobba väldigt ojämnt och klangen kommer att vara milsvid mellan svaga och starka partier.

Har man däremot en jämn och balanserad sångstämma är det inget problem att lägga en kompressor sedan om man vill. DEn kommer dessutom att låta bra. Allt detta förarbete innan man lägger kompressor gör pluggen åt dig.

Man spar tid. I ett sångarr med dubbar och många stämmor kanske 50 och mer sparas enorma mängder tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle du har kanske inte sett ett sångspår som pendlar mellan transienter nära nollan eller den toppnivå man bestämer sig för och svaga partier som är -30 db och under?

Om inte är du att gratulera. Och du har många Jose Gonzales som sjunger. En nivå och sedan är det klart. Sången är ett dynamiskt instrument och i synnerhet vid närmickning. Kom inte dragandes med att man ska backa på starka toner och få en helt annan rumsklang.

Lösningen när man spelar in en dynamisk sångare är att använda lätt kompression och 32 bit floting point vid inspelning. Det gör att man kan trycka upp dom låga partierna. Sen är det automatisering av nivåer då peakarna varierar febrilt. Man kan välja att rita in detta eller regelrida eller gå in i en ljudeditor och utjämna. Allt detta tar tid. Quick and dirty lägger man kanske en kompressor. Den kommer att jobba väldigt ojämnt och klangen kommer att vara milsvid mellan svaga och starka partier.

Har man däremot en jämn och balanserad sångstämma är det inget problem att lägga en kompressor sedan om man vill. DEn kommer dessutom att låta bra. Allt detta förarbete innan man lägger kompressor gör pluggen åt dig.

Man spar tid. I ett sångarr med dubbar och många stämmor kanske 50 och mer sparas enorma mängder tid.

Man kan inte spela in analog i 32-bit floating point, eftersom det inte finns några konverterare som klarar av det. Om du ställer in att spela in i 32-bit fp kommer du inte få någon som helst skillnad mer än i bortslösat hårddiskutrymme. Däremot bör man använda floating point i mixen. Lyckligtvis kör ju alla moderna DAW's utom protools HD (som kör 48 bitar fixed eftersom TDM-korten inte klarar av FP-beräkningar) 32 bit floating enligt IEEE 754-1985 internt, så det är inget man ens behöver bry sig om. Det sköter sig självt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan inte spela in analog i 32-bit floating point, eftersom det inte finns några konverterare som klarar av det. Om du ställer in att spela in i 32-bit fp kommer du inte få någon som helst skillnad mer än i bortslösat hårddiskutrymme. Däremot bör man använda floating point i mixen. Lyckligtvis kör ju alla moderna DAW's utom protools HD (som kör 48 bitar fixed eftersom TDM-korten inte klarar av FP-beräkningar) 32 bit floating enligt IEEE 754-1985 internt, så det är inget man ens behöver bry sig om. Det sköter sig självt.

Nej, precis. Det räcker att spela in med 24-bit - men alla lagringar som sker efter eventuella bearbetningar bör göras i 32-bit FP för att man inte ska förlora upplösning på grund av avrundningar och/eller trunkeringar. Å andra sidan är hårddiskar så billiga i dag, att man egentligen inte behöver bry sig om det - och då kan det kännas smidigare att köra med 32-bit FP överallt, så att man slipper tänka i stridens hetta, när allt måste gå snabbt... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt detta förarbete innan man lägger kompressor gör pluggen åt dig.

Ja, då är det väl dig (och Waves) man får gratulera!

Och du har givetvis testat? För det där var lika mycket ett påstående om pluggen som mina påståenden ovan var (som jag fick ta tillbaka för att inte först ha testat pluggen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Och du har givetvis testat? För det där var lika mycket ett påstående om pluggen som mina påståenden ovan var (som jag fick ta tillbaka för att inte först ha testat pluggen).

Skillnaden är att Divine i sina påståenden utgår från Waves produktinformation medan du har utgått från dina åsikter om köpepluggsmarknaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

medan du har utgått från dina åsikter om köpepluggsmarknaden.

Jaha, där ser man... Det var ju inte mycket om min person där.

Men du står alltså bakom allt som DivineCo skrev i sina två senaste inlägg ovan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, precis. Det räcker att spela in med 24-bit - men alla lagringar som sker efter eventuella bearbetningar bör göras i 32-bit FP för att man inte ska förlora upplösning på grund av avrundningar och/eller trunkeringar. Å andra sidan är hårddiskar så billiga i dag, att man egentligen inte behöver bry sig om det - och då kan det kännas smidigare att köra med 32-bit FP överallt, så att man slipper tänka i stridens hetta, när allt måste gå snabbt... 😛

Hårddiskpris är försumbart, men hårddiskprestanda är fortfarande ett problem i många sammanhang 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hårddiskpris är försumbart, men hårddiskprestanda är fortfarande ett problem i många sammanhang ☺️

Absolut! Det är också därför jag kör med två diskar i Raid0 för samplingsbiblioteken. Jag vill helt enkelt inte riskera att slå i taket...

Å andra sidan så kunde jag för typ 100 år sedan, utan problem köra 50 samtidiga audiospår från en 5400 RPM EIDE-disk, på en P3 450MHz maskin med 1GB RAM - så när det gäller audiospår så räcker nog prestandan till för det mesta i dagens burkar... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

ett sångspår som pendlar mellan transienter nära nollan eller den toppnivå man bestämer sig för och svaga partier som är -30 db och under

försöker jag verkligen undvika redan vid inspelning

men det är olika hur man jobbar - en del vill spara all handpåläggning till mixningen, en del styr resultatet redan vid inspelning

personligen tycker jag inte dynamiska sångare är ett problem

volymen som sådan är inget problem att minska dynamiken på - utan att man inkräktar på dynamiken i uttryck

men det kanske kommer med ett arbetssätt som härstammar från då man inte kunde rädda allt i mixen utan var tvungen att göra en del från början pga bandbrus etc

i övrigt så visst är en kompressor ointelligent precis som denna plugg

skillnaden jag pekar på är att kompressorn jobbar mot materialet den ska tämja - vilket är ungefär detsamma hela tiden

denna pluggen mot något annat - sidechainad volymregel typ - som mycket väl kan varieras beroende på hur en mix växer fram

allt förstås hur man väljer att jobba å hur man själv använder produkten

hur bra funktionen är vet vi inte förrän man testat

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...