Jump to content
Annons

Dålig publik!


pet

Recommended Posts

Någon annan som känt att publiken någon kväll bett om alldeles för mycket?

Spelade på en fest nyligen med 200 pers och den ena personen bad om den här låten och den andra kom upp på scenen och bad om den här låten och när man spelade låtarna som de bad om så kom det ändå upp någon annan på scenen och sa att låtarna sög och att de ville ha de låtarna som de tyckte bäst om. Det vart helt enkelt en ond cirkel. Vad man än spelade så tyckte några att det var supertrist och när man försökte tillfredställa dom så var det några andra som tyckte att det var supertrist!

Vi spelade allt från gyllene tider till stenhård Fransk Electro till den mest mainstreamade R&B:n som finns men ändå var de folk som lyckades ta sig upp på scenen och klaga på de andras val.

Vad gör man när man är i den här situationen igentligen? Fortsätter man bara o spela det som folket säger att de vill ha eller spelar man de man själv tycker är bäst för att få publiken igång? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vad gör man när man är i den här situationen igentligen? Fortsätter man bara o spela det som folket säger att de vill ha eller spelar man de man själv tycker är bäst för att få publiken igång? 😄

Du har ju facit precis framför dig? Du är förmodligen ingen bra DJ!

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen gillar jag inte DJs som håller på och byter genre efter varje låt. Då hinner man inte ut på dansgolvet och bygga upp ett flow:)

Då är det bättre att man kör första halvan med typ sommarmusik (om det nu är sån publik och inte en Hardstylefest) så att folk dängar ner sig och blir galna, sen vill man ha lite sexig house/RnB när alla är fyllekåta så att alla kan kladda på varandra i några timmar och minnas det som en lyckad kväll med en jävla bra DJ.

Men som sagt, men personliga smak när det gäller DJs.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag spelar på privata fester brukar jag börja med att prata med festarrangören för att få veta ungefär vilken stil man ska köra. Sedan kör jag efter den mallen under den första tiden men samtidigt känner jag av stämningen i lokalen, dvs om även gästerna verkar vilja ha samma sak som arrangören. Märker jag att folk gillar det, då kör jag vidare med samma stil men ökar tempot senare under kvällen. Lugnare i början, mer partylåtar framåt småtimmarna.

Om folk inte gillar det så brukar man få höra det ganska snabbt. Kommer en fram och önskar annat brukar jag inte bry mig alls, en av 200 personer är faktiskt bara en halv procent av besökarna, men om fler kommer med liknande synpunkter så brukar jag försöka ändra låtvalet efter synpunkterna. Lite skämtsamt kan man tänka riksdagsval: Om minst 4% av publiken kommer med synpunkter, och det är samma typ av synpunkter, då kan det finnas en anledning att ta dom på allvar.

Edit: Hmm, det här är ju DJ-avdelningen och jag trodde du skrev om ett trubadurgig. Men det kanske skulle funka att köra lika som DJ. Trubadurer och DJ's är ju lite av samma släkte, båda kör covers. En spelar dom från skivor och den andre sjunger och spelar dom själv. 😄

Redigerat av bakke
Link to comment
Dela på andra sajter

Mina DJ-gig kan jag räkna på en hand, men en gång fick jag ligga...

En annan gång under en tryckare sträckte sig ett fyllo in i båset och scratchade lite.

En tredje gång hälldes en stor stark (av misstag) ner i mixern varpå det blev väldigt tyst.

Vet inte vad jag vill säga med detta, men kanske att DJ-yrket är synnerligen otacksamt, men har sina ljuspunkter. Eller nåt.

/Mattias

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Till och med när man spelar med LIVE band och man har fast setlista, och där det är ganska uppenbart att det är en fast setlista typ som en julshow, så kommer det fram muppar som frågar om man inte kan röjja igenom någon Creedence dänga.

Det skulle ungefär vara som om att man skulle gå fram till Robert Wells under en "Rhapsody In Rock" konsert och fråga efter "Cottonfields".

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju facit precis framför dig? Du är förmodligen ingen bra DJ!

Nee, men det var första gången jag kört så nu har jag ändå fått lite mer tips som jag kan nyttja mig av nästa gång för att försöka göra det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen gillar jag inte DJs som håller på och byter genre efter varje låt. Då hinner man inte ut på dansgolvet och bygga upp ett flow:)

Då är det bättre att man kör första halvan med typ sommarmusik (om det nu är sån publik och inte en Hardstylefest) så att folk dängar ner sig och blir galna, sen vill man ha lite sexig house/RnB när alla är fyllekåta så att alla kan kladda på varandra i några timmar och minnas det som en lyckad kväll med en jävla bra DJ.

Men som sagt, men personliga smak när det gäller DJs.

Okej tack för tipset:P men vad menar du med sommarmusik? massa klassiker som e relaterade till sommaren då lr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack för tipset:P men vad menar du med sommarmusik? massa klassiker som e relaterade till sommaren då lr?

Ja, exakt:)

Här där jag bor brukar dom köra väldigt blandat, men det brukar va låtar som folk förknippar med sommar och som är lätta att sjunga med i.

Gessle är ju nått jag verkligen inte tycker om men likt förbannat står man där och sjunger "Jag vill känna din kropp imot min!" eller, Luftens hjältar hela dan, Jag dansar aldrig nykter osv:P

Men det beror nog på vad det är för typ av ställe och vilken publik det är.

Hade jag varit DJ hade jag nog kört lite blandat och sett va folk nappa på och sedan kört det ett tag och sedan smygit över till nått annat, kört nån kass låt lite då och då så folk hinner med att dra till baren:P

Annars kan du säkert hitta massa mixar av kända DJs och se vilket stuk dom kör för att lyckas.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

De som kommer upp på scenen och gnäller att nåt suger, nästa gång dänger du guran i huvudet på dem. 😛 Nä men det finns alltid vissa som gnäller och aldrig är nöjda. De som tror allt är enbart till för att tillfredsställa dem själva. Man kan aldrig göra alla nöjda och det är inget att eftersträva. Det kan ju bli så att ni lirar en låt som många inte har hört och det behöver inte vara någon nackdel, tvärtom. Överraskningar är alltid bra. Kan ju hända att fler kommer fram senare och frågar vilken låt och artist det var och får upp öronen för något nytt för dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
De som kommer upp på scenen och gnäller att nåt suger, nästa gång dänger du guran i huvudet på dem. 😛 Nä men det finns alltid vissa som gnäller och aldrig är nöjda. De som tror allt är enbart till för att tillfredsställa dem själva. Man kan aldrig göra alla nöjda och det är inget att eftersträva. Det kan ju bli så att ni lirar en låt som många inte har hört och det behöver inte vara någon nackdel, tvärtom. Överraskningar är alltid bra. Kan ju hända att fler kommer fram senare och frågar vilken låt och artist det var och får upp öronen för något nytt för dem.

Om jag var ute och dansade och hörde någon låt som jag aldrig hade hört förut som jag tyckte var bra så hade jag uppskattat det mycket mer än att man spelar Gessles samlingsalbum om och om igen så där håller jag med dej! (med det menar jag att man står o spelar säkra kort låtar som alla hört 1000ggr)

Redigerat av pet
Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen berättar själva frågan mer än vad du tror:

"Dålig publik!, jaha, men då spelar ja väl den här skitlåten då!"

1 - publiken är aldrig dålig. Du är där för att de skall ha kul, oavsett vad du tycker. Passar det inte skulle du ha tackat nej till spelningen.

2 - det finns inga skitlåtar. Rockar publiken loss är det en bra låt. Oavsett vad du tycker. Passar det inte dig skulle du ha tackat nej till spelningen.

När man går upp på scen är det bara en sak som gäller -- se till att de som är publik älskar det som händer.

Men sen vet vi ju att det finns alla sorters människor i en publik. Det du gör kommer inte passa alla. En del är sura vad du än gör. Men det är din skyldighet att se till att publiken som helhet är skitnöjd. Kanske vara tydlig och säga att "Nu kör vi en halvtimme med lugna låtar, sen blir det en halvtimme med rökare. Så passa på att trycka till eller gå på toa efter din smak". ( Nja, kanske inte sagt just så).,

Tycker du inte om samma musik som publiken måste du bestämma dig. Antingen lär du dig älska effekten på publiken eller också hittar du en annan publik, med andra ord tackar nej till vissa spelningar. På scen är det inte du som räknas, det är hur publiken trivs med det.

Alternativet är att du helt och hållet kör ditt eget race. Men då kan du ju skita i att lyssna på publiken över huvud taget. Då är du närmast konstnär och är du duktig på det kan du säkert bli lyckad. Men ta inga företagsgig eller liknande då.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Egentligen berättar själva frågan mer än vad du tror:

"Dålig publik!, jaha, men då spelar ja väl den här skitlåten då!"

1 - publiken är aldrig dålig. Du är där för att de skall ha kul, oavsett vad du tycker. Passar det inte skulle du ha tackat nej till spelningen.

2 - det finns inga skitlåtar. Rockar publiken loss är det en bra låt. Oavsett vad du tycker. Passar det inte dig skulle du ha tackat nej till spelningen.

När man går upp på scen är det bara en sak som gäller -- se till att de som är publik älskar det som händer.

Men sen vet vi ju att det finns alla sorters människor i en publik. Det du gör kommer inte passa alla. En del är sura vad du än gör. Men det är din skyldighet att se till att publiken som helhet är skitnöjd. Kanske vara tydlig och säga att "Nu kör vi en halvtimme med lugna låtar, sen blir det en halvtimme med rökare. Så passa på att trycka till eller gå på toa efter din smak". ( Nja, kanske inte sagt just så).,

Tycker du inte om samma musik som publiken måste du bestämma dig. Antingen lär du dig älska effekten på publiken eller också hittar du en annan publik, med andra ord tackar nej till vissa spelningar. På scen är det inte du som räknas, det är hur publiken trivs med det.

Alternativet är att du helt och hållet kör ditt eget race. Men då kan du ju skita i att lyssna på publiken över huvud taget. Då är du närmast konstnär och är du duktig på det kan du säkert bli lyckad. Men ta inga företagsgig eller liknande då.

// Gunnar

Jo jag vet exakt vad du menar med att publiken aldrig är dålig och tack så mycket för att du svarar, det var bara så det kändes just då men nu blir jag glad för alla bra tips som jag får av alla.

Skulle du kunna utveckla vad du menar med att man är närmast konstnär om man skiter i att lyssna på publiken?

Redigerat av pet
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har alla varit där. Det är ingen idé att ha DJ på privat fest där folk förväntar sig allt från Magnus Uggla till techno. Bara ställ fram en dator, öppna mp3-mappen och låt folk bråka själva.

Annat är det om du är bokad för att spela din musik, då kan du glatt be alla önskare dra åt helvete så länge värden / promotorn / ägaren är nöjd. Tömmer du golvet får du ta konsekvenserna, men det säger sig självt.

Jag brukar som standard hänvisa till killen som står brevid ("Fråga honom!"), alternativt nästa DJ ("Johan spelar sånt!"). Om det kommer fram två tjejer och trutar lite vid båset vet man att dom kommer önska r'n'b så då viftar jag bara lite med handen, pekar på lurarna och ser upptagen ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja visst är det jobbigt med folk som kommer för att byta hela tiden.. Men du säger ju inte till en målare att dra på en annan färg på väggen mitt i?

Kör ditt race men lyssna på inputs och få till ett annat sound, då ger att inplementera mycket olika musikstilar med varandra..

Ställ sen frågan till dig själv..

Är du en Dj eller en Jukebox?

(alltså spelar du eller är du bara en maskin som tar order efter att ha fått en 5krona i inkastet)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vad man som DJ bör göra är att sikta in sig på en musikstil och köra den.

Jag spelar tex alltid house när jag lirar ute på klubbar. Och det vet ägarna till klubben om innan jag kommer dit.

Självklart kan jag ställa upp på en väns bröllop och spela där - men då låter det tamefan inget bra (lol).

Och vid sådana tillfällen får man rätta sig efter publikens önskemål, tycker jag.

Sen kan man inte alltid uppfylla kraven hos varje enskild individ - det är omöjligt.

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Misterloud (oregistrerad)

Har spelat två gånger, första gången var det precis så som pet säger, det var många som önskade låtar men ändå var det många missnöjda. Ägaren och bartenders gillade mig dock. 😆 Säger bara att skit i vad folk vill ha. Visst låt dom bestämma lite grann men det är DU som spelar musik och inte dom. Vill du bli stor dj då ska du inte spela det folk vill höra, för oftast har dom ingen musik koll. I alla fall när det gäller house, trance, techno osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är inte jag DJ, men jag tycker ändå följande historia har lite med ämnet att göra...

För många, många år sedan trubadurade jag på en pub. Jag öppnade med Sweet Home Alabama, fortsatte med Have You Ever Seen The Rain, och som tredje låt körde jag Living On A Prayer... Efter detta ragglar en jävulskt full snubbe upp till mig, hickar till, och säger: "Öh! Spela nåt alla känner igen!"

Problem med DJ-gigg å all ära, men vad gör man i DEN situationen...?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Man kan ju faktiskt utveckla låt önska till beställningar. Ta en tia eller tjuga för varje beställning. Tjäna extra på dåligt betalda gig.

Annars kan man ju alltid sluta upp i kampanjen "A DJ is not a Jukebox". Tryck en tröja med den texten så har du någonting att peka på när folk frågar.

Om jag inte förstått fel så startades denna kampanj av några Göteborgs DJs. Fast det var å andra sidan hårdkokta hiphop DJs så dom kunde säkert peka på tröjan och se ut som dom menade det ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är inte jag DJ, men jag tycker ändå följande historia har lite med ämnet att göra...

För många, många år sedan trubadurade jag på en pub. Jag öppnade med Sweet Home Alabama, fortsatte med Have You Ever Seen The Rain, och som tredje låt körde jag Living On A Prayer... Efter detta ragglar en jävulskt full snubbe upp till mig, hickar till, och säger: "Öh! Spela nåt alla känner igen!"

Problem med DJ-gigg å all ära, men vad gör man i DEN situationen...?

Man lyssnar inte på jävulskt fulla snubbar 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Efter detta ragglar en jävulskt full snubbe upp till mig, hickar till, och säger: "Öh! Spela nåt alla känner igen!"

Problem med DJ-gigg å all ära, men vad gör man i DEN situationen...?

Blinka lilla stjärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att ignorera "önskningarna" om de inte passar in med den musik du spelar. Oftast är det bara idioter som önskar musik också, du är DJ, du vet vad som är bra och funkar, den som önskar tänker bara på sig själv. Oftast är dansgolvet fullt, och har vart så länge när idioterna kommer och önskar skit. (men ingen dansar ju, spela NU. eehh det är fullt? )

Fulla otrevliga tjejer i min mening, som helst endast vill höra lady gaga eller justin timberlake (eller what ever som är populärt för stunden) spelas heela kvällen.

Lär dig sortera bland önskningarna! En vettig önskning av en vettig människa är helt klart att fundera över, och försöka klämma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Önskningar från publik:

Liveband: ignorera dom. Oftast kommer dom i mellansnacket och hela dansgolvet stannar upp. Lägg fram papper och en penna (givetvis med ert namn o hemsides adress på) så dom kan skriva på sidan av scen. Alltså låt inte 200 pers vänta till 1 person har klarat av sin önska

DJ: säg ja, det fixar jag. Håll det i bakhuvudet kommer chansen att lägga in den så det passar: kör. Annars skit i den låten.

Trubadur = jukebox

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har varit DJ sedan 2000 då jag började spela på vanliga klubbar, dvs vanlig mainstream musik, och visst är det så att det är omöjligt att få alla nöjda.

Personligen sket jag i vad de som kom fram önskade, jag tittar på dansgolvet.

Står 80% av folket där å svänger och ser glada ut, ja då gör jag ett bra jobb även om inte just FylleJanne gillar nya sommarhiten...

Är golvet halvtomt så kanske man borde inse att musiken man spelar inte är den bästa..

En dj är inte en jukebox, för mig är en dj's jobb att hitta och spela den musiken som publiken inte visste att de ville höra. Är du med?

Vem som helst kan mixa ihop nya absolute music men bara en riktig dj kan skapa stämning och "läsa dansgolvet" och tänka "aha, här skulle den där låten passa in" och så slänger man på den, via en snygg mixning såklart 😆

Kontenta, man kan inte göra alla nöjda samtidigt, men om man gör den större delen av besökarna nöjda, ja, då har man lyckats.

Personligen tröttnade jag på "kroggig" och började bara spela psytrance från ca 2002 så nu om man bokar mig då vet man vad man får. (www.djaladdin.se) Det har gett mig massor att få koncentrera mig på att spela det jag vill och jag vet att jag är bra på det då jag brinner för denna musikstil. Kommersen tog mig till lokalkrogen, psytrancemusiken har gjort att jag fått släppa en skiva (Aladdin - Void Last Line) och fått spela på fester och festivaler över hela Europa... Det var tufft i början men idag ångrar jag ingenting och det är sååå skönt att slippa spela "Britney's nya".

Så ta en funderare. Vill du "hora" som det kallas av vissa och spela musik du kanske inte själv tycker om för att få ihop extrapengar eller vill du kämpa och bara spela det du själv tycker om?

Hur som, lycka till! 🙂

Redigerat av Dj_Aladdin
Link to comment
Dela på andra sajter

När man följer debatten blir det allt svårare att förstå att någon vill vara DJ överhuvudtaget.

Bra betalt? Groupies?

Betalningen kan variera från 1000 till 6000 för en "standarddj" som spelar "vanlig" musik. Mer om du står för din egen utrustning och inte bara dyker upp med dina skivor och hörlurar.

Well, groupies... Se dj-grejen som en rejäl penisförlängare. Du bör väl fortfarande ha ett vettigt utseende och en social kompetens, titeln dj kan bara "take you so far", men det skadar knappast... och ja, jag har fått ligga en jävla massa som jag inte hade fått utan dj-biten 😆 *s*

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...