Jump to content
Annons

Vad heter synthen?


niclashbg

Recommended Posts

Tjena. Hatar att ta efter låtar med ljud osv.. Men synthen i denna låten är ju en klassiker - som jag aldrig har lyckats hitta.

Har lekt med cutoffen och olika filter med en mängd synthar, men har inte lyckats ratta den så den låter tillräckligt bra.

Sitter i logic 8, och detta är ju något som massive borde kunna fixa såklart.

Ljudet är välkänt i många deadmau5 låtar bl.a , och i många andra houselåtar. Ni behöver inte ge tips inom massive presets bara, kom med alla förslag ni vet !

Youtubelänk: http://www.youtube.com/watch?v=arSNIq4A-Yg...yer_profilepage

Låt: Bailey feat Jodie- Higher State (Christian Davies Remix)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena. Hatar att ta efter låtar med ljud osv.. Men synthen i denna låten är ju en klassiker - som jag aldrig har lyckats hitta.

Har lekt med cutoffen och olika filter med en mängd synthar, men har inte lyckats ratta den så den låter tillräckligt bra.

Sitter i logic 8, och detta är ju något som massive borde kunna fixa såklart.

Ljudet är välkänt i många deadmau5 låtar bl.a , och i många andra houselåtar. Ni behöver inte ge tips inom massive presets bara, kom med alla förslag ni vet !

Youtubelänk: http://www.youtube.com/watch?v=arSNIq4A-Yg...yer_profilepage

Låt: Bailey feat Jodie- Higher State (Christian Davies Remix)

Menar du bas plock kompet som låter kan nog skruva till det med en del olika synthar gissar på en ms korg ms 2000 eller microkorg är väl samma ljud motor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du bas plock kompet som låter kan nog skruva till det med en del olika synthar gissar på en ms korg ms 2000 eller microkorg är väl samma ljud motor.

yesyes, menar bas plock kompet. Det glömde jag ju skriva såg jag nu!

Är det hårdvara eller mjukvara? Behöver stöd för Logic, dvs AU.

Link to comment
Dela på andra sajter

ReFX Nexus (2) är full av liknande ljud.

NI:s syntar typ MASSIVE får du skruva en hel del på innan du hittar rätt, de vill sälja sina ljudpaket, så de inbyggda ljuden är rätt skumma.

Spectrasonics.net har ju sin omnisphere om du har råd....

Ett billigare alternativ kan vara ReFX Vanguard, den kan med all säkerhet trolla fram det ljud du eftersöker, dessutom helt utan samplingar!

Ett tips är att välja ut en bra synth och hålla sig till den, så du lär dig hur den fungerar.

Problemet är i många fall att man använder för många plugins som man inte har koll på.

För att få pluginen att låta som på låten du länkat till, eller att få hela låten att låta på det viset kräver en viss efterbehandling.

Den är professionellt mixad och mastrad och det är en konst i sig! Möjligtvis ännu svårare än att ratta fram ett visst ljud.

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

ReFX Nexus (2) är full av liknande ljud.

NI:s syntar typ MASSIVE får du skruva en hel del på innan du hittar rätt, de vill sälja sina ljudpaket, så de inbyggda ljuden är rätt skumma.

Spectrasonics.net har ju sin omnisphere om du har råd....

Ett billigare alternativ kan vara ReFX Vanguard, den kan med all säkerhet trolla fram det ljud du eftersöker, dessutom helt utan samplingar!

Ett tips är att välja ut en bra synth och hålla sig till den, så du lär dig hur den fungerar.

Problemet är i många fall att man använder för många plugins som man inte har koll på.

För att få pluginen att låta som på låten du länkat till, eller att få hela låten att låta på det viset kräver en viss efterbehandling.

Den är professionellt mixad och mastrad och det är en konst i sig! Möjligtvis ännu svårare än att ratta fram ett visst ljud.

/M

yes vanguard o nexus har jag ju redan. Däremot har jag inte nexus 2, har däremot beställt hem det och electro bass expansionpacket, kan återkomma när jag har resultatet.

Gillar inte Nexus ALLS egentligen, känns som en riktigt bra synth, men med väldigt få möjligheter. Vanguard kan man ju ändra hur mkt som helst i.

Föredrar analoga synthar som tex moog, dom är så satans varma =)

Tack för ett bra svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kanske en Clavia NORD Modular hårdvarusynth kan vara intressant för din del...

Jag har en gammal G1:a och den är galet innovativ på alla sätt. Typ referens-synth om man kan säga så...

Nexus (2) tycker jag är helt fantastisk, snabbjobbad, lätt att förstå och enkel att styra. Man kan ju ersätta ljuden efterråt när man har iden klar.

Du kommer att gilla Nexus 2, då kan du använda dina gammla expansioner igen och göra t.ex. "mute" på inviduella layers!

Dessutom får du ju några nya expansioner på köpet.

Man får ta Nexus för vad den är, en avancerad ROM-player, men jag tycker den går att ställa in rätt bra, den har massa möjligheter

om man kopplar midi-kontrollers till funktionerna man vill styra. Det blir lite värre om man inte vill använda de inbyggda effekterna.

Tyvärr är Nexus styrd till expansionerna i dagsläget, men det kanske dyker upp en import-funktion för egna samples så småning om.

NI:s Kontakt sampler är väl den mest populära mjukvaran från dem kan jag tänka mig. Jag skall försöka lära mig deras skript-funktion,

den verkar vara helt överlägsen om man vill ha full kontroll på sina samplingar.

För att få lite värme i plugins kan du testa att lägga till en effekt som simulerar magnetband, steinberg har en plugg, magneto som är bra,

har för mig att det finns en gratis-plugg som heter Ferrox som skulle kunna fungera också.

Kanske Logic har något liknande?

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Roland SH201. Som en modern JP-8000 😄

The Synth You Want And Need. Here it is....

First the hardware synth will always have more deep and fatness compare to soft synths. I start whit top 3 hardware synths.

Hardware

1. Minimoog

http://www.vintagesynth.com/audio/newminimoog.mp3

2. Roland Jupiter 8

http://www.synthmania.com/Misc/Jupiter-8%20song.mp3

3. Roland Jp 8080

http://www.rb2k1.com/demos/rtbv1-fulldemo.m3u

Soft synths

1. Minimoog V

http://www.arturia.com/evolution/en/produc...oogv/intro.html

2. Komplexer

http://www.vengeance-storage.com/www.venge...l%20Schleis.mp3

3. ES2

http://www.synthation.net/full_demos/es2-essentials.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

....

First the hardware synth will always have more deep and fatness compare to soft synths. I start whit top 3 hardware synths.

1. Minimoog

http://www.vintagesynth.com/audio/newminimoog.mp3

2. Roland Jupiter 8

http://www.synthmania.com/Misc/Jupiter-8%20song.mp3

3. Roland Jp 8080

http://www.rb2k1.com/demos/rtbv1-fulldemo.m3u

.....

Kul att JP-8080 hamnar på topp 3-listan av hårdvaru-syntar som har "more deep and fatness compare to soft synths" 😆

JP-8080 lanserades år 1998, är DSP-baserad och låter verkligen skit jämfört med dagens mjukvarusynthar. Och jag vill gärna träffa den som kan spotta te.x en sinus-våg från en minimoog bland olika sinusvåger från mjukvarusyntar.. men det hör inte hit:)

niclashbg,

Ljudet du menar (8dels plocket i ditt exempel) kan du skapa med i stort sett vilken bra "subtraktiv analog"-synth som helst. Skaffar du en JP-8080 blir du nog bara besviken för att den inte låter lika bra som mjuk-syntarna 🙂

Jag rekommenderar dig att hålla dig ifrån ROMplers (nexus) om du letar efter denna typ av "analoga"-ljud då du aldrig riktigt kan tweaka samplingar och göra modulationer..

Ljudet du letar efter är egentligen inte så svårt att göra.. Jag kan skriva en liten snabb beskrivning som du kan testa! v

Använder du Logic så har du ju ES2an som fungerar perfekt för ditt ändamål! Har inte logic framför mig nu men du ska göra i stil med detta:

-Aktivera alla oscillatorerna och snestäm dem. Aktivera även unison-läget (om det finns på din synt) och lägg in typ 4-8 röster per ton. Olika syntar har olika funktioner för detta och kan till och med panoerar ut dessa åt dig. Sylenth1 är bra och lättjobbad te.x

-Nu bör du ha ett klassiskt supersaw-ljud. Du får jobba med snestämdheten så det inte blir "för argt". Lite chorus skadar heller inte, brett som fan ska det vara.

Sen för att få själva "plock-karaktären" leker du med filterts ADSR-envelop:

-Aktivera ett 24db/oct lowpass-filter (eller 12db/oct om du hellre gillar det)

-dra ner cutoff till typ 20% och höj resonans-värdet lite grann. (alla steg måste du såklart experimentera med)

-Aktivera filterts ADSR-envelop (brukar finnas en ratt för hur mycket du vill att envelopen ska påverka filtret. sätt den rätt högt till att börja med)

-Ställ ner attacken helt (eller nästan helt). Decay på typ 30-40% (här har du mycket av ljudets form). sustain på kanske 20% och sedan release kan du ha rätt lång.

-Själva volym-envelopen kan du ställa med decay på fullt värde och release på typ 30-40 % så ljudet klingar ut lite.

ett reverb eller ett delay funkar rätt bra innan du smäller på en kompressor som sidechain-duckar mot kicken.

Ursäkta mitt att detta inlägg är lite yrt.. sitter på jobb..🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att JP-8080 hamnar på topp 3-listan av hårdvaru-syntar som har "more deep and fatness compare to soft synths" 😄

JP-8080 lanserades år 1998, är DSP-baserad och låter verkligen skit jämfört med dagens mjukvarusynthar. Och jag vill gärna träffa den som kan spotta te.x en sinus-våg från en minimoog bland olika sinusvåger från mjukvarusyntar.. men det hör inte hit:)

Tänkte precis skriva samma sak! 🙂

Dock vet jag att många "techno-nissar" skattar JP80x0 högt pga supersaw-vågformen.

Och förresten: Det finns garanterat analogtalibaner som hör skillnad på de råa vågformerna från olika analoga och digitala synthar. Hur stor betydelse det egentligen sedan har i praktiken är en helt annan sak... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte precis skriva samma sak! 😄

Dock vet jag att många "techno-nissar" skattar JP80x0 högt pga supersaw-vågformen.

Och förresten: Det finns garanterat analogtalibaner som hör skillnad på de råa vågformerna från olika analoga och digitala synthar. Hur stor betydelse det egentligen sedan har i praktiken är en helt annan sak... 😄

Ja supersaw-vågformen revolutionerade trance-scenen och är än idag nästan som ett måste i genren.. typ som elgitarr i rockmusik:P

Jag hade en JP-8000 för många år sen och hade mycket kul med den... 😄 Hade den inte varit så plastig idag så hade jag kunnat tänka mig att ha en bara för skojs skull:) Dock blir det Alchemy för supersaws...

Sen angående analogtalibanerna så vill jag gärna träffa en som hör skillnad i ett blindtest mellan en minimoog och typ 6 olika mjukvarusyntar. 🙂

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att JP-8080 hamnar på topp 3-listan av hårdvaru-syntar som har "more deep and fatness compare to soft synths" 😄

JP-8080 lanserades år 1998, är DSP-baserad och låter verkligen skit jämfört med dagens mjukvarusynthar. Och jag vill gärna träffa den som kan spotta te.x en sinus-våg från en minimoog bland olika sinusvåger från mjukvarusyntar.. men det hör inte hit:)

niclashbg,

Ljudet du menar (8dels plocket i ditt exempel) kan du skapa med i stort sett vilken bra "subtraktiv analog"-synth som helst. Skaffar du en JP-8080 blir du nog bara besviken för att den inte låter lika bra som mjuk-syntarna 🙂

Jag rekommenderar dig att hålla dig ifrån ROMplers (nexus) om du letar efter denna typ av "analoga"-ljud då du aldrig riktigt kan tweaka samplingar och göra modulationer..

Ljudet du letar efter är egentligen inte så svårt att göra.. Jag kan skriva en liten snabb beskrivning som du kan testa! v

Använder du Logic så har du ju ES2an som fungerar perfekt för ditt ändamål! Har inte logic framför mig nu men du ska göra i stil med detta:

-Aktivera alla oscillatorerna och snestäm dem. Aktivera även unison-läget (om det finns på din synt) och lägg in typ 4-8 röster per ton. Olika syntar har olika funktioner för detta och kan till och med panoerar ut dessa åt dig. Sylenth1 är bra och lättjobbad te.x

-Nu bör du ha ett klassiskt supersaw-ljud. Du får jobba med snestämdheten så det inte blir "för argt". Lite chorus skadar heller inte, brett som fan ska det vara.

Sen för att få själva "plock-karaktären" leker du med filterts ADSR-envelop:

-Aktivera ett 24db/oct lowpass-filter (eller 12db/oct om du hellre gillar det)

-dra ner cutoff till typ 20% och höj resonans-värdet lite grann. (alla steg måste du såklart experimentera med)

-Aktivera filterts ADSR-envelop (brukar finnas en ratt för hur mycket du vill att envelopen ska påverka filtret. sätt den rätt högt till att börja med)

-Ställ ner attacken helt (eller nästan helt). Decay på typ 30-40% (här har du mycket av ljudets form). sustain på kanske 20% och sedan release kan du ha rätt lång.

-Själva volym-envelopen kan du ställa med decay på fullt värde och release på typ 30-40 % så ljudet klingar ut lite.

ett reverb eller ett delay funkar rätt bra innan du smäller på en kompressor som sidechain-duckar mot kicken.

Ursäkta mitt att detta inlägg är lite yrt.. sitter på jobb..😄

fan va bra svar, det var de bästa hitills,! tycker precis som du... nexus är bara rent SKIT, kan fan inte göra ett skit med ljuden. Men känner ändå att jag behöver det, men om sanningen ska fram så ligger det bara och dammar.

Ska testa ditt tips lite senare!!😄

Link to comment
Dela på andra sajter

fan va bra svar, det var de bästa hitills,! tycker precis som du... nexus är bara rent SKIT, kan fan inte göra ett skit med ljuden. Men känner ändå att jag behöver det, men om sanningen ska fram så ligger det bara och dammar.

Ska testa ditt tips lite senare!!🙂

Kul att du gillade mitt svar!!🙂

Ja det är mycker roligare att ratta ljuden själv.. och ju mer man testar destu mer förstår man! detta ljud är rätt lätt så det klarar du på nolltid! ES2 är bra men lite ologisk ibland.. Sylenth1 är väl värd sina pengar då den är väldigt logisk, enkel men samtidigt väldigt kraftfull.. Den liknar lite JP-8000 i sin syntes när man tänker efter:)

Sen angående Nexus.. ROMplers är i mitt tycke bra att ha.. lite smör och bröd-synt, om man ska dubba någonting så är det bara att testa lite presets.. stråkpads i bakgrunden, små basgångar osv.. Men jag skulle nog aldrig låta mig själv göra en låt där själva huvudingrediensen av låten är ljud från en ROMpler.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

bra svar ovan. det finns även en mängd beskrivingar av deadmau5 pluck på internet.. frågan har ställts förut 🙂 Jag lovar. Så ta en enkelt googling så kommer du garanterat att hamna i en mängd forum som ger detaljerade svar samt kanske tom lite presents om du inte pillar ratta själv. lycka tilL!

Link to comment
Dela på andra sajter

bra svar ovan. det finns även en mängd beskrivingar av deadmau5 pluck på internet.. frågan har ställts förut 😮 Jag lovar. Så ta en enkelt googling så kommer du garanterat att hamna i en mängd forum som ger detaljerade svar samt kanske tom lite presents om du inte pillar ratta själv. lycka tilL!

Jag har googlat mktmktmkt! Alla får samma svar på frågan som ställs "Varför vill du härma honom? hitta ditt eget sound" osv, jag är inte ute efter att härma ngn, bara ute efter synthen:) har frågat på andra ställen med.

Link to comment
Dela på andra sajter

JP-8080 lanserades år 1998, är DSP-baserad och låter verkligen skit jämfört med dagens mjukvarusynthar.

Men är du sämst eller?

Dagens mjukvarusynthar låter RIKTIGT ILLA såvidare du inte vill betala mer än vad en JP kostar för något som DÖDAR processorn i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens mjukvarusynthar låter RIKTIGT ILLA såvidare du inte vill betala mer än vad en JP kostar för något som DÖDAR processorn i datorn.

Tjena! Ställer du upp på ett hårdvaru/mjukvaru-blindtest? Skulle kunna dra igång några gratissyntar och en minimoog, ms20 och lite annat. Vad sägs?

/trådkapning. Sorry, skaparen.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Tjena! Ställer du upp på ett hårdvaru/mjukvaru-blindtest? Skulle kunna dra igång några gratissyntar och en minimoog, ms20 och lite annat. Vad sägs?

/trådkapning. Sorry, skaparen.

Jag fyller gärna på med ljud från diverse mjukt och hårt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena! Ställer du upp på ett hårdvaru/mjukvaru-blindtest? Skulle kunna dra igång några gratissyntar och en minimoog, ms20 och lite annat. Vad sägs?

/trådkapning. Sorry, skaparen.

det är lugnt, gratisinfo till alla ! hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Men är du sämst eller?

Dagens mjukvarusynthar låter RIKTIGT ILLA såvidare du inte vill betala mer än vad en JP kostar för något som DÖDAR processorn i datorn.

Hahahaha.. 😄😑

Din kommentar väcker lite följdfrågor som du jättegärna får besvara:

1. Vilken synthplugg (i samma kategori: VA/subtraktiv syntes) kostar mer än en JP?

2. Och samtidigt "dödar processorn i datorn"?

3. Har du provat en JP-80x0?

4. På vilket sätt "låter" en JP bättre än dagens mjukvarusyntar? oscillatorerna? filtert? ... presetsen?😛

5. På vilket sätt "låter" dagens mjukvarusyntar "RIKTIGT ILLA"?

6. Låter en JP-80x0 "varmt", "fett", "analogt"?

7. Hör du skillnad på en mjukvaru-synth och en hårdvaru-synth?

8. Menar du att JPns syntesupplägg på något sätt är överlägsen dagens mjukvarusyntar?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Såja, sakta i backarna.

"Base10" är i sin fulla rätt att föredra ljudet från hårdvara, och han är knappast ensam om den böjelsen.

Det finns ingen anledning att håna varken honom, Vince Clarke eller Brian Eno för den åsikten.

Sticker man ut hakan som Base10 gjorde får man nog räkna med mothugg.

Sedan så gillar Vince analoga syntar, inte en modern VA synth.

Men ta det lugnt i tråden så det inte urartar tack!

Min personliga åsikt i frågan är att Base10 är ute på hal is.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Ber om ursäkt, visste inte att ni var bekanta!

Nej men då får jag väl backa då. Vince har ialllafall tidigare gillat analogt.

Om han har ändrat uppfattning så backar jag naturligtvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såja, sakta i backarna.

"Base10" är i sin fulla rätt att föredra ljudet från hårdvara, och han är knappast ensam om den böjelsen.

Det finns ingen anledning att håna varken honom, Vince Clarke eller Brian Eno för den åsikten.

Är inte ute efter att håna någon, utan mer att FÖRSTÅ hans inlägg som var riktat till mig:)

Sorry för OT

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns blindtest ute på the www om man vill undersöka om man hör skillnad på hård- och mjukvarusyntar. Sisältää länkade till ett utförligt sådant för inte så länge sedan i en annan tråd (ids inte leta upp det).

Och visst kan ett tränat öra höra skillnad, iaf ibland. ☺️

Jag personligen föredrar absolut hårdvarusynthar framför mjukvara, men det beror minst lika mycket på känsla/användarinterface som ljudskillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena! Ställer du upp på ett hårdvaru/mjukvaru-blindtest? Skulle kunna dra igång några gratissyntar och en minimoog, ms20 och lite annat. Vad sägs?

/trådkapning. Sorry, skaparen.

Vore kul faktiskt, att göra ett större blindtest där alla får vara med 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...