Jump to content
Annons

Frekvensanalys


Thome

Recommended Posts

Annons

Ursäkta om jag går lite utanför ämnet, men för mig som inte riktigt fattat vad nyttan av en analyzer är... Hur använder ni den? Jag har en gratisanalyzer, försökte använda den en gång men kom egentligen inte på vad jag skulle ha den till... Kan ni ge mig några konkreta exempel? Gärna både för enstaka spår och mastring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ni ge mig några konkreta exempel? Gärna både för enstaka spår och mastring.

Säg att du har låt med ett antal spår. Du lägger en analyzer sist i kedjan på mastern och spelar igenom låten. Du ser att det blir en stor puckel runt 2-300Hz. Om du nu solar spåren, ett i taget, och spelar igenom låten hittar du de spår som har mycket energi i det området. Idealet på en mix är en hyfsat balanserad frekvenskurva, och man vill alltså undvika att flera spår ligger och fajtas om samma frekvensområde för att få en bra hörbarhet på så mycket som möjligt.

I exemplet ovan får man ta ett beslut om vilka spår man kan offra. Tex kan man ha ett syntspår och ett sångspår som båda har mycket energi runt 250Hz - då sången antagligen är viktigare kan det vara läge att EQ:a ner 250Hz på syntspåret - men det är inte givet. 250Hz på sången kanske bara består av överflödig bas som med fördel kan skäras bort. Man får prova sig fram.

Andra väljer att istället automatisera volymregeln på problemspår, så att den sänks när den spelar samtidigt som ett liknande spår. Om du tex verkligen gillar synten, kan du automatisera ner spåret när sången kommer in. På så sätt behöver du inte offra syntljudet.

Det ena utesluter förstås inte det andra - man kan ju kombinera ovanstående tekniker. Dessutom finns det andra varianter. Sidechain i olika former tex. Att ducka basen för kicken är ett välkänt exempel. Man ska kanske inte följa det slaviskt, men om man tycker att det låter konstigt och man har en stor puckel någonstans i kurvan så kan det vara läge att se över mixen - och då är en frekvensanalysator ganska användbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Mors :-)

Tänkte börja kolla lite på en sån här efter jag vart hos en kompis som har Digital performer (tror det hette så) i det programmet såg jag att jag glömt att skära i basregistret när vi lyssnade lite på en mix. Jag kör record/reson är det nån som vet om det finns en frekvensanalysator som jag bara kan köra när jag lyssnar. Av de jag hittat här så är de pluggins typ VST som jag fattar det?

Är det nån som har koll om det finns nån jag bara kan köra utan att behöva ha den som plugg in?

Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst!

😲

Ja he..he.. e lite osäker på det här med alla j-la format, pluggar etc :-)

Men som jag fattar det kör man ju rewire mellan två applikationer typ reson <-> cubase typ som ett

protokoll för att skicka spår till och från tex reason/record <-> cubase

men denna vill jag ju köra direkt i mac och som jag fattar är ju audio unit mac:s egna format

så det har egentligen ingeting med den 3:e parts applikationen man kör, eller? Eftersom den ligger

parallellt, dvs ja kan köra den utan att record är igång.

dvs skall bara va å tanka ner och köra utan att man behöver lägga den i tex en speciell mapp etc.

E lite ny på mac åxå så inte så javla vass på den, men den funkar bra :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Här ska ni få nåt att dregla över 🙂

schOPE

Det bästa jag har sett och jobbat med, har bl.a side chain och massa andra fantastiska funktioner.

Helt överjävulusiskt bra.

Kan laddas ner och användas gratis dock är den billig att köpa.

AU och VST,

Kolla in alla deras andra grymma pluggar oxå. Go´n Get!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

som jag fattar är ju audio unit mac:s egna format

så det har egentligen ingeting med den 3:e parts applikationen man kör, eller?

Jodå, din applikation måste ha stöd för Audio Units. Cubase stöder inte Audio Units, det använder Steinbergs VST-teknik.

Record stöder inte pluggar alls, så då får du köra Record med Rewire mot en DAW med som klarar antingen VST eller AU.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, din applikation måste ha stöd för Audio Units. Cubase stöder inte Audio Units, det använder Steinbergs VST-teknik.

Record stöder inte pluggar alls, så då får du köra Record med Rewire mot en DAW med som klarar antingen VST eller AU.

Bra då en jag med, men det vill jag inte.

Det måste finnas ett program som jag kan köra direkt. Dvs jag kör bara tex filen direkt i itunes

dvs jag vill INTE ha en plugg utan vi kunna analysera vilken ljudfil som helst utan att behöva starta en DAW.

Jag vill tex se om det ligger massa skräp under tex 30hz på en vanlig stereofil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Släng in MClass EQ på instrumentspåren i Reason och aktivera högpassfiltret längst till vänster för att städa under 30Hz. Ja, kanske inte på bas och bastrumma men övriga instrument.

Nåja, om du registrerar dig som Mac-utvecklare hos Apple kan du ladda ner Developer Kit. Där finns verktyget AU Lab som låter dig köra igång en AU-plugg som det vore ett fristående program.

Link to comment
Dela på andra sajter

yepp, det gör jag alltid även på varje spår, men upplevt att det kan ligga lite skumma grejor. Sett det vid svepning

att högtalarna jobbar i låga frekvenser dvs jag hör inget men ser konen gunga rejält.

Men jag kan missat nån filtering och inbillar mig... men kanske lika bra kan köra med en svepning som sista koll så ja vet att det är rent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...