Jump to content
Annons

Vad heter synthen?


niclashbg

Recommended Posts

Hahahaha.. 😄🙂

Din kommentar väcker lite följdfrågor som du jättegärna får besvara:

1. Vilken synthplugg (i samma kategori: VA/subtraktiv syntes) kostar mer än en JP?

2. Och samtidigt "dödar processorn i datorn"?

3. Har du provat en JP-80x0?

4. På vilket sätt "låter" en JP bättre än dagens mjukvarusyntar? oscillatorerna? filtert? ... presetsen?😛

5. På vilket sätt "låter" dagens mjukvarusyntar "RIKTIGT ILLA"?

6. Låter en JP-80x0 "varmt", "fett", "analogt"?

7. Hör du skillnad på en mjukvaru-synth och en hårdvaru-synth?

8. Menar du att JPns syntesupplägg på något sätt är överlägsen dagens mjukvarusyntar?

Vet inte, ska spela WoW nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)
Nej men då får jag väl backa då. Vince har ialllafall tidigare gillat analogt.

Om han har ändrat uppfattning så backar jag naturligtvis.

Huppla:

Vince gillar nog både hårt och mjukt...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man ha Roland JP sound så undrar jag vilken soft synth som låter så.

Ingen ! därmed så har den ett eget sound som du inte kan kopiera med en soft synth.

Tror inte en del lyssnade på ljud exemplet ovan sedan har dom inte lärt sig skruva fram ljud eller råd att köpa en. 😛

Roland JP nedan.

http://www.rb2k1.com/demos/rtbv1-fulldemo.m3u

Redigerat av TripMan
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man ha Roland JP sound så undrar jag vilken soft synth som låter så.

Ingen ! därmed så har den ett eget sound som du inte kan kopiera med en soft synth.

Tror inte en del lyssnade på ljud exemplet ovan sedan har dom inte lärt sig skruva fram ljud eller råd att köpa en.

Roland JP nedan.

http://www.rb2k1.com/demos/rtbv1-fulldemo.m3u

Redigerat av TripMan
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man ha Roland JP sound så undrar jag vilken soft synth som låter så.

Ingen ! därmed så har den ett eget sound som du inte kan kopiera med en soft synth.

Tror inte en del lyssnade på ljud exemplet ovan sedan har dom inte lärt sig skruva fram ljud eller råd att köpa en.

Roland JP nedan.

http://www.rb2k1.com/demos/rtbv1-fulldemo.m3u

Rank 1 - Airwave där i var ju inte speciellt lika originalet trotts att det var från samma synth 🙂

Väldigt fina genrétypiska ljud annars ^^. Därför jag är fan av den (det är väl alla trancenissar?) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man ha Roland JP sound så undrar jag vilken soft synth som låter så.

Ingen ! därmed så har den ett eget sound som du inte kan kopiera med en soft synth.

Tror inte en del lyssnade på ljud exemplet ovan sedan har dom inte lärt sig skruva fram ljud eller råd att köpa en.

Roland JP nedan.

http://www.rb2k1.com/demos/rtbv1-fulldemo.m3u

Kan du inte förklara vad du menar med "Roland JP sound"?? Jag vill gärna veta.

För enligt mig kan vilken mjukvarusynth som helst (som kan skapa en supersaw-vågform") låta lika "bra", till och med bättre än en JP-80x0. De jag har och använder är Vanguard, Sylenth1 och Alchemy och alla de låter BÄTTRE än en JP-80x0.

När jag säger "låter bättre" menar jag hur oscillatorerna låter, hur filterna låter, hur syntmotorn är upplagd och i viss mån hur de inbyggda effekterna låter.

Förstår att trance-snubbar avgudar JPn. och jag förstår att man köper en sådan om för att man vill åt känslan av att ratta ett instrument jämfört med att ratta en mjukvara (även om jpn är plastig iklass med behringer-grejer).

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Rank 1 - Airwave där i var ju inte speciellt lika originalet trotts att det var från samma synth 😱

Mix och proccessering kanske?

Väldigt fina genrétypiska ljud annars ^^. Därför jag är fan av den (det är väl alla trancenissar?) 😛

Ok, så du gillar den för presets som följer med? Är du medveten om att du kan skapa alla de presetsen i vilken mjukvarusynth som helst som har en liknande syntmotor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...