Jump to content
Annons

2008/2009 års vinklar på piratkopiering


Björn Olsberg

Recommended Posts

det är väldigt stor skillnad mot att något enskilt företag eller individ självsvådligt kan agera mot någon annan

Ingen har påstått det.

Bara för att ett domstolsbeslut krävs blir det inte automatiskt rättssäkert.

Den springande punkten i min mening är vilken sorts bevisning som erfordras för att domstolen skall besluta att ISP:n skall lämna ut informationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 2,2k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ja, det kan man, om skadeståndet är oskäligt högt. Det måste röra sig om en förmögenhetsöverföring.

Nej. Skadeståndet får sättas utifrån "industrins intresse att det inte upprepas" - dvs. så högt att det skrämmer folk.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Off topic... tänk om vi kunde göra likadant med mat som med digitala medier. Då skulle svält inte finnas...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Off Topic 2: Nej men då skulle väl matindustrin komma och hota med stämma dem som förser fattiga med gratis mat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen har påstått det.

Bara för att ett domstolsbeslut krävs blir det inte automatiskt rättssäkert.

inte?

det är ju precis det som påstås av dingbats

om du anser att det inte är rättssäkert även om domstolsbeslut krävs så är ditt problem grundat i hela det svenska rättssytemet - inte något som endast har med den här frågan att göra

du tycker beviskraven generellt är för låga å rättsosäkra i sverige?

det går säkert att diskutera 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

om du anser att det inte är rättssäkert även om domstolsbeslut krävs så är ditt problem grundat i hela det svenska rättssytemet - inte något som endast har med den här frågan att göra

du tycker beviskraven generellt är för låga å rättsosäkra i sverige?

Nej, och sluta lägg orden i min mun.

Link to comment
Dela på andra sajter

Demonproducenten, problemet är nog att svenska domstolar har väldigt dåliga kunskaper om bevisvärdering IT-mål. Man får väl hoppas att de hämtar information från sakkunniga, men jag är tveksam om det kommer att ske i speciellt många fall. Jag tog en snabb titt på det här första fallet med en ftp-server med ljudböcker, och den ansökan om informationsföreläggande var förvånansvärt dålig - lösa påståenden som inte styrks av den bifogade bevisningen, beskrivningar av vad skärmdumparna visar som är direkt felaktiga, etc.

Se'n är det ju väldigt problematiskt med skärmdumpar som bevis om de kommer från någon som är part i målet, just eftersom de är så lätta att förfalska. Skärmdumpar i sig bevisar inte mer än ett muntligt påstående från personen som skapat dem, men det finns en överhängande risk att domstolar kommer att tillmäta dem för stor betydelse. Om däremot polisen hade skapat motsvarande skärmdumpar skulle det ju finnas en helt annan trovärdighet.

Ja, precis. Och [kraven] får sättas "utifrån industrins intresse att det inte upprepas".

Eventuella erbjudanden/krav om förlikning kan nog sättas hur högt eller lågt som helst. Jag tror att det är skadestånden du syftar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Demonproducenten, problemet är nog att svenska domstolar har väldigt dåliga kunskaper om bevisvärdering IT-mål. Man får väl hoppas att de hämtar information från sakkunniga, men jag är tveksam om det kommer att ske i speciellt många fall. Jag tog en snabb titt på det här första fallet med en ftp-server med ljudböcker, och den ansökan om informationsföreläggande var förvånansvärt dålig - lösa påståenden som inte styrks av den bifogade bevisningen, beskrivningar av vad skärmdumparna visar som är direkt felaktiga, etc.

Se'n är det ju väldigt problematiskt med skärmdumpar som bevis om de kommer från någon som är part i målet, just eftersom de är så lätta att förfalska. Skärmdumpar i sig bevisar inte mer än ett muntligt påstående från personen som skapat dem, men det finns en överhängande risk att domstolar kommer att tillmäta dem för stor betydelse. Om däremot polisen hade skapat motsvarande skärmdumpar skulle det ju finnas en helt annan trovärdighet.

Eventuella erbjudanden/krav om förlikning kan nog sättas hur högt eller lågt som helst. Jag tror att det är skadestånden du syftar på.

Varför skulle det vara mer pålitligt bara för att polisen gör skärmdumpar? Senast polisen utförde arbetet slutade det med att han avgick till en annan arbetsgivare med en ganska stor ersättning. Skärmdumpar är inte och kommer aldrig vara pålitliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skärmdumpar i sig bevisar inte mer än ett muntligt påstående från personen som skapat dem, men det finns en överhängande risk att domstolar kommer att tillmäta dem för stor betydelse.

hur i all sin dar vet du hur stor vikt som kommer läggas vid vad?

har du nån inside info från HD eller är du bara synsk?

ansökan om informationsföreläggande var förvånansvärt dålig - lösa påståenden som inte styrks av den bifogade bevisningen

vad blev utslaget?

Link to comment
Dela på andra sajter

vem han?

polisen? 😆

är polisen en myndighet eller en person?

Senast myndigheten Polisen utförde arbetet slutade det med med att polismannen Jim Keyzer slutade sin anställning på myndigheten Polisen och fick anställning hos Warner Bros, en av de målsägande i det upphovsrättsfall som Keyzer arbetat med.

Det finns troligtvis flera kilometer text på olika sajter att läsa om det här, konstigt att du har missat det. Gör en Goglesökning efter Jim Keyzer så hittar du mycket information.

Link to comment
Dela på andra sajter

Senast myndigheten Polisen utförde arbetet slutade det med med att polismannen Jim Keyzer slutade sin anställning på myndigheten Polisen och fick anställning hos Warner Bros, en av de målsägande i det upphovsrättsfall som Keyzer arbetat med.

men min undran var egentligen vad detta säger om polisens pålitlighet att utföra sitt arbete?

gjorde han ett dåligt jobb?

fabricerade han bevis?

blev han i själva verket mutad av upphovsrättslobbyn å satte hela det svenska juridiska systemet på pottan?

och vilket samband har detta med palme-mordet?

följ utvecklingen i nästa avsnitt av "konspirationsteoretikerna - onda krafter vill dig illa"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...