Jump to content
Annons

Avskaffa ersättningen till "textförfattare"


wonderboy

Recommended Posts

Jag skulle vilja veta om synsättet att se musik som tonsättning av dikter är helt ovanligt?

Sedan tycker jag lite grann som Wonderboy trots allt, men att textförfattaren ska ha betalt, kanske något lägre än 50% standard. Men det kan man ju justera själv. Det är dock knappast så att Pling ger med sig, eller?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 212
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag skulle vilja veta om synsättet att se musik som tonsättning av dikter är helt ovanligt?

Det är förstås inte helt ovanligt, eftersom det ju förekommer då och då att musiker (som i sådana lägen också brukar kallas tonsättare, snarare än låtskrivare eller kompositörer) tar en dikt som de gillar och sätter musik till den. Om det är en allmän uppfattning att en stor del av musiken som finns, är gjord på det sättet, kan jag däremot inte svara på. Ingen jag känner tänker så, utan de ser nog oftast musiken och texten som en helhet snarare än två separata delar. Texten finns ju med i den melodibärande sången, så den är bland det mest framträdande i de flesta låtar.

Att skilja musik och text från varandra är som om man skulle skilja ut pianot (eller vilket instrument som helst) från en låt och säga att den som kom med pianokompet inte ska ha någon ersättning för det. De hör ihop så intimt att de inte mår bra utan varandra, helt enkelt... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Så du menar att alla mina tusentals timmar där jag har svettats med mina texter inför skivinspelningar har varit förgäves?

Jag jobbar som fan med mina texter som oftast är högst personliga, och som dessutom fungerar som någon slags terapi för mej även om naturligtvis även jag har svårt att hitta rätta orden på engelska ibland och slänger in nåt tufft istället.

Jag har fått många av mail från mestadels amerikanska ungdomar som säger att mina texter har hjälpt dom genom sin uppväxt och det tycker jag gör mödan värt.

Jag får nog hålla med Rabieshund där, stäng av radion och sluta drömma om att tjäna stora pengar på att skriva en ny hitlåt, det är bara att inse att det finns massor av bra musik därute, det är bara det att radion aldrig kommer att spela den eftersom att den är svårare att ta till sig.

Klart fan att inte Pling lägger ner sitt hjärta i sina texter eftersom att hon troligtvis skriver tusentals låtar per år.

Är det så att ni inte bryr er speciellt mycket om texten och bara lyssnar på musiken kan det ju bero på att ni är........, Musiker......, och har blivit skadade av det, precis som jag.

Vem har inte hört en potentiellt bra låt men där man har stört sej på produktionen?, en taskigt klippt trumloop eller en för högt mixad gura?

Som musiker är det rätt svårt att veta hur gemene man uppfattar en låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig personligen är texter i låtar viktiga, må de vara roliga, djupa eller personliga. Jag kan till o med digga en slasktext som "wow yeah baby, I luv ya so much" om den görs på rätt sätt med rätt attityd. På det sättet förstår jag inte alls OP's åsikter men jag fattar inte riktigt meningen med att fara ut med agg-pälsen på heller... eller var det bara för att det är kul med uppmärksamhet? Det känns ju inte som ett stort problem, direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är en väldigt inskränkt inställning att anse att textförfattare inte ska få betalt för sin insats bara för att man inte tycker texten har nåt värde i musikstycket. Ungefär som att varför ska det finnas och spelas musik som inte jag gillar, det är ju ändå värdelös musik. Själv skiter jag fullständigt i vad texter handlar om, men jag vet att för andra är det bara texten som är viktig. Min hustru till exempel, lyssnar enbart på låtar med texter som har budskap som hon delar eller som på annat vis är tänkvärda. Själv har jag upptäckt i mitt eget låtskrivande (jag gör alltid melodin först som sen måste kläs i ord för att det ska kunna sjungas) att i stället för att sjunga den nyskrivna texten exakt som melodin var tänkt göra om melodin så att betoningarna i orden blir rätt så blir det ett helt nytt sätt att se på melodi/text. Plötsligt blir låten en text som på ett trovärdigt sätt förmedlas i en melodi. Hur skulle en låt som "Trubbel" av Olle Adolfsson eller "Brevet från kolonien" med Cornelis Wreesvik låta med en rajdirajtext och tjolahopp i refrängen?

"Inskränkt" är ju fel uppfattat. Varför skall t ex sångaren ha betalt för att han kommer på vad han skall sjunga för ord på annat sätt än t ex trummisen som funderar ut hur trummorna skall spelas? Om det är någon annan, t ex utanför gruppen, som skriver ner ord som skall sjungas så kan man väl betala en slant för det på samma sätt som när man lånar in annan kompetens som hjälper en med musicerandet?

Sen om Din fru och andra som gillar texter: Det är ju det jag menar, de är ju intresserade av texter, budskap etc mer än av musik. Jag misstänker att många av dessa personer inte är överdrivet intresserade av t ex instrumentala partier eller instrumentalmusik. För mig är en instrumentallåt lika intressant som en låt med sång i. En av Cornelis mest älskade låtar, "Turistens klagan", innehåller en refräng som går "Rajjdadidadidajdaj.......".

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... Men om jag skriver en bok med poetiska texter, och du sedan önskar att lägga ett urval av denna text till din extraordinärt fantastiska musik — är det orimligt att jag ska kunna få viss ersättning för mitt arbete (som aldrig var menad för din musik överhuvudtaget)?

(Fast jag håller med: det finns rätt så mycket skit där ute. 99% av mina egna texter suger järn!)

Visst skall man då ha ersättning. Glöm bara inte att man kan tjäna pengar på sina böcker. Sen kan låtskrivare betala någon slags summa för rätten att använda texten i sin låt. Ibland funkar inte saker pga att rättighetsinnehavaren inte vill ge sitt tillstånd. Då är jag övertygad om att låten ges ut ändå men med en annan text.

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 Då skulle jag även vilja hävda att det är en hel del musik som också bör bli ersättningslös, bara pga att den är totalt värdelös.

Du kan vara lugn. Det finns en massa låtskrivare som inte tjänar en krona på sitt skrivande.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag fattar inte grejen. en text är halva låten.

problem: du måste ha lyssnat på jävligt kassa låtar.

lösning: lyssna på bra låtar.

edit: vin

Jag har lyssnat på en väldigt massa bra låtar. 99% av dem har en blajtext. Många låtskrivare medger ju också att de dänger till med lite hjärta o smärta för att "det är så det ska vara".

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att alla mina tusentals timmar där jag har svettats med mina texter inför skivinspelningar har varit förgäves?

Jag jobbar som fan med mina texter som oftast är högst personliga, och som dessutom fungerar som någon slags terapi för mej även om naturligtvis även jag har svårt att hitta rätta orden på engelska ibland och slänger in nåt tufft istället.

Jag har fått många av mail från mestadels amerikanska ungdomar som säger att mina texter har hjälpt dom genom sin uppväxt och det tycker jag gör mödan värt.

Jag får nog hålla med Rabieshund där, stäng av radion och sluta drömma om att tjäna stora pengar på att skriva en ny hitlåt, det är bara att inse att det finns massor av bra musik därute, det är bara det att radion aldrig kommer att spela den eftersom att den är svårare att ta till sig.

Klart fan att inte Pling lägger ner sitt hjärta i sina texter eftersom att hon troligtvis skriver tusentals låtar per år.

Är det så att ni inte bryr er speciellt mycket om texten och bara lyssnar på musiken kan det ju bero på att ni är........, Musiker......, och har blivit skadade av det, precis som jag.

Vem har inte hört en potentiellt bra låt men där man har stört sej på produktionen?, en taskigt klippt trumloop eller en för högt mixad gura?

Som musiker är det rätt svårt att veta hur gemene man uppfattar en låt.

Här kommer en åsikt jag har väntat på: Musiken är inget värd utan texten. Tycker man det så är man musikerskadad. Om man däremot inte kan lyssna på musik om inte texterna tilltalar en så är det ingen (utom jag) som hävdar att man är "textskadad/ egentligen inte så intresserad av musik".

Så Du menar att gitarristen som lägger ner sin själ och blottar den för oss i ett gitarrsolo ska nöja sig med det han får (en spottstyver även om låten blir känd) medans den som kokat soppa på "Love, baby, don´t leave me" och annan stapelvara skall ha rätt till ersättning som ingen annan av de inblandade musikerna har?

Jag lyssnar en del på radio, P1. Där sägs en hel del vettigt. Där läses en hel del vettiga texter. Härligt befriat från musik!

Jag vet en del om hur "gemene man" uppfattar musik. Det är en av anledningarna till denna tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förböveln. Låtar är en konstform som handlar om text och musik i alla fall då det gäller 90% av all populärmusik. Det är en symbios där 1+1 ofta blir mer än 2. Texten är ovärderlig.

Instrumentalmusik kan verkligen vara underbar men då det gäller sånger så är det självklart att textförfattaren ska ha lika bra betalt som låtskrivaren. Om man nu inte har kommit överens om något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

"ninaninaninanna ninannananina ninaninanininannana nininnanana nina" — annars var det rätt! 😄😎

nääää 🙂 är du säker? 🙂

det känns som min är mer rätt... men man vill ju inte ha fel i texten

har du konvolutet hemma?

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig personligen är texter i låtar viktiga, må de vara roliga, djupa eller personliga. Jag kan till o med digga en slasktext som "wow yeah baby, I luv ya so much" om den görs på rätt sätt med rätt attityd. På det sättet förstår jag inte alls OP's åsikter men jag fattar inte riktigt meningen med att fara ut med agg-pälsen på heller... eller var det bara för att det är kul med uppmärksamhet? Det känns ju inte som ett stort problem, direkt.

Jag kan också njuta av musik med sådant textinnehåll, pga musiken. Texten kan man ju då totalt strunta i att lyssna till. Det blir ju mer sångmelodin som blir det intressanta snarare än vad texten handlar om, eller hur? Jag menar att det inte är någon skillnad på att fundera ut vad för ord man skall sjunga och på det andra musiker som spelar på låten har att göra för att kunna leverera sin insats. Det skiljer sig dock väsentligt avseende möjligheterna till ersättning.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Så Du menar att gitarristen som lägger ner sin själ och blottar den för oss i ett gitarrsolo ska nöja sig med det han får"

"Gitarrsoloisten" må vara en duktig musiker men han är helt ointressant när det handlar om komposition.

Så Du menar att komponera eller improvisera ett gitarrsolo inte har något att göra med att komponera? Mycket underligt påstående!

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik = Höger hjärnhalva

Text = Vänster hjärnhalva

Jag tycker det är viktigt att låtar innehåller både text och musik.

Vilka ersättningar som är rimliga har jag ingen uppfattning om. Som tidigare nämts är texten olika viktig vilken genre det rör sig om. Progg utan text hade nog inte varit så lyckat. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En gitarrist kan inte bara läsa av ett notpapper och göra något bra av det.

Precis som en fisk inte kan plocka upp en svets och göra en bra rostlagning på en SAAB 900. Fiskar kan inte svetsa och gitarrister kan inte läsa noter, det strider liksom mot naturen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så Du menar att komponera eller improvisera ett gitarrsolo inte har något att göra med att komponera? Mycket underligt påstående!

Fast även där är det ju alldeles upp till låtskrivarna själva hur man vill göra. Tycker man att gitarristens stränggnidande är en väldigt viktig del av låten så är det bara att skriva in honom/henne som medkompositör på låten.

-Varför göra allt så komplicerat hela tiden?? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan också njuta av musik med sådant textinnehåll, pga musiken. Texten kan man ju då totalt strunta i att lyssna till. Det blir ju mer sångmelodin som blir det intressanta snarare än vad texten handlar om, eller hur? Jag menar att det inte är någon skillnad på att fundera ut vad för ord man skall sjunga och på det andra musiker som spelar på låten har att göra för att kunna leverera sin insats. Det skiljer sig dock väsentligt avseende möjligheterna till ersättning.

Näe, det är ju just där jag inte håller med... jag kan t ex skratta åt en rolig text fast jag tycker att musiken suger. Eller så kan jag njuta av känslan som texten genom sitt innehåll förmedlar till mig som lyssnare och är musiken dessutom bra så kan det ju ge ytterligare skjuts till upplevelsen. Jag tror någon skrev att det är lite som en symbios och det håller jag med om. 1+1>2 som sagt.

Skrev jag musiken till en låt och en annan person skrev texten och den låten mot förmodan bidde en hit, så skulle jag låta intäkterna fördelas jämt mellan mig och textskrivaren utan en tanke på något annat alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar att det inte är någon skillnad på att fundera ut vad för ord man skall sjunga och på det andra musiker som spelar på låten har att göra för att kunna leverera sin insats.

Fullt tänkbar situation. Nu är det ju inte hur lång tid det tar som är betydelsefullt för vem som ska ha ersättning från STIM och så vidare. Det är huruvida det man bidrar med har någon verkshöjd.

Kanske är det så att själva innehållet i texten ofta inte spelar så stor roll för lyssnaren när man hör den sjungas. Om man däremot tar upp texten och läser den fristående från musiken är det ofta så att den förmedlar någonting fristående från musiken. Den går att koppla loss. Solar man istället en basgång eller ett trumpet-lick upplever man ofta inget mer än ett enskilt instrument, lösryckt från sitt sammanhang.

Det är skillnad till att komma på basgången till en redan skriven låt och att komma på en basgång som blir fröet till en refräng. I det första exemplet är man en musiker som själv väljer/skapar sin del i arrangemanget. I det andra är man en låtskrivare, och ska ha cred och ersättning för det.

På så sätt kan jag hålla med dig om att kommer en person in i ett skede där all musik, inklusive sångmelodi, redan är klar och skriver en text till det som inte tillför något extra, som inte klara av att stå på egna ben utan musiken. Ja, då kan man ställa sig frågan om textförfattaren verkligen ska ha del av kakan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fullt tänkbar situation. Nu är det ju inte hur lång tid det tar som är betydelsefullt för vem som ska ha ersättning från STIM och så vidare. Det är huruvida det man bidrar med har någon verkshöjd.

Kanske är det så att själva innehållet i texten ofta inte spelar så stor roll för lyssnaren när man hör den sjungas. Om man däremot tar upp texten och läser den fristående från musiken är det ofta så att den förmedlar någonting fristående från musiken. Den går att koppla loss. Solar man istället en basgång eller ett trumpet-lick upplever man ofta inget mer än ett enskilt instrument, lösryckt från sitt sammanhang.

Det är skillnad till att komma på basgången till en redan skriven låt och att komma på en basgång som blir fröet till en refräng. I det första exemplet är man en musiker som själv väljer/skapar sin del i arrangemanget. I det andra är man en låtskrivare, och ska ha cred och ersättning för det.

På så sätt kan jag hålla med dig om att kommer en person in i ett skede där all musik, inklusive sångmelodi, redan är klar och skriver en text till det som inte tillför något extra, som inte klara av att stå på egna ben utan musiken. Ja, då kan man ställa sig frågan om textförfattaren verkligen ska ha del av kakan.

Ja, och Joachime får stå som exempel på hur flera nu börjar tänka i de banor jag menar. Visst har vridit till det lite här och där i syfte att provocera/ reta/ mana till eftertanke. Ni får dock hålla med om att det finns gott om texter som inte håller för att läsas upp för sig själva. Jag menar absolut att det påfallande ofta görs texter som inte bidrager till verkshöjden. De är "ett nödvändigt ont för att sångaren skall ha något att sjunga".

Till viss del kan jag hålla med Joachime ang hans resonemang om basgångar. Dock har jag själv varit med om otaliga gånger då basgången inte funkar och andra gånger då basgången lyfter låten eller t o m gör att man tänker om kring hela låten/ arret etc. Det är här jag menar att många av Er i tråden trampar fel, trots att Ni är musiker! Vi vet ju alla hur dramatiskt en låt kan förändras beroende på vilka musiker, vilken genre, vilken arrangör, vilka instrument som vi väljer. Ändå känns det som att flera av Er resonerar som att musiken låter som den låter - punkt. För att förtydliga: Om Metallica hade gjort en cover på U2:s "Pride", hur hade den låtit och varför? Om vi hade bytt ut John Bonham mot Stewart Copeland vid inspelningen av "Whole Lotta Love"? Jag menar att detta får långtgående konsekvenser för hela låten, betydligt mer än om vi hade bytt ut texten. Förstår Ni nu?

Jag kan minnas fel ang detaljerna i detta nu men berättar ändå: För många år sedan gick Lasse Holm ut i tidningarna och berättade om hur upprörd han blivit när Melodifestivaljuryn hade valt ut den av hans låtar han ansåg var sämst till att komma med i festivalen. Han menade på att av alla de låtar han skickade in det året så var den absolut sämst och att han egentligen inte tänkt skicka in den. Nu hade den kommit med och goda råd var dyra. Vad skulle han ta sig till? Han ringde Rutger Gunnarsson, legendarisk basist, arrangör mm. Denne fick uppdraget "Rädda vad som räddas kan!" och fick fria händer att göra vad han ville för att hyfsa till låten. Rutger ändrade på det mesta och lät ett blåsarr bilda stommen för arrangemanget. Jag tror låten var "Dag efter dag". Lasse sade att han knappt kände igen låten. Jag har aldrig hört den ursprungliga inspelningen men tvivlar inte. Nu handlade detta om något extremt och om ett arrangörsuppdrag men det går att överföra på enskilda musiker. En enskild musiker gör en otrolig skillnad för en låt. Jag är övertygad om att det spelar mindre roll för de flesta om man hade bytt ut hela texten till "Enter Sandman" och låtit den heta t ex "Enter Night" och låtit den handla om att rocka hela natten än om vi hade bytt ut Lars Ulrich mot trummisen i Lasse Stefanz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är övertygad om att det spelar mindre roll för de flesta om man hade bytt ut hela texten till "Enter Sandman" och låtit den heta t ex "Enter Night" och låtit den handla om att rocka hela natten än om vi hade bytt ut Lars Ulrich mot trummisen i Lasse Stefanz.

Fast nu är du väl inne på framförande? Inte kvalar man väl in på listan över folk som ska ha cred för en låt beroende på hur pass bra man framför låten?

I ditt fall, hade Lars Ulrich instruerat trummisen i Lasse Stefans hur han skulle spela hade resultatet varit sig ganska likt. Eller hur?

Klart det finns en massa (ibland stora) gråzoner, men man ska nog försöka hålla isär komposition och framförande tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Favorittexter för mig är Millencolin.

En av de sämsta texter är Nikola Sarcevic soloalbum.

Det intressanta är att det är Nikola som skriver alla texter i Millencolin. Det är inte så att jag ogillar Nikolas soloalbum, snarare tvärt om. Det är avskalat, folkligt, varmt och avslappnande. Men lyssna inte på texten, den är så puttinuttig att man får diabetes och repeterande så man blir uttråkad. Ord som kommer hela tiden är Love, girl, you, sorry, miss och så vidare.

Medans Millencolin känns djupare med antingen komik eller en story bakom. Visst finns det några få undantag. Men helheten är bra texter.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Jag skrev ingenting om huruvida textförfattaren ska ha 50%, eftersom att jag tycker att det i många fall kan vara för mycket, jag kommenterade mest det idiotiska i att texterna inte är värda ett skit medans musiken är allt.

STIMS grunprincip utgår väl från att en musiker och en textförfattare skriver en låt tillsammans, ser konstellationen annorlunda ut så kan man ändra procenten som man vill.

Jag har svårt att se problemet bara..., om nu texter är en skitsak så skriv dom själv så är ju problemet löst.

Det är dyrt att reparera bilen på verkstad men billigt om jag gör det själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)
Wdonderboy, du väljer då dina kamper..

Framför mig ser jag en överarbetad musiklärare som förvirrat skriker "SÄNK MOMSEN PÅ DILL!"

Här är nya rön: det är rätt okej som det är

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

På så sätt kan jag hålla med dig om att kommer en person in i ett skede där all musik, inklusive sångmelodi, redan är klar och skriver en text till det som inte tillför något extra, som inte klara av att stå på egna ben utan musiken. Ja, då kan man ställa sig frågan om textförfattaren verkligen ska ha del av kakan.

Fram hit så satt man och höll med .. 🙂 Ja, då kan man ställa sig frågan om textförfattaren verkligen ska ha sin fulla del av kakan (50%) hade väl varit en mer lämplig formulering...Eller snubblade du bara på tangenterna och missade den detaljen.. 🙂 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

På så sätt kan jag hålla med dig om att kommer en person in i ett skede där all musik, inklusive sångmelodi, redan är klar och skriver en text till det som inte tillför något extra, som inte klara av att stå på egna ben utan musiken. Ja, då kan man ställa sig frågan om textförfattaren verkligen ska ha del av kakan.

Det kan ju också vara så, att upphovsmännen till musiken inte kommer på någon vettig text efter att de har gjort låten helt klar i övrigt - och därför ber någon annan göra en text som blir mycket bättre än de hade kunnat göra själva. Då kommer ju texten att kunna lyfta låten och textförfattaren borde kanske ha typ 70% trots att han inte har varit med från början...

Vad som är rätt fördelning är med andra ord helt upp till upphovsmännen att komma överens om.

Be någon sjunga hur en låt går, så sjunger de melodi och text - och inte basgången, trumkompet eller gitarrkompet. I vissa fall finns det ett riff som är så framträdande, att det är det första man ränker på, men i de allra flesta fall väljer man sången och texten som definition på låten. Anledningen till att texten normalt är 50%, även om det i vissa fall kan tyckas är i mesta laget, är ju att det främst är melodin och texten som definierar låten. Textförfattaren är också upphovsman, lika mycket som musikerna som pillar ihop harmonier och melodi. Kompet finns där för att ge stöd åt sången, så det är kanske egentligen de som kommer på kompet som inte ska ha någon del av kakan...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...