Jump to content
Annons

Mixdown? Mina spår drar mycket kräm!


Justwannagroove

Recommended Posts

Tja!

jag och några kompisar jobbar på vad som ska komma att bli en liten skiva.

Vi har än så länge bara lagt gitarr och trummor + slaskbas och slasksång.

Jag är ändå uppe i ganska många spår + bussar (se bilder..) och det drar rätt mycket prestanda.

Skulle t.ex. idag testa att lägga på ny bas med ett lånat ljudkort (Phonic firefly 302 😄 ) vilket varken var snabbt nog, samt att logic gav upp hela tiden. även fast jag mutat allt utom det allra nödvändigaste.

Jag undrar därför hur man gör mixdowns? -om det ens heter så, vad det innebär och så vidare. Min teori är att man bouncar ner alla spåren MED effekterna så man slipper ha de gående heela tiden.

Hur gör man då detta i logic? Finns det något bra, snabbt sätt som inte innbär att sola ett spår, bounca, klistra in, på alla spår?

Jag använder mig av:

Macbook 2,1 ghz, 4 ram, 2 gb hdd för tillfället ( :S )

Logic pro 8.0.2

Mycket pluggar

Kan fixa en bounce om någon skulle vilja höra också. Min första riktiga mix och det låter helt ok 😉

post-20119-1247432865_thumb.png

post-20119-1247432888_thumb.png

post-20119-1247432898_thumb.png

post-20119-1247432908_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Första steget:

I arrange-fönstret view-->configure track header-->klicka i rutan som det står "freeze" på

Gör du det kommer det att komma fram en snöflinga bredvid record, mute och solo-knappen på varje kanal i arrange-fönstret.

Andra steget:

Klicka på snöflingan på spåret du vill frigöra kraft ifrån, sen sköter Logic resten. När ett spår är fruset kan du inte göra nåt med insert-effekterna på spåret. men klickar du på snöflingan igen så tinas spåret upp och blir som vanligt igen.

Om du har några egna templates som du använder så kan du göra det första steget jag beskrev och sen spara om dom. Så slipper du göra det varje gång, även om det går fort.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Det låter märkligt det där borde den klara, har ett firelfly 302 jag oxå och det hinner med utan problem. Men det funkar att frysa spår som Emil säger men jag tycker inte det borde behövas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill permanent Bounca alla spår med effekterna på så ka du exportera med

Export all tracks as Audiofiles.

Viktigt att tänka på när du gör detta :

- Du måste ställa projektlängden rätt annars fortsätter logic exportera tystnad.(Övre höra hörnet (Fyrkanten ) på Timeline,).

- Alla kanaler som syns i Arrange exporteras oavsett om dom är mutade eller inte ( har jag för mig )m.a.o rensa upp så att bara dom du vill exportera finns kvar

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver du verkligen 5 st TRacks 3 på outputen? behöver du verkligen så många pluggar över huvudtaget?

om du ska spela in med medhörning lär du få rejäl latency bara p.g.a pluggarna på outputen.

Försök bounca alla kreativa effekter du har, som inte har med mix att göra. Bounca hela spår du är nöjd med, stäng av outputpluggarna.

Vad har du för buffertsize i Audio-inställningarna?

EDIT: gör en bounce som du lägger in i ett nytt session bara för att spela in bas.

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta lite...

Stog det att du hade 2gb hårddisk kvar?

På TOK för lite!

Se till att datorn alltid har minst 10% ledigt, annars kommer prestandan sjunka rejält!

Om det är systemdisken, vill säga.

Jag håller med dig. 2 Gig är grymt lite och datorn blir grymt seg. Jag tror det är felet just nu. Kolla efter en nya hårdisk är mitt tips eller töm den du har på så mycket du kan. Idag kan man ha 500 gig i macbook om du undrar. Jag brukar ha 100 Gb kvar på hårdisken går aldrig under det på grund av försämring av prestanda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med dig. 2 Gig är grymt lite och datorn blir grymt seg. Jag tror det är felet just nu. Kolla efter en nya hårdisk är mitt tips eller töm den du har på så mycket du kan. Idag kan man ha 500 gig i macbook om du undrar. Jag brukar ha 100 Gb kvar på hårdisken går aldrig under det på grund av försämring av prestanda.

Yes misstänkte också det 🙁 här därför rensat bort 16gb frnå datorn nu så den är lite kvickare!

Går det alltså att sätta in ny (större) hårddisk i macbookarna? Det vore ju rätt awesome isf!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill permanent Bounca alla spår med effekterna på så ka du exportera med

Export all tracks as Audiofiles.

Viktigt att tänka på när du gör detta :

- Du måste ställa projektlängden rätt annars fortsätter logic exportera tystnad.(Övre höra hörnet (Fyrkanten ) på Timeline,).

- Alla kanaler som syns i Arrange exporteras oavsett om dom är mutade eller inte ( har jag för mig )m.a.o rensa upp så att bara dom du vill exportera finns kvar

Jag testade det en gång, men då blev spåren utan effekterna. Gjorde jag bara fel då isf?

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver du verkligen 5 st TRacks 3 på outputen? behöver du verkligen så många pluggar över huvudtaget?

om du ska spela in med medhörning lär du få rejäl latency bara p.g.a pluggarna på outputen.

Försök bounca alla kreativa effekter du har, som inte har med mix att göra. Bounca hela spår du är nöjd med, stäng av outputpluggarna.

Vad har du för buffertsize i Audio-inställningarna?

EDIT: gör en bounce som du lägger in i ett nytt session bara för att spela in bas.

Behöver och behöver, det låter bättre med lite "mastring" =)

Men när jag spelade in hade jag faktiskt bypassat ALLA pluggar (samt mutat 75% av spåren)

Buffertsizen tror jag var 256. vet inte vad en sådan gör dock.. 🙁

Jag är förövrigt samma användare som justwannagroove. Glömde bort att jag redan hade denna när jag skapade justwannagroove kontot...

Sen är det ju såklart smart att spela in basen till en bouncat spår, tänkte inte på det även fast jag oftast brukar göra så när jag spelar in.

Dock när jag lade trummorna för låten (8 kanaler) gjorde jag ej det, och det gick hur bra som helst med mitt lånade motu 896 mk1 😮

Redigerat av Gaurgle
Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver och behöver, det låter bättre med lite "mastring" =)

Men när jag spelade in hade jag faktiskt bypassat ALLA pluggar (samt mutat 75% av spåren)

Buffertsizen tror jag var 256. vet inte vad en sådan gör dock.. 😮

Jag är förövrigt samma användare som justwannagroove. Glömde bort att jag redan hade denna när jag skapade justwannagroove kontot...

Sen är det ju såklart smart att spela in basen till en bouncat spår, tänkte inte på det även fast jag oftast brukar göra så när jag spelar in.

Dock när jag lade trummorna för låten (8 kanaler) gjorde jag ej det, och det gick hur bra som helst med mitt lånade motu 896 mk1 😮

Ett tips är att skilja på mix- och inspelningsstadierna. När du spelar in så gör det utan att ha effekter på i onödan.. Speciellt på outputen. Jag har endast en Limiter (med 0ms lookahead) bara för att ha koll på nivåerna. "Mastra" låten kan man göra när mixen och inspelningen är klar.

Om jag behöver spela in ett instrument mitt i mixstadiet bouncar jag alltid låten och spelar in i ett nytt session. En full mix har nästan alltid en massa latency (skapad av alla pluggar, bussar osv).

När allt väl är inspelat kan du höja buffertsize till 1024 för att spara kraft. ju lägre buffertsize destu mindre latency = mer kraft krävs det för att spela upp projektet.

Datorn du har är ju ingen superdator men den bör absolut fungera till det mesta. Har du många audiospår kan det vara en ide att flytta projektet till en extern hårddisk (7200rpm), och se till att alla andra program (även internet, airport) är avstängda.

Bounca spår, gå igenom om du VERKLIGEN behöver ha alla effekter (te.x 3 T-Racks i rad på samma kanal). Ibland kan man även snåla in på andra sätt te.x varför basskära en synt om den har ett oanvänt HP-filter? Det är ett tankesätt man övar in:)

Många saker kan man även mixa ner till "stems". tex 40 spår körer kan du bounca som 4 stereospår : bas, tenor, alt och sopran.

Något som är ännu viktigare än datorkraft är att ha koll på sitt projekt, och vill man även tvinga sig till att ta fler beslut är lösningen att bounca mycket:)

Istället för att lägga en eq med basskärning på varje kanal kanske du kan bussa ihop ett par spår och basskära dem där?

Annars är det en Macpro som gäller för då kan du strunta i allt jag skrev 🙁

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

kom att tänka på en sak...

Det går ju aldrig att säga vad som är rätt och fel, det gäller att hitta det bästa arbetssättet för var och en..

Men angående outputen. Jag skulle aldrig drämma på med massa mastringspluggar förrens mixen verkligen är helt klar. Och inspelad:)

om du har 4 kompressorer i rad så kommer de ju påverka din mix och ditt omdöme, speciellt om du solo-lyssnar ett spår. Plus att det blir svårare att jobba med balans i mixen.

Bättre då att ha outputen hyffsat clean och ta tag i mastringen en vecka efter mixen är klar. och då med fräsha öron:)

Sen anser vissa att man ska aldrig mastra direkt i sessionet utan med en 24bitars bounce men det kan vara till en nackdel då du inte lika lätt "kan sänka basen" med EQ som du kan sänka bas-kanalen i ett session.

Link to comment
Dela på andra sajter

yesyes.

well som det ser ut på bilderna med alla effekter på var ju inte så jag hade det när jag spelade in basen. då hade jag bypassat alla effekter och mutat kanske 25 av 31 spår. dock kanske bypassade effekter drar effekt iaf?

men vilket som så börjar det lösa sig. jag ser inte de mastringseffekter jag har på som min mastring, utan någonting jag började leka med när jag kände att det material jag hade för tillfället började bli "klart" (jag har inte möjlighet att lägga sång just nu).

men jag ska tänka på att spela in till bouncade filer sen!

stems har jag nyss börjat använda mig av, inte kanske på det mest effektiva sätt eftersom jag är uppe i typ 8 stems och några fler effektbussar där flera spår är assignade. (man ser det om man studerar alla bilderna lite)

men som sagt, detta är mitt första "ordentliga" projekt som jag spelar in och mixar (och i sinom tid mastrar)

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes misstänkte också det 😉 här därför rensat bort 16gb frnå datorn nu så den är lite kvickare!

Går det alltså att sätta in ny (större) hårddisk i macbookarna? Det vore ju rätt awesome isf!

Jupp du kan sätta in upp till 500 GB. Väldigt värt det för pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att skilja på mix- och inspelningsstadierna. När du spelar in så gör det utan att ha effekter på i onödan.. Speciellt på outputen. Jag har endast en Limiter (med 0ms lookahead) bara för att ha koll på nivåerna. "Mastra" låten kan man göra när mixen och inspelningen är klar.

Om jag behöver spela in ett instrument mitt i mixstadiet bouncar jag alltid låten och spelar in i ett nytt session. En full mix har nästan alltid en massa latency (skapad av alla pluggar, bussar osv).

När allt väl är inspelat kan du höja buffertsize till 1024 för att spara kraft. ju lägre buffertsize destu mindre latency = mer kraft krävs det för att spela upp projektet.

Datorn du har är ju ingen superdator men den bör absolut fungera till det mesta. Har du många audiospår kan det vara en ide att flytta projektet till en extern hårddisk (7200rpm), och se till att alla andra program (även internet, airport) är avstängda.

Bounca spår, gå igenom om du VERKLIGEN behöver ha alla effekter (te.x 3 T-Racks i rad på samma kanal). Ibland kan man även snåla in på andra sätt te.x varför basskära en synt om den har ett oanvänt HP-filter? Det är ett tankesätt man övar in:)

Många saker kan man även mixa ner till "stems". tex 40 spår körer kan du bounca som 4 stereospår : bas, tenor, alt och sopran.

Något som är ännu viktigare än datorkraft är att ha koll på sitt projekt, och vill man även tvinga sig till att ta fler beslut är lösningen att bounca mycket:)

Istället för att lägga en eq med basskärning på varje kanal kanske du kan bussa ihop ett par spår och basskära dem där?

Annars är det en Macpro som gäller för då kan du strunta i allt jag skrev 😆

Kör du Logic 8? Isf behöver du inte hålla på och krångla om du ska spela in mitt i mixstadiet. Aktivera bara low latency mode (tror det heter så) genom att klicka på knappen som ser ut som en hastighetsmätare i transportpanelen. Då bypassas alla pluggar som introducerar mer än en förutbestämd latency. Hur mycket fördröjning du accepterar pga pluggarna ställer du in bland inställningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du Logic 8? Isf behöver du inte hålla på och krångla om du ska spela in mitt i mixstadiet. Aktivera bara low latency mode (tror det heter så) genom att klicka på knappen som ser ut som en hastighetsmätare i transportpanelen. Då bypassas alla pluggar som introducerar mer än en förutbestämd latency. Hur mycket fördröjning du accepterar pga pluggarna ställer du in bland inställningarna.

Det var ett bra tips! tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du Logic 8? Isf behöver du inte hålla på och krångla om du ska spela in mitt i mixstadiet. Aktivera bara low latency mode (tror det heter så) genom att klicka på knappen som ser ut som en hastighetsmätare i transportpanelen. Då bypassas alla pluggar som introducerar mer än en förutbestämd latency. Hur mycket fördröjning du accepterar pga pluggarna ställer du in bland inställningarna.

Fungerar sällan då även bypassade pluggar brukar ge latency. man måste ibland ta bort dem helt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar sällan då även bypassade pluggar brukar ge latency. man måste ibland ta bort dem helt.

Särskild T-racks som drar hur mycket som helst av datorns prestande. Ta bort alla dom 5 mastring pluggar då kommer du märka skillnad.

Jag brukar köra med endast Silver Comp och logics limiter när jag spelar in. Om jag ens har någon effekt där alls.

Lycka till och glöm inte att lägga upp låten sedan under demo när du är klar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar sällan då även bypassade pluggar brukar ge latency. man måste ibland ta bort dem helt.

Har du testat funktionen? Den är skapad för just det problemet du beskriver, och för mig har det alltid funkat klockrent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då gör du nåt fel, för hos mig har den alltid fungerat perfekt.

Nix den funkar på mindre krävande pluggar (typ logics EQ) men pluggar som kräver mer (typ sonalksis multilimiter) tillbringar latency även fast de är bypassade. speciellt om du bussat runt spåren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nix den funkar på mindre krävande pluggar (typ logics EQ) men pluggar som kräver mer (typ sonalksis multilimiter) tillbringar latency även fast de är bypassade. speciellt om du bussat runt spåren.

Jag bussar runt som en dåre och använder många krävande pluggar(Vintage Warmer 2 lägger väl till 2048 samples eller nåt i den stilen), har inte haft de problemen du snackar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bussar runt som en dåre och använder många krävande pluggar(Vintage Warmer 2 lägger väl till 2048 samples eller nåt i den stilen), har inte haft de problemen du snackar om.

Grattis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...