Jump to content
Annons

När lägger ni på kompressor?


ramoand

Recommended Posts

Annons
När ni lägger på kompressor på olika spår, brukar ni lägga den först, i mitten eller sist i effektkedjan? Säg att ni ska lägga på chorus, reverb, eq och kompressor, vilken ordning skulle ni lägga dom?

Lite olika vad jag är ute efter men genrellt brukar jag lägga

HP-filter

EQ

Kompressor

(Chorus) (skulle jag lägga här så att kompressorn inte komprimerar effekten)

EQ (för att komprensera det chorus och kompressor gjort med mina tidigare inställningar)

Reverb

EQ (kan ibland behövas en EQ även efter reverbet, kan vara lättare att ha reverb som sendeffekt då du kan ha en EQ efter reverbet i det fallet.

Sedan gäller ju den dystra sanningen, att det finns inget ska, och min signalkedja ser olika ut, men detta kanske skulle vara en grund hos mig.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Olika här med. Men modulerande effekter och annat kommer nästan alltid efter kompressor och EQ.

Oftast som Gizmozis.

HP

EQ

Komp

Effekter

Eventuell EQ

alt.

HP

Komp

EQ

Effekter

Eventuell EQ

Men ibland vill jag att den djupa basen ska pumpa till kompressorn för att få flås och då lägger jag kompressorn innan LP. Till exempel på sång kan det ibland kännas som att mellanregistret blir för hårt komprimerat om jag skär med HP innan kompressorn. Då tar jag kompressorn innan vilket leder till att det till större del är basen i ljudet som aktiverar komprimeringen då basen innehåller mer energi. Då färgas komprimeringen av basen vilket kan låta bra, och trotts att man skär bort basen efteråt blir övertonerna från färgningen kvar vilket gör att ljudet uppfattas djupare än vad det är. Detta funkar ännu bättre med distpluggar.

Dvs.. Dist/Rör, sen HP. Då blir övertonerna kvar.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Rent generellt bör man väl alltid lägga kompressorn före EQ, såvida inte signalen innehåller mycket lågfrekvent muller?

om du lägger kompressorn före eq kan du inte höja 10 db vid ca 1000hz för att få en viss klang utan att inte det slår över och gör dom andra freqvenserna otydyliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

om du lägger kompressorn före eq kan du inte höja 10 db vid ca 1000hz för att få en viss klang utan att inte det slår över och gör dom andra freqvenserna otydyliga.

Det beror ju mycket på materialet, men jag skulle snarare vilja påstå att du döljer det övriga frekvensspektrumet genom att höja 10 dB vid 1 kHz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju mycket på materialet, men jag skulle snarare vilja påstå att du döljer det övriga frekvensspektrumet genom att höja 10 dB vid 1 kHz.

Rhodes piano mixar jag ofta med + 5 -10 i övre mellan register vilket gör att jag vill ha kompressorn efter. Men det var bara ett exempel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
om du lägger kompressorn före eq kan du inte höja 10 db vid ca 1000hz för att få en viss klang utan att inte det slår över och gör dom andra freqvenserna otydyliga.

Och varför skulle man vilja höja så mycket som 10 db? Finns ingen anledning alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Och varför skulle man vilja höja så mycket som 10 db? Finns ingen anledning alls.

Varför skulle man inte vilja menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid lagt effekter först... Jag har för mig att jag läste det i någon studio tidning eller något.. skumt..

Stereo Enchanter

Delay

Reverb

Comp

EQ

Typ

Har du aldrig reagerat på att dina effektinställningar förändras. Exempelvis måste ju reverbet klinga ut totalt annorlunda efter du lagt kompressorn. Men som sagt så finns det ju inget rätt eller fel, men jag skulle inte i vanliga fall vilja komprimera reverb. hm...har studiotidningen verkligen rekommenderat det?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
...har studiotidningen verkligen rekommenderat det?

Jo jag har för mig att det stämmer att de rekommenderade det i mixologin. Får rota i garderoben sen bland tidningarna och se men är nästan helt säker på det var så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då bör man hellre ta och ändra på grundljudet istället.

Vilket man kanske inte har möjlighet till, eller så kanske man helt enkelt tycker att det låter bra med en höjning med 10 dB och nöjer sig med det. Jag höjde senast en puka med sådär en 10-15 dB runt 200-300 Hz för att den skulle låta mer cirkustrumma. Låter jättebra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inget rätt eller fel eller "så ska man göra". Det är olika från gång till gång och låter det bra och fungerar i låten så är det rätt.

joachimes förslag tycker jag isf ligger närmast verkligheten om man nu inte vill komprimera det man just har lagt eq på för att det ger en viss önskvärd effekt.

Att säga till någon att det inte finns någon anledning att lägga på 10db i eq är nog det dummaste jag hört på länge.

Angående att chorus är 80tal, det används nog mer idag än på 80talet fast då på lite andra sätt vilket gör att choruset inte alltid hörs eller uppfattas som chorus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Om man nu vill lägga en kompressor så lägg det på dom låga frekvenserna. På sångstämmor är det också gjutet. Men slå inte ihjäl transienterna.

Där håller jag inte med dig! Ofta är det just dom låga frekvenserna som gör att kompressorn jobbar för mycket utan att den jobbar effektivt.

Där kan det vara läge att skära de låga frekvenserna för kompresion för att sedan ta igen dom efter kompression. På så sätt undviker man att de lägsta frekvenserna utlöser för tidig kompression etfersom det är i de låga frekvenserna den mesta energin ligger som utlöser kompression även vid relativt högt tresholdvärde. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du aldrig reagerat på att dina effektinställningar förändras. Exempelvis måste ju reverbet klinga ut totalt annorlunda efter du lagt kompressorn. Men som sagt så finns det ju inget rätt eller fel, men jag skulle inte i vanliga fall vilja komprimera reverb. hm...har studiotidningen verkligen rekommenderat det?

MVH

Anders

Jag vet inte, jag tycker det funkar bra. Kanske ska ta o testa med effekterna o de sist. Får se hur de är då.

Jo jag är ganska säker att jag har läst de faktiskt. Mixiologi speciel numret var det nog...

Link to comment
Dela på andra sajter

Originalljudet eqar jag nästan aldrig utan blandar olika ljud tills jag får rätt fekvenser. Sen skickar jag till en bus och lägger effekten där. Kan vara reverb, delay, chorus eller phaser. Sen kommer kompressorn på där för att få effekten att låta extra roligt. Sätter en sidechain kompressor här sist i kedjan och har originalljudet som key input. Snabb attack och release. Nu duckar effekten lite (eller mycket ibland) när originalljudet låter. Då får man lite extra plats i mixen och det låter genast bättre.

Sen skickar jag till en annan bus där jag bara kompressar skiten ur ljudet för attityd och mixar in med original. Detta bidrar också till att jag sällan använder eq då ljudet färgas kraftigt av

den parallella komprimeringen. Man får också en punch som heter duga och skär igenom vilket mix som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...