Jump to content
Annons

Hjälp med mixning av trummor


Sphinxter

Recommended Posts

Annons
Krikelin (oregistrerad)

Jag kan inte erbjuda tips om hur du skall göra men jag skulle önska ett mellanting, inte fullt så komprimerat som nummer två och inte helt lika öppet som nummer ett 😄 utan nummer 1,5 skulle jag tro göra sig skitbra. I övrigt cool gitarr och schysst gung i trumkompet 🙂

Hoppas någon som är duktigare kan erbjuda mer konkret hjälp än bara synpunkter och tyckande 🙂

// Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, håller på och mixar en låt.

I bifogad fil har jag först en mix på trummorna och sedan en till.

drums_1_and_2.mp3

Vilken tycker ni är bäst? Kan inte riktigt avgöra. Eller har ni tips på vad jag ska göra?

Första är EZDrumer och andra är Superior 2.0 dvs. olika pluggar och olika mixar.

🙂

Jag gillade nog Superior bäst, mest för att den var mer diskantrik. Men EZ lät ju inte alls illa...Det beror lite på hur de andra instrumenten/sången kommer att låta. Mixen var det inget fel på. Är du själv inte nöjd kan du panorera ut gitarren och centrera trummorna. Ska bli spännande att höra låten. Lät riktigt lovande... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte erbjuda tips om hur du skall göra men jag skulle önska ett mellanting, inte fullt så komprimerat som nummer två och inte helt lika öppet som nummer ett 🙂 utan nummer 1,5 skulle jag tro göra sig skitbra. I övrigt cool gitarr och schysst gung i trumkompet 🙂

Hoppas någon som är duktigare kan erbjuda mer konkret hjälp än bara synpunkter och tyckande 🙂

// Christian

Tack 😏 Jag tor att du har rätt. Nånstans mellan skulle nog sitta fint. Ska testa vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillade nog Superior bäst, mest för att den var mer diskantrik. Men EZ lät ju inte alls illa...Det beror lite på hur de andra instrumenten/sången kommer att låta. Mixen var det inget fel på. Är du själv inte nöjd kan du panorera ut gitarren och centrera trummorna. Ska bli spännande att höra låten. Lät riktigt lovande... 🙂

Jag gjorde en tabbe 🙂 Det var Superior först och sedan EZ Drummer 🙂

Ska labba vidare. I första delen så håller jag med, trummorna kanske känns lite utapnorerade jmfrt med gitarrerna. Ska test av vända på steken 😏

Heljysst att du gillade riffet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, håller på och mixar en låt.

I bifogad fil har jag först en mix på trummorna och sedan en till.

drums_1_and_2.mp3

Vilken tycker ni är bäst? Kan inte riktigt avgöra. Eller har ni tips på vad jag ska göra?

Första är EZDrumer och andra är Superior 2.0 dvs. olika pluggar och olika mixar.

🙂

helt klart ettan

tvåan låter urgröpt å onaturlig

Link to comment
Dela på andra sajter

StevenP (oregistrerad)

Håller med också om att 1:an är bättre. Gillar "fjongen" i virveln men tryck på lite mer diskant över hela kitet..låter lite dovt. 2:an har skönt botten i kicken och lägger du in lite sånt i mix nr.1 så blir det kalas och tårta hos mig!

Redigerat av StevenP
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med ovanstående, ettan var ju helt klart bäst, riktigt bra virvel ljud men det låter mest som ett mixproblem i tvåan, tror det kan bli bra om du ändrar lite...

Det låter väldigt limiterad och är väldigt mycket skurit i mellanregistret?

Testa släpp en del på kompressionen och var försiktig med EQ:n så borde den bli bra 🙁

Redigerat av Filly
Link to comment
Dela på andra sajter

Ettan!!!!!!!!

Vill inte vara sån... men hur fick du Superior att låta så ihåligt?

Jag fattade det som att klipp nummer två var från superior....!?

Bättre att låta den vara som den är.

Kör lite additativ kompression på en buss bara å gasa.

Take care!!!

/Tha Cruncha'

Jag skrev lite längre ned att jag lagt dem i fel ordning. Superior är No 1 och den ihåliga No 2 är EZDrummer.

Ihåligheten (på EZ) kommer från att efter ha mixat trummorna som jag ville ha dem så tog jag en 'bounce' på hela mixen och körde jag genom en dist stompbox som jag sedan mixade in med originalmixen. Det var mest för att testa. Försökte få lite mer tryck i trummorna samt fyllighet på så sätt.

Men ju mer jag lyssnar på den så känns den ihålig, överkomprimerad och ihoptryckt och för diskantrik.

Så jag håller med alla att 1:an är ett bättre utgångsläge.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Virveln är ju betydligt lägre i 2:an, här på jobbet med mitt 5.1 paket låter kaggen rätt lika.

Ezdrummer har ett bra ljud och är lätthanterligt, den kaggen låter lite köttigare här tycker jag.

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev lite längre ned att jag lagt dem i fel ordning. Superior är No 1 och den ihåliga No 2 är EZDrummer.

Ihåligheten (på EZ) kommer från att efter ha mixat trummorna som jag ville ha dem så tog jag en 'bounce' på hela mixen och körde jag genom en dist stompbox som jag sedan mixade in med originalmixen. Det var mest för att testa. Försökte få lite mer tryck i trummorna samt fyllighet på så sätt.

Men ju mer jag lyssnar på den så känns den ihålig, överkomprimerad och ihoptryckt och för diskantrik.

Så jag håller med alla att 1:an är ett bättre utgångsläge.

😛

Noted!

Blev fasen lite paff där....

Kör på ettan! Där är du hemma.

Take care!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Så nu har jag ändrat lite enligt era rekommendatioenr.

Vad tycker ni?

drums_3_mp3.mp3

Full pott! Visst kan man ha synpunkter om att det låter statiskt, eller för maskinellt, men det är mest randanmärkningar. Kör på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så nu har jag ändrat lite enligt era rekommendatioenr.

Vad tycker ni?

drums_3_mp3.mp3

Tycker trummorna funkar...personligen hade jag valt en aning mindre kropp på kicken och låtit den suga lite mer (rolig beskrivning men kan inte förklara på annat sätt). Gitarrljudet tycker jag dock inte om alls, men det va ju inte det du sökte svar på nu :rolleyes:

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker trummorna funkar...personligen hade jag valt en aning mindre kropp på kicken och låtit den suga lite mer (rolig beskrivning men kan inte förklara på annat sätt). Gitarrljudet tycker jag dock inte om alls, men det va ju inte det du sökte svar på nu 🙂

MVH

Anders

Tack och yep var ute efter trummorna.

När jag ändå har dig på tråden, hur hade du velat ha gitarrerna 🙁 Kommer ju att ta tag i detta senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack och yep var ute efter trummorna.

När jag ändå har dig på tråden, hur hade du velat ha gitarrerna 😏 Kommer ju att ta tag i detta senare.

Det jag nog reagerade mest på gitarrerna va att det lät väldigt POD-aktiga. Jag hade nog velat haft en mer känsla av äkta förstärkare. Chansar lite, men det låter iaf som en POD eller plugg. Testa att blanda detta med en uppmickad försärkare så tror jag nog att du kan få lite skönare ljud i gitarren.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag nog reagerade mest på gitarrerna va att det lät väldigt POD-aktiga. Jag hade nog velat haft en mer känsla av äkta förstärkare. Chansar lite, men det låter iaf som en POD eller plugg. Testa att blanda detta med en uppmickad försärkare så tror jag nog att du kan få lite skönare ljud i gitarren.

MVH

Anders

Bra gissat - Guitarrig och amplitude 😏

Har tyvärr ingen förstärkare (kör bara pluggar med allt i lurarna) - kanske i framtiden 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...