Jump to content
Annons

Hela j***a Cubase har flippat ur......!


ramoand

Recommended Posts

Hej!

Blåste datorn igår och installerade Windows XP istället för Windows 7 då Cubase börjat strula som fan i Win 7. Men nu när jag skall öppna mitt senaste projekt så står det bara "Cubase har stött på problem och måste avslutas". Jag kan alltså inte öppna filen överhuvudtaget. Det är oerhört störande då det är en låt som jag måste ha klart i helgen och jag hade kommit ganska långt med den. Finns det nån möjlighet att rädda projektet? Nån som vet?

EDIT: Läs senaste svaret

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har du haft det problemet tidigare? Kan vara någon plugin som orsakar det.

Nej har inte haft det tidigare. Cubase kraschade mer o mer i Win 7. Till slut kunde jag inte ens importera en ljud-fil utan att det hängde sig. Så därför bestämde jag mig för att byta till XP istället. Allting funkar finfint i XP nu förutom att jag inte kan öppna det projektet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du skapade det i win 7 men det blir alltså samma i XP?

Var stannar det? vanligtvis brukar man kunna se vid vilken plugg det laddar som allt dör

och då kan du ju avinstallera pluggen eller bara ta bort den från vstmappen.

När jag inte kunnat löst det har jag installerat nuendo på ett annat OS, utan några pluggar

öppnat projektet och bara sparat det som OMF och kört vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du skapade det i win 7 men det blir alltså samma i XP?

Var stannar det? vanligtvis brukar man kunna se vid vilken plugg det laddar som allt dör

och då kan du ju avinstallera pluggen eller bara ta bort den från vstmappen.

När jag inte kunnat löst det har jag installerat nuendo på ett annat OS, utan några pluggar

öppnat projektet och bara sparat det som OMF och kört vidare.

Det stannar precis när jag öppnar det. Det hinner ladda några kanaler i laddningsrutan så att säga, inget kommer upp på skärmen. I Win 7 kunde jag öppna projektet o lyssna på det. Men när jag skulle importera ljud, eller kanske duplicera en kanal då kraschade det. Nu kraschar det innan jag ens öppnat det....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah men då är det svårt, alltså jag kan inte se att ett projekt i sig kan krascha utan det

måste vara i symbios med pluggar eller asio drivaren.

Jag skulle som sagt om möjligt installerat cubase helt rent utan pluggar på en annan dator

med random skitkort eller vad som helst, det lär vara helt felsäkert.

Så kan du spara om det som OMF (inte nödvändigtvis eftersom du inte har några pluggar)

men det lär också minimera risken att det ska misslyckas.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

är det är ett tungt lastat projekt? jag fick problem med en låt som råkade få en liten ynka plugg för mkt och som bara kraschade när jag skulle öppna det....löste det genom att tillfälligt bara byta namn på VST mappen så att inga pluggar laddas...sen kunde jag öppna mitt projekt och ta bort ett par pluggar och sen ändra tillbaka namnet på VST mappen...sen funkade det. värt att testa kanske

Link to comment
Dela på andra sajter

är det är ett tungt lastat projekt? jag fick problem med en låt som råkade få en liten ynka plugg för mkt och som bara kraschade när jag skulle öppna det....löste det genom att tillfälligt bara byta namn på VST mappen så att inga pluggar laddas...sen kunde jag öppna mitt projekt och ta bort ett par pluggar och sen ändra tillbaka namnet på VST mappen...sen funkade det. värt att testa kanske

Nej de är inte tungt lastat alls. Det va nåt som va helt knas i Win 7... har bytt till windows XP nu o insett att PC ÄR FAN SÄMST!! Nu fuckar Cubase upp även när jag har xp o startar ett helt nytt projekt.. T ex. om jag ska lägga på ett reverb så händer det ibland att det bara kommer upp ett felmeddelande ("A serious problem has occured...") o ja får stänga ner skiten. Eller så kanske Cubase bara stänger av sig självt när man inte är med på det.... ¨

Suck. PC suger. Jag skulle köpt Mac..........

Link to comment
Dela på andra sajter

ledsen för trist svar men måste man ha ett projekt klart blåser man inte datorn och installerar nytt OS.

har du nån annan omkring dig med XP där du kan göra klart?

win7 har ju nån slags sandlådefunktion där den kör "XP" men jag har inte testat detta.

en variant kan vara att öppna projektet i sx3 eller C4 för att få bort buggar på vägen, detta har jag gjort

med success några gånger.

Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

ledsen för trist svar men måste man ha ett projekt klart blåser man inte datorn och installerar nytt OS.

har du nån annan omkring dig med XP där du kan göra klart?

win7 har ju nån slags sandlådefunktion där den kör "XP" men jag har inte testat detta.

en variant kan vara att öppna projektet i sx3 eller C4 för att få bort buggar på vägen, detta har jag gjort

med success några gånger.

Emil

Aah det suger. Men det som e ännu värre är att det fuckar upp när jag gör nya projekt också... jag började om med det projektet som jag snackade om tidigare i den här tråden, o har nu hunnit ifatt så att säga.. men nu börjar det här också bugga ur. Jag inte duplicera spår, kan inte lägga på reverb (reverence) etc. För då kraschar Cubase...

Det e så störande för jag har aldrig fått Cubase att funka ordentligt sen jag köpte 5:an.

Hur fan kan det inte funka när jag har helt ny dator oc XP med SP3 som precis är installerat??????

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på en grejj.. Du har alltså installerat XP och SP3 från scratch.. Har du kommit i håg och köra in alla eventuella drivrutiner för ditt moderkort?.

Japp alla drivrutiner är installerade...

Beundransvärt att ni står ut med såna här grejer. Jag skulle få frispel och knacka sönder dator och skärm i småbitar. Tur det finns digitalportor för såna som mig.

Hur som helst tror jag du fixar knaset endera dan!

Ja men nu vill jag fan slå sönder hela jävla datorn!!!!!!!!!!! 😠

Ska ladda upp en remix till en tävling ikväll men kan inte göra klart för ja kan inte ens lägga på en effekt utan att cubase hänger sig!! GRRRRRRRRRR!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

låter som en dålig crack bara.....eller? kan ju inte anta att du betalt för det

Nej! Jag har betalat för det! Anklaga inte folk för nåt om du inte vet vad du snackar om..

läs innan såna kommentarer.:-)...

" Det e så störande för jag har aldrig fått Cubase att funka ordentligt sen jag köpte 5:an. "

mm precis!

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns versioner av Cubase som är ökända för sin instabilitet, crackade eller inte.

Något man lär sig/inser när man skaffat en "riktigt licens". 😱

Jag vet, jag har en "riktig licens" av protools.

Vilket är fullt av buggar, därför testar jag faktiskt tips jag får.

Finns inget mer irriterande än folk som vill ha hjälp men inte går med på felsökning och tror att det finns

nån magisk fix på alla världens problem, eller så är jag bara miljöskadad av jobbet.

Trådskapare; har du läst felloggen? dator? hårdvaruspecs? pluggar installerade? antivirusprogram? 3e partsmjukvarakonflikt?

Dubbelkolla chipsetdrivarna? gjort en REN ominstallation av cubase OCH synchrosoft(eller vad som använder) drivare?

eftersom det är samma på flera OS borde man kunna utesluta dem flesta drivare

förutsatt att dom drivare du installerat på respektive OS ÄR för respektive OS och samtliga kompatibla.

Du kan testa olika versioner av ljuddrivarn, som jag sagt 67 gånger tidigare i tråden; installera cubase från scratch utan pluggar, kolla efter patchar eller

kanske i värsta fall nedgraderingsalternativ av cubase, nedgradera till sp2, vad är det för disk du spelar in på? har du kunnat spela in musik på samma dator tidigare?

Har du nån gammal version av cubase som ligger och skräpar på samma maskin?

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Trådskapare; har du läst felloggen? dator? hårdvaruspecs? pluggar installerade? antivirusprogram? 3e partsmjukvarakonflikt?

Dubbelkolla chipsetdrivarna? gjort en REN ominstallation av cubase OCH synchrosoft(eller vad som använder) drivare?

eftersom det är samma på flera OS borde man kunna utesluta dem flesta drivare

förutsatt att dom drivare du installerat på respektive OS ÄR för respektive OS och samtliga kompatibla.

Har läst felloggen ja, men fattar inte så mycket av den 🤪 för de e Cubase5.LOG du menar eller?

Datorn är helt ny, ihopsatt av min far som jobbat med datorer sen 70-talet i princip. Så det borde blivit rätt...

Först hade jag Windows 7 RC på datorn men det funkade inte så bra så jag bytte till XP. När jag sedan installerade Cubase på XP behövde jag inte ange någon nyckel för Cubase.. 😄 givetvis så satt dongeln i, men lite konstigt ändå tycker jag.

Min far har även gått igenom alla drivrutiner och gjort ett "self-test" på minnet och de ska fungera till 100%. Det enda som inte är gjort är en uppdatering av BIOS på moderkortet..

Jag har en del gratispluggar o demosyntar m.m. installerade på datorn, men jag har kunnat konstatera tre vanliga fel som troligtvis inte har med dem att göra:

1. När jag lägger på reverb (Reverence eller Roomworks) efter ett antal timmar och spår i ett projekt så kraschar det.

2. När jag skall duplicera ett spår efter ett antal timmar och spår i ett projekt så kracshcar det även då.

3. Ibland när jag har jobbat i ett projekt ett tag så kan Cubase stänge av sig självt utan att man är med på det, dvs det försvinner från skärmen innan man hinner blinka.

Jag funderar på om jag ska ta o installera om Cubase.. om jag gör det måste jag installera om alla pluggar och liknande också då eller kan "ligga kvar" sålänge så att säga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Först hade jag Windows 7 RC på datorn men det funkade inte så bra så jag bytte till XP. När jag sedan installerade Cubase på XP behövde jag inte ange någon nyckel för Cubase.. 😄 givetvis så satt dongeln i, men lite konstigt ändå tycker jag.

Inte det minsta konstigt, eftersom licensen ligger i dongeln. Du lägger bara in licensen en gång och behöver sedan inte fundera på det mer - förutom att du förstås måste se till at ha den senaste drivern för dongeln. Det är det som gör att det är så smidigt med dongel i stället för challenge/response-koder. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Aaah men kan jag ominstallera Cubase utan att behöva installera om alla pluggar och liknande också?

Pluggarna ligger i c:\program\steinberg\vstplugins\ om du har låtit dem installeras där de ska finnas för att hittas automagiskt - och de skrivs inte över om du installerar om Cubase - inte såvitt jag vet i alla fall...

Vill du vara helt säker så kan du kopiera ut hela den mappen till något annat ställe och sedan kopiera in filerna till rätt ställe efter installationen om det skulle behövas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pluggarna ligger i c:\program\steinberg\vstplugins\ om du har låtit dem installeras där de ska finnas för att hittas automagiskt - och de skrivs inte över om du installerar om Cubase - inte såvitt jag vet i alla fall...

Vill du vara helt säker så kan du kopiera ut hela den mappen till något annat ställe och sedan kopiera in filerna till rätt ställe efter installationen om det skulle behövas.

Okej! 🙂 Men om jag flyttar vst-mappen så kan jag vara säker då? Jag har inte installerat ALLA pluggar till den mappen. Vissa har jag lagt på ett annat ställe för det var standardvalet vid installtion o sen flyttat *.dll-filen till vst-mappen.

EDIT: får ta o prova en ominstalltion imorron.. de konstiga e bara att jag inte vet om de e Cubase eller datorn som det är fel på... det mesta tyder på att det är Cubase som strular, men min dator cpar också 🥰 får blue-screen ibland och ibland hänger den sig i uppstarten... :S har byggt den själv så har inget direkt support att vända mig till... o nu har MI7 konkat så jag vet fan inte va jag ska göra 🥰

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

1. När jag lägger på reverb (Reverence eller Roomworks) efter ett antal timmar och spår i ett projekt så kraschar det.

2. När jag skall duplicera ett spår efter ett antal timmar och spår i ett projekt så kracshcar det även då.

3. Ibland när jag har jobbat i ett projekt ett tag så kan Cubase stänge av sig självt utan att man är med på det, dvs det försvinner från skärmen innan man hinner blinka.

Hinner inte läsa hela tråden (sitter på jobbet och ska göra annat...). 🙂

Du skrev även att datorn i sig var ostabil även utan Cubase.

Jag tror därför att en omistallation inte kommer hjälpa dig. OCH, jag misstänker att du har tex värmeproblem (cpu-kylaren kanske inte sitter som den ska eller varvar som den ska).

Ladda ner Hwmonitor och se vad då har för temperaturer för processorn (ladda ner exe-filen så slipper du installera något).

Det kan även vara så att tex nätagget börjar ge sig eller att du har några kondingar på moderkortet som börjar ge sig (brukar se lite svullna ut om man kollar över komponenterna). Du kan hålla koll på spänningarna med Hwmonitor också.

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hinner inte läsa hela tråden (sitter på jobbet och ska göra annat...). 😄

Du skrev även att datorn i sig var ostabil även utan Cubase.

Jag tror därför att en omistallation inte kommer hjälpa dig. OCH, jag misstänker att du har tex värmeproblem (cpu-kylaren kanske inte sitter som den ska eller varvar som den ska).

Ladda ner Hwmonitor och se vad då har för temperaturer för processorn (ladda ner exe-filen så slipper du installera något).

Det kan även vara så att tex nätagget börjar ge sig eller att du har några kondingar på moderkortet som börjar ge sig (brukar se lite svullna ut om man kollar över komponenterna). Du kan hålla koll på spänningarna med Hwmonitor också.

Cheers!

Farsan kollade temperaturen för processorn med nåt liknande program nyligen och det såg bra ut sa han. Datorn är helt ny så komponenterna borde ju inte börja ge sig ännu..

Har även testat att ändra minnesswitchen för XP så att jag kör med 3/1 GB istället för 2/2 GB, men de hjälpte inte...

Fan, jag kommer aldrig få ordning på min dator... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Farsan kollade temperaturen för processorn med nåt liknande program nyligen och det såg bra ut sa han. Datorn är helt ny så komponenterna borde ju inte börja ge sig ännu..

Har även testat att ändra minnesswitchen för XP så att jag kör med 3/1 GB istället för 2/2 GB, men de hjälpte inte...

Fan, jag kommer aldrig få ordning på min dator... 🙂

Klart som fan att du får ordning på den. Det mesta lär ju vara OK, bara att hitta det som strular 😉

1. Kolla spänningarna med Hwmonitor.

2. OCH, har du ett annat nätagg/kan låna så testa att byta.

3. Dubbelkolla även temperaturerna.

4. Btw, vissa grafikkort som "kräver" att du ansluter spänningskabel direkt i kortet startar visserligen utan men kraschar sen (har du anslutit någn kabel i kortet/behövs det?).

Vad är det för moderkort/minnen/processor? Vad har du för inställningar? Blir den stabil om du klockar ner processorn? 🙂

Cheers!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Blåste datorn igår och installerade Windows XP istället för Windows 7 då Cubase börjat strula som fan i Win 7. Men nu när jag skall öppna mitt senaste projekt så står det bara "Cubase har stött på problem och måste avslutas". Jag kan alltså inte öppna filen överhuvudtaget. Det är oerhört störande då det är en låt som jag måste ha klart i helgen och jag hade kommit ganska långt med den. Finns det nån möjlighet att rädda projektet? Nån som vet?

Har ett tips: Kolla vilket ljudkort cubase är intställt på. Mitt smäller så när datorns inbyggda ljudkort är valt, väljer jag mitt VST kort så fungerar det.

Det är en cubase 5.x bugg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för moderkort/minnen/processor? Vad har du för inställningar? Blir den stabil om du klockar ner processorn? 🙂

Cheers!

Moderkort: Asus P6T Deluxe V2

Minnen: Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB

Processor: Intel Core i7 920 Quad Processor

Jag har identifierat ett återkommande fel nu.. När jag skall duplicera spår i projekt som jag jobbat ett tag med så går Disk Cache Usage upp till 100 o de lyser rött ovanför den mätaren..

Exempel:

Jag skall duplicera ett gitarrspår två gånger. Första dupliceringen går bra, men när jag ska göra det en andra gång så kraschar det. Jag stänger ner Cubase och startar om datorn. Sen sker exakt samma sak igen...

EDIT: Samma sak händer om jag istället för att duplicera spåret skapar ett nytt audiospår, gör en trackpreset på originalspåret o sen laddar in det på det nya audiospåret...

Nån som vet vad som kan vara fel?

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...