Jump to content
Annons

2008/2009 års vinklar på piratkopiering


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons
  • Svar 2,2k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag är tveksam över om åtalet kommer att hålla hela vägen upp. Jag är inte tveksam över att de ansvariga tjänar pengar på att (indirekt men helt avsiktligt) tillhandahålla copyrightat material för fri nerladdning. (Nej, jag vet att filerna inte lagras hos PB och så vidare!) Jag hyser inga illusioner om att de tillhandahåller PB som gratistjänst för folket, och att de skulle göra detta utan att tjäna något på det. "Näe... vi jobbar ideellt, betalar för server o bandbredd ur egen ficka för liksom... information wants to be free". Nej, de gör något som är fel och olagligt, en modern form av häleriverksamhet i digitalt format. Jag skall tillägga att jag inte är någon fläckfri ängel, jag har laddat ner från både PB och andra fildelningstjänster men jag ser det som en möjlighet att testa/lyssna på något innan jag betalar för det. Att denna funktion generellt sett saknas på ett vettigt implementerat sätt som en laglig funktion är synd men jag det är en detaljdiskussion som jag inte tänker dyka in på här. Det skall i alla fall bli intressant att följa rättegången och se hur turerna går!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag har faktiskt köpt skivor av band jag gillar bara för att stödja dom.

tycker jag var snällt av dig

synd att så få gör det bara

men det är klart det är som sagt ingen rättighet att tjäna pengar på nedlagt arbete å tid

däremot är det självklart en rättighet att få det man vill ha

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen ligger min sympati hos TPB, särskilt med tanke på hur hela ärendet hanteras.

ja

det vore ju synd om dom blev av med sina 1,2 miljoner

men å andra sidan kan jag inte tänka mig att det är en rättighet att tjäna pengar bara för att man slängt upp en sida på nätet å sålt lite reklamplats

en annan aspekt jag kom att tänka på om reklamintäkterna: vilka är det som köpt reklamplats på PB?

nån som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att de gör vinst av det tycker jag däremot inte är rätt alls. Det går direkt emot pirathedern. 😆

hahaha soxic!

pirater har väl alltid rövat pengar! 😉😉

Ja - med det perspektivet borde det inte vara mer än rätt att de åker dit - inte ens för de mest inbitna piratkopieringsivrarna... 😛😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag tycker all denna piratjakt börjar bli löjlig. Om detta är en demokrati så borde det snart bli lagligt att ladda ner saker då otroligt många är för och det växer hela tiden. Synd för de som förlorar pengar, men tiderna förändras och vissa tjänster finns det inte längre efterfrågan efter på marknaden. Är det en rättighet att tjäna pengar på en tjänst ingen vill ha/behöver? För mig känns det mest som om de är dåliga förlorare. Hitta ett annat sätt aatt försörj er på. Bråken leder bara till otrevligheter och ingen vettig människa kan väl ändå tro att det går att stoppa fildelning?

Tycker att det verkar som om många glömmer bort att musik är en konstform och för mig handlar det inte om att tjäna pengar, utan om glädjen att skapa musik och dela den med andra. Jag skulle med glädje dela ut min musik och skulle bara bli gladare ju fler som laddade ner den då det är ett bevis på att folk gillar min musik. Känns girigt att klaga på att man förlorar pengar och grejer. Det är väl bara att skaffa sig ett annat jobb.

Synd för piratebay att denna rättegång kom upp och jag tycker det är töntigt att ta dessa saker till rättslig nivå innan man rätt ut vad det svenska folket egentligen tycker. Tycker man borde ha en omröstning i sverige angående fildelningen först och främst.

Link to comment
Dela på andra sajter

OnT:

Jag skulle bli själagla om mina spår låg på TPB med 2000+ seedare

vad hindrar dig?

Nada, förutom min bandbredd som går till 3 datorer..

Har inte möjlighet att seeda själv, som är en av

anledningarna till att jag inte heller laddar hem... 😛

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Synd för de som förlorar pengar, men tiderna förändras och vissa tjänster finns det inte längre efterfrågan efter på marknaden. Är det en rättighet att tjäna pengar på en tjänst ingen vill ha/behöver?

du menar att ingen vill ha musiken eller filmerna eller spelen?

varför laddar man då ner det?

Jag skulle med glädje dela ut min musik och skulle bara bli gladare ju fler som laddade ner den då det är ett bevis på att folk gillar min musik.

det finns väl inget som hindrar dig?

Tycker man borde ha en omröstning i sverige angående fildelningen först och främst.

tror du gemene man skulle tycka för eller emot upphovsrätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

OnT:

Jag skulle bli själagla om mina spår låg på TPB med 2000+ seedare

vad hindrar dig?

Nada, förutom min bandbredd som går till 3 datorer..

Har inte möjlighet att seeda själv, som är en av

anledningarna till att jag inte heller laddar hem... 😛

ok då är det bara en teknisk barriär

tur att alla artister å låtskrivare som ligger på PB löst det för sitt material 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

du menar att ingen vill ha musiken eller filmerna eller spelen?

varför laddar man då ner det?

Joo, det vill man naturligtvis ha. Men skivor och DVD och liknande är helt enkelt inte så hett längre.

det finns väl inget som hindrar dig?

Nej, jag kan dela ut den nu om du vill. Jag har inte gjort det förut eftersom jag tror att ingen skulle ladda ner det då jag inte är så bra på att skapa musik än.😛

tror du gemene man skulle tycka för eller emot upphovsrätt?

Jag vet faktist inte, men jag tror att minst 40-50% skulle vara för. Jag känner ingen som inte laddar ner spel och musik och sånt.

Håller du inte med om att det är ostoppbart och att tiderna förändras? Olika former av buissnes har ju dött ut förut och lär göra det i framtiden också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte gjort det förut eftersom jag tror att ingen skulle ladda ner det då jag inte är så bra på att skapa musik än.😛

det kanske tar lite tid, arbete, övning, pengar, tid - att nå dit?

Olika former av buissnes har ju dött ut förut och lär göra det i framtiden också.

så du vill inte att det ska gå att leva på att skapa ideer, konst, musik, litteratur etc?

finns det isf inte andra branscher eller yrken som kan vara viktigare att få bort?

vapenindustrin tex?

en annan fråga blir ju då direkt om det ska gå att leva på att distribuera/tillgängliggöra andras obetalda arbete utan lov?

1,2 miljoner är nog mer än dom flesta musiker tjänar på sin musik

eller du kanske har andra förslag på arbeten som folk ska utföra men inte få betalt för?

vårda gamla kan man ju göra på sin fritid som samarit eller nåt tex

inte ska man väl ha betalt för att visa hjälpsamhet å vårda någon?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

det kanske tar lite tid, arbete, övning, pengar, tid - att nå dit?

Det gör det nog. Ett pris jag är värd att lägga ut för den konstform jag brinner för! Jag har redan lagt ut flera tusen å¨utrustning och jag har inte tjäna en krona på det, men jag är fett nöjd ändå. 😛

så du vill inte att det ska gå att leva på att skapa ideer, konst, musik, litteratur etc?

Jag anser att om man hittar på ett sätt så att man kan sälja sin konstform till andra människor så är det ju mycket trevligt för denne person. Dock anser jag det inte som en rättighet, nej.

finns det isf inte andra branscher eller yrken som kan vara viktigare att få bort?

vapenindustrin tex?

Det handlar inte om att aktivt ta bort en bransch. Det handlar om att den dör ut av sig själv för att den inte behövs. Vapenindustrin vet jag inte om den borde fås bort. Jag har ingen aning om vad för slags konsekvenser det skulle ge, och jag har ingen möjlighet och inget intresse att ta reda på det.

en annan fråga blir ju då direkt om det ska gå att leva på att distribuera/tillgängliggöra andras obetalda arbete utan lov?

1,2 miljoner är nog mer än dom flesta musiker tjänar på sin musik

Tydligen så går det. Någon är beredd att betala för reklamplatserna på TPB och då är det väl upp till dem om de ska betala eller inte?

eller du kanske har andra förslag på arbeten som folk ska utföra men inte få betalt för?

vårda gamla kan man ju göra på sin fritid som samarit eller nåt tex

inte ska man väl ha betalt för att visa hjälpsamhet å vårda någon?

Jag har aldrig krävt att folk ska göra arbeten utan att få pengar, bara hävdat att det finns nu för tiden arbeten som folk inte är beredda att betala för. tough shit. Live with it. Life is cruel. osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan härmed med 100% säkerhet berätta att jag inte tankat hem "Sophi Solmani" (hon som har så brun hy), "Cornelis Wreewijk" el. Per Gessles skiva ”Son Of A Plummer” vilka det talas om i denna stämningsansökan...

Är nog ingen annan helller som tankat ner Son of a plummer. Mig veteligen så har då Gessle inte gjort någon sådan skiva. De får nog göra om sin ansökan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade ju vat kul med en tråd om själva Åtalet. Men vi kan väl återkomma när det sker ett utslag osv. Det här är ju fruktlöst. Folk har sina åsikter o lär inte flytta sej pga av nåt argument från "andra sidan". / Mikke

Jaa det finns nog inte så mycket att säga om själva åtalet just nu. De som är för delning kommer tycka synd om TPB och de som är emot kommer tycka det är najs. Då blir det ju en diskussion om åsikterna som ligger bakom detta tyckande istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till den/de som hyser sympati för de åtalade:

Läs gärna TBP's Juridisk korrespondens, och då särskilt deras "our response".

Något ni stöder (eller tänker bortse ifrån) i ert ställningstagande?

Just curious.

I mitt fall så tycker jag det är onödigt av dem att förlöjliga på det där viset, men denna fråga anser jag inte bör påverka åtalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...