Jump to content
Annons

Kompositören Hans Zimmer berättar om sitt musikskrivande


Memphis

Recommended Posts

God kväll!

Som Fredagsunderhållning så skulle jag vilja tipsa om en kort dokumentär om Hans Zimmer, för er som ej sett den. Inte ny direkt men dock bra.

Jag lade den i avdelningen Komposition,arrangering eftersom han berättar mycket om musikskrivandet.

Hans Zimmers musik har varit en oerhört stor inspirationskälla till mitt låtskrivande, oavsätt genre jag grejat med.

Han kan visserligen prata engelska men det är en tysk dokumäntär. Lev med det. 😱

Tänkte någon kanske finner detta intressant även om få här skriver musik till just tv/film. Annars bara kul att se feta studios. 😄

(Youtube)

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Coolt! Men Zimmer har ju egentligen bara gjort en melodi som han använder i alla soundtracks han någonsin skrivit haha...

En polare till mig har en stor del av Zimmers personliga ljudbibliotek. Hansi pojken ska tydligen ha pröjsat sjuka stålar för sina ljud och byggt upp biblioteket under en jäkla massa år. Min polare fick det gratis, men det vet inte Hansi om haha! True story!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Zimmer har ju egentligen bara gjort en melodi som han använder i alla soundtracks han någonsin skrivit

Din oförmåga att bedöma musikalisk kompetens innebär inte att du behöver tråka oss andra med meningslösa inlägg.

Om du inte vill förstås...

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt! Men Zimmer har ju egentligen bara gjort en melodi som han använder i alla soundtracks han någonsin skrivit haha...

En polare till mig har en stor del av Zimmers personliga ljudbibliotek. Hansi pojken ska tydligen ha pröjsat sjuka stålar för sina ljud och byggt upp biblioteket under en jäkla massa år. Min polare fick det gratis, men det vet inte Hansi om haha! True story!

Eehh.. jag hoppas att ditt påstående om "han har bara gjort en melodi.." var oseriöst sagt? 😛

Nu handlar inte den här tråden om Zimmers ljudbiblotek men jag känner ändå att jag behöver möta ditt inlägg. Jag tvivlar starkt på att din polare har en stor del av Zimmers personliga ljudbiblotek. Han lade ner flera år och en oerhörd stor summa pengar i inspelning på London AIR Studio och editering av samplingarna och lämnar inte ut det till någon annan än hans medarbetare i RemoteControl, så om din polare inte är en världskänd filmkompositör som jobbat där så är det tveksamt. ☺️ Han kanske menade att han har EWQLSO eller VSL? För dessa biblotek använder sig flera andra kända filmkompositörer av.

http://www.soundonsound.com/sos/jul07/articles/pirates.htm

Jag hoppas andra har gillat dokumentären.

Mvh Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Men Zimmer har ju egentligen bara gjort en melodi som han använder i alla soundtracks han någonsin skrivit haha...

Om han hade gjort det hade han inte varit där han är nu. Filmkompositör är bland det svåraste som finns i musikens värld och mycket få är kvalificerade bli det. Om du hade snackat om Modern Talking hade jag köpt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att mycket av Hans Zimmers produktion låter likartat, det är ju liksom poängen och det är därför han får de jobb han får. Men jag tycker kanske inte att det handlar så mycket om rena melodier, som ackordprogression eller kompositions-grepp. Detsamma gäller f ö Harry Gregson-Williams, kanske t o m i ännu högre grad.

Tack för intervju-länken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eehh.. jag hoppas att ditt påstående om "han har bara gjort en melodi.." var oseriöst sagt? :rolleyes:

Nu handlar inte den här tråden om Zimmers ljudbiblotek men jag känner ändå att jag behöver möta ditt inlägg. Jag tvivlar starkt på att din polare har en stor del av Zimmers personliga ljudbiblotek. Han lade ner flera år och en oerhörd stor summa pengar i inspelning på London AIR Studio och editering av samplingarna och lämnar inte ut det till någon annan än hans medarbetare i RemoteControl, så om din polare inte är en världskänd filmkompositör som jobbat där så är det tveksamt. 🙂 Han kanske menade att han har EWQLSO eller VSL? För dessa biblotek använder sig flera andra kända filmkompositörer av.

http://www.soundonsound.com/sos/jul07/articles/pirates.htm

Jag hoppas andra har gillat dokumentären.

Mvh Memphis

Jag kan inte säga så mycket om det som du kanske förstår. Men det är 100% sant, min polare är känd i hela världen för sin musik och har släppt många skivor. Han har bra kontakt med en ehh kille/gubbe som är ännu mer känd (vi snackar haha extremt känd). Denna super kända gubbe spelar i ett band med en sångerska som är ännu ännu mera känd. De delar av biblioteket som min polare har kommer genom desa kontakter. Så det är sant, jag spelar själv på grejer där en del av detta bibliotek är använt... Ni får väl klura på det, även om jag inte säger något...

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard, Mephis och Omni: jag skrev "haha" efter min lilla kommentar, det betyder i min värld att kommentaren är ironiskt menad. Jag gillar Zimmer, men mycket av hans musik är väldigt snarlik, speciellt en del melodiska fraser han använder.

"Din oförmåga att bedöma musikalisk kompetens innebär inte att du behöver tråka oss andra med meningslösa inlägg."

Skrev Omni, nja jag är musiker med en ganska rejäl utbildning (åtta år sammanlagt på olika skolor, varav mer än hälften av dessa på en av europas bästa musikhögskolor) sen jobbar jag som lärare på ett musikgymnasium, plus att jag jobbar som professionell musiker, så liiiite vet jag nog allt om musik. Inlägget var humoristiskt menat, och humor är något de flesta behöver lite då och då tycker jag iallafall...

Jag har kollat på filmerna i länken och visst är det intresant, så tack för länken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte säga så mycket om det som du kanske förstår. Men det är 100% sant, min polare är känd i hela världen för sin musik och har släppt många skivor. Han har bra kontakt med en ehh kille/gubbe som är ännu mer känd (vi snackar haha extremt känd). Denna super kända gubbe spelar i ett band med en sångerska som är ännu ännu mera känd. De delar av biblioteket som min polare har kommer genom desa kontakter. Så det är sant, jag spelar själv på grejer där en del av detta bibliotek är använt... Ni får väl klura på det, även om jag inte säger något...

Okej, det må kanske vara sant då. Men din första kommentar om hans musik (även fast det sades med lite humor) gav mig inte intrycket av att du studerat sammanlagt 8 år på musikskolor och jobbar proffesionellt och som musiklärare..... 🙂 Angående hans ljudbiblotek och din polare så har jag en vana att ta sådana uttryck på nätet med en nypa pga av anonymiteten osv. Lite otippat att någon som hänger här skulle ha sånt folk i sina kretsar menar jag. 😛 Visst påminner många av Zimmers låtar om varandra, han har ju personlig stil (som oerhört många med åren kopierat) men jag anser att han är en genialisk kompositör med en oerhörd förmåga att hantera olika stilar och skriva memorabla melodier. Nog om det. Kul att ni uppskattat intervjun! 🙂

Mvh Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Sven Tumba:

Die Hard, Mephis och Omni: jag skrev "haha" efter min lilla kommentar, det betyder i min värld att kommentaren är ironiskt menad. Jag gillar Zimmer, men mycket av hans musik är väldigt snarlik, speciellt en del melodiska fraser han använder.

"Din oförmåga att bedöma musikalisk kompetens innebär inte att du behöver tråka oss andra med meningslösa inlägg."

Skrev Omni, nja jag är musiker med en ganska rejäl utbildning (åtta år sammanlagt på olika skolor, varav mer än hälften av dessa på en av europas bästa musikhögskolor) sen jobbar jag som lärare på ett musikgymnasium, plus att jag jobbar som professionell musiker, så liiiite vet jag nog allt om musik. Inlägget var humoristiskt menat, och humor är något de flesta behöver lite då och då tycker jag iallafall...

Jamen gomårrån Sven.

Aha, jag tolkade ditt inlägg och ditt "haha" ungefär så här: "... ni har inte hajjat att Zimmer är en sopa och jag är grym som kan bättre".

Man har hört samma saker från pretto-musiker, som aldrig själva komponerat ett enda stycke musik och som uttalar sig på samma sätt om Vivaldi.

Borde ha förstått att det var humor. Jag vet själv hur lätt det är att misstolka humor, särskilt ironi, i text.

Ber om ursäkt för mitt arroganta svar. 😕

Låter som att du vet vad du talar om. Du vet nog liiiite mer än liiiite om musik.

Ha det gött.

😆

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

Sven Tumba:

Jamen gomårrån Sven.

Aha, jag tolkade ditt inlägg och ditt "haha" ungefär så här: "... ni har inte hajjat att Zimmer är en sopa och jag är grym som kan bättre".

Man har hört samma saker från pretto-musiker, som aldrig själva komponerat ett enda stycke musik och som uttalar sig på samma sätt om Vivaldi.

Borde ha förstått att det var humor. Jag vet själv hur lätt det är att misstolka humor, särskilt ironi, i text.

Ber om ursäkt för mitt arroganta svar. 😮

Låter som att du vet vad du talar om. Du vet nog liiiite mer än liiiite om musik.

Ha det gött.

😄

Mvh Omni

Tjena!

Inga problem alls, inga sura miner här inte! 🙂 Vi säger så här: Zimmer är grym på att komponera, inget snack om saken!

Ni som gillar Zimmer kan kanske kolla in Tan Dun lite? Han har lite samma "Hollywood fläsk" fast en hel del minimalistisk musik inbakat med ett stänk av asiatisk musik här och där. Ganska coola grejer! 🙂

//Tumbalito

Link to comment
Dela på andra sajter

Hansi pojken ska tydligen ha pröjsat sjuka stålar för sina ljud och byggt upp biblioteket under en jäkla massa år. Min polare fick det gratis, men det vet inte Hansi om haha! True story!

fast det som sen hamnar som färdiga soundtrack är oftast inspelade orkestrar - det vet du va?

Link to comment
Dela på andra sajter

fast det som sen hamnar som färdiga soundtrack är oftast inspelade orkestrar - det vet du va?

Jo, och inte är det några sur-orkestrar som spelar in hans grejer heller. Men allt i hans soundtracks är kanppast "live" inspelat, många dubbar med samplade instrument för att fläska till det och säkerligen Zimmer också... Men dåliga musiker använder han knappast, han har ju råd grabben... 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jo, visst är det med stor säkerhet så i många fall. Jag vet att det görs så på andra håll i filmmusikbranschen.

På tal om att han har råd. Hans är ju för närvarande ekonomiskt oberoende, så är det kul att se att han fortsätter slita med projekt fastän han kan gå i pension som en rik man. Pressade deadlines, långa dar och världshöga krav på prestation så fortsätter han bara, ett bevis på att han älskar vad han gör. 🙂 Fast vem skulle inte göra det. 🥰

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
nja jag är musiker med en ganska rejäl utbildning (åtta år sammanlagt på olika skolor, varav mer än hälften av dessa på en av europas bästa musikhögskolor) sen jobbar jag som lärare på ett musikgymnasium, plus att jag jobbar som professionell musiker, så liiiite vet jag nog allt om musik. Inlägget var humoristiskt menat, och humor är något de flesta behöver lite då och då tycker jag iallafall...

Fråga: Är ALLA elever så sura efter musikskola efter 8+ år och kan inte uppskatta andras musik??! Varifrån kommer dessa

utbildad sura människor vem saknar respekt till andra musiker?

Om "utbildning" menar att kan spola ned Zimmer (--- får kunskap, men tappar bort respekt till andra), nej tack till högskolor!!

Redigerat av synthjx
Link to comment
Dela på andra sajter

Suck!!!!!!!!!!!!!

Bäste Synthjx, snälla läs tråden så kommer du att se att jag inte är ett dugg sur. Snarare tvärtom, jag älskar musik och all typ av musik! Jag säger här ovan cirka tretusen gånger att jag tycker att Zimmer är duktig. Tyvärr råkade jag skämta om "att han har bara skrivit en melodi" vilket jag också förklarade var ironiskt menat.

Ta och lyssna på lite Tan Dun, som jag också rekommenderade, så ska du se att livet blir roligare och du slipper skriva långa personliga påhopp i en tråd som börjar kännas lite hopplös...

Mvh Tumba som hoppas vi kan ta och släppa det här nu, helst redan i förrgår...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
Sant eller inte. Vad spelar det för roll?

Jag tycker inte det är exceptionellt bra filmmusik heller av den anledningen. Och många sa att han inspirerat dem i deras låtskrivande men jag tycker det borde finnas långt mycket bättre inspirationskällor om man vill göra bra rock/pop. Gillar bättre en sån som John Williams, Danny Elfman och Howard Shores grejer i sagan om ringen. De gör musik som jag kommer ihåg till skillnad från Zimmer imo.

Redigerat av antontheband
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte det är exceptionellt bra filmmusik heller av den anledningen. Och många sa att han inspirerat dem i deras låtskrivande men jag tycker det borde finnas långt mycket bättre inspirationskällor om man vill göra bra rock/pop. Gillar bättre en sån som John Williams, Danny Elfman och Howard Shores grejer i sagan om ringen. De gör musik som jag kommer ihåg till skillnad från Zimmer imo.

Tycker dock att melodi(er)n(a) i Pirates of the Caribbean och Gladiator är rätt minnesvärda. Men annars håller jag med. Men sen tycker jag inte att man bör jämföra en som John Williams med Zimmer (inte för att du gjorde det, men ändå). De har helt olika stil. Williams har alltid kört och kommer alltid komponera enligt oldscool-orkestration medan Zimmer är modernare med mycket enklare melodier och ljuddesign blandat med i musiken. Sen finns det ju såna som kan både och, typ Elfman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker dock att melodi(er)n(a) i Pirates of the Caribbean och Gladiator

Haha 😄

är rätt minnesvärda. Men annars håller jag med. Men sen tycker jag inte att man bör jämföra en som John Williams med Zimmer (inte för att du gjorde det, men ändå). De har helt olika stil. Williams har alltid kört och kommer alltid komponera enligt oldscool-orkestration medan Zimmer är modernare med mycket enklare melodier och ljuddesign blandat med i musiken. Sen finns det ju såna som kan både och, typ Elfman.

Ja jag håller med, helt klart är jag i oldschool-lägret. Med rätt resurser känns det som många fler kan göra Zimmers jobb jämfört med Elfman. Simpsons liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag håller med, helt klart är jag i oldschool-lägret. Med rätt resurser känns det som många fler kan göra Zimmers jobb jämfört med Elfman. Simpsons liksom.

Jag är också ett stort fan av oldschool-stilen. Finns liksom mer att lyssna på i musiken. De använder orkestern på ett annorlunda sätt. En av mina favoriter där är Joe Hisaishi! Och ja det finns ju många kompositörer inom Zimmer-genren; John Powell, Thomas Newman, James Horner mfl. De har bara inte blivit lika kända.. 😄 Jag tycker nog att John Powell är bättre än Zimmer. Hans musik till Ice Age-filmerna är fan klockren, haha. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...