• Apple lanserar ny teknik för att identifiera och kompensera alla kreatörer i en DJ-mix på Apple Music

Apple Music har tillsammans med independent- och majorskivbolag skapat en revolutionerande process för att kunna identifiera och kompensera rättighetsinnehavarna i en DJ-Mix korrekt.

apple_1800.jpg.8377163a2a5f0e91b33850be8ffca3dc.jpg

För första gången någonsin kommer DJ-Mixar ha ett långsiktigt monetärt värde för alla involverade kreatörer – en till synes omöjlig bedrift fram tills idag. Det nya verktyget bygger på Shazam-teknologi som gör det möjligt att identifiera alla individuella kreatörer och artister i mixen.

Idag finns tusentals DJ-mixar på Apple Music från bl.a. Boiler Room, Tomorrowland, Studio K7! och Mixmag, och många fler adderas regelbundet. Apple Music jobbar även tillsammans med DJs och leverantörerna för DJ-Mixar såsom festivaler, klubbar, promoters och skivbolag för att säkerställa att samtliga kompenseras korrekt.

"Apple Music är den första plattformen som kontinuerligt erbjuder mixar med rättvis kompensation, både till artisten som gör mixen och till artisterna vars låtar är inkluderade. Det är ett steg i rätt riktning för att behandla alla rättvist. Jag är otroligt glad över att kunna erbjuda online-mixar igen. Det är en annan approach än att spela på en klubb eller festival. Det gör det möjligt för mig att erbjuda en inblick i min musiksamling helt utan begränsningar.” - Charlotte de Witte, DJ och musikproducent.

"Detta är en stor händelse för K7!. Genom partnerskapet med Apple har vi äntligen fått en plats för att fira DJ-Kicks med ytterligare 14 utgåvor som inte funnits på marknaden på över 15 år." - Horst Weidenmueller, grundare, Studio K7!.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

• Similar Content

• By Studio.se
      För första gången någonsin tar Apple Music sitt Up Next-program till Norden – ett initiativ för att identifiera och lyfta lovande talanger med global potential.
    • By Studio.se
      A New Bluetooth-Enabled Mixer for Precise and Unique Performances.
    • By Studio.se
      Revamped Automix and Neural Mix™ Features Allow for Fully Automated, AI-Powered DJ Mixes on iPhone and iPad.
    • By hefu
      EDIT: Slog ihop trådarna och flyttade min text till detta inlägg. Hoppas detta är okej med hefu, eftersom inlägget tidigare bara bestod av en länk. /Linus
      Logic Pro X finns nu i App Store. Programmet är numera 100% 64-bitarsprogram (ett flertal funktioner saknades i 64-bitarsversionen av Logic 9) och 32-bitarsbryggan har plockats bort. Därmed slopas stödet för äldre 32-bitarspluggar.
      Det nya gränssnittet liknar Final Cut Pro X. Mörka paneler och färgstarka klipp på spåren. Projektet du jobbar i sparas konstant medan du arbetar.
      Flex Time kompletteras nu av Flex Pitch. Det visar hur pass välstämd varje ton är mot skalan. Det gör det visuellt enklare att hitta var de "suraste" tonerna finns. Drummer är en virtuell trumspelare i stil med Steinbergs Groove Agent, och Drum Kit Designer är en trumplugg för akustiska trummor.
      Programmet kräver OS X 10.8.4, den senaste versionen i dagsläget. Programmet kostar 1399 kr i App Store, samma pris som tidigare men det. Logic Pro 9 har samtidigt plockats bort från App Store.
      Tillsammans med Pro X släpps också kontrollappen Logic Remote för iPad.

• By Mats Stålbröst
      Flow, som det nya dj-programmet heter, bjuder förutom de gängse funktionerna på en hel del finesser vi inte sett förut. Bland annat har du möjligheten att korstona mellan olika partier i en och samma låt. Programmet markerar automatiskt delar av en låt genom att analysera energin i musiken. Det gör att det går väldigt snabbt att sätta cue-punkter vid brejk och höjdpunkter i låten. Du kan även hoppa mellan segmenten utan att tappa takten.
      Eftersom utvecklarna har byggt in produkten Mixed in Key i Flow visas en låts tonart och energinivå, i brist på bättre uttryck. Sedan kan programmet själv sortera din spellista med förslag på musik som kommer att funka fint att mixa in på den låt som just nu spelas. Programmet har stöd för en lång rad hårdvarukontrollenheter.
      I skrivande stund finns Flow endast till Mac och kräver OS X 10.7.5 eller senare. Priset är cirka 380 kronor och programmet laddas ned från tillverkarens webbplats.
      Mer info: http://www.flowdjsoftware.com/
      Se en video med Flow:

Klicka här för att visa nyhetsartikel
  • Ämnen från forumet

• mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem på Studio.se får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.

• lathund_puff_spalt.jpg

Lathund för låtskrivare
    Eva Hillereds låtskrivarbibel släpptes i ny upplaga 2020, och vi är enormt glada över att ha den som e-bok i vår butik. (Finns även i pdf).

• live_puff.jpg

Bästa liveljudet för sång och elbas
    Två böcker av Studios mångårige medarbetare Hans Nicklassons finns nu till försäljning i vår butik (pdf).

• live_puff_basta_liveljudet.jpg

Bästa liveljudet
    En lättförståelig bok om vad du kan förbättra gällande liveljud och hur du gör det (pdf).

Läs mer här >

• live_puff_basta_pa-ljudet.jpg

Jakten på det perfekta PA-ljudet
    En av de viktigaste böckerna om PA-ljud, av Studios medarbetare Hans Nicklasson (pdf).

• gup82_red.jpg

Studios butik
    Här kan du köpa några av Studios bästa temanummer (pdf).

Till butiken >