Jump to content
Annons

Den 4:e Anual Studioforum punkfestival,, gör en punklåt i valfri stil


sixties

Recommended Posts

😏

He, he, inget illa menat, men jag har bara väääldigt svårt att hitta någon som helst punk i tex Girls & boys med Good Charlotte. Det kanske är något som jag har missat här men i mina öron så låter det som amerikansk pop-rock(?) som gjord för att spelas på MTV. Om det i tillägg är det som kan vara "riktig punk" så tror jag den här tävlingen kan bli riktigt intressant 😕 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 120
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

😕

He, he, inget illa menat, men jag har bara väääldigt svårt att hitta någon som helst punk i tex Girls & boys med Good Charlotte. Det kanske är något som jag har missat här men i mina öron så låter det som amerikansk pop-rock(?) som gjord för att spelas på MTV. Om det i tillägg är det som kan vara "riktig punk" så tror jag den här tävlingen kan bli riktigt intressant 😳 .

Tyckte inte jag heller, men ser att Good Charlotte står nämnda här: wiki punkrock

Inget är svart eller vitt, man får bilda sig en egen uppfattning om var gränsen går, lite tjusningen med en sådan här 'tävling' att vi alla som bidrar och röstar har egen unik bakgrund, har olika smak och är av olika åldrar och kön, fast jag antar det tyvärr nästan enbart är grabbar/pojkar/män/gubbar här 😆

Den som vill "plugga" kan alltid gå igenom tidigare festivaler och försöka forska fram vilka 'typer' av punk som varit mest lyckade, poängmässigt sett - rapportera tillbaka här sen 😏

Redigerat av flabb
Link to comment
Dela på andra sajter

@TUFF och flabb:

Jag misstänkte att jag kunde få sånna här reaktioner. 😄 För mig är detta helt klart punk (fast just Boys and girls-låten har inte riktigt tempot för att kännas som en punklåt utan blir mer mot poprock-hållet). Men det beror nog till stor del av att jag är bland de yngre här och har växt upp med det. Har man fler år på nacken så har man nog en annan syn på vad punk är, om man växte upp med rötterna till musikgenren. (Alltså den skräpiga stilen på punk som jag tycker är bedrövlig.. 😳 men det är en annan femma.. 😄) Det var därför jag skrev "riktig punk". 🙂 Var humoristiskt menat och inte alls provocerande.

Jag ser det som en subgenre helt enkelt, liksom det finns inom alla musikstilar.

Kommer bli en spännande festival! 😆

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

tror det blir lika kul som tidigare år, tidigare har det varit stor bredd på bidragen och det är alltid kul.

Om du lyssnar på många pop-punk band som tex. green day så kan du höra att de influerats mycket av bla. Ramones, Clash och Stiff little fingers.

Stiff Little Fingers- Gotta getaway

lite pop-punk från 78-79:

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att allt som inte går i d-takt inte är punk! Sådeså!

Men å andra sidan - hur punk är det att försöka reglera hur punk ska låta...? Punk handlar om att strunta i alla regler - så gör det nu med och go for it! :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att allt som inte går i d-takt inte är punk! Sådeså!

lite d-takt är aldrig fel, skönt driv utan att det behöver gå fort:

Discharge- flera låtar. >Bandet som uppfann D-takten.

Disorder- Life

Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

RKL är grymt bra, skön avstickare med Reactivate plattan också även om det låter som ett helt annat band 😄

på 2:a plattan är det ju trummisen som trummar och spelar bas.

på reactivate sjunger han bara och det göra han ju också bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

The Real McKenzies- mainland SKiTBRA irlänskt influerat från kanada, rekomenderas!

detta är en cover med ny text, lite osäker på vem som gjort originalet men jag känner igen den, heter nog "out of love" i original.

fioler och säckpipor!

avslutar med lite klassisk anarkist-punk, den här får vi aldrig se på mtv.
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har hjälpt honom med sången engång tidigare och det blev inte så jättebra så jag misstänker att han inte sjunger själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då drar jag (Sixties) igång den 4:e "anual" punkfestivalen på studios forum.

Denna gång till minne av Ron Ashton (gitarr/bas i Stooges) som nyligen dog.

glöm inte att dansbandsfestivalen pågår till 25 januari så gör en låt till den också när du behöver vila öronen lite från punken.

Regler:

1. Egenskriven punklåt (Alla former av punk tillåtna)som är outgiven/opublicerad

2. Inte för lång (spela fortare i såfall) typ max 3 min

3. Sång (så blir det inga instrumental låtar) på valfritt språk

4. Inskickat bidrag ska vara mp3:a i 192 bit-rate

5. vill man göra mer än en låt så ska det vara olika stil på låtarna.

Bidragen inne senast 8 Februari (en söndag)

Bidragen mailas till mig "k_dahlberg at hotmail.com" eller om du vill pm:a en länk.

När alla sköna punkdängor kommit in så lägger vi upp en ny tråd med alla bidragen och röstar genom att ge bidragen 6,4,2 och 1 poäng. Slutdatum för röstningen kan vi ha lite öppet beronde på antalet bidrag, men ca 14 dagar efter.

Ah, härligt med lite festival!

Och, skönt som attans att få avnjuta festival utan att behöva vakna i tält som antingen är dyngsurt eller stekhett av sol, allt iakttaget genom rödsprängda ögon och med en dundrande huvudvärk...

Ska bara spela in nått med ... Hm, var la jag nu skissblocket?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sixties: Din sång var ju det bästa med den bedrövelsen till låt! Vill minnas att jag kom sist med det bidraget... :-)

Sjöng själv på ett bidrag, på en punkfestival lång innan - och det lät bedrövligt det; Lev som slav - Punkfestivalbidrag

Men hua! :-)

Så nej, jag sjunger helst inte! :-P

sången är det inget fel på, värre var det med virvel ljudet och cymbalen/hihaten som var aldeles för tunnt.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är 4 bidrag hitills och det är ju långt kvar, borde hamna på 10-20 bidrag, det brukar det göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inskickat bidrag nu.

Hade gärna suttit längre och dragit i spakarna men det är ett evighetsprojekt utan dess lika varje gång man ska till att "finmixa". Lika bra att kasta in handuken snabbt innan man blir helt galen.

Några omtagningar hade kanske inte heller skadat såhär i efterhand. hehe, sånt man får leva med

Link to comment
Dela på andra sajter

Inskickat bidrag nu.

Hade gärna suttit längre och dragit i spakarna men det är ett evighetsprojekt utan dess lika varje gång man ska till att "finmixa". Lika bra att kasta in handuken snabbt innan man blir helt galen.

Några omtagningar hade kanske inte heller skadat såhär i efterhand. hehe, sånt man får leva med

du hinner ju göra en till om du väljer någon annan variant av punk eller mixa om och skicka en ny version.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...