Jump to content
Annons

Den 4:e Anual Studioforum punkfestival,, gör en punklåt i valfri stil


sixties

Recommended Posts

Då drar jag (Sixties) igång den 4:e "anual" punkfestivalen på studios forum.

Denna gång till minne av Ron Ashton (gitarr/bas i Stooges) som nyligen dog.

glöm inte att dansbandsfestivalen pågår till 25 januari så gör en låt till den också när du behöver vila öronen lite från punken.

Regler:

1. Egenskriven punklåt (Alla former av punk tillåtna)som är outgiven/opublicerad

2. Inte för lång (spela fortare i såfall) typ max 3 min

3. Sång (så blir det inga instrumental låtar) på valfritt språk

4. Inskickat bidrag ska vara mp3:a i 192 bit-rate

5. vill man göra mer än en låt så ska det vara olika stil på låtarna.

Bidragen inne senast 8 Februari (en söndag)

Bidragen mailas till mig "k_dahlberg at hotmail.com" eller om du vill pm:a en länk.

När alla sköna punkdängor kommit in så lägger vi upp en ny tråd med alla bidragen och röstar genom att ge bidragen 6,4,2 och 1 poäng. Slutdatum för röstningen kan vi ha lite öppet beronde på antalet bidrag, men ca 14 dagar efter.

lite inspiration hittar ni i tråden för förra punkfestivalen nr2 och nr3 kolla neråt i tråden så hittar ni länkar till olika typer av punk om ni vill ha lite inspiration.

vi börjar med lite länkar till punkens rötter, det som många av punkbanden (de första) lyssnade på och inspirerades av, halkade in lite på 77-punkbanden och Oi, men det blir mer inspirerande länkar med alla sorters punk framöver, bidra gärna med egna favoriter som kan inspirera andra:

The Standells: Some times good guys dont wear white

MC5 Kick out the Jams

Velvet Underground: I´m wating for the man

Radio Birdman New Race

New york Dolls: chatterbox

101´ers letsagitabitarockin

Eddie and the hot rods: teenage depression

The Saints: I´m stranded

Skrewdriver- the early years (youre so dumb, anti-social, 9 till 5) innan nazigrejerna

Sound of Oi! (4-skins, red ALERT, cRUX)

COCKNEY REJECTS: Oi! Oi! Oi!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 120
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Coolt! Få se om man hinner odla upp tuppkammen.. 😎 ..kan bli lite svårt men... 😄

det går nog bra även om den blir kort. 😎

lite tuppkammar:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jippi, jag är på, måste bevaka min jumboplacering förra gången 😏

Edit: gäller bara hålla tungan rätt så man skickar in rätt bidrag till rätt festival 😛

Redigerat av flabb
Link to comment
Dela på andra sajter

Jippi, jag är på, måste bevaka min jumboplacering förra gången 😏

Edit: gäller bara hålla tungan rätt så man skickar in rätt bidrag till rätt festival 😛

Lite inspiration, diggar denna låten, brukar passa till morgonkaffet: Vibrators, Yeah Yeah Yeah,

Link to comment
Dela på andra sajter

har lyssnat mycket på UK Subs på sista tiden, ett av mina första favoritband.

några andra klassiker:

MDC : john wayne was a nazi

GBH: race against time

Link to comment
Dela på andra sajter

har lyssnat mycket på UK Subs på sista tiden, ett av mina första favoritband.

Hej, kommer de inte till Sverige nu i februari/mars?

på deras hemsida står det inget, i mars är det bara 1 spelning (sista i norge). har mailat debaser, det lokala spelstället i västerås för att peppa dem att ta hit Subs, ska kolla några som bokar turner så kanske de kan fixa nått.

eller har du några andra förslag?

du måste skicka in nån låt till festivalen också!

en annan grej, var in på goldcrush myspace för att kolla när ni lirade med charlie harper men det står bara att det är privat och inte kan visas när jag kommer till youtube. skulle vilja se det igen!

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm! Perverts är banne mig världens bästa grupp! :-)

Perverts morfades ju senare till Troublemakers (utan Wadling dock) -

- Troublemakers - Kleptoman

Slänger in lite metalligare punk också -

- Exploited - Beat the bastards Redigerat av Steinberg
Link to comment
Dela på andra sajter

på deras hemsida står det inget, i mars är det bara 1 spelning (sista i norge). har mailat debaser, det lokala spelstället i västerås för att peppa dem att ta hit Subs, ska kolla några som bokar turner så kanske de kan fixa nått.

eller har du några andra förslag?

Ja, jag såg det på deras hemsida sen. Nej, tyvärr har jag inga bättre förslag, det är nog det bästa sättet.

en annan grej, var in på goldcrush myspace för att kolla när ni lirade med charlie harper men det står bara att det är privat och inte kan visas när jag kommer till youtube. skulle vilja se det igen!

Det var inte vi som la upp konserten och han som gjorde det plockade ner den.. men nu har jag lagt upp

i alla fall, hoppas att det funkar 😄 . Jag kan slänga upp några till men fan, man gör ju så många missar, ha, ha. Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela på andra sajter

ett tpis om ni lägger upp youtube länkar så lägg till &fmt=18 på slutet i sidans adress så blir det bättre ljud.

tänk på att det finns även mycket blandade influenser innom punken som skapunk, punkreaggae, synthpunk, protopunk (banden före punken) mm.

nytt bra svenskt band.

Dead Kennedys: holliday in cambodia finns med i guitar hero 3!

Body count: there goes the neighbourhood punk-hiphop-metal!

Crumbsuckers: trapped NY HC/ metal punk

Accused: wrong side of the grave metalpunk

De bästa Ramones kopiorna:

Riverdales: Back to you

Riverdales: riverdale stomp

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens tema blir proto-punk:

ross the boss på gitarr, spelade med dictators före och efter manowar.

Dictators- master race rock

Radio Birdman- Aloha Steve and dano

MC5- american ruse

de brukar sno rätt friskt från Dictators låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses..

Inser här att någon här måste länka till riktig punk !! 😄 Även kallad "Skatepunk". 😎

Sum 41 - Fat Lip

Yellowcard - Breathing

Good Charlotte - The Anthem

Good Charlotte - Boys and Girls

________________

Det bara sprutar punk o inspiration!

/Memphis the ponkrocker 😛

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

personligen gillar jag inte "mtv-punk" utan länkar bara till det som är bra i olika stilar men det är kul med fler inspirations källor. ska lägga upp lite bra skatepunk länkar senare.

Faction:skate and destroy Steve Cabballero´s band

This is punk.. this is not🙂

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

det finns ju mycket svensk punk som är riktigt bra:

Ha ha..glömmer det fan aldrig. Lirade förband till dom en gång och lånade deras mixerkille. Efter typ 1.30 på första låten tyckte han att det lät tillräckligt illa, la på locket, smällde på ett hänglås(!) och drog in i logen för ett par bärs med dom andra i bandet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, va fan... Man skulle kanske testa... 😆

Jag gillar "PUSA" — kan det räknas som godkänd inspirationskälla för det här åtagandet?

de är väl på rätt väg i nån låt (lump) och körde ju kick out the jams (mc5´s låt) så det kan ju funka att utgå ifrån men du får väl fundera vad som är karakteristiskt för punkens olika stilar och välja en som passar dig, de ligger ju åt proto-punk hållet så du får utveckla det vidare kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...