Jump to content
Annons

Hela j***a Cubase har flippat ur......!


ramoand

Recommended Posts

Moderkort: Asus P6T Deluxe V2

Minnen: Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB

Processor: Intel Core i7 920 Quad Processor

Jag har identifierat ett återkommande fel nu.. När jag skall duplicera spår i projekt som jag jobbat ett tag med så går Disk Cache Usage upp till 100 o de lyser rött ovanför den mätaren..

Exempel:

Jag skall duplicera ett gitarrspår två gånger. Första dupliceringen går bra, men när jag ska göra det en andra gång så kraschar det. Jag stänger ner Cubase och startar om datorn. Sen sker exakt samma sak igen...

EDIT: Samma sak händer om jag istället för att duplicera spåret skapar ett nytt audiospår, gör en trackpreset på originalspåret o sen laddar in det på det nya audiospåret...

Nån som vet vad som kan vara fel?

Hm, jag har likadan processor och likadana minnen som du har men en billigare variant av ditt moderkort.

Min dator är superstabil (även om jag inte hunnit testa så mycket i Cubase ännu).

Dock, kolla att du inte aktiverat någon överklockning i bios (för att starta felsökningen helt utan överklockning). Tänker speciellt på minnesinställningarna... (kör på auto och inte ex XMP).

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Musicmakersfromsweden (oregistrerad)
Hej!

Blåste datorn igår och installerade Windows XP istället för Windows 7 då Cubase börjat strula som fan i Win 7. Men nu när jag skall öppna mitt senaste projekt så står det bara "Cubase har stött på problem och måste avslutas". Jag kan alltså inte öppna filen överhuvudtaget. Det är oerhört störande då det är en låt som jag måste ha klart i helgen och jag hade kommit ganska långt med den. Finns det nån möjlighet att rädda projektet? Nån som vet?

W7 släpps 23 oktober så du har förmodligen en betaversion? Har själv köpt en i7 med samma minne som du och hade många problem. Operativ (tills 23:e) Vista. I7 är en 8kärning processor som borde gå snabbt. Vista går i 64bitar men när jag installerade Cubase 5,1 (64bitar) så blev det problem med pluggar och annat. Man blir förbannad och trycker hit och dit och plötsligt är hela datorn skit? Jag fick ett tips här någonstans att installera 32 bitarsversionen av Cubase och voila - allt funkade även pluggar. Dock inte wavelab.

Ett nytt problem är att ljudkortet lägger av med jämna mellanrum (RME 400). Det går inte att återinstallera. Så idag rensade jag ut alla ljudkomponenter alla drivisar och t.o.m. ljudet i Rotminnet. Tänkte starta om från skratch. Men när jag startade datorn - vad händer? Ljudkortet rullar perfekt utan installation. Så är det i Bill Gates värld:)

Link to comment
Dela på andra sajter

W7 släpps 23 oktober så du har förmodligen en betaversion? Har själv köpt en i7 med samma minne som du och hade många problem. Operativ (tills 23:e) Vista. I7 är en 8kärning processor som borde gå snabbt. Vista går i 64bitar men när jag installerade Cubase 5,1 (64bitar) så blev det problem med pluggar och annat. Man blir förbannad och trycker hit och dit och plötsligt är hela datorn skit? Jag fick ett tips här någonstans att installera 32 bitarsversionen av Cubase och voila - allt funkade även pluggar. Dock inte wavelab.

Ett nytt problem är att ljudkortet lägger av med jämna mellanrum (RME 400). Det går inte att återinstallera. Så idag rensade jag ut alla ljudkomponenter alla drivisar och t.o.m. ljudet i Rotminnet. Tänkte starta om från skratch. Men när jag startade datorn - vad händer? Ljudkortet rullar perfekt utan installation. Så är det i Bill Gates värld:)

Man kan ladda ner riktig version av Microsoft om man är MSDN, partner eller liknande (dvs ej piratkopia). Jag kör själv ftf samma version som kommer postas från England den 22 Oktober...

Det är relativt få pluggar som finns i 64-bitarsversioner ftf. Att köra 32-bitar Cubase på 64 bitars windows ska vara "bäst" för de flesta i dagsläget.

Vad är "rotminnet"?

Btw, har du haft några hårdvarumässiga problem med din dator?

Link to comment
Dela på andra sajter

W7 släpps 23 oktober så du har förmodligen en betaversion? Har själv köpt en i7 med samma minne som du och hade många problem. Operativ (tills 23:e) Vista. I7 är en 8kärning processor som borde gå snabbt. Vista går i 64bitar men när jag installerade Cubase 5,1 (64bitar) så blev det problem med pluggar och annat. Man blir förbannad och trycker hit och dit och plötsligt är hela datorn skit? Jag fick ett tips här någonstans att installera 32 bitarsversionen av Cubase och voila - allt funkade även pluggar. Dock inte wavelab.

Ett nytt problem är att ljudkortet lägger av med jämna mellanrum (RME 400). Det går inte att återinstallera. Så idag rensade jag ut alla ljudkomponenter alla drivisar och t.o.m. ljudet i Rotminnet. Tänkte starta om från skratch. Men när jag startade datorn - vad händer? Ljudkortet rullar perfekt utan installation. Så är det i Bill Gates värld:)

Jag har 32-bitars version av Cubase..

fan att man aldrig kan få ordning på det! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Btw, har du haft några hårdvarumässiga problem med din dator?

Har fått bluescreen typ 4 gånger, 2 av dom var med Cubase igång o 2 utan. Men farsan har kört massa tester på minnen, kollat BIOS osv o han kan inte hitta några fel alls. Ibland hänger sig datorn i uppstarten också, men ja vet inte vad det beror på...

EDIT: har inte överklockat processorn.

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Har fått bluescreen typ 4 gånger, 2 av dom var med Cubase igång o 2 utan. Men farsan har kört massa tester på minnen, kollat BIOS osv o han kan inte hitta några fel alls. Ibland hänger sig datorn i uppstarten också, men ja vet inte vad det beror på...

EDIT: har inte överklockat processorn.

Hm, kolla systemloggarna. Borde absolut stå vad som skiter sig vid uppstart i alla fall.

Annars skulle jag tex (om minnen OK och ingen överklockning) se över grafikkortsdrivare och testa att avinstallera ljudkortet och bara köra med det inbyggda (bara som test).

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu har Cubase kraschat totalt... jag inte ens starta det längre... 😛

När jag startar Cubase så kommer följande meddelande upp:

felmeddelandecubase.jpg

Dongeln sitter i o lyser, jag har inte installerat något nytt program eller några nya pluggar... det har bara slutat funka.

Nån kan hjälpa mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har två saker att kommentera.

1. Stäng av 3gb-switchen... Min dator + cubase vart mycket stabilare när jag tog bort den. Innan hade jag stora problem med crasher och BSOD titt som tätt.

2. Har du senaste drivrutinerna till Syncrosoft? Testa ta ut dongeln, sätta i den igen. Sen starta "LCC.exe" som ligger i Syncrosoft-mappen och sen starta Cubase. Det kan funka men det är inte säkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ring supporten!

Dom har gått i konkurs så de blir lite svårt... vill inte ringa till Tyskland i första taget.

Har två saker att kommentera.

1. Stäng av 3gb-switchen... Min dator + cubase vart mycket stabilare när jag tog bort den. Innan hade jag stora problem med crasher och BSOD titt som tätt.

Då kan ja ju glömma att han nån kraft alls när jag kör Cubase. Alla mina större projekt använder minst 2,5 gb minne...

Har två saker att kommentera.

2. Har du senaste drivrutinerna till Syncrosoft? Testa ta ut dongeln, sätta i den igen. Sen starta "LCC.exe" som ligger i Syncrosoft-mappen och sen starta Cubase. Det kan funka men det är inte säkert.

Nej de är möjligt att jag inte har.. får kolla det 😛 Ska även prova att ta ut o sätta i dongeln igen 🙂 Hoppas hoppas att det funkar...........

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom har gått i konkurs så de blir lite svårt... vill inte ringa till Tyskland i första taget.

Svensk support finns fortfarande. Det är "bara" MI7 som har kursat... 😛

http://www.steinberg.net/en/support/steinb...ia_english.html

Angående 3GB-switchen, så tror jag det måste ha rört sig om ett hårdvarufel i minnet om det strulade en massa med den aktiv, men slutade strula när den avaktiverades. Det är inte säkert att det är så i ditt fall. Min maskin är helt stabil och jag har haft 3GB-switchen aktiverad ett par år.

Syncrosoft låter som en idé. Det heter nämligen inte längre Syncrosoft, utan elicenser. Hämta senaste versionen på http://www.elicenser.net/en/ . 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...