Jump to content
Annons

Flytta rumsljudet?


MattiasA

Recommended Posts

Håller på att mixa ett hårdrocksband.

Saken är den att deras rumsmikrofoner ligger lite väl nära trumljudet (låter inte tillräckligt stort).

Funderar på att flytta hela rumsljudet(sammanlagt 3 spår) några millisekunder bakåt för att få lite mer rymd i trummorna.

Är det någon som har erfarenhet av detta eller har några andra tips?

(Ingen som vet hur man får lite otajta gitarrer att låta som nån i Inflames spelat in dom 😱 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Man kan väl lägga på en stereobreddare också? Då kan det låta "större", fast jag vet ju inte riktigt vad du är ute efter..

Stereobreddningsfunktion finns gratis i GVST's GMulti, en najs multibandare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan väl lägga på en stereobreddare också? Då kan det låta "större", fast jag vet ju inte riktigt vad du är ute efter..

Stereobreddningsfunktion finns gratis i GVST's GMulti, en najs multibandare!

Kan passa på att fråga:

Jag har alltid funderat på hur en stereobreddare fungerar, rent tekniskt. Vad är det den gör? Hur kan man bredda något som redan är inspelat och "fastbränt" liksom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen.

Apropå stereobreddare så är det inte riktigt vad jag är ute efter(även om jag nu måste pröva det bara för att du nämnde det, har aldrig använt stereobreddare på trummor innan)

Jag är väl mer ute efter ett störrre trumljud.

Det kanske räcker med de ljudet jag har eftersom jag ej mixat med det så mycket än, men det är skönt att kunna variera lite storlek på trummorna

om det skulle behövas i mixen. har en mono mic c.a 2 m framför trumsetet + 2 andra mickar c.a 2,5 m bakom.

jag har en förkärlek till trumset som är rumsmickade på olika ställen med flera meters avstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör det!

Jag brukar använda det på just trumset (men bara på diskanten, basregistret drar jag ner till mono!) för att skapa en "ram" till mixen.. jag kan tycka att det låter snyggt om "fräset" i trummorna ligger "längst ut", då får man en referens till alla andra ljud, som då placeras mellan dessa "kanter"...

Vet inte hur det funkar egentligen, troligen använder den sig av stereoinformation från spåret och ökar på det som redan finns.. vet inte vad som händer om man lägger stereobredd på nåt som ligger i mono sen innan, dock har jag nåt vagt minne av att det kan bli en skillnad.. kanske nåt mikroskopiskt delay som sedan panoreras ut?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör det!

Jag brukar använda det på just trumset (men bara på diskanten, basregistret drar jag ner till mono!) för att skapa en "ram" till mixen.. jag kan tycka att det låter snyggt om "fräset" i trummorna ligger "längst ut", då får man en referens till alla andra ljud, som då placeras mellan dessa "kanter"...

Vet inte hur det funkar egentligen, troligen använder den sig av stereoinformation från spåret och ökar på det som redan finns.. vet inte vad som händer om man lägger stereobredd på nåt som ligger i mono sen innan, dock har jag nåt vagt minne av att det kan bli en skillnad.. kanske nåt mikroskopiskt delay som sedan panoreras ut?

Jag är ingen tekniker men enligt min logik så bör det vara omöjligt att bredda något som redan är inspelat. Däremot precis som du säger, ett mikroskopiskt delay, tror jag att stereobreddning bör vara. För jag har hört talas om att man ska vara försiktig med fasfel när man stereobreddar, vilket låter logiskt om det är en delay som är inblandad i processen (då förskjuts en kopia av ljudet och har man otur kan det bli fasfel t.ex).

Fast jag kan ju ha helt jävla fel också 🙂 Det kanske visst går att bredda ut ett inspelat spår mer än vad det är inspelat som. Finns säkert nån finurlig matteformel för det 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns säkert nån finurlig matteformel för det 😄

Ja, det kan man kalla det. Om man summerar vänster (L) och höger ( R) kanal i ett stereospår (L+R) och skillnaden mellan vänster och höger (L-R) får man något som kallas Mid-Side (M/S). Genom att justera balansen mellan mid och side kan man påverka stereobredden drastiskt.

Det fina med det här är att tekniken inte introducerar några nya fasfel, däremot kommer eventuella fasfel som redan finns i stereomixen att förstärkas om man breddar stereobilden.

Edit: parentes-r-slutparentes autoformateras till ® i inlägget så jag stoppade in ett mellanslag

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns säkert nån finurlig matteformel för det 😕

Ja, det kan man kalla det. Om man summerar vänster (L) och höger ( R) kanal i ett stereospår (L+R) och skillnaden mellan vänster och höger (L-R) får man något som kallas Mid-Side (M/S). Genom att justera balansen mellan mid och side kan man påverka stereobredden drastiskt.

Det fina med det här är att tekniken inte introducerar några nya fasfel, däremot kommer eventuella fasfel som redan finns i stereomixen att förstärkas om man breddar stereobilden.

Edit: parentes-r-slutparentes autoformateras till ® i inlägget så jag stoppade in ett mellanslag

Det är ju det ena sättet, många spreaders använder fas för att bredda också, har för mig att tex Logics stereo spread använder fas.

Varning utfärdas dock, en spreader som används på fel sätt gör oftast mer skada än nytta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns säkert nån finurlig matteformel för det 😲

Ja, det kan man kalla det. Om man summerar vänster (L) och höger ( R) kanal i ett stereospår (L+R) och skillnaden mellan vänster och höger (L-R) får man något som kallas Mid-Side (M/S). Genom att justera balansen mellan mid och side kan man påverka stereobredden drastiskt.

Det fina med det här är att tekniken inte introducerar några nya fasfel, däremot kommer eventuella fasfel som redan finns i stereomixen att förstärkas om man breddar stereobilden.

Edit: parentes-r-slutparentes autoformateras till ® i inlägget så jag stoppade in ett mellanslag

Coolt! Misstänkte att jag hade läst det där förr men nu vet jag säkert då. Fiffigt att det fungerar ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Om man vill få det bra så funkar ju inte det där. Så är det bara. Du får köra med samples (med tillhörande rumsamples) om du vill få det riktigt bra.

Trummor i små rum = blä. Iaf när vi snackar metal och rock. I annan musik kan det vara mysigt.

Annars... om jag var du skulle jag nog slänga på ett snyggt reverb på trummorna. För att slippa jobba med samples.

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vill få det bra så funkar ju inte det där. Så är det bara. Du får köra med samples (med tillhörande rumsamples) om du vill få det riktigt bra.

Trummor i små rum = blä. Iaf när vi snackar metal och rock. I annan musik kan det vara mysigt.

Annars... om jag var du skulle jag nog slänga på ett snyggt reverb på trummorna. För att slippa jobba med samples.

Jo det kommer det bli också. med ganska mycket predelay

Predelay på reverb är ju egentligen ungefär samma sak som att flytta rumsmickarna bakåt fast annorlunda(som Roland hade sagt) 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vill få det bra så funkar ju inte det där. Så är det bara. Du får köra med samples (med tillhörande rumsamples) om du vill få det riktigt bra.

Trummor i små rum = blä. Iaf när vi snackar metal och rock. I annan musik kan det vara mysigt.

Annars... om jag var du skulle jag nog slänga på ett snyggt reverb på trummorna. För att slippa jobba med samples.

Jo det kommer det bli också. med ganska mycket predelay

Predelay på reverb är ju egentligen ungefär samma sak som att flytta rumsmickarna bakåt fast annorlunda(som Roland hade sagt) 🙂

Jo men det låter vettigt, något sånt är det ju 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Om man vill få det bra så funkar ju inte det där. Så är det bara. Du får köra med samples (med tillhörande rumsamples) om du vill få det riktigt bra.

Trummor i små rum = blä. Iaf när vi snackar metal och rock. I annan musik kan det vara mysigt.

Annars... om jag var du skulle jag nog slänga på ett snyggt reverb på trummorna. För att slippa jobba med samples.

Jo det kommer det bli också. med ganska mycket predelay

Predelay på reverb är ju egentligen ungefär samma sak som att flytta rumsmickarna bakåt fast annorlunda(som Roland hade sagt) 😲

Predelay på reverb till virvel har jag faktiskt aldrig provat seriöst, kanske borde det ☺️ Tycker du det låter bättre då? Större?

Det är ju viktigt med kompressor och nån slags gate/expander också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vill få det bra så funkar ju inte det där. Så är det bara. Du får köra med samples (med tillhörande rumsamples) om du vill få det riktigt bra.

Trummor i små rum = blä. Iaf när vi snackar metal och rock. I annan musik kan det vara mysigt.

Annars... om jag var du skulle jag nog slänga på ett snyggt reverb på trummorna. För att slippa jobba med samples.

Jo det kommer det bli också. med ganska mycket predelay

Predelay på reverb är ju egentligen ungefär samma sak som att flytta rumsmickarna bakåt fast annorlunda(som Roland hade sagt) 😮

Predelay på reverb till virvel har jag faktiskt aldrig provat seriöst, kanske borde det 🙂 Tycker du det låter bättre då? Större?

Det är ju viktigt med kompressor och nån slags gate/expander också.

Nej jag brukar inte använda predelay till virvel. gör väl bara att man skjuter ljudet bakåt. Så det kan jag nog inte rekommendera till virvel

Men med lite experimenterade så kan man säkert fixa roliga ljud med predelay.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag tycker pre-delay på virveln nästan är det viktigaste, så man släpper igenom attacken innan reverbet kommer.

Jag håller på mycket med rätt så långsam metal (a la my dying bride) och det är inte ovanligt att jag kör med pre-delay på upp till 100ms, så får man ett riktigt ballt sound på virvelreverbet (smaksak såklart) (funkar rätt bra på ballader också). Men för "vanlig" metal/rock kanske det hamnar på 20-40ms

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Jag tycker pre-delay på virveln nästan är det viktigaste, så man släpper igenom attacken innan reverbet kommer.

Jag håller på mycket med rätt så långsam metal (a la my dying bride) och det är inte ovanligt att jag kör med pre-delay på upp till 100ms, så får man ett riktigt ballt sound på virvelreverbet (smaksak såklart) (funkar rätt bra på ballader också). Men för "vanlig" metal/rock kanske det hamnar på 20-40ms

Ljudklipp, tack! 😄

Seriöst, jag skulle uppskatta det väldigt mycket om du kunde fixa det. Exempel på hur det kan låta.

Då jag provat predelay förut så tycker jag det bara pajat ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett klipp från nåt jag håller på med nu. En cover på The cry of Mankind av My dying bride.

Bara trummor

http://www.sabachthani.org/reverb_trummor.mp3

Med allt annat

http://www.sabachthani.org/reverb_mix.mp3

Det där med långt pre-delay ger ju ett ganska egendomligt ljud, något som jag tycker passar den här typen av musik. Här ligger pre-delayet på 95ms, så det blir ju mer som ett eko, och drar man ner diffusion så får man ett mer definierat eko. här är det mer utsmetat.

Redigerat av Polpotkin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...