Jump to content
Annons

MATH

Medlem
  • Antal inlägg

    66
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

2 Neutralt

Om MATH

  • Födelsedag 1971-07-04

Om mig

  • Stad/plats
    Stockholm
  1. Hej, Ett förslag är att lägga upp en av låtarna som en tävling för mastering på någon bra site. Jag håller till på indabamusic som är seriösa. Skulle nappa direkt på en masteringstävling! Mastering kan kräva speciell utrustning, så om du är mer än halvseriös så skulle jag anlita en firma. Jag skickar själv låtar för mastering, kostar ca: 500:- / låt. Ibland kommer de tillbaka utan större skillnad. Vill du ha ett helt album mastrat så ställer det högre krav på att få en sammanhängande ljudbild. Jag har märkt att den största skillnaden ligger i själva slutmixen som man gör själv. Det går inte att rädda en dålig mix med mastering. Vill man ha låten mixad kostar det betydligt mer pengar.
  2. Sjukt bra fråga! Jag skulle generellt säga eq-filtrering. För att få till bas och diskant och allt emellan på rätt sätt krävs en bra rigg! = DYRT! Är dessutom mixen galen ligger man illa till... Gör 10 olika mixar, lyssna på så många ställen som möjligt och välj ut den bästa mixen. Gör 10 olika mastrar av mixen, lyssna på så många ställen som möjligt och välj ut den bästa mastern. För min del är tiden värd mer än pengarna, så jag skickar mixen till ett masteringsbolag. Kostar lite, men då får man ovärdelig info ang. mixningen. Jag ser det som utbildning. Är mixen ok så skall det räcka med en limiter på masterbussen för att det skall låta repektabelt. Man kan ju krydda limitern genom att lägga en maximizer-plugg innan. Det låter inte perfekt, men man får en uppfattning om hur en proffs-master kommer att låta. Driv dock inte limitern för hårt, jämför med ett kommersiellt spår och få det att låta liknande. Kör en analyser eller visualiser för att kolla nivåerna. Jämför med kommersiella låtar. Här är det RMS-värdet man vill kolla, d.v.s. den matematiska upplevda dynamiken. RMS står väl för Root Mean Square... Hehe, för en hobbymusiker säger det mig nada. Men det spelar ingen roll, bara man kan jämföra med något. Om någon som pluggat akustik och ljudlära läser detta så ber jag om ursäkt för min knappa förklaring. Man kan säkert skriva en hel bok om nivåer, decibel mm. Som jag sett på massa proffsiga ställen: "Låter det bra så är det rätt". Musik är inte matematik, så för att förenkla det hela, gör så att det låter bra. Använd öronen helt enkelt. Akustik är en mörk kraft, typ som att försöka förklara gravitation... Hadde det varit möjligt att matematiskt fixa till musiken skulle inte problemet existera. Ibland får man finna sig i att det fungerar på ett visst sätt, utan förklaring... Som ett barn som frågar "varför då" hela tiden... Tillslut tar svaren slut och man säger: "För att det bara är så". Besvikelsen är säkerligen lika stor för oss som för dem. Om någon knäcker gåtan med ljudet så lova att publicera matrealet på detta forum!
  3. Så enkelt som "bonsoirjohnjohn" beskriver det hela är det ju inte. I princip helt rätt metodik. Men det funkar inte så i praktiken. Övning ger färdighet... Och det stämmer rätt bra här. Man kan inte applicera en matematisk modell för hur bra musik är tillverkad, mixad eller mastrad. Om det var på det sättet, så skulle vi ha sjukt många miljarder bra låtar just nu. Så motbeviset är att det fortfarande finns topplistor med låtar. Så har det varit långt bakåt i tiden, och det kommer att vara så tills någon hittar "receptet" på den perfekta låten. Skulle någon hitta detta "recept", så är det slutet av det vi kallar för musik idag. Som tur är verkar varje individ utveckla sina egna ideer om vad som är bra och dålig musik. Vissa gillar 80'tal, vissa gillar Lady GaGa... Men man kan spekulera om hur musiken kommer att utveklas framöver. Jag tror att t.ex. att volym-racet kommer att pågå ett tag till, för att sedan lugna ned sig. Nästa steg är att byta ut gitarren till en mera sofistikerad öron-pralin. Som ger en bättre njutning... Ett analogt instrument har sina för och nackdelar... Likaså digitala instrument, mer eller mindre beroende på vem som styr dem. Allt handlar i grunden om att tillfredställa ett organ, i det här fallet örat. Samma effekt som man får genom att killa någon under foten... Man får en reaktion i hjärnan. Hjärnan är outgrundlig, ingen har ännu lyckats kartlägga detta komplicerade organ. Speciella ljud är örat mera känsliga för, vilket man kan utnyttja i sin musik. Genom att filtrera bort oönskade frekvenser... Man får helt enkelt prova sig fram, typ som alla artister gör, mer eller mindre framgångsrikt... Mega-artister som U2, har också mindre lyckade låtar på sina album. Ingen vet egentligen hur musiken fungerar... Tänkvärt för alla amatör-musiker. Alla har i stort sett samma chans att skapa en hit-låt!
  4. Tycker det låter rätt bra alltså! Lite för mycket effekter bara, det viktigaste liksom dränks... Inte så mycket på sången, men på girarrerna blir det ganska påtagligt. Korta ner reverbtider och / eller sänk send nivån. Kanske höj lite sen på master-kompressionen för att kompenssera för effektförlusten. Skall man säga något om EQ:n så låter mixen lite boomig, men det funkar ändå bra. Mitt monitorsystem är extremt känsligt vid dessa bryt-frekvenser. Jämförde med en klassiker till referens i form av Radiohead:s - Karma Police... (Som enligt min mening ligger på gränsen till boomig, om på en något minimal nivå) Jag är mer åt mark knopfler hållet, där effekter hålls tillbaka rätt hårt. Men jag gillar också Cris Issak - Don't want to fall in love, som är dränkt i effekter. Funkar i just den låten, men inte i andra. Där är det mera en ljud-design. Svår balansgång, man kan inte tillfredställa alla... Är ni nöjda själva så är det säkert rätt! Låten i sig tycker jag är rätt svag, den har ingen större finess. Jag kommer inte lyssna på den igen.
  5. Tror inte sidechain är tricket här. Det får ju saker att "pumpa", men som du hör i ditt exempel så låter det inte alls så... Väldigt bra låt förövrigt! Prova följande istället: 1. Dubblera bastrumman typ 6 ggr. 2. Dubblera basen typ 6 ggr. Börja med 2 dubblerade spår först, per kategori, om det blir förmycket att hålla reda på. 3. EQ:a alla spår lite olika. 4. Lägg till basextender på några eller alla spår, väldigt lite på varje, typ Waves MaxxBass eller liknande. Den fyller upp med övertoner i basen som hjärnan översätter med riktig bas, då funkar limmitern och kompressorer bättre. 5. Lägg en enbands-kompressor av typen VariMu på hela mixen, typ. UAD:s Fairchild som har M+S, eller lat / vertical mode. Kompressa hårt, på alla spår utom mastertracket. (På spåren kan du köra med förslagsvis en buss-kompressor, typ UAD:s, där du kan mixa signalen in och ur kompressorn, och få till en s.k. New-York kompression på enklaste sätt.) Den här typen av musik är sprängfylld med "fusk", som vissa kallar det... Jag tycker att det handlar om musik som låter bra, utan att det låter över-kompressat! Det är en tidsödande process, som kräver mycket bra monitorer för att fixa till det där ljudet. Samt en duktig ljud-tekniker. Lyssna lågt i hörlurar, och i olika volymer på massa olika högtalare, speciellt i bilen! Genren är så stor och det ligger mycket pengar där, så det satsas en hel del. Men ingenting är omöjligt, du måste dock ha en viss typ av tur om du vill lyckas som amatör. Som ett sista tips så lägger du en basextender även på slutmixen, väldigt moderat. Skriv hur det går! PS, lyssna på mitt exempel i samma genre: https://www.studio.se/index.php/files/file/10638-melodi-expriment/ Mixad i hörlurar, då blir det lätt lite mycket bastrumma... Som du kan höra... Efter 6 timmar med projektet så har jag inte hunnit dubblera basen + DB, inte lagt på basextender, eller New-York komprimerat... Men det är viktigt med en bra grund föst, som låter ok. Tänkte följa upp med nya versioner och skriva om vad som händer.
  6. Asballt! Jag är själv 8 bit's fan, speciellt C=64:ans SID chip! Lyssna på "Thermostatic", tyvärr har de lagt ner verksamheten, men de är sjukt bra!
  7. Börja med manualen, läs hela först, borde bara ta några timmar, sen kan du söka i manualen efter speciella funktioner. Då vet du vad som finns och inte finns i manualen. Väldigt bra läsning, dessutom verkar många ha den uppfattningen att manualer är enbart för tekniker och felsökning. Helt felaktigt. Jämför med t.ex. en system-digitalkamera, då är det ingen tvekan om att lusläsa manualen... Om man är seriös d.v.s. och vill få ut det mesta av sin produkt. Nåja, jag är själv dålig på att läsa manualer, men Cubase manualen har jag haft massa nytta av. Visst går det att snabblära sig saker med t.ex. YouTube, men då är risken stor att man missar massa bra funktioner. Varför finns det körkort för bilar? Ingen fråga är för dum! Ring 118100... Skämt åsido, men det tar ju ca: ett halvår att lära sig att köra en bil bra, i bästa fall... Ring och fråga hur lång tid det tog för t.ex. U2 innan de blev populära... Minst ett halvår skulle jag tro... Dessutom på heltid! Ju mer man lär sig desto fortare går det att komma frammåt! Räkna med sjukt mycket tid i början.
  8. Köp ett från en tillverkare som har bra drivrutiner (ASIO). Typ Steinberg (Yamaha), eller RME. Annars kan du råka ut för div. problem... Man brukar få det man betalar för, kolla t.ex.på thomann.de för prisjämförelse. De har i stort sett alla tänkbara ljudkort, finns det inte där skall du nog inte köpa det. M-audio har jag en gammal USB-box som inte funkar ens i vista längre... RME supportar inte heller gamla prylar som t.ex. digi-serien. Steinberg är rätt nya, så där har jag ingen koll. Allmänt när det gäller FW så funkar det tydligen bäst när det sitter en Texas Instruments krets i datorn. Men det kan du ju köpa till senare om det inte vill funka... Kostar bara några hundralappar. Tänk på att slå av alla strömsparfunktioner i BIOS:et på PC:n. Bara att plocka fram manualen eller läsa i massa forum hur det funkar.
  9. Amiga mon amor..... Nu blev jag nostalgisk, jag körde med trackern "MED" och en 16bit sampler på printerporten... En svart liten låda med 2 vip-brytare i silver om jag minns rätt... Funkade inte så bra tyvärr... Vad hette musik-formatet? Man kunde ladda hem modul-filer från div. modem-bbs:er. Det finns en eller flera trackers i VSTi format för den händige, inget för mig längre... Även fristående. Jag har kvar min Amiga 500, har även haft en 1200 och en 600 som jag sålde, kanske lika bra. Tyvärr hadde inte Amigan en sid-krets.. Men det lyckades göras en hel del bra musik på den iallafall. Kom ihåg spelet Hybris, med en sjukt bra låt i. Jag kör Amigaspel på min Sony PSP med en moddad emulator, inte helt 100 dock. C=64 spelen funkar dock klockrent på den. Jag har ett orginalpaket med Steinberg pro-24 med copy protection dongel, i en tygliknande bege förpackning. Men den var väl till C=64:an tror jag.. Kan tyvärr inte hitta lådan just nu för att kolla. Giana sisters spelet hittade jag till iPaddan, den melodin är ganska påträngande.... 720 kb disketter... Jag har säkert 50 st med samplingar och låtar på. Jag hadde flera stycken floppy-drives för att slippa ladda nya disketter hela tiden. Allt var inte bättre förr, möjligtvis musiken på 80' talet... Jag skall inte kapa din tråd med att lista massa 80' tals låtar... Bra inlägg!
  10. Återgå till Cubase som du har använt tidigare. Varför vill du köra PT helt plötsligt? PT borde i och för sig fungera utan massa strul. Att byta musikprogram kommer ju resultera i en ny inlärningsprocess innnan du kan börja skapa musik igen. Jag kan bara avråda, men inget ont om PT, verkar vara ett mycket kompetent program. /Gammal Cubase räv...
  11. Här finns några... http://www.hifikit.se/show_kat.asp?KatName=AKTIVA&KatID=557 Hifi Kit kanske inte är världsbilligast, men de är kanonbra när något går sönder! Adam skulle jag rekommendera (har A7:orna själv). Lyssnade på Behringer inne på Hifi Kit och tyckte de lät bra också, mycket billiga. Yamaha har ju bra rykte också, eller Genelec om du har råd. För dina 1200:- tror jag inte du får så mycket för, tyvärr. Det är typ att man får det man betalar för. Varför funkar inte Logitech som vanliga datorhögtalare för dig? Risken med en monitorhögtalare är att ljudet blir lite vasst, typ mycket mellanregister. Korrekt ljud i all ära, men kanske inte är att föredra alla gånger... Som debatt skriver så kan jag bara hålla med, har ett par AudioPro black diamond v1 i vardagsrummet. (Gammal referens hos HiFi & Musik tidningen) Citat från en känd tv-serie: "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!" Tror det var farbror Barbro som kläckte ur sig den klassiska kommentaren...
  12. Vi kan börja med det enklaste först... Tryck in gitarren till vänster, i en av de 2 ingångarna. Skruva upp volymen tills någon lampa börjar blinka (peak) när du spelar på guran. Se'n är det nog bara att leta fram manualen till programmet... Alla mjukvaror är olika, men det brukar vara i en meny som heter typ devices eller setup. På svenska blir det väl typ enheter eller inställningar. Med lite tur kan du kanske hitta hur man gör med ditt program på youtube. I Cubase så heter det "connections", där man kopplar ihop hårdvaran med mjukvaran. Programmet måste liksom veta hur man har kopplat in prylarna fysiskt.
  13. Om du menar leadljudet så låter det som en ganska simpel vågform, det är nog mera effekten som får det att låta snyggt. Jag är själv rätt risig på ljud-design men hittade VSTi pluggen synplant: http://www.soniccharge.com/synplant Med den kan man helt utan kunskaper i ljud-design enkelt skapa ljudet man är ute efter. (Man trycker på random-knappen tills man får ett likartat ljud, sen börjar man klicka runt i "blomman" för att finjustera) Den kan garanterat få fram ljudet i ditt exempel. Det kanske inte svarar på din fråga direkt.... Men pluggen är rellativt billig 🙂 Perfekt för oss "amatörer"...
  14. Linjalen precis ovanför projektet har "locators", små vita pilar som pekar uppåt. (Färgen mellan dessa skall bli blå) Dom skall du flytta (ta tag med markören och dra i dem) så att du får med det du vill ha i exporten. Tänk på att sätta den högra "pilen" lite efter projektet så att effekter typ reverbsvansar mm. kommer med.
  15. En AKAI MPD32 och en iPAD... Samt en Focusrite Liquid Mix som jag aldrig använt... Samma med AKIA:en, aldrig använt, men skall göra det.... iPaddan använder jag varje dag, helt sjukt bra pryl!
×
×
  • Skapa ny...