Jump to content
Annons

Mastring?


kim87

Recommended Posts

Mina tankar. Låter som du skall börja om lite grann.

1 - ordna bra lyssning när du mixar. Det innebär bland annat så bra högtalare som du har råd med. Men ännu viktigare är att göra en ordentlig bearbetning av akustiken i rummet. Basfällor, dämpning i reflexpunkterna. Dålig akustik gör att du inte hör vad som händer när du mixar.

2 - skruva upp volymen när du mixar bara precis till exakt rätt volym. Du behöver en dB-mätare (finns enkla på Claes Olsson). Exakt vad som är rätt volym beror lite på men det viktiga är att du har samma lyssningsvolym jämt. Inte nödvändigtvis samma inställning på volymratten.

Skär cymbalerna i öronen skall du fixa det här, i mixen. Låter det inte så krispigt som du tänkt dig, fixa det i mixen. Är basen inte stabil, ordna det i mixen.

3 - mixa tills det låter skitbra. Fortsatt mixa tills det låter ännu bättre. Lägg låten åt sidan, kom tillbaka och putsa till det låter exakt så bra som du vill att det skall göra.

Först nu kan du börja fundera på att mastra.

// Gunnar

Har du vit rock på dig när du labbar ljud?

Om jag hade följt dina råd hade jag aldrig gjort klart en enda låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 68
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Skrev du det här efter eller före morgonkaffet?

Tre punkter: fixa bästa möjliga lyssning, åtgärda det som går i mix, skjut inte upp det till mastring och ge dig inte med mixen förrän du är sjukt nöjd.

Var hittar du kopplingen till labbrock?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrev du det här efter eller före morgonkaffet?

Tre punkter: fixa bästa möjliga lyssning, åtgärda det som går i mix, skjut inte upp det till mastring och ge dig inte med mixen förrän du är sjukt nöjd.

Var hittar du kopplingen till labbrock?

Före. 😄

Jag tyckte bara att det lät så... skolboksmässigt och ocoolt. Oftast räcker det ju med att dundra på en L3:a på mastern, man behöver inte bygga om hela sovrummet bara för att det ska låta lite fetare.

Men visst, klart man ska mixa bra innan man mastrar.

05oct2-captain-obvious.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Och vad ville du säga med den bilden? 😲 Att du själv är gay eller vad? Fattar inte sambandet. Om det nu fanns nåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Före. 😉

05oct2-captain-obvious.jpg

Det roligaste idag! Snälla, säg att mannen på bilden menar allvar! Det blir så mycket bättre då! Finns det mer, snälla?! Nog för att det kan vara kul på detta forum men det är inte ofta jag börjar gapskratta högt när jag ser eller läser något här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Före. 😏

Jag tyckte bara att det lät så... skolboksmässigt och ocoolt. Oftast räcker det ju med att dundra på en L3:a på mastern, man behöver inte bygga om hela sovrummet bara för att det ska låta lite fetare.

Men visst, klart man ska mixa bra innan man mastrar.

05oct2-captain-obvious.jpg

Visa lite ödmjukhet inför folk som är visare, duktigare och mer erfarna! Bara att du säger "Oftast räcker det ju med att dundra på en L3:a på mastern..." kan lätt tolkas till att du inte är vare sig vis, duktig eller erfaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...