Jump to content
Annons

Dålig publik!


pet

Recommended Posts

Av de som kommer upp och nöter så är det många som är av typ: "mamma, mamma, titta på mig också, säg att jag också ritat en fin häst, mamma titta vad jag kan!" Man får vara en hel del jourhavande psykolog, visar man att man ser dem och bryr sig om dom, är det ofta viktigare än att man spelar just den låt de tjatade om. En fin snabblögn är att man nyss spelat den låten. Eller också kan man ta med en stor gammal trasig ej inkopplad eq som man låtsas ställa in just när de värsta sludderfyllona vill prata. De lessnar fort och går iväg när man inte märker att de står där. Jag försöker alltid spärra av med tomlådor osv så det blir krångligt att ta sig fram hela vägen till mig.

Kan jag med mitt enmansband få nån tjatig stackare att för en stund glömma hur taskigt han mår har jag lyckats. "Who the fuck Alice", har jag aldrig spelat nån gång, tål inte den, i stället petar jag i en cd med orginalet och tar mig slurk sockerdricka. Fyllona är sen bergsäkra på att jag gjorde en väldigt bra version av "Who the fuck Aliss". Man får se de nötiga som ens barn, som skrapat knäna och vill ha tröst. Då går det lättare.

Men som de flesta redan sagt, det enda raka är att köra sin egen stil. Hoppar man hela tiden mellan olika önskningar blir det helt kass, både för dj´n och trubaduren.

Men ska man stå ut i längden måste man gilla även de tjatiga på nåt vis. Och många trix finns för att få dem att tro att det är de som bestämmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Man är där för publikens skull vid vilket jag menar att man ska spela den musik som publiken vill ha. Vad du personligen gillar för låtar ger dom fan i.

Vissa situationer skiljer sig men dem flesta spelar ju på "mainstream"-klubbar..

Innan du drar igång och spelar så kolla vad det är för folk där, alternativt fråga klubbägaren eller festfixaren vilken musik som önskas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som att de flesta här pratar om den DJ som jobbar på sunkhak, blandar en "ny" Kate Perry-låt med en Gyllene Tider-låt. En sådan DJ förstår jag inte att någon vill vara. Det är en avsevärd skillnad på hur en sån DJ spelar, och hur t.ex. Tiësto, Sander van Doorn, Deadmau5 och andra spelar. Där är det mer en show, det är en huvudattraktion. Folk går inte dit och önskar låtar.

Jag vill bli DJ för att jag vill visa andra den musik jag älskar, och om jag verkligen gillar det jag gör så kommer det att löna sig. Det betyder inte att man tror att man vet bäst och går till en klubb och spelar musik de inte vill höra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en avsevärd skillnad på hur en sån DJ spelar, och hur t.ex. Tiësto, Sander van Doorn, Deadmau5 och andra spelar. Där är det mer en show, det är en huvudattraktion. Folk går inte dit och önskar låtar.

Dom du räknar upp är ju inte första hand discjockeys, utan artister som åker jorden runt för att spela lufttrummor till sina egna skivor. Lökigt är bara förnamnet.

Deadmau5 är definitivt inte dj i vanlig bemärkelse, han spelar upp sina egna låtar (och några andras) med Ableton Live. Inget fel i det, men anledningen till att han bokas är att han haft hits - och den där jävla lysande musmasken, inte hans talanger bakom skivspelarna.

Det går inte alls att jämföra med stadshotellets dubbeldenonryttare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har det bra ändå, jag tycker lika som de flesta på krogen, nämligen att Creedence Clearwater Revival är bland det bästa i rockhistorien. Det är lätt att tro att CCR-låtarna måste låta så vidrigt menlöst som många dansband och trubadurer framför dem, att det blivit så har jag svårt att fatta.

Hittade en grej från Woodstock jag inte sett förut, Creedence är ju bland det råaste som varit. Kolla trummisen, fy fan, man svimnar! Tuppskinn när karn sjunger.

John Fogerty ville inte ge ut det här pga för taskigt ljud, men man fattar ju ändå vilket j-a groove-ös! Fan!

Flåt att det bar iväg...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Fan. Önskar jag hade det sådär också. Jag är biodlare. Vi får aldrig ligga. 🙂

Jaså? Trodde ni biodlare hade dubbel chans eftersom ni är bi-sexuella. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Står 80% av folket där å svänger och ser glada ut, ja då gör jag ett bra jobb

Äh, det där spelar inte så stor roll. Folk är så jävla packade att de hoppar till vilken skit som helst och bryr sig inte. Sen när dansar folk nyktert?

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, det där spelar inte så stor roll. Folk är så jävla packade att de hoppar till vilken skit som helst och bryr sig inte. Sen när dansar folk nyktert?

Ohyggligt sant. Folk går ej ut nyktra, de går ut fulla för att bli mer asfulla. Musik skiter de i, det är vrålsupningen som är grejen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom du räknar upp är ju inte första hand discjockeys, utan artister som åker jorden runt för att spela lufttrummor till sina egna skivor. Lökigt är bara förnamnet.

Deadmau5 är definitivt inte dj i vanlig bemärkelse, han spelar upp sina egna låtar (och några andras) med Ableton Live. Inget fel i det, men anledningen till att han bokas är att han haft hits - och den där jävla lysande musmasken, inte hans talanger bakom skivspelarna.

Det går inte alls att jämföra med stadshotellets dubbeldenonryttare.

Så ja. På med foliehatten och stäm upp i "Alla-hatar-Tiësto"-kören. Att ni orkar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev väl inte ett ord om Tiesto? Bara att du måste ha hits för att få spela på den nivån, vad du kan som dj är av underordnad eller ingen betydelse, det som räknas är antalet Beatport top 10's.

Han var med i de jag räknade upp, som du sa spelade lufttrummor. Vad säger du härnäst, att Carl Cox inte kan spela, och att din DJ-kompis på Gröne Jägaren är bättre? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Går ni på Gröne Jägaren? Fan vad coolt, det gjorde jag med när jag bodde i stockholm. Och nu i somras var jag på Hornsgatspuckeln och hittade det gamla Ellens Bageri, där de spelade in Tv-serien Tårtan! det var ett fik där nu med, jag frågade en ung tjej som jobbade där om hon visste var de spelade in Tårtan... -Det var här, sa hon skitglad! Gå in och titta får du se, det såg precis lika ut nästan. Jag blev så lycklig så jag nästan hamnade i coma, frun skämdes för mig. Fast den unga tjejen verkade vara lika stor Tårtan-fantast hon med, fan vad kul det var.

"I felt so glad, I allmost broke down and cry!" 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Han var med i de jag räknade upp, som du sa spelade lufttrummor. Vad säger du härnäst, att Carl Cox inte kan spela, och att din DJ-kompis på Gröne Jägaren är bättre? 😄

Släpp det nu. Det ÄR ett faktum att dom flesta djs på den nivån bokas på sina hits, inte sina skills. Fråga din morsa om du inte tror mig.

Om du jämför Carl Cox med Tiesto eller Deadmau5 är du förmodligen väldigt ung. Jag hörde Cox första gången i början av 90-talet, jag vet att han kan lira.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tårtan är ju ett gammalt klassiskt barnprogram. 🙂

Nästan mer för förvuxna gamla barn. (Såna som jag) Tänk när de knuffade ner hälsovårdsinspektören i mjölbingen! 😄 Sen sa Frasse: "Ojdå du fick visst lite mjöl på slipsen, jag ska torka bort det" (med händerna fulla av extrakletig deg. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Jag har varit DJ sedan 2000 då jag började spela på vanliga klubbar, dvs vanlig mainstream musik, och visst är det så att det är omöjligt att få alla nöjda.

Personligen sket jag i vad de som kom fram önskade, jag tittar på dansgolvet.

Står 80% av folket där å svänger och ser glada ut, ja då gör jag ett bra jobb även om inte just FylleJanne gillar nya sommarhiten...

Är golvet halvtomt så kanske man borde inse att musiken man spelar inte är den bästa..

En dj är inte en jukebox, för mig är en dj's jobb att hitta och spela den musiken som publiken inte visste att de ville höra. Är du med?

Vem som helst kan mixa ihop nya absolute music men bara en riktig dj kan skapa stämning och "läsa dansgolvet" och tänka "aha, här skulle den där låten passa in" och så slänger man på den, via en snygg mixning såklart 😮

Kontenta, man kan inte göra alla nöjda samtidigt, men om man gör den större delen av besökarna nöjda, ja, då har man lyckats.

Personligen tröttnade jag på "kroggig" och började bara spela psytrance från ca 2002 så nu om man bokar mig då vet man vad man får. (www.djaladdin.se) Det har gett mig massor att få koncentrera mig på att spela det jag vill och jag vet att jag är bra på det då jag brinner för denna musikstil. Kommersen tog mig till lokalkrogen, psytrancemusiken har gjort att jag fått släppa en skiva (Aladdin - Void Last Line) och fått spela på fester och festivaler över hela Europa... Det var tufft i början men idag ångrar jag ingenting och det är sååå skönt att slippa spela "Britney's nya".

Så ta en funderare. Vill du "hora" som det kallas av vissa och spela musik du kanske inte själv tycker om för att få ihop extrapengar eller vill du kämpa och bara spela det du själv tycker om?

Hur som, lycka till! 😮

Skönt att det finns vettiga människor...

Jag horar för tillfället runt i stockholms krogdjungel efter en sommar turne genom sverige. jag hatar det med älskar att spela ?!. så om jag vill spela så är det bara att spela skiten... och man får ju faktiskt betalt.

Tilbaka till tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Alla får skit, den som säjer annat ljuger 😑

Nuförtiden brukar jag..

1, sträcka fram handen och hälsa på alla som kommer fram, det är nästan märkligt hur de plötsligt ser mig som en person/medmänniska och inte nån jävla anställd de kan köra med hur som helst.

2. Sträcka fram block och Penna , 45 % skriver ingenting, går därifrån och kommer inte åter 😄 andra nån låt eller 2

3. Lägg lapparna på hög, gärna med lite från förra spelningen så du kan visa hur mycket önskningar du redan fått, "lovar att spela din låt om jag hinner 😉"

4. Spela det som du tror kan funka och passar ställets din/profil

5. Skit i resten, nån har bokat dig för att bestämma, passar det du spelar inte stället, skall dom boka någon annan, det är inte ditt problem.

Det är ju på många sätt ett serviceyre men folk slutar aldrig förvåna..nu senast, 01. 45 fullt tech/house drag, 18 trje kommer fram och önskar Bob Dylan, jag har inget emot gubben och lyssnar själv emellanåt, men hur tänkte hon??

fn där avslöjade jag ju mina egna hemliga tips...lol /Tobias

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla får skit, den som säjer annat ljuger 😉

Nuförtiden brukar jag..

1, sträcka fram handen och hälsa på alla som kommer fram, det är nästan märkligt hur de plötsligt ser mig som en person/medmänniska och inte nån jävla anställd de kan köra med hur som helst.

2. Sträcka fram block och Penna , 45 % skriver ingenting, går därifrån och kommer inte åter 😉 andra nån låt eller 2

3. Lägg lapparna på hög, gärna med lite från förra spelningen så du kan visa hur mycket önskningar du redan fått, "lovar att spela din låt om jag hinner 😉"

4. Spela det som du tror kan funka och passar ställets din/profil

5. Skit i resten, nån har bokat dig för att bestämma, passar det du spelar inte stället, skall dom boka någon annan, det är inte ditt problem.

Det är ju på många sätt ett serviceyre men folk slutar aldrig förvåna..nu senast, 01. 45 fullt tech/house drag, 18 trje kommer fram och önskar Bob Dylan, jag har inget emot gubben och lyssnar själv emellanåt, men hur tänkte hon??

fn där avslöjade jag ju mina egna hemliga tips...lol /Tobias

Ursäkta off-topic, kunde inte motstå att klippa in detta från din hemsida, klientlistan:

Göteborgs gosskör - Sverige

Tito Beltran - Sverige

Inte samtidigt hoppas jag?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 år senare...

Nu är dom lurarna sönder och hatten borta, får ursäkta sent svar 😉  

Tito & Gosskör är sådana jag gjort inspelningar med. Tror han dragit till Chile nu?

Spelar fortfarande varje helg, men nu skall ju alla trycka fram en telefon i ansiktet på en. Problemet är att jag inte ser ett skit och oftast har ju det dykt upp nån låsbild eller en hel spotifylista. Nej, jag spelar aldrig från Spotify, Youtube etc det är streamad mp3 kvalite´ så det funkar ju inte i praktiken.

Alla tips på hur man förklarar att man inte kan koppla in telefonen emottages tacksamt.

Skall ta tag i det där med att hälsa på alla och ta fram block och penna igen, oldschool! https://www.facebook.com/djcasca

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...