Jump to content
Annons

2008/2009 års vinklar på piratkopiering


Björn Olsberg

Recommended Posts

Alltså, till er som är emot fildelning: Tror ni att det går att stoppa, eller att folket ens vill stoppa det?

Jag tror inte någon — inte ens bittra gamla gubbar — är emot fildelning... faktiskt. Snarare har "man" synpunkter på vad som fildelas... No?

Jag har vinylen och CDn men skall inte få kopiera till MP3 eller hur det nu var...

Klart man får/kan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 2,2k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Glaskatten (oregistrerad)
Alltså, till er som är emot fildelning: Tror ni att det går att stoppa, eller att folket ens vill stoppa det?

När ni svarat nej på den frågan så svara gärna på denna: Varför då tjafsa i onödan? Tiderna och marknaden förändras. Nu är inte cd och dvd hett. Nu är det hårddiskar och mp3-spelare. Inget att göra åt, det är bara att anpassa sig efter det nya eller bli en bitter gammal gubbe. ;P

Tror ingen här är emot fildelning av egna filer bara fildelning av sådant andra gjort och ej vill ha spritt olagligt är det som jag och de andra opponerar oss mot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har vinylen och CDn men skall inte få kopiera till MP3 eller hur det nu var...

Klart man får/kan!

Det jag tänkte på var att jag idag betalar pengar på CD-inköp till musikindustrin. Anledningen är att jag har möjligheten att kopiera musik på dem. Det är visserligen olagligt, men eftersom jag skulle kunna bryta mot lagen och göra det så får jag betala böter i förväg. Jag har föresten en bil som kan gå fortare än 110km/h om någon skulle vilja vara så vänlig och ändra lagen så att jag får fortkörningsböter i förväg...

Link to comment
Dela på andra sajter

det kanske tar lite tid, arbete, övning, pengar, tid - att nå dit?

Det gör det nog. Ett pris jag är värd att lägga ut för den konstform jag brinner för! Jag har redan lagt ut flera tusen å¨utrustning och jag har inte tjäna en krona på det, men jag är fett nöjd ändå. 🥰

så du vill inte att det ska gå att leva på att skapa ideer, konst, musik, litteratur etc?

Jag anser att om man hittar på ett sätt så att man kan sälja sin konstform till andra människor så är det ju mycket trevligt för denne person. Dock anser jag det inte som en rättighet, nej.

finns det isf inte andra branscher eller yrken som kan vara viktigare att få bort?

vapenindustrin tex?

Det handlar inte om att aktivt ta bort en bransch. Det handlar om att den dör ut av sig själv för att den inte behövs. Vapenindustrin vet jag inte om den borde fås bort. Jag har ingen aning om vad för slags konsekvenser det skulle ge, och jag har ingen möjlighet och inget intresse att ta reda på det.

en annan fråga blir ju då direkt om det ska gå att leva på att distribuera/tillgängliggöra andras obetalda arbete utan lov?

1,2 miljoner är nog mer än dom flesta musiker tjänar på sin musik

Tydligen så går det. Någon är beredd att betala för reklamplatserna på TPB och då är det väl upp till dem om de ska betala eller inte?

eller du kanske har andra förslag på arbeten som folk ska utföra men inte få betalt för?

vårda gamla kan man ju göra på sin fritid som samarit eller nåt tex

inte ska man väl ha betalt för att visa hjälpsamhet å vårda någon?

Jag har aldrig krävt att folk ska göra arbeten utan att få pengar, bara hävdat att det finns nu för tiden arbeten som folk inte är beredda att betala för. tough shit. Live with it. Life is cruel. osv...

fast om maninte vill betala för nåt så behöver man ju inte

det är ju bara att låta bli att köpa

KRUXET är att man fortfarande VISST vill ha varan!

istället för att betala för den roffar man åt sig den gratis - å detta sitter andra å tjänar pengar på

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att det sticker i ögonen att de tjänat så stora pengar på att medverka till olovlig spridning av skyddat material. Samtidigt undrar man ju varför inte Telia, Bredbandsbolaget och Comhem i så fall också står åtalade - de har ju tjänat mycket mer.

och dom som stod för reklamen, o dom som gjorde själva reklamen osv osv. Det säger en hel del om själva åtalet. IMO / Mikke

det är mer en moralisk fråga

men som är väl värd att ta upp

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta konsumenter (jag är en av dom) är inte beredda att lägga en spänn på spel, programvara, musik och film - varför inte låta företag ta den utgiften åt konsumenterna?

konsumera inte då

valet är ditt - sluta gnäll

vill man inte ha nåt så behöver man inte köpa

Link to comment
Dela på andra sajter

För att återgå till ämnet om åtalet så tror jag att hur domen än faller så kommer detta inte stoppa piratkopieringen

så kan man ju resonera om alla brott;

bara för att man fäller den knarklangaren så kommer det ju inte stoppa knarkhandeln

bara för att man fäller den bedragaren så kommer man inte stoppa bedrägerier

är det ett hållbart resonemang tycker du?

vad tror du resultatet av det tankesättet blir i längden?

kan det finnas en tanke bakom att vi har lagar å regleringar i samhället eller tror det mest är för att jävlas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om de får till ett mirakel och TPB fälls kommer ett antal andra sajter ta över.

men dom som betalar för reklamplatser å tillhandahåller bredband/server kanske tänker två ggr innan dom stödjer verksamheten?

än så länge ligger verksamheten i gråzonen för många om det verkligen ska betraktas som olagligt

kommer en fällande dom som fastställs blir läget annorlunda - då är det inget snack om vad rättsmaskineriet anser om verksamheten

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är läskigt att se antipiraternas avsaknad av verklighetsförankning. Eftersom de inte är fildelare själva vet de ju säkert knappt hur man laddar ner, vilka program som finns och hur torrents egentligen fungerar och därmed verkar de inte ha koll på omfattningen.

Skjut mig inte nu bara Demonproducenten. Be gentle 🥰

😄

bara för att jag inte går runt på stan å slår folk på käften så betyder det ju inte att jag inte har en aning om hur man gör

eller hur?

resonemanget att man själv måste delta för att veta nåt håller inte

Link to comment
Dela på andra sajter

Samtidigt tror jag man ibland behöver påminna sig om att just bredbandsleverantörerna är de som tjänar riktigt stora pengar på oss kreatörer. Konstigt egentligen att så få upphovsmän kräver att få del av deras enorma vinster.

ja

indirekt har du helt rätt

troligen går 90% av all trafik till just nedladdning varav allra största delen är olaglig

visst kan man kräva ökat ansvar av dom å där har dom också svarat upp bättre

det har man gjort i andra länder men här i sverige duckar man fortfarande

kanske lösning: släpp nedladdningen fri - bredbandsbolagen betala stimavgift på sina intäkter/trafik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har vinylen och CDn men skall inte få kopiera till MP3 eller hur det nu var...

Klart man får/kan!

Det jag tänkte på var att jag idag betalar pengar på CD-inköp till musikindustrin. Anledningen är att jag har möjligheten att kopiera musik på dem. Det är visserligen olagligt, men eftersom jag skulle kunna bryta mot lagen och göra det så får jag betala böter i förväg. Jag har föresten en bil som kan gå fortare än 110km/h om någon skulle vilja vara så vänlig och ändra lagen så att jag får fortkörningsböter i förväg...

Aah, OK! När du sa "jag har vinylen och CDn" så tolkade jag det som att du hade [både] vinylen och CD'n av en viss artist. Jag förstod inte att du däremellan syftade på LP/EP resp. CDR. Klumpig tolkning å min sida... Kanske lite som din tolkning att den särskilda CDR/DVDR-avgiften är en "böter i förväg".

🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker bara TPB är så lama. Om det ( som de påstår ) hela idén med TPB är att uppmärksamma ett visst protokoll för fildelning så är väl det lite väl uppenbart att de e fula fiskar om de väljer att pusha fildelning av warez och upphovsrättskyddat material!?

OM syftet hade varit att så många som möjligt skulle få tillgång till denna fantastiska teknik så hade de väl kunna göra en grej med tex. download.com eller microsoft update eller något som verkligen skyfflar mycket data som kan vara långsamt för många.

Och idén att knycka en vinst av en annan bransch för att tjäna deg på ett annat sätt är bara så jävla lågt.

Hoppas de åker dit och att någon annan aktör lyckas få torrent protokollet in i ett vettigt sammanhang, för torrent är grymt!

Redigerat av Pär Ekberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker mest att det blir intressant att se vad en friande dom får för konsekvenser för mediebolagen. En fällande dom kommer förmodligen inte att förändra någonting, pirate bay kommer nog att fortsätta och framförallt så kommer folk att fortsätta med illegal fildelning, men en friande dom kommer kanske att tvinga mediebolagen att ändra strategi.

Om de nu har byggt det här målet under så lång tid kanske en friande dom resulterar i att de måste se över om det är ekonomiskt hållbart att bedriva såna här processer. Då inte sagt att de skulle ge upp gentemot piraterna och släppa allt fritt, men kanske omvärdera synen på hur marknaden ser ut idag och försöka hitta en lösning som drar in pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

... så tolkade jag det som att du hade [både] vinylen och CD'n ...

Och det har jag alldeles för ofta... Så klumpigheten var snarare på min sida. ☺️

Nu skall vi, enligt Demonproducenten, betala avgifter till STIM för att vi eventuellt skickar data som skulle kunna vara upphovsrättsskyddat! Återigen någon som vill bötfälla mig för något jag inte gjort! Själv använder jag mycket CD/DVD för att backa program och installationer. Företagets bredband använder jag till stor del för att skicka stora backuper från andra länder så jag slipper åka dit jämnt och ständigt. (Därmed behöver jag inte skita ner miljön genom att flyga. Flyger gör jag tillräckligt ändå.) Men istället skall jag bli bötfälld för att jag använder kapaciteten på bredbandet.

Var vänlig fäll mig för något jag gör, inte för något jag skulle kunna tänkas att göra!

(Jag är också man, men inte något djur som skall ha boja runt foten som hävdades från femisthåll för ett tag sedan. Jag varken slår, våldtar eller förtrycker någon. Så klumpa inte ihop mig med dessa idioter och sätt mig i bur för något jag inte gjort! Dum analogi? Det tycker inte jag.)

Tycker jag att artister skall ha betalt för sitt arbete? Jajamensan!!! (Älskade t.ex. Signerts "Magical Machines". Laddade ner den när den låg på forumet. Hur många fler än jag köpte den när den släpptes på CD förra året? Och kommer någon ihåg Basshunter som hade låten på en hemsida? Han är visst utfattig och har slutat med musiken...) Men det måste finnas ett bättre sätt än att begränsa tekniken och straffa för sådant som inte har skett. Vi måste helt enkelt hitta en annan lösning. Både för artisternas skull och för vår egen. Begränsningar är farliga i sådan bemärkelse att man kan stympa framtid utveckling genom att ta bort möjligheter. MEN artister måste kunna få betalt för sitt kunnande också. Med annan teknik så kanske vi får fler artister och lite bredare utbud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lider med killarna bakom detta, för att dom inte tänkte efter innan just dom valde att hjälpa världen att dela filer.

jag tror du underskattar deras intelligens nu

dom har nog tänkt både en å två ggr å dessutom tjänat goa pengar - på andras bekostnad

1,2 miljoner är nog inte hela intäkterna utan bara en summa man kan relatera till dom fall av nedladdning man valt att gå vidare med i rätten

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore synd om TPB-killarna blev fällda

varför skulle det vara synd?

är det fler som begår brott du anser detta om eller anser du helt enkelt inte att dom begått nåt brott?

köper du likheten med vilken sökmotor som helst, å att valet av namnet Pirate Bay inte på nåt sätt är kopplat till just spridningen av upphovsrättsskyddat material?

Link to comment
Dela på andra sajter

Musiken borde tas tillbaka från kostymerna och åter till folket.

inget hindrar ju folket att göra egen musik?

det är ju lätt att säga "kostymerna" för att identifiera en högt uppsatt anonym fiende, men det är ju inte dom som gör musiken eller skriver låtarna

det är vanligt folk som du som skriver låtar som inte får nån ersättning för det - samtidigt som "Robin Hood" tar från "dom rika" å ger till sig själv

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, till er som är emot fildelning: Tror ni att det går att stoppa, eller att folket ens vill stoppa det?

Jag tror inte någon — inte ens bittra gamla gubbar — är emot fildelning... faktiskt. Snarare har "man" synpunkter på vad som fildelas... No?

Istället för att gnälla så kan väl bolagen/företagen komma med konstruktiva lösningar.

Så som apple med iTunes ihop med en iPod. Alla vill ha en sån och för smidighetens skull laddar man ner från iTunes. Det gäller ju inte alla så klart. ☺️

Och skivbolagen tittar på och ryggdunkar Apple sen sätter de sig igen på deras feta arslen istället för att gör nåt åt det själv!

Vad kallas detta?

www.joox.net

filstreaming? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har vinylen och CDn men skall inte få kopiera till MP3 eller hur det nu var...

Klart man får/kan!

Det jag tänkte på var att jag idag betalar pengar på CD-inköp till musikindustrin. Anledningen är att jag har möjligheten att kopiera musik på dem. Det är visserligen olagligt, men eftersom jag skulle kunna bryta mot lagen och göra det så får jag betala böter i förväg. Jag har föresten en bil som kan gå fortare än 110km/h om någon skulle vilja vara så vänlig och ändra lagen så att jag får fortkörningsböter i förväg...

du tänker på kopieringsavgiften som ligger på oinspelade medier tror jag?

nej det är inte olagligt att göra en kopia av din cd till att tex ha i bilen eller att rippa ner låtarna från din egen cd till mp3:or

däremot att kopiera material från utanför din närmaste omgivning

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker mest att det blir intressant att se vad en friande dom får för konsekvenser för mediebolagen.

kanske ännu intressantare: vilka konsekvenser det får för upphovsrättsinnehavaren?

den som skriver musik - vad kommer en friande dom innebära för den?

och i förlängningen: vad kommer detta innebära för all musik, konst, litteratur, film, programvara om det inte kommer gå att få några inkomster på det?

är det nån som på fullt allvar tror att en viss kvalitetsnivå går att upprätthålla om alla får gå tillbaka till amatörnivå efter kl 17?

isf om ni tror det: varför är det proffsprodukterna som tankas ner å inte dom fria amatörprodukter som faktiskt redan finns?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har vinylen och CDn men skall inte få kopiera till MP3 eller hur det nu var...

Klart man får/kan!

Det jag tänkte på var att jag idag betalar pengar på CD-inköp till musikindustrin. Anledningen är att jag har möjligheten att kopiera musik på dem. Det är visserligen olagligt, men eftersom jag skulle kunna bryta mot lagen och göra det så får jag betala böter i förväg. Jag har föresten en bil som kan gå fortare än 110km/h om någon skulle vilja vara så vänlig och ändra lagen så att jag får fortkörningsböter i förväg...

du tänker på kopieringsavgiften som ligger på oinspelade medier tror jag?

nej det är inte olagligt att göra en kopia av din cd till att tex ha i bilen eller att rippa ner låtarna från din egen cd till mp3:or

däremot att kopiera material från utanför din närmaste omgivning

Men varför skall jag betala kopieringsavgift då? Jag kopierar mina egna databasbackuper och konfig-filer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behöver nog inte säga att om tråden drar iväg till att diskutera piratkopieringens vara eller inte vara, så slår jag samman den direkt med forumets gigantiska piratkopieringstråd som inte har lett någonstans. ☺️

Just det, det är det enda som någonsin har intresserat mig, och ingenting annat. Varför leder varken det - debatten - eller tingsrätternas, hovrätternas, eller ens EU's domar, någonstans?

Varken debatten, media, lekmän, eller jurister, domare, eller ens EU som inte kunde säga varken ditten eller datten häromdagen. Oavsett vad de kommer fram till.

Va inte det här ett forum där man kan diskutera?

Det är inte media, lekmän, eller jurister, domare, eller ens EU som ska lösa problemet (om det ens är ett problem).

De som vill tjäna på sina digitalprodukter får ta tag i det själva. Sälj cyklar istället eller nåt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skall vi, enligt Demonproducenten, betala avgifter till STIM för att vi eventuellt skickar data som skulle kunna vara upphovsrättsskyddat! Återigen någon som vill bötfälla mig för något jag inte gjort! Själv använder jag mycket CD/DVD för att backa program och installationer. Företagets bredband använder jag till stor del för att skicka stora backuper från andra länder så jag slipper åka dit jämnt och ständigt.

du kan ju som egen företagare inte helt ha missat möjligheten att anmäla till copyswede att du använder cd/dvd-media i din verksamhet å därmed kan befrias från avgiften?

ett liknande förfaringssätt kan givetvis tänkas för bredbandsavgiften

om du idag betalar 299kr/mån för ditt bredband hemma - gör det då dig nåt om 80kr gick till artisterna som STIM-avgift?

du tittar ju på tv antar jag å inte rasar du väl över att en del av licenspengarna går till att täcka stimavgift för deras utsända musik?

även för den musik du inte lyssnar på betalar du ju

tyvärr medger ju inte det mänskliga kynnet något annat system - eller har du nån bättre ide hur det kan lösas?

för jag håller med om att det inte är den bästa lösningen men att det är den enda som jag ser kan funka

och NÅN lösning måste till för dagens anarki kommer aldrig funka i längden tror jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för att gnälla så kan väl bolagen/företagen komma med konstruktiva lösningar.

absolut helt rätt

men titta runt lite

vad blir reaktionerna på förslag till lösningar?

grejen är ju att idag behöver man inte betala

och gratis är ju så jävla gott i munnen så varje form av förändring - om det så bara innebär en struntsumma inbakad i en kostnad man redan har - innebär ju icke-gratis

har du nån konstruktiv lösning du tror på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behöver nog inte säga att om tråden drar iväg till att diskutera piratkopieringens vara eller inte vara, så slår jag samman den direkt med forumets gigantiska piratkopieringstråd som inte har lett någonstans. ☺️

Just det, det är det enda som någonsin har intresserat mig, och ingenting annat. Varför leder varken det - debatten - eller tingsrätternas, hovrätternas, eller ens EU's domar, någonstans?

Varken debatten, media, lekmän, eller jurister, domare, eller ens EU som inte kunde säga varken ditten eller datten häromdagen. Oavsett vad de kommer fram till.

det är oftast omöjligt att när man står mitt i en process se vart eller om den leder nånstans

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har vinylen och CDn men skall inte få kopiera till MP3 eller hur det nu var...

Klart man får/kan!

Det jag tänkte på var att jag idag betalar pengar på CD-inköp till musikindustrin. Anledningen är att jag har möjligheten att kopiera musik på dem. Det är visserligen olagligt, men eftersom jag skulle kunna bryta mot lagen och göra det så får jag betala böter i förväg. Jag har föresten en bil som kan gå fortare än 110km/h om någon skulle vilja vara så vänlig och ändra lagen så att jag får fortkörningsböter i förväg...

du tänker på kopieringsavgiften som ligger på oinspelade medier tror jag?

nej det är inte olagligt att göra en kopia av din cd till att tex ha i bilen eller att rippa ner låtarna från din egen cd till mp3:or

däremot att kopiera material från utanför din närmaste omgivning

Men varför skall jag betala kopieringsavgift då? Jag kopierar mina egna databasbackuper och konfig-filer.

som jag sa: anmäl detta till copyswede så slipper du avgiften

Link to comment
Dela på andra sajter

Istället för att gnälla så kan väl bolagen/företagen komma med konstruktiva lösningar.

absolut helt rätt

men titta runt lite

vad blir reaktionerna på förslag till lösningar?

grejen är ju att idag behöver man inte betala

och gratis är ju så jävla gott i munnen så varje form av förändring - om det så bara innebär en struntsumma inbakad i en kostnad man redan har - innebär ju icke-gratis

har du nån konstruktiv lösning du tror på?

Ja, fildela och va glad. ☺️

Som jag skrev tidigare så är Apple ett förtag som utvecklat iTunes för att sälja iPodar och hjälper skivbolagen att inte tappa allt.

Det kalla jag en smart idé!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...