Jump to content
Annons

Gaurgle

Medlem
  • Antal inlägg

    27
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

3 Neutralt
  1. Förutom dom nämnda; GiG studios är väldigt najs, mysig och varmt sound. Kolla in Ane Brun "It all starts with one" plattan. Vintageställe. X-level (gamla Cosmos, EMI) vid skärmarbrink är också klassiskt, väldigt kyxigt och cleant. Enorm micksamling, flera olika rum. Fashion police är också värt att kolla in.
  2. http://www.dirtyboypedals.com/#!pedals/c1ig7
  3. Musikamakarna går inte på djupet med varken låtskriveri eller produktion, man har i princip inte en enda kurs i något av ämnena om man bortser från den grundläggande logickursen i början. Upplägget är grovt så att hälften är "låtskrivare" och hälften är "producenter". typ 50/50. Det går 30 pers i varje årskurs, och man har sin egen studio som man har tillgång till 24/7 i en liten skithåla (övik). Det som händer när man låser inte 30 nördar i en stad motsvarande mordor är att det enda som finns är att sitta i sin studio och skriva och producera musik. Man skriver på riktiga leads från riktiga förlag, till riktiga artister. Sen kommer deras A&R upp till oss och personligen berättar för en, face to face vad som är dåligt och vad som är bra, vad som ska ändras för att dom ska vilja ta vidare låten. Det kommer du inte komma åt vart du än går, och de kontakter du skapar med både A&Rs och dina klasskompisar tar år att skapa annars. Det är ingen teknisk utbildning, är du enbart intresserad av det, sök Piteå eller SAE, inte kulturama. Är du enbart intresserad av låtskriveri, singer songwriting, gå något annat. På musikmakarna sysslas det enbart med pop. Dygnet runt. Det blir självklart vad man gör det till, men du har inte så många alternativ till att göra något annat än musik. Och de som söker vet det, vilket har gett en väldigt hög nivå hos de sökande. Jag går som du kanske kan förstå där nu, och när jag började såg jag mig själv absolut som producent framförallt. Jag kan bara säga att jag inte överdriver när jag säger att jag har utvecklats extremt mycket under bara de här första två terminerna, både i mix, produktion och låtskriveri. Finns nog inte en enda kurs inom musik i hela sverige som leder till en direkt karriär. Kanske möjligtvis pianostämmare och coverbandsmanager..
  4. Ska slänga in mina 5 ören.. Vill du plugga musikproduktion och jobba med det i framtiden kommer du få ut enormt mycket mer av Musikmakarna i örnsköldsvik. Nivån på kulturama är inte jättehög, det är dyrt och du kommer inte i kontakt med branschen alls på samma sätt som musikmakarna. Vill inte sänka ner kulturama på något sätt, men jag tipsar dig HÅRT om att söka musikmakarna innan sökningsperioden är över. http://www.musikmakarna.se/sv/ansokan Kolla upp det i vilket fall.
  5. Det är nya keycommands (om man vill) ctrl-m är mute av enskild region eller midinot, M betyder mut på helt spår. går att ställa om till Logic 9's ketcommands.
  6. Jag skulle tipsa om Chris Pelonis Model42 + suben (model 42LF) eller storebrorsan Model 4288. Går rakt ner till 27 hz. Jävligt raka och kostar 20 papp. Finns på dlx i stockholm för provlyssning
  7. I Linus Svenning-låten är det ett gitarrackord som bara är reversat, kör du logic så spelar du in ackordet eller tonerna du vill, trycker på ljudfilen, sedan funktions och reverse. Fadea efter smak. Oscar Zia-låten börjar med en gitarr som har en "speed up" med ganska kort fadetid. Ta gitarrspåret(en) eller en kopia på dessa och, ifall du använder logic, gör en speed up genom att i fadeverktygen eller i inspectorn välja speed up istället för fade in. Klicka och håll i där det står fade in så kan du välja speed up (och visa versa på fade out).
  8. 1. Pelonis M42 + 42LF, ATH M50. 2. Westlake BBSM 12, NS10, Adam A3XV, A4XH, Macbooken, iphone lurar, andra lurar, bilar, Hifi system.. allt 3. Blandat, vanlig pop, konstig pop, clean rock och smutsig rock. 4. Ja, Pelonis M42LF
  9. Tjeeena, kan presentera mig först, Andreas heter jag, trummis och producent, är in här och läser varje dag, ofta fler gånger, sen några år tillbaka. skriver väldigt sällan. Jag kan säga ganska snabbt att typ av ride det handlar om är en Zildjian Avedis, med tanke på tidseran fanns inte mycket annat att välja på än Zildjian avedis och "K"/Constantinople. Men här är det en Avedis, lätt. Den kan ha en nit eller två, subtilt. Vikt, lätt/medium säkert runt <1500 gram. Bra ex finns fortfarande att få tag på till inte så dyra pengar. Kolla på typ hellstone, dom har mycket sånt. Jag har en själv, unset tyngre än den på inspelningen här. Bra ex har en väldigt spröd och fin karaktär, ljusare än K cymbalerna. Virveln. Kan vara en halvt dämpad Ludwig supraphonic. Kan också vara en trävirvel från nästan vilken tillverkare som helst, mediumhögt stämd. typ. svårt att säga, men iom att den är lite torrare än vad jag först tänkte kan det va nån form av trä (lönn, poplar eller mahogny vid den tiden. ännu oftare en kombination) 14x5(,5?") Hej
  10. Jag kan göra det asbra för 1000 kr
  11. Ludwig! Låter som du är ute efter en rock setup, och ja. Ludwig. punkt. 60 eller 70 tal med en acrolite eller supraphonic virvel.
  12. Är på jakt efter ett ljudkort och vill slippa mixer. Jag vill ha 8 xlr (pre-amps?) såklart några line/instrument och sen undrar jag om det finns något kort som funkar bra live? Jag vill liksom kunna köra in alla trummikar i kortet, få ett stereopar ut som jag kan köra till pa mixern. Jag vill också kunna skapa individuella medhörningar. Helst utan dator. De kort jag kollat på är M-Audio 2626, men där verkar man behöva dator för att sköta mixrdelen (inget jätteminus med dator, lite mindre praktiskt bara) och motu 8 pre, som verkar ha DSP mixer med alla funktioner. Vilket tror ni på? + och - ? EDIT: En annan grej jag funderat lite på är hur det skulle vara att använda ljudkort live för olika sound. T.ex. när jag spelar i coverband så vill jag för det första mixa trummorna för att sedan skicka till mixern, alltså egna kompressorer, EQ'n och effekter (klarar ljudkorten det i stand-alone mode eller måste man ha datorn då? isf, blir det för mycket latency?) och för det andra var min tanke att kombinera ljudkortet med t.ex. mainstage (eller i värsta fall logic) så man kan byta sound på kitet för olika låtar. går det?
  13. yesyes. well som det ser ut på bilderna med alla effekter på var ju inte så jag hade det när jag spelade in basen. då hade jag bypassat alla effekter och mutat kanske 25 av 31 spår. dock kanske bypassade effekter drar effekt iaf? men vilket som så börjar det lösa sig. jag ser inte de mastringseffekter jag har på som min mastring, utan någonting jag började leka med när jag kände att det material jag hade för tillfället började bli "klart" (jag har inte möjlighet att lägga sång just nu). men jag ska tänka på att spela in till bouncade filer sen! stems har jag nyss börjat använda mig av, inte kanske på det mest effektiva sätt eftersom jag är uppe i typ 8 stems och några fler effektbussar där flera spår är assignade. (man ser det om man studerar alla bilderna lite) men som sagt, detta är mitt första "ordentliga" projekt som jag spelar in och mixar (och i sinom tid mastrar)
  14. Behöver och behöver, det låter bättre med lite "mastring" =) Men när jag spelade in hade jag faktiskt bypassat ALLA pluggar (samt mutat 75% av spåren) Buffertsizen tror jag var 256. vet inte vad en sådan gör dock.. 🙁 Jag är förövrigt samma användare som justwannagroove. Glömde bort att jag redan hade denna när jag skapade justwannagroove kontot... Sen är det ju såklart smart att spela in basen till en bouncat spår, tänkte inte på det även fast jag oftast brukar göra så när jag spelar in. Dock när jag lade trummorna för låten (8 kanaler) gjorde jag ej det, och det gick hur bra som helst med mitt lånade motu 896 mk1 😮
×
×
  • Skapa ny...