Jump to content
Annons

Mastring?


kim87

Recommended Posts

Annons
  • Svar 68
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

1) Rätta till frekvensmässig obalans i mixen

2) Se till att alla alster som ska placeras tillsammans har samma frekvensbalans

3) Se till att alla alster som ska placeras tillsammans håller en jämn ljudvolym

4) Limma ihop ljudproduktionen

1 om det redan är balanserat i mixen då?

2 om frekvenserna redan håller en bra balans då?

3 om det redan håller en jämn ljudnivå?

4 om det redan låter ihoplimmat då?

återstår låtordning, fades, startpunkter, pauser mellan låtarna

multibandare är för övrigt ett ypperligt verktyg för att just balansera olika frekvensbilder

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du nu vill ha någon form av tips på en mastringskedja kanske följande kan fungera. i nedanstående ordning.

1) En riktigt bra EQ, gärna en Linear phase.

2) En stereobreddare, används ofta för att öka på separationen lite. Kontrolle fasen

3) En vanlig kompressor för att limma ihop mixen lite. Beror ju förstås på om mixaren har komprimerat sin masterbus

4) En limiter

Fast om man nu bara ska använda en eq i kedjan skulle jag lägga den efter kompressor. EQ före kompressor gör att varje justering på eq påverkar kompressorns arbete. Det är även chans/risk att de justeringar man gör på eq äts upp av kompressorn.

Se till att slå av alla dither-funktioner i kedjan så att det endast appliceras sist. Multibandskompressorer är jag otrolig motståndare till, om man inte vet EXAKT vad man ska ha dem till så ändrar de hela mixens ljudbild genom att fucka upp de frekvensbalansen. En danspop-låt kan ABSOLUT inte ha samma multibansinställning som en country-ballad.

Jag tycker man ska utgå från att varje material ska ha sina egna inställningar. Det hindrar mig inte på något sätt från att använda multibandskompression. Men man bör nog veta varför man använder den. Och hur. Inga presets vid mastring. Det är min tumregel.

Jag håller med dig till viss del, även om ditt resonemang skulle betyda att man inte skulle behöva mastra en singel då den inte släpps i ett sammanhang :-)

Jag menar i det sammanhang man lyssnar på materialet.

Ska låten/mixen släppas som singel kommer den framförallt spelas i radio och olika mediaspelare. Sammanhangen är därmed alla tänkbara (vem vet vilken låt som just spelats eller som kommer efter). Det är både en befrielse och en begränsning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om man nu bara ska använda en eq i kedjan skulle jag lägga den efter kompressor. EQ före kompressor gör att varje justering på eq påverkar kompressorns arbete. Det är även chans/risk att de justeringar man gör på eq äts upp av kompressorn.

Du kan väl ha en poäng, fast jag anser det vara mer utifrån hur man arbetar. Jag tycker man bör vara helt färdigt med EQ-delen innan man aktiverar några andra effekter. Och om kompressor "äter upp" EQ:n så beror det antingen på att man ställt in fel/inte vet vad man gör med eventuella kompressorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan var inte min mening med mitt första inlägg att jag skulle ge mig in i någon debatt kring den perfekta mastringstekniken då jag inte är utbildad inom mastring utan inom mixning och ljudproduktion. Mitt inlägg var endast ett förslag för att ge trådskaparen något hyfsat enkelt att testa med.

Dock så måste jag skriva en sak till de som tidigare skrivit att allt ligger i mixen och att man ska mixa allt till den yttersta perfektion innan man ens mentalt yppar ordet mastring, att detta är en fiktig fantasivärld. Det finns ingen proffesionell studio som lägger den tiden eller energi på att mixa något. särskilt då man sammarbetar med de bästa mastringsstudios. Om någon av er har varit på studiebesök i typ Cutting Room så vet ni hur roligt det är att få höra något de jobbar på (som senare kommer på radio) och sedan höra det utan deras mastring. Då undrar man verkligen vilken gymnasie-elev som mixat det med sitt soundblasterkort på fyllan.

Visst är det toppen om man tycker det är kul att mixa något in absurdum, men en viktig erfarenhet är också att lära sig när man är färdig.

Redigerat av Hal
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Förutom att se till att ha en väldigt bra o transparent EQ-plugg och jobba med små förändringar (breda Q-värden, max 2 - 3 db -/+)

Jo men det där är rekommenderat för hårdvaruprylar. Många pluggEQs får man dra på lite mera för att det överhuvudtaget ska hända nåt. Men visst, hålla med små förändringar bara.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Multibandskompressorer är jag otrolig motståndare till, om man inte vet EXAKT vad man ska ha dem till så ändrar de hela mixens ljudbild genom att fucka upp de frekvensbalansen.

Och hur ska man lära sig använda en multi exakt om man inte provar sig fram?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan väl ha en poäng, fast jag anser det vara mer utifrån hur man arbetar. Jag tycker man bör vara helt färdigt med EQ-delen innan man aktiverar några andra effekter. Och om kompressor "äter upp" EQ:n så beror det antingen på att man ställt in fel/inte vet vad man gör med eventuella kompressorer.

Det handlar snarare om när man väljer att justera eq'n och i vilket register man gör det. Justerar man eq efter att man kopplat in kompressorn (när eq ligger före) kommer justeringen påverka kompressorns respons på ett eller annat sätt.

Tydligast blir det när man jobbar med de lägre frekvenserna eftersom den mesta energin ligger där.

Skär man t ex två decibel med ett shelvingfilter vid 200 hertz kommer detta att påverka signalen in i kompressorn.

Om någon av er har varit på studiebesök i typ Cutting Room så vet ni hur roligt det är att få höra något de jobbar på (som senare kommer på radio) och sedan höra det utan deras mastring. Då undrar man verkligen vilken gymnasie-elev som mixat det med sitt soundblasterkort på fyllan.

Jag är nog partisk i frågan. Dels eftersom jag arbetar med mastring själv och dels för att jag lämnat material till Cutting Room. Men jag känner verkligen inte igen situationen. Ett material som låter som en fylla genom ett soundblasterkort försöker man snarare få ommixad. Jag skulle i alla fall inte spela upp det under ett studiebesök.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jag är nog partisk i frågan. Dels eftersom jag arbetar med mastring själv och dels för att jag lämnat material till Cutting Room. Men jag känner verkligen inte igen situationen. Ett material som låter som en fylla genom ett soundblasterkort försöker man snarare få ommixad. Jag skulle i alla fall inte spela upp det under ett studiebesök.

Här håller jag med joachime.

Är det en seriös Mastering man lämnar in till så brukar dom påpeka att mixen låter illa och borde mixas om innnan man gör ett nytt försök med Mastering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här håller jag med joachime.

Är det en seriös Mastering man lämnar in till så brukar dom påpeka att mixen låter illa och borde mixas om innnan man gör ett nytt försök med Mastering.

Och uppenbarligen kan man inte överdriva ett påstående för att få en tråd en smula humoristisk heller eftersom alla är anala ordvrängare 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar snarare om när man väljer att justera eq'n och i vilket register man gör det. Justerar man eq efter att man kopplat in kompressorn (när eq ligger före) kommer justeringen påverka kompressorns respons på ett eller annat sätt.

Tydligast blir det när man jobbar med de lägre frekvenserna eftersom den mesta energin ligger där.

Skär man t ex två decibel med ett shelvingfilter vid 200 hertz kommer detta att påverka signalen in i kompressorn.

Var det inte detta jag precis skrev? Att ordningen jag skrev innan var skriven på det sättet eftersom jag jobbar med EQ:n innan jag slår på kompressorn och att jag ansåg att du hade en poäng i det du skrev om man vill jobba enligt den modellen du skriver.

Redigerat av Hal
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Och uppenbarligen kan man inte överdriva ett påstående för att få en tråd en smula humoristisk heller eftersom alla är anala ordvrängare 😛

Jag förstår.

Det är klurigt att få till det ibland när man skriver på ett forum.

Det kan lätt missuppfattas.

Hajar läget.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Och uppenbarligen kan man inte överdriva ett påstående för att få en tråd en smula humoristisk heller eftersom alla är anala ordvrängare 😛

Ja, du. Dags för lite självinsikt?

Skriver du att mastering är att förvandla en tonårings soundblasterlåt på fyllan till en radioproduktion, så är det så folk uppfattar dig & att det är det du tror på.

Det är väl okej om att tycka så. Eller du kanske bara ville gruffas lite?

ha det så bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Och uppenbarligen kan man inte överdriva ett påstående för att få en tråd en smula humoristisk heller eftersom alla är anala ordvrängare 😛

Som Dr Loop redan svarat. Inte helt lätt att hänga med på. Om du har seriösa avsikter med ett inlägg, lägg för tydlighets skull til en smiley där du försöker vara en smula humoristisk. I det här fallet var det bara det överdrivna påståendet som gick fram. Det var det jag reagerade på.

Vågar man fråga hur det egentligen gick till på det där studiebesöket?

Var det inte detta jag precis skrev? Att ordningen jag skrev innan var skriven på det sättet eftersom jag jobbar med EQ:n innan jag slår på kompressorn och att jag ansåg att du hade en poäng i det du skrev om man vill jobba enligt den modellen du skriver.

Ja, du verkar vara inne på samma sak. Jag ville förtydliga vad jag menade med att kompressorn äter upp eq och visa ett exempel på hur det kan gå till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Dr Loop redan svarat. Inte helt lätt att hänga med på. Om du har seriösa avsikter med ett inlägg, lägg för tydlighets skull til en smiley där du försöker vara en smula humoristisk. I det här fallet var det bara det överdrivna påståendet som gick fram. Det var det jag reagerade på.

Vågar man fråga hur det egentligen gick till på det där studiebesöket?

Tja, förrutom lite rundvisning av lokaler och apparatur så var det en lyssning med en tekniker som satt och jobbade med mastringen till en, på den tiden, het och känd artist, och det lät otroligt bra ur högtalarna. För att demonstrera arbetet lite så plockade de bort effekterna bakifrån och framåt så att man kom till mixen, för att sedan slå på allt och gå tillbaks till den mastrade version. Skillnaden mellan mixen och den mastrade version var mycket större än jag hade förväntat mig på en radioproduktion inspelad i en av stockholms större studios. Det lät faktiskt inte särskilt "hett" alls utan mastringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi spelade ihop med en annan grupp på en spelning för ett par veckor sedan. Denna grupp släpper precis sin första cd i stora delar av Europa just nu. De berättade om hur de hade bekostat hela produktionen själva och sen gått runt till ett par olika bolag varav ett nappade. Nåväl, de spelade in hela skivan i en professionell studio i Gbg. I denna studio mixades även materialet av en professionell och välkänd studioräv. Gruppen var nöjd. De tog med sig materialet för mastring i en välkänd masteringstudio i Gbg-området. Den kände och erfarne mastraren satt en hel frömiddag och lyssnade igenom materialet, justerade och justerade. Fram emot lunchtid vände han sig om till gruppen och sa att han inte kan göra jobbet och att han inte kommer att ta betalt samt att han ansåg att de måste låta någon mixa om materialet. Inte nog med detta, utifrån deras musikstil så föreslog han två namn på mixare som han ansåg skulle kunna passa för deras musik. Gruppen åkte hem och lyssnade in sig på produktioner som dessa två hade gjort och kom fram till att de alla hade en favorit. De ringde upp denne och han accepterade att mixa deras skiva. Han mixade 45 minuters material på fyra arbetsdagar. Gruppen var lyrisk. De menade på att de knappt kunde tro att det var samma material som de lämnat ifrån sig. De sa till mig att de alltid har insett hur viktig mixningen är men att de ändå höll på att trilla av stolen när de hörde dessa mixar. De tog med sig de nya mixarna till mastraren som nu också var jättenöjd och kunde göra ett, enligt bandet, glimrande jobb med mastringen.

Jag vill till detta tillägga att det är ju inte ovanligt att det på skivor står "Remix by ........." och detta har en orsak. Jag kan inte verifera följande påstående men har hört det från från mer än en inom branschen att det finns gott om produktioner som varit tvungna att genomgå remix trots att det inte står något om det på skivan. Detta kan bero på åtminstone två saker: Någon gillar inte mixarna redan innan man skall ta dem till mastering eller så upptäcks bristerna vid masteringtillfället. Den kände mastraren sa tröstande till gruppen vid det första tillfället att de inte skulle vara ledsna, sånt här var inte ovanligt (att mastraren råder artisten att låta mixa om materialet). Ibland uppfattar jag det som att det finns en övertro på vad man kan åstadkomma vid mastering samtidigt som jag varit med vid tillfällen då jag blir otroligt imponerad när jag först får höra mix och sedan master.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte verifera följande påstående men har hört det från från mer än en inom branschen att det finns gott om produktioner som varit tvungna att genomgå remix trots att det inte står något om det på skivan.

Jag har gjort ett antal ommixar åt band som blivit väldigt missnöjda. Materialet har ofta varit väldigt bra inspelat, men i många fall är det kanske så att samma person som är helt rätt för att spela in något inte är rätt för att mixa det hela, inspelning och mixning är ju två helt olika saker som kräver olika talanger och färdigheter. Dessutom är det nästan alltid är bra att ha fräscha öron i så många led som möjligt i produktionen.

Och av samma anledning som ovanstående så kan jag ju tillägga att jag i så många fall som det bara går försöker hålla mig borta från Mastring då jag inte betraktar detta som mitt expertområde utan gärna lämnar över produktionen efter mixningsprocessen (så jag tänker hålla tyst om mastring i fortsättningen) 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Vi spelade ihop med en annan grupp på en spelning för ett par veckor sedan. Denna grupp släpper precis sin första cd i stora delar av Europa just nu. De berättade om hur de hade bekostat hela produktionen själva och sen gått runt till ett par olika bolag varav ett nappade. Nåväl, de spelade in hela skivan i en professionell studio i Gbg. I denna studio mixades även materialet av en professionell och välkänd studioräv. Gruppen var nöjd. De tog med sig materialet för mastring i en välkänd masteringstudio i Gbg-området. Den kände och erfarne mastraren satt en hel frömiddag och lyssnade igenom materialet, justerade och justerade. Fram emot lunchtid vände han sig om till gruppen och sa att han inte kan göra jobbet och att han inte kommer att ta betalt samt att han ansåg att de måste låta någon mixa om materialet. Inte nog med detta, utifrån deras musikstil så föreslog han två namn på mixare som han ansåg skulle kunna passa för deras musik. Gruppen åkte hem och lyssnade in sig på produktioner som dessa två hade gjort och kom fram till att de alla hade en favorit. De ringde upp denne och han accepterade att mixa deras skiva. Han mixade 45 minuters material på fyra arbetsdagar. Gruppen var lyrisk. De menade på att de knappt kunde tro att det var samma material som de lämnat ifrån sig. De sa till mig att de alltid har insett hur viktig mixningen är men att de ändå höll på att trilla av stolen när de hörde dessa mixar. De tog med sig de nya mixarna till mastraren som nu också var jättenöjd och kunde göra ett, enligt bandet, glimrande jobb med mastringen.

Jag vill till detta tillägga att det är ju inte ovanligt att det på skivor står "Remix by ........." och detta har en orsak. Jag kan inte verifera följande påstående men har hört det från från mer än en inom branschen att det finns gott om produktioner som varit tvungna att genomgå remix trots att det inte står något om det på skivan. Detta kan bero på åtminstone två saker: Någon gillar inte mixarna redan innan man skall ta dem till mastering eller så upptäcks bristerna vid masteringtillfället. Den kände mastraren sa tröstande till gruppen vid det första tillfället att de inte skulle vara ledsna, sånt här var inte ovanligt (att mastraren råder artisten att låta mixa om materialet). Ibland uppfattar jag det som att det finns en övertro på vad man kan åstadkomma vid mastering samtidigt som jag varit med vid tillfällen då jag blir otroligt imponerad när jag först får höra mix och sedan master.

Jag kan sätta en slant på att jag kan gissa precis vilken studio som användes först och vem som mastra och vem som mixa sedan igen.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan sätta en slant på att jag kan gissa precis vilken studio som användes först och vem som mastra och vem som mixa sedan igen.

☺️

Nu vill jag ju inte hänga ut några här på forumet men Du kan ju alltid PM:a mig så får vi se!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den kände och erfarne mastraren satt en hel frömiddag och lyssnade igenom materialet, justerade och justerade. Fram emot lunchtid vände han sig om till gruppen och sa att han inte kan göra jobbet och att han inte kommer att ta betalt samt att han ansåg att de måste låta någon mixa om materialet. Inte nog med detta, utifrån deras musikstil så föreslog han två namn på mixare som han ansåg skulle kunna passa för deras musik. Gruppen åkte hem och lyssnade in sig på produktioner som dessa två hade gjort och kom fram till att de alla hade en favorit.

Jag kan inte låta bli att undra. Hur var deras magkänsla inför mastring? Var de nöjda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte låta bli att undra. Hur var deras magkänsla inför mastring? Var de nöjda?

De sa till oss att de kände sig "nöjda". När de sa detta tolkade jag det som att de kände att det var helt ok men kanske inte superdupernöjda. Dock såpass att de tog materialet till mastring.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Nu vill jag ju inte hänga ut några här på forumet men Du kan ju alltid PM:a mig så får vi se!

Mmm Demonproducenten? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Nu vill jag ju inte hänga ut några här på forumet men Du kan ju alltid PM:a mig så får vi se!

Nä vi struntar i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte låna tråden lite..

Är det stor skillnad på om man använder dyra mastringspluggar eller om man använder mer enkla, typ dom som följer med DAW-programen? Till exempel, multibandskompressor, limiter, stereobreddare osv.. Kan man mastra typ lika bra om man är grym på att ratta med pluggar som inte är lika "bra" som dom dyra? eller vad är som gör att kompressorer och liknande låter bättre än andra egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man mastra typ lika bra om man är grym på att ratta med pluggar som inte är lika "bra" som dom dyra?

Tveklöst. Om jag skulle behöva välja mellan en skicklig tekniker med "endast" medföljande DAW-pluggar, och en hyfsad sovrumspulare med Waves/UAD/Duende etc skulle jag definitivt välja den förra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tveklöst. Om jag skulle behöva välja mellan en skicklig tekniker med "endast" medföljande DAW-pluggar, och en hyfsad sovrumspulare med Waves/UAD/Duende etc skulle jag definitivt välja den förra.

Okej men vad är det som gör dom dyra pluggarna bättre då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej men vad är det som gör dom dyra pluggarna bättre då?

det som egentligen gör pluggar mer eller mindre bra är framförallt användarvänligheten

ljudmässigt skiljer väldigt lite - det är vägen fram till resultatet som är olika lång å i värsta fall snårig

priset kan vara en riktlinje - men inte alltid

och vad som är användarvänligt beror förstås också på person

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej men vad är det som gör dom dyra pluggarna bättre då?

I många fall så är ju många av de dyrare pluggarna emuleringar av kända analoga effekter (hurvida de lyckas emulera dem är ju en annan sak). Många är då villiga att betala för ett plugg för att man, precis som demonproducenten skrev, på ett enklare sett få fram ett speciellt ljud eller sound som man tycker är önskvärt. Att det i stort sett alltid går att få fram samma resultat med billigare pluggar är välkänt, men det är ju lättare att starta en plugg och vrida på en ratt än att kanske ladda 2-3 olika pluggar och med dess hjälp tillsammans lyckas åstakomma samma effekt på ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...